Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Minitest diody LED 50W COB 30V-36V z Chin - czy rzeczywiście będzie 50W?

p.kaczmarek2 22 Sep 2020 19:18 19998 39
  • Minitest diody LED 50W COB 30V-36V z Chin - czy rzeczywiście będzie 50W?
    Witajcie moi drodzy
    Ostatnio znalazłem w sieci ofertę sprzedaży modułu diody LED COB o mocy 50W. Postanowiłem sprawdzić, czy podane jej parametry naprawdę odpowiadają rzeczywistości - poniżej umieszczam rezultaty swojego testu.

    Zakup modułu diody LED 50W COB
    Diodę znalazłem na eBayu pod hasłem 50W LED Chip COB 30V-36V Cool white Integrated Bright Bulb beads for Floodlight za niecałe 8 zł:
    Minitest diody LED 50W COB 30V-36V z Chin - czy rzeczywiście będzie 50W?
    Sprzedawca oczywiście jest z Chin.
    COB w nazwie jest skrótem od "Chip on board", czyli ten moduł to jest kilka lub więcej diod LED w jednej obudowie w postaci pojedynczego modułu.
    Minitest diody LED 50W COB 30V-36V z Chin - czy rzeczywiście będzie 50W?
    Moduł posiada następujące wymiary:
    Minitest diody LED 50W COB 30V-36V z Chin - czy rzeczywiście będzie 50W?
    Sprzedający podaje następujące parametry:
    Quote:
    Moc: 50W
    Napięcie pracy: 30-36V
    Prąd: 1500mA ± 5%
    Jasność: 4700LM
    Wymiary: 52mmX40mm

    Znając zapędy niektórych sprzedających do przeszacowywania parametrów swoich produktów postanowiłem przekonać się, czy rzeczywiście ta dioda rzeczywiście osiągnie moc 50W - rezultaty poniżej.

    Środowisko testowe (zasilacz TP-1603)
    Dla takiego modułu LED niezbędne jest dobre chłodzenie - nawet jeśli chcemy uruchomić go tylko na chwilę. Nie powinien być w ogóle włączany bez radiatora.
    Z tego powodu też wybrałem jeden z większych radiatorów jakie miałem pod ręką i wywierciłem w nim cztery otwory na mocowanie modułu (chociaż i tak ten radiator powinien być znacznie większy, zwłaszcza do ciągłej pracy):
    Minitest diody LED 50W COB 30V-36V z Chin - czy rzeczywiście będzie 50W? Minitest diody LED 50W COB 30V-36V z Chin - czy rzeczywiście będzie 50W?
    Minitest diody LED 50W COB 30V-36V z Chin - czy rzeczywiście będzie 50W?
    Do poprawienia kontaktu między diodą LED a radiatorem użyłem pasty termoprzewodzącej.
    Moduł ten oczywiście zasilamy prądem stałym. Bieguny modułu są oznaczone na jego obudowie - wystarczy się przyjrzeć. Do wyprowadzeń przylutowałem przewody o odpowiednich kolorach:
    Minitest diody LED 50W COB 30V-36V z Chin - czy rzeczywiście będzie 50W? Minitest diody LED 50W COB 30V-36V z Chin - czy rzeczywiście będzie 50W?
    Do zasilenia diody użyłem zasilacza laboratoryjnego TP-1603. Oferuje on regulację napięcia oraz prądu w zakresie 0-60V i 0-3A. Dodatkowo (w celu weryfikacji pomiarów) do pomiaru prądu użyłem miernika cęgowego UT210E oraz multimetru BM857s do pomiaru napięcia:
    Minitest diody LED 50W COB 30V-36V z Chin - czy rzeczywiście będzie 50W?

    Wyniki pomiarów napięcia/prądu
    Takie diody LED powinno zasilać się źródłem prądowym, tzn. stałą wartością prądu, a nie napięcia. To dlatego, że spadek napięcia na diodzie zmienia się wraz z jej temperaturą, co w przypadku zasilanie jej ze źródła napięciowego skutkowałoby zmianą jej prądu wraz z jej nagrzewaniem się, co mogłoby skutkować ostatecznie jej spaleniem.
    Dlatego też użyłem swojego zasilacza w roli źródła prądowego.
    Stopniowo zwiększałem prąd diody. Dioda zaczęła się lekko świecić przy prądzie 0.01A i napięciu 25.5V.
    Szybko zorientowałem się, że ta dioda jest NAPRAWDĘ JASNA. Nawet na niższych napięciach krótkie spojrzenie na nią sprawia, że potem widzimy przed oczami 'ślad' po jej jasności. Odradzam komukolwiek nieodpowiedzialne eksperymenty z tak mocnymi źródłami światła, można sobie uszkodzić wzrok.
    Test pozwoliłem sobie pociągnąć aż do 2A z pełną świadomością tego, że może skończyć się to uszkodzeniem modułu.
    Pomiędzy kolejnymi testami robiłem przerwy by radiator mógł ostygnąć.
    Poniżej zdjęcia z pomiarów:
    Minitest diody LED 50W COB 30V-36V z Chin - czy rzeczywiście będzie 50W? Minitest diody LED 50W COB 30V-36V z Chin - czy rzeczywiście będzie 50W? Minitest diody LED 50W COB 30V-36V z Chin - czy rzeczywiście będzie 50W? Minitest diody LED 50W COB 30V-36V z Chin - czy rzeczywiście będzie 50W?
    Minitest diody LED 50W COB 30V-36V z Chin - czy rzeczywiście będzie 50W? Minitest diody LED 50W COB 30V-36V z Chin - czy rzeczywiście będzie 50W? Minitest diody LED 50W COB 30V-36V z Chin - czy rzeczywiście będzie 50W? Minitest diody LED 50W COB 30V-36V z Chin - czy rzeczywiście będzie 50W?
    Minitest diody LED 50W COB 30V-36V z Chin - czy rzeczywiście będzie 50W? Minitest diody LED 50W COB 30V-36V z Chin - czy rzeczywiście będzie 50W?
    Wyniki pomiarów dałem do tabelki:
    Prąd [A]Napięcie [V]Moc [W]
    0.0125.50.255
    0.0225.90.518
    0.0426.21.048
    0.126.82.68
    0.1527.44.11
    0.2528.27.05
    0.529.914.95
    132.432.4
    1.534.451.6
    1.7535.361.775
    236.272.4

    Oczywiście jak się dłużej poobserwuje pracę diody to widać, że napięcie przy danej stałej wartości prądu się zmienia - to jest to co wspomniałem wcześniej, zmiana spadku napięcia diody wraz z jej nagrzewaniem.
    Dioda rzeczywiście osiąga moc 50W przy prądzie około 1500mA, choć oczywiście część tego odkłada się jako ciepło a nie światło.
    Mój mały radiatorek spełnia swoją rolę dobrze tylko do prądu 500mA (moc niecałe 15W). Pewnie lepiej by tu się sprawdził choćby cooler ze starego komputera stacjonarnego - można takie okazyjnie dostać ze złomu elektronicznego.

    Podsumowanie
    Ten moduł LED rzeczywiście posiada moc 50W zgodnie z tym co podaje sprzedawca. Jest naprawdę bardzo jasny - o wiele jaśniejszy od żarówek które zazwyczaj spotykamy. Siłą rzeczy też grzeje się dość mocno i wymaga dużego radiatora (zapewne większego, niż ten użyty przeze mnie w ramach wykonania na szybko pomiarów).
    Teraz można by pomyśleć o wykorzystaniu takiego modułu LED - macie jakieś pomysły? Może przenośna latarka?

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    p.kaczmarek2
    Moderator Smart Home
    Offline 
  • #2
    prosiak_wej
    Level 38  
    p.kaczmarek2 wrote:
    macie jakieś pomysły


    Najlepszym zastosowaniem byłoby wykorzystanie w projektorze DLP zamiast lampy ksenonowej. Niestety, wiele modeli prowadzi jakąś tajną komunikację między modułem lampy a procesorem i nie wystarczy tylko zasymulować sygnał typu "lampa świeci, prąd w normie" i podstawić LED. Mam takiego NECa, w sumie w pełni sprawny, tylko lampa już się skończyła a o wymianie na LED mogę pomarzyć :(
  • #3
    Tomek515
    Level 23  
    Ostatnio bawiłem się podobnym modułem 50w i aby użyć chłodzenia bez wiatraka radiator musiał by być ogromny. Zastosowałem z 6 razy większy niż twój i wciąż było mało po kilku minutach.
  • #4
    p.kaczmarek2
    Moderator Smart Home
    prosiak_wej wrote:
    Niestety, wiele modeli prowadzi jakąś tajną komunikację między modułem lampy a procesorem i nie wystarczy tylko zasymulować sygnał typu "lampa świeci, prąd w normie" i podstawić LED.

    I nie jest to coś "względnie łatwego" do podsłuchania typu I2C? Np. poprzez Bus Pirate lub coś poważniejszego?

    Tomek515 wrote:
    Ostatnio bawiłem się podobnym modułem 50w i aby użyć chłodzenia bez wiatraka radiator musiał by być ogromny. Zastosowałem z 6 razy większy niż twój i wciąż było mało po kilku minutach.

    Grzeje się bardzo mocno, tak jak pisałem, z tym małym radiatorkiem to do 15W mogę na kilka minut zostawić, a przy 50W to znacznie szybciej się grzeje.
    Może wkrótce spróbuję z takim coolerem:
    Minitest diody LED 50W COB 30V-36V z Chin - czy rzeczywiście będzie 50W? Minitest diody LED 50W COB 30V-36V z Chin - czy rzeczywiście będzie 50W? Minitest diody LED 50W COB 30V-36V z Chin - czy rzeczywiście będzie 50W?
    ale ogólnie to na początek tylko chciałem sprawdzić czy to rzeczywiście wyciąga parametry podane przez sprzedawcę - i jak najbardziej tak jest.
  • #5
    prosiak_wej
    Level 38  
    p.kaczmarek2 wrote:
    I nie jest to coś "względnie łatwego" do podsłuchania typu I2C? Np. poprzez Bus Pirate lub coś poważniejszego?


    Były już tutaj tematy, ludzie analizowali, niestety skopiowane fragmenty komunikatów działały tylko parę minut.
  • #6
    pawelr98
    Level 39  
    A nie przyglądali się koledzy stronie sprzętowej ?
    Tj. w jaki sposób moduł wie, że lampa się świeci i dobrze pracuje.

    Fajnie się rozgryzało magnetowid Sanyo, żeby głównemu procesorowi wydawało się, że ma wszystkie czujniki na właściwych pozycjach. Zmierzone po kolei wszystkie wartości napięć w stanie włączonym i wyłączonym, a następnie podciąganie iluśnastu linii do masy lub zasilania. I to tylko po to, żeby się okazało, że potrzebny jest drugi procesor od sterowania głowicą.
    Tyle zachodu, żeby fabryczny zegar VFD działał bez reszty płyty głównej.


    Co do LED-a. To że przez ileś minut trzyma te 50W nie znaczy jeszcze, że wytrzyma taką eksploatację długotrwale.
    Przy mocniejszym chłodzeniu zostawić na parę godzin (po ustabilizowaniu się temperatury na bezpiecznym poziomie) i wtedy wnioskować.
  • #7
    Kajox
    Level 17  
    Moc jeszcze to pół biedy ciekawe ile lumenów mają te diody. Korzystam z nich od kilku lat w przerabianiu latarki z Makity dml185 z wykorzystaniem tego COB. Kilka lat temu moduły były na grubszym metalowym rdzeniu. Myślałem że teraz robią jakieś oszczędnościowe wersje jednak pod względem wytrzymałości lepiej się spisują. Ja mam okrągły radiator od starego rodzaju GPU z wentylatorem. Wydzielanie ciepła jest dość duże dioda ma około 60 stopni Celsjusza. Moc wydzielania na diodzie oscyluje w okolicy 40W. Wykonałem 5 Sztuk tych latarek na zwykłych przetwornicach Step-up.
  • #8
    DamianG
    Level 20  
    Kajox wrote:
    Moc jeszcze to pół biedy ciekawe ile lumenów mają te diody.

    Czekałem aż ktoś to napisze ;) Moc tak naprawdę niewiele znaczy. Im dioda ma niższe napięcie przewodzenia tym lepiej - wydziela mniej ciepła. Drugi taki sam moduł może mieć 1.5A@30V, czyli "tylko" 45W, a lumenów wyemituje tyle samo.
  • #9
    zgierzman
    Level 31  
    Ja o chińskich modułach wyrobiłem sobie nie najlepsze zdanie. Mają problemy z trwałością.

    Około 2 lat temu kupiłem moduły 50W, ale zasilanie z sieci.
    Trzy sztuki zamontowałem na ogromnym radiatorze, ok 30 x 50 centymetrów wymontowanym, z jakiegoś falownika. Chłodzenie było wystarczające - po godzinie radiator był wyraźnie ciepły, ale nie parzył w rękę - może 30, może 40 °C. Zamontowałem to sobie nad dodatkowym stołem warsztatowym, świeciło czasem kilka minut dziennie, sporadycznie dłużej, czasem przez dni i tygodnie - wcale. Gdybym miał oszacować łączny czas, to powiedziałbym: może sto godzin, góra kilkaset, daaaleko od tysiąca...
    Po dwóch latach dwa moduły z trzech już nie działają.

    Minitest diody LED 50W COB 30V-36V z Chin - czy rzeczywiście będzie 50W?
  • #10
    szeryf3
    Level 26  
    Latarka mogła by być fajną rzeczą, ale byś musiał przemyśleć problem zasilania i co najważniejsze problem chłodzenia. Ten ostatni punkt byłby trudny do przeskoczenia. Zobacz, że nawet te małe latarki z systemem COB są metalowe i po krótkim czasie są bardzo ciepłe.
    Kiedyś oglądałem filmik o latarkach z górnej półki typu COB to one mają ciekawą funkcję. Układ elektroniczny ,,pilnuje'' temperatury COB-a aby krytycznej wartości nie przekroczyć.
  • #11
    speedy9
    Helpful for users
    zgierzman wrote:
    Trzy sztuki zamontowałem na ogromnym radiatorze, ok 30 x 50 centymetrów wymontowanym

    Pytanie, czy taki radiator był odpowiedni. Nie napisałeś nic o jego kształcie, ale dla LED lepszy będzie radiator o mniejszej powierzchni za to "grubszy", z licznymi żebrami. Moim zdaniem lepiej się właśnie sprawdzi cooler od CPU. Ważne by był odpowiednio dobrany, bo zwykły "boxowy" od 45W CPU może nie wystarczyć.
  • #12
    zgierzman
    Level 31  
    speedy9 wrote:
    Nie napisałeś nic o jego kształcie, ale dla LED lepszy będzie radiator o mniejszej powierzchni za to "grubszy",


    Gruby i żebrowany. Odpowiedni do odprowadzania ciepła z dużych modułów IGBT falownika, więc nie powinien działać gorzej z LED :-D Napisałem "radiator" a nie "kawał cienkiej blachy". Wieczorem wrzucę foto, jeśli ktoś będzie drążył temat.
  • #13
    speedy9
    Helpful for users
    To faktycznie powinien być OK. Niestety pewnie zasilanie tych modułów jest tak zaprojektowane by pracowały na krawędzi krytycznych wartości. Podobnie jak w "żarówkach" LED. Obniżenie prądu w nich o 10% nie powinno znacząco zmienić jasności świecenia, a może znacznie wydłużyć żywotność. Tylko że tam wszystko jest zintegrowane na ich płytce i trochę może być z tym problem.
  • #14
    pawlik118
    Level 31  
    prosiak_wej wrote:
    p.kaczmarek2 wrote:
    macie jakieś pomysły


    Najlepszym zastosowaniem byłoby wykorzystanie w projektorze DLP zamiast lampy ksenonowej. Niestety, wiele modeli prowadzi jakąś tajną komunikację między modułem lampy a procesorem i nie wystarczy tylko zasymulować sygnał typu "lampa świeci, prąd w normie" i podstawić LED. Mam takiego NECa, w sumie w pełni sprawny, tylko lampa już się skończyła a o wymianie na LED mogę pomarzyć :(


    Raczej się nie sprawdzi ze względu na kiepskie CRI (pewnie ok 60) oraz zupełnie inny kształt widma światła diody LED od xenonu. Do tego dochodzi kształt wiązki światła.
    Jasność to nie wszystko. Kiepskie CRI powoduje że nawet przy dużym natężeniu światła, ludzki wzrok będzie "kiepsko widział".
  • #15
    GanzConrad
    Level 25  
    DamianG wrote:
    Czekałem aż ktoś to napisze ;) Moc tak naprawdę niewiele znaczy.

    zgierzman wrote:
    Mają problemy z trwałością.

    Też czekałem, bo trudno się piszę co jakiś czas o tym samym...
    Wiem, że zabrzmię jak stereotypowy "elektrodowiec", ale to wszystko na prawdę już było i to dziesiątki razy.
    Nawet zastosowana pasta termoprzewodząca nie jest pastą termoprzewodzącą tylko silikonową i nie nadaje się na COB 50W - sam zastosowałbym co najmniej MX-2. Radiator nie wyszlifowany, o polerce nie wspominam...
    Autor wiedziałby to, gdyby trochę poszukał, zamiast wrzucać kolejne, nic nie wnoszące "testy".
    To że LED daje się obciążyć mocą 50W daje nam tylko informację, że taki COB jest dobrym rezystorem, a nie daje nam info ile będzie emitował światła, ile ciepła i jak długo będzie pracował pod pełnym obciążeniem.

    szeryf3 wrote:
    Latarka mogła by być fajną rzeczą

    Nikt normalny nie robi z tego czegoś latarki, bo w latarkach oszczędzasz prąd z baterii, a ten COB produkuje głównie ciepło.
    Polecam kanał:
    https://www.youtube.com/channel/UCn6sN4bKlFUF0YXNbdea7hQ

    speedy9 wrote:
    Obniżenie prądu w nich o 10% nie powinno znacząco zmienić jasności świecenia, a może znacznie wydłużyć żywotność.

    Nawet 50%, sprawdzałem na innych i wątpię, żeby nastąpił przełom w technologii za cenę 2$ za 50W...
    Powyżej 1/2 prądu znamionowego ilość światła wzrasta minimalnie, większość mocy idzie w gwizdek.

    pawlik118 wrote:
    Do tego dochodzi kształt wiązki światła.

    Dokładnie: soczewki itp. temat "rzeka", ale to już też było...
  • #16
    p.kaczmarek2
    Moderator Smart Home
    GanzConrad wrote:

    Nawet zastosowana pasta termoprzewodząca nie jest pastą termoprzewodzącą tylko silikonową i nie nadaje się na COB 50W - sam zastosowałbym co najmniej MX-2.

    Nie doczytałeś tematu, ten radiator przecież nawet z pastą z najwyższej półki byłby za mały dla tej diody do pracy ciągłej i został użyty tylko do pierwszych uruchomień.

    A co do "ile będzie pracować pod pełnym obciążeniem" to jak najbardziej masz rację, tyle, że jeśli byśmy chcieli to sprawdzać to i tak warto byłoby sprawdzić na kilku (lub więcej) sztukach z różnych partii, by wykluczyć możliwość, że akurat trafiła nam się jedna wadliwa która się uszkodziła po kilku h.
  • #17
    zgierzman
    Level 31  
    GanzConrad wrote:
    Radiator nie wyszlifowany, o polerce nie wspominam...


    Nie popadałbym w skrajność. Mogę pokazać Ci radiatory na których mocowane są IGBT na prądy rzędu 1600 (słownie: tysiąc sześćset) amperów.
    Nawet takie jak w załączniku, z prądem 1200 A, przy Vce powyżej 3 V, lekko licząc oddają > 4 kW w postaci ciepła. A datasheet mówi: "total power dissipation Ptot 7800 W". I to wszystko na niewielkiej powierzchni styku z radiatorem.
    Standard obróbki powierzchni przylegania nie odbiega od przeciętnego radiatora z procesora komputerowego. Jest pewnie nawet niższy, niż w tych droższych modelach. Nie ma mowy o polerowaniu, czy tym podobnych zabiegach. A jednak działa, więc dobijanie się o 0,3% mniejszą rezystancję cieplną to raczej fanaberia, skoro duże firmy produkujące dla przemysłu nie zawracają sobie tym głowy. Sporo tego oglądam, ale jeszcze nie widziałem polerowanego radiatora.

    IGBT na zdjęciu wybuchły z powodu awarii crowbara, ale standard powierzchni radiatora widać...

    Minitest diody LED 50W COB 30V-36V z Chin - czy rzeczywiście będzie 50W?
  • #18
    GanzConrad
    Level 25  
    p.kaczmarek2 wrote:
    Nie doczytałeś tematu,

    Doczytałem, po prostu mamy inną definicję testu, bądź też "minitestu". Dla mnie test LED powinien wybiegać poza sprawdzenie, czy LED jest dobrym rezystorem przy krótkotrwałym uruchomieniu. W powyższym "miniteście" nie odpowiedziałeś nawet na najbardziej oczywiste pytanie, czyli:
    Czy warto kupić ten COB za 2 $? -, a szczegółowiej zadając pytanie:
    Czy ma wystarczająco dobrą relację ceny do jakości?
    Ja Ci odpowiem, i to nie na podstawie powyższego testu, lecz na podstawie własnych testów i doświadczeń : Nie warto, ponieważ:
    - odpowiednio dopasowany radiator będzie wielokrotnie droższy od tego LEDa (minimum 30zł + wysyłka), czyli taki, który utrzyma temp złącza PN poniżej 85 st. (można "delikatnie" założyć, że nie będzie parzyć).
    - poza tym zasilacz stałoprądowy na 50W to kolejne kilkadziesiąt zł (mówię o krajowym)
    - przydałaby się jakaś obudowa...
    - roboczogodziny
    Mając na uwadze powyższe uważam, że lepiej jest zbudować oświetlenie bazując na droższych rozwiązaniach (np. COB Citizen). Zyskujemy wówczas jakość światła (CRI), dużo większą wydajność (mniej ciepła = mniejszy radiator). Jakość wykonania i trwałość.

    zgierzman wrote:
    Nie popadałbym w skrajność.

    W tym przypadku to rzeczywiście byłoby przegięcie ;-)
  • #19
    pawlik118
    Level 31  
    Myślę że w wielu tego typu aplikacjach warto mieć na uwadze często pomijany wciąż jeszcze parametr CRI. Jeśli CRI jest kiepskie (powiedzmy poniżej 80) to nawet mając dużo lm czy lx odczucie będzie takie że "w tym świetle nic nie widać". Kiepskie CRI wynika z tego że w widmie światła jest najczęściej większość światła niebieskiego i trochę czerwonego. Przez to widzimy przedmioty niemalże monochromatyczne. Druga sprawa to efekt olśnienia - jeśli źródło światła jest punktowe to mocno razi w oczy. Te dwa aspekty sprawiają że "nowoczesne" naświetlacze LED kiepsko oświetlają teren, niestety. Obecnie, nawet do użytku domowego, bardzo trudno jest kupić żarówki LED z CRI przynajmniej 95 albo 97. Bądźmy świadomi i wybierajmy dobre źródła światła z szacunku dla naszego zdrowia i komfortu życia.
  • #20
    Przybyłek
    Level 13  
    Chciałbym opisać tu dwa problemy, które w tym wątku są poruszone, ale nie ma jednoznacznej odpowiedzi.

    Pierwszy to moc z testu, kupiłem 3 tygodnie temu lampę led uliczną 50W i owszem ma fajny górny kształt jako radiator, ale jest lekko ciepły i myśle że ma mniejszą powierzchnie oddawania ciepła niż ten radiator z pierwszego zdjęcia. Led pobiera 50W owszem, ale ile wydaje ciepła? Może i z 50% albo i więcej, niestety ten parametr jest dość istotny ale nie wiem jak w domowych warunkach prosto zmierzyć. Może jakieś chłodzenie wodne 10l wody w obiegu dobra izolacja i sprawdzać jak rośnie temperatura w czasie i to policzyć?

    Drugi problem nie dotyczący samej diody ale poruszony to montaż w DLP. Niestety ale kompletnie bez sensu. Około 10lat temu testowałem takie rozwiązanie w 3LED i zastanawiałem się dlaczego wszystko się grzeje bardziej niż przy ksenonie a światła jest 10 razy mniej. Wtedy do końca tego nei rozumiałem, lepsze efekty były przy podmianie orginalnego żarnika na żarniki metalhalogenowe, ale to i tak nie to samo. Po kilku latach to zrozumiałem, żarnik w projektorach jest krótko łukowy czyli odstęp elektrod jest bardzo mały przez co źródło światła jest bardzo małe i łatwo jest je równomiernie powiekszyć skupić w wiązkę równoległą przepuścić przez cały układ matryc i w obiektyw gdzie jest powiększany na ściane. Przy COB mamy tak naprawdę kilkadziesiąt diód w jednej obudowie przez co tyle ile diód musiało by być także soczewek która to każda z każdej diody robiła by źródło równoległe, czyli kompletnie inna optyka. Przy żarniku MH łuk jest długi, ale skupiony chodź mneiej niż w żarniku krótko łukowym(UHP?) przez co światła w optykę trafia mniej niż przy orginalnym ale więcej niż z takiego leda COB.
  • #21
    Joker.
    Level 31  
    Z tego taniego chińskiego leda 4700lm/50W wychodzi 94lm/W. To tak sobie w porównaniu z droższymi markowymi ledami dochodzącymi do 200lm/W. Ale wiadomo nie wszędzie musi być super jakość.

    @Przybyłek Na wikipedii pisze https://pl.wikipedia.org/wiki/Skuteczność_świetlna
    "Skuteczność świetlna może być podawana także, w odniesieniu do źródła idealnego (683 lm/W), które całą energię elektryczną przetwarza na światło"
    - wychodzi że z tego chińskiego 50W leda, 43waty idzie na ciepło. A z takiego lepszego leda 50W o wydajności 200lm/W na ciepło będzie zamieniane 35W.
  • #22
    Andrzej Ch.
    Level 32  
    Przyłączę się do tematu ponieważ od lat kilku już użytkuję na zewnątrz wolnostojącego garażu lampę COB 50W zakupioną na jednym z polskich serwisów aukcyjnych. Nowa lampa wytrzymała około 2-3 lata, później diody zaczęły się przepalać i musiałem wymienić moduł COB na nowy. Zamówiłem 3-4 moduły LED COB 50W na zagranicznym serwisie aukcyjnym. Co się okazało, 3 z 4 modułów otrzymałem na bardzo cienkiej blaszce, a tylko jeden z modułów otrzymałem na blaszce aluminiowej o takiej samej grubości jak moduł COB w lampie. W tym czasie wymieniłem już dwa moduły COB i powiem tak, w moim przypadku grubość podkładu COB nie ma znaczenia, znaczenie ma porządne rozprowadzenie pasty termoprzewodzącej. Niemniej jednak LED COB który był zamontowany "fabrycznie" w mojej lampie wytrzymał ok. 200% czasu pracy zakupionych "uzupełniaczy" LED COB.
  • #23
    lopr_pol
    Level 29  
    Ojtam ojtam po prostu jak się chce tanio to trzeba chińskie waty dzielić na dwa. Kupujesz 50W używasz na 20-25W i będzie wieczny.
  • #24
    teskot
    Level 35  
    Odnośnie trwałości Chińskich COB 50W to mogę podzielić się swoimi obserwacjami i konkretnymi liczbami. Fabryczne naświetlacze o tej mocy działały maksymalnie około 1,5 roku przez średnio 10 godzin dziennie. Daje to jak łatwo policzyć 365dni x 1,5roku x 10godzin=5475godzin świecenia. Słabo. Wziąłem sprawy w swoje ręce bowiem wymiana lamp była uciążliwa ze względu na wysokość montażu i przebiegający ciąg komunikacyjny. Zakupiłem 2 Chińskie naświetlacze 100W, każdy z 2 COB. Domyślnie obudowa wykonana z jakiegoś stopu aluminium (ZnAl ?) miała służyć za radiator. Po pierwsze jednak była dość cienka, po drugie nierówna i porowata. Przeróbka polegała na zamontowaniu modułów na wypolerowanej 4mm płycie aluminiowej o wielkości "korytka" obudowy. Dopiero ta płyta przykręcona do wyrównanej w miarę możliwości obudowy. Oczywiście pomiędzy COB, a płytę przyzwoita pasta termoprzewodząca 3,4W/mK. Oryginalny driver wywalony, zbudowany nowy (tym bardziej, że lampy są zasilane napięciem 24VAC, a o takie w handlu gorzej). Ustawiłem maksymalną moc po 18W na jeden moduł co daje 36W na całość, dołożyłem samopowrotny termostat 50°C na wszelki wypadek.

    Wnioski:
    -lampy działają od blisko 3 lat bezawaryjnie
    -ilość światła (nie mam jak zmierzyć, opieram się na własnym odczuciu) jest tylko o około 30% mniejsza niż w oryginale
    -temperatura płyty aluminiowej zmierzona w temperaturze otoczenia 26°C stabilizuje się na poziomie 38°C
  • #25
    alt11
    Level 12  
    speedy9 wrote:
    zgierzman wrote:
    Trzy sztuki zamontowałem na ogromnym radiatorze, ok 30 x 50 centymetrów wymontowanym

    Pytanie, czy taki radiator był odpowiedni. Nie napisałeś nic o jego kształcie, ale dla LED lepszy będzie radiator o mniejszej powierzchni za to "grubszy", z licznymi żebrami. Moim zdaniem lepiej się właśnie sprawdzi cooler od CPU. Ważne by był odpowiednio dobrany, bo zwykły "boxowy" od 45W CPU może nie wystarczyć.


    ... dwa lata temu zrobiłem takie coś 2x50W - ciepły i zimny...


    ...radiator jest co najwyżej ciepły ... za kratkami jest mały zasilaczyk do wentylatora, mostek i ok1000µF/400V i bardzo prosty ściemniacz na triaku. Moduły zasilane są obniżonym napięciem stałym (ustawionym doświadczalnie) - niweluje to wadę tych modułów - migotanie 100Hz. Jadnak na chwilę obecną dałbym ściemniacz z kompensacją mocy - przy skokach zasilania świeci nierównomiernie.
  • #28
    CMS
    Administrator of HydePark
    Małe sprostowanie co do projektorów.

    1. W projektorze nie ma żadnego "xenona". O najczęściej używanych palnikach (padło gdzieś słowo żarnik, ale tam się nic nie żarzy) proponuję poczytać mój bardzo stary artykuł.

    2. W 99,99% modelach projektorów, lampa nie ma żadnej komunikacji z ani z ballastem ani z płyta główna projektora. W nielicznych przypadkach w module lampy jest zainstalowany układ scalony zawierający licznik przepracowanych godzin.

    3. Oszukanie projektora żeby "myślał", że lampa świeci i pracuje poprawnie, jest zwarcie "powrotnego" transoptora w module ballastu, lub na płycie głównej. Problemem może się okazać moment zwarcia. Czasami wystarczy dać zworę na stałe i już, ale często wymagane jest aby zamknięcie obwodu transoptora nastąpiło w odpowiednim momencie. Co można ustalić doświadczalnie.

    4. Przeróbka projektora DLP na COB jest praktycznie niewykonalna. No chyba, że uda wam się skupić całe światło w punkcie ok 5x6mm. Oczywiście teoretycznie jest to możliwe, ale policzcie/wyobraźcie sobie wymiary soczewki/zwierciadła.

    5. Przy projektorze LCD taka przeróbka ma dużą szansę powodzenia, zwłaszcza jeśli mamy starszy model projektora i "wielosoczewka" w komorze lampy będzie miała taki sam lub nieco większy wymiar niż powierzchnia COB.

    Pozostaje jednak poważny problem a nawet dwa. Oryginalna lampa w projektorze "daje" 20.000 - 30.000 tysięcy lumenów, jak to się ma do takiego COB'a. Drugi problem to CRI. Lampa projektorowa ma Ten współczynnik na poziomie nawet 97-98, podczas gdy COB, dochodzą do 90...

    PS.

    Gdzieś tam jeszcze padło hasło UHP, również użyte w złym kontekście.

    Dla przykładu, UHP, to skrót od Ultra High Performance - stosuje go firma OSRAM., UHB, to Ultra High Brightness - ten skrót natomiast stosuje firma Philips, ale jest to ten sam palnik AC.

    Ktoś też pisał o krótkim łuku, chyba ten sam kolega od UHP. I to właśnie jest klucz do skupienia światła ORYGINALNYM odbłyśniku/zwierciadle. A potem ukierunkowaniu odpowiednio strumienia światła. W zależności czy lampa ma pracować w projektorze LCD czy DLP. Niezależnie jednak od technologi wykonania projektora, łuk elektryczny, który jest źródłem światła w lampie, ma 1-1,5mm długości i generuje te wspomniane wcześniej dziesiątki tysięcy lumenów. Wyobraźcie sobie piorun zamknięty w takiej malutkiej banieczce...
    Wspomniałem już że ciśnienie we wnętrzu palnika w trakcie pracy wynosi od 300 do ponad 1000 BAR'ów.
  • #29
    PPK
    Level 28  
    E8600 wrote:
    Ile czasu świeci? Masz w tym regulacje mocy? Składam coś podobnego i dochodzę do wniosku, że 2x18650 to za mało.

    Nie żyłowałem jakoś specjalnie tego COB'a. Prądy wg. danych fabrycznych to 0,3A dla 6V -R , 9-12V - G ,9-12V - B. Ja dałem 0,25A ale to za pomocą dobierania rezystorów bo na stabilizowanie prądowe każdego kanału zabrakło miejsca. Przełączanie kolorów i sekwencji na jakimś starym sterowniku taśmy RGB. Ponieważ był to tylko projekt, to testowałem go przez jakieś 3-4 godz. Jedno ładowanie wystarczało na ok 60 min poprawnej pracy - 16850 z odzysku ale napięcia trzymają. Też próbowałem zrobić na 4 akumulatory ale wewnątrz radiatora zabrakłoby miejsca na cokolwiek więcej. Teraz będę testował RGB 30W (ok. 20-30V; 350mA) ale już na innym radiatorze i z oryginalnym trzy kanałowym sterownikiem taśmy RGB (przeróbka końcowych MOSFET'ów na wyższe napięcie).
    p.s. Tam w środku pod szybą, był jeszcze odbłyśnik/reflektor odpowiednio przycięty, zachodzący na COB'a.
  • #30
    artbi881
    Level 30  
    Witam, wszystko fajnie ale nikt nie pokusił się o zmierzenia ilości światła jakie te ledy produkują , najtańszy ,,lux meter'' już można nabyć za 30 zł u Chińczyka, wydaje mi się że będą słabe wyniki z tą ilością światła, pytanie-- po co takie cob ustrojstwo co daje mało światła i dużo ciepła zwykła żarówka to prawie to samo :) tylko że RA jest lepsze i jak wygląda Lux / Wat
    Minitest diody LED 50W COB 30V-36V z Chin - czy rzeczywiście będzie 50W?