Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ford Transit, LiFePo4 - Zasilanie bat. LiFePo4 z "inteligentnego" alte

trucker_hiob 24 Sep 2020 19:37 978 7
  • #1
    trucker_hiob
    Level 9  
    Mam dość nietypowy problem, który zresztą, być może, w ogóle nie istnieje w Europie, ale liczę na to, że fachowcy z Elektrody i tak będą mogli mi pomóc.

    Planuję przebudować Forda Transita na kampera, w którym wszystko będzie zasilane prądem. Myślę o zespole dziesięciu baterii LiFePo4 o pojemności 100Ah każda. Taka elektrownia powinna być wystarczająca nawet, gdy w vanie będzie pełna klimatyzacja, a woda będzie podgrzewana elektrycznie.

    Samochód ma silnik V6 i fabrycznie jest wyposażony w dwa alternatory 250 amp każdy i dwie baterie AGM. Problem głównie polega na tym, że są to "inteligentne" alternatory, które podobno trudno zmusić do tego, by po prostu pracowały cały czas. One wiedzą lepiej...

    Szukam najlepszego rozwiązania już jakiś czas, głównie na angielskojęzycznych forach, ale ciągle nie mogę znaleźć tego "jedynie słusznego" rozwiązania. Nie do końca rozumiem też na czym dokładnie polega problem. Prawdopodobnie chodzi o normy zużycia paliwa i fakt, że alternatory w pewnym sensie tworzą "lekką hybrydę", wyłączając się w czasie przyspieszania auta i wspomagając hamowanie, starając się odzyskiwać marnowaną energię. Ale gdy ja mam 1000 Ah do naładowania, potrzebuję ciągłego przepływu prądu, bez żadnych ograniczeń.

    Dwie firmy produkują urządzenia, które mają umożliwić ładowanie tych akumulatorów: Victron Energy ( https://www.victronenergy.com/ ) i Sterling ( https://sterling-power.com/ http://www.sterling-power-usa.com/ ) . Każda z nich ma "plusy dodanie i plusy ujemne", choć skłaniam się raczej w stronę produktów Victrona.

    Konkretnie, to wydaje się, że to urządzenie powinno działać: https://shop.pkys.com/Victron-Energy-ORI30310...mmable-Buck-Boost-DC-DC-Converter_p_7932.html Co prawda do "tylko" 100 amperów, więc pewnie przydałyby się dwa, a cena nie jest niska, ale kto bogatemu zabroni (płacze). Nieco inną drogą poszedł ten osobnik, tworząc system trochę "nie po kolei", ale dający mu możliwość stałego przepływu prądu o mocy 1800 W. Ale, jeśli rozumiem prawidłowo ten schemat, on najpierw przetwarza napięcie z 12 na 120V, potem wraca do 12 V:

    Ford Transit, LiFePo4 - Zasilanie bat. LiFePo4 z "inteligentnego" alte

    Nie wiem, czy europejska wersja Transita ma coś w tym rodzaju, ale, mam nadzieję, coś mi panowie poradzą, tym bardziej, że systemy "B2B" nie powinny chyba w ogóle być bezpośrednio podłączone do alternatora?

    Jeżeli niejasno wyjaśniłem o co tu chodzi, pytajcie, postaram się to sprecyzować. Mogę też podać linki do dyskusji na amerykańskich forach dotyczących problemów z tymi alternatorami i z góry dziękuję za jakiekolwiek przemyślenia i pomoc w skonfigurowaniu tego układu.
  • #2
    paszczakq
    Level 26  
    To taka rekuperacja energii po przez akumulator i obecnie wiele jak nie większość pojazdów to posiada . Jednak włączenie choćby świateł pozycyjnych a lepiej mijania blokuje taką pracę . Utrzymuje ciągle 14,4v .

    Ładowanie musiałbyś podłączyć gdzieś z obwodu gniazda zapalniczki . Obwód akumulatora jest nadzorowany i się zacznie buntować że do naładowania ma 5x tyle co wpisane do pamięci .

    No i zapewnij odpowiednie zabezpieczenie przed przeładowaniem i zwarciem tych akumulatorów . Bo jak któraś wybuchnie to liczyłbym na sprawne nogi . Bo efekty będą jak przy Tesli albo gorzej .
  • #3
    trucker_hiob
    Level 9  
    Na szczęście LiFePo4 to bezpieczna technologia, nie wybucha i nie pali się jak baterie Li-ion (LiCoO2), które są używane w samochodach elektrycznych.
  • #4
    paszczakq
    Level 26  
    No właśnie nie . Zresztą to zmora właścicieli modeli RC i było nie raz że wybuchały . Obecnie nawet taki mały pakiet transportują w specjalnych torebkach .
  • #5
    mick1
    Level 22  
    paszczaq: LiFePo4? Jesteś pewnien? Masz może jakiegoś linka do takiej wiadomości? Nie spotkałem się z czymś takim.
  • #6
    trucker_hiob
    Level 9  
    Akumulatorki LiFePo4 w modelach RC? I to wybuchające? Hmmm....
    Ja się nie znam, ale z tego co wiem, w modelarstwie używa się baterii Ni-Cd, albo NiMH, albo LiPo - Lithium-ion polymer. LiFePo4 to inna technologia, bezpieczniejsza od wszystkich powyższych.
  • #7
    paszczakq
    Level 26  
    No to są detale na później powiedzmy .

    Tak patrząc na schematy to wygląda jakby te akumulatory równolegle były połączone tworząc baterię 12V 1000Ah . Tam jest rozwiązanie takie że ta ładowarka dostaje 120V zasilanie czy to z sieci energetycznej/ generatora dodatkowego lub z generatora na pokładzie pojazdu . Omija to trochę problem różnego napięcia z alternatorów . 10 akumulatorów to ja bym w szereg połączył tworząc baterię 120V , tylko potem kwestia ładowania tego .
  • #8
    trucker_hiob
    Level 9  
    Nieco się zmieniła koncepcja systemu. Zacząłem nowy temat w innym dziale, https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=19287855#19287855 ale tutaj też to pokażę:

    Problem polega głównie na tym, że nie jestem elektrykiem i boję się, że coś mogę sknocić, stąd prośba do fachowców, by się przyjrzeli temu szkicowi i podzielili się uwagami. Nie jest to jeszcze schemat elektryczny, bo ani nie znam odpowiednich symboli, ani nie wiem gdzie powinienem wbudować w ten układ bezpieczniki, przekaźniki, przełączniki, czy "busbary". Nie wiem też jakie parametry powinny mieć solary, by dawały mi maksymalny prąd, jaki inverter/kontroler przekaże do baterii.

    Na teraz mam zakupione tylko baterie, 24V, 170 Ah, które mam zamiar połączyć parami równolegle i szeregowo, by otrzymać grupę 48V 340 Ah. Alternator samochodowy powinien dawać prąd 12V 200 amp, gdy podłączę do akumulatorów samochodowych inverter 12V-120V. Dane kontrolera Renogy 48V można odczytać na instrukcji, która jest dostępna tutaj: https://f01.justanswer.com/WkdOiAIb/48V_3500W_Solar_Inverter_Charger_User_Manual.pdf

    A to szkic planowanego systemu:

    Ford Transit, LiFePo4 - Zasilanie bat. LiFePo4 z "inteligentnego" alte