Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

WLZ - jaki kabel (4 czy 5 żyłowy)

phoe 25 Sep 2020 15:40 11595 46
IGE-XAO
  • #1
    phoe
    Level 29  
    Witam,

    Potrzebuję wykonać WLZ, czyli wpiąć dom do skrzynki ZE(Tauron, o ile ma to znaczenie).
    I teraz tak:
    - trafo pracuje w TN-C, czyli w skrzynce mam 3 zaciski fazowe(Etimat T) + pojedynczy zacisk niebieski dla N.
    - w projekcie budowalnym, jest że należy WLZ wykonać YKY 5x16mm².

    Co zrobić z przewodem PE, jeżeli faktycznie wykonam WLZ 5x16mm²?
    - może wykonać na 4x16mm²?
    - zostawić PE wolne i nie wpinać? (do tego podobno ZE może się doczepić)
    - czy może jak znajomy mi podpowiedział N i PE zrobić jako 1 przewód i wpiąć jako N?
  • IGE-XAO
  • #3
    phoe
    Level 29  
    Rozdział będzie i tak w domu, bo przecież nie wolno korzystać z uziemienie transformatora, ale może jest jakiś sens tej dodatkowej żyły, rezerwa czy cokolwiek innego?
  • #4
    kkas12
    Level 43  
    phoe wrote:
    ...czyli w skrzynce mam 3 zaciski fazowe(Etimat T) + pojedynczy zacisk niebieski dla N.
    I gdzie tę zielonożółtą żyłę przyłączysz?

    Na pewno nie masz tam zacisku N lecz PEN.
    Więc układaj czterożyłową w.l.z. a PEN podziel w tablicy głównej w sposób nie urągający uznanym zasadom technicznym.
    Tysiące razy kwestia ta była na tym forum wyjaśniana i omawiana.

    phoe wrote:
    ...ale może jest jakiś sens tej dodatkowej żyły...
    Swędzi cię zbędna kasa?
    Wpłać ją na zbożny cel a nie łudź się, że dodatkowa żyła w kablu ułożonym w ziemi kiedykolwiek się przyda.
    Projektem też sobie głowy nie zawracaj bo i tak z niego nie skorzystasz. Był on potrzebny tylko do uzyskania pozwolenia na budowę.
  • #5
    phoe
    Level 29  
    No dla mnie to jest bez sensu, ze koleś który bierze kasę, projektuje WLZ, się pod tym podpisuje, robi to nie jak należy, tym bardziej że ma czarno na białym w warunkach od Tauron'u, o trafo pracującym w TN-C...

    Spoko, dzięki.
  • IGE-XAO
  • #6
    kkas12
    Level 43  
    Kolego, ten twój projekt nie jest żadnym projektem. To jest tylko rysunek dołączony do projektu budowlanego obiektu tak nazwany abyś otrzymał pozwolenie na budowę a nie sam szukał projektanta instalacji elektrycznej.
    I tylko tak należy go traktować.
    W praktyce żadnego znaczenia on w zasadzie nie ma gdyż mało kto wciela go w życie.
    Jedyne co czasem w nim się sprawdza to usytuowanie tablicy bezpiecznikowej, które jest potrzebne by ułożyć pod wylewką przepusty.

    Przecież ten projektant gdy to rysował nie miał zielonego pojęcia gdzie budynek będzie realizowany ani jaki jest układ sieci ktora będzie go zasilała.
  • #7
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    phoe wrote:

    I teraz tak:
    - trafo pracuje w TN-C, czyli w skrzynce mam 3 zaciski fazowe(Etimat T) + pojedynczy zacisk niebieski dla N.
    - w projekcie budowalnym, jest że należy WLZ wykonać YKY 5x16mm².

    Co zrobić z przewodem PE, jeżeli faktycznie wykonam WLZ 5x16mm²?
    - może wykonać na 4x16mm²?
    - zostawić PE wolne i nie wpinać? (do tego podobno ZE może się doczepić)
    - czy może jak znajomy mi podpowiedział N i PE zrobić jako 1 przewód i wpiąć jako N?


    Nie myśl o YKY, kup YAKY. 4 x 16 mm², bo nie widzę żadnej potrzeby aby dawać tam przekrój 16 mm miedzi. Tyle, to wystarczy aluminium.
    A projekt masz, jak koledzy pisali. Skopiowany jakiś przykładowy, dla celów pozwolenia na budowę. Realnie, to takie sprawy powinien załatwiać Twój elektryk.
    Poza tym mam pytanie, czy elektryk sprawdzał uziom fundamentowy Twojego domu? Jeszcze przed wylaniem fundamentów.
  • #8
    phoe
    Level 29  
    Ja mam ogrzewanie "elektryczne" i moc 25 kW. ;)
    Długość kabla jaka potrzebuje to może 20m więc nie będę kombinował z alu.

    Co do 4 czy 5 żył, to osoba z uprawnieniami elektrycznymi przecież podbija się na adaptacji projektu, wylicza zapotrzebowanie, rysuje trasę kable itp, to nie jest tak, że w projekcie budowalnym ma się kabel z góry wybrany, no i ma informacje od ZE w jakim układzie pracuje trafo, bo są dołączone warunki.
  • #9
    kkas12
    Level 43  
    phoe wrote:
    Długość kabla jaka potrzebuje to może 20m więc nie będę kombinował z alu.
    No patrz a ta durna energetyka z miedzi wcale nie korzysta i twój licznik aluminiowym kablem zasila.

    phoe wrote:
    Co do 4 czy 5 żył, to osoba z uprawnieniami elektrycznymi przecież podbija się na adaptacji projektu, wylicza zapotrzebowanie, rysuje trasę kable itp, to nie jest tak, że w projekcie budowalnym ma się kabel z góry wybrany, no i ma informacje od ZE w jakim układzie pracuje trafo, bo są dołączone warunki.
    A ty dalej swoje.
    Masz cztery zaciski. Gdzie podłączysz piątą zyłę?
    Zawsze możesz zwrócić się do "adaptora" z uprawnieniami by dokonał zmian, bo piąta żyła to bzdura.
  • #10
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    phoe wrote:

    Co do 4 czy 5 żył, to osoba z uprawnieniami elektrycznymi przecież podbija się na adaptacji projektu, wylicza zapotrzebowanie, rysuje trasę kable itp, to nie jest tak, że w projekcie budowalnym ma się kabel z góry wybrany, no i ma informacje od ZE w jakim układzie pracuje trafo, bo są dołączone warunki.

    Wiesz co? Ile projektów miałeś w rękach przez całe życie? Ten jest zapewne pierwszy? Ja ich miałem dziesiątki. Oprócz tych, które sam wykonałem. Więc nie trzeba mnie już doszkalać w temacie.
    Ale, skoro wiesz lepiej, to rób jak uważasz.
  • #11
    Janusz_kk
    Level 34  
    phoe wrote:
    Ja mam ogrzewanie "elektryczne" i moc 25 kW.

    Tak poza tematem zapytam z ciekawości, to czym będziesz ogrzewał, maty czy jakieś grzejniki elektryczne?
  • #13
    Janusz_kk
    Level 34  
    I na pompę potrzebujesz 25kW mocy?
  • #14
    phoe
    Level 29  
    Mam jeszcze ładowarkę do Nissana Leaf 11KW. :)
  • #15
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    phoe wrote:
    Mam jeszcze ładowarkę do Nissana Leaf 11KW. :)

    Więc dajesz YAKY 4 x 35 mm² i możesz sypiać spokojnie.
  • #16
    phoe
    Level 29  
    Mam spore wątpliwości czy przejdzie mi 4x35mm² peszlem, który jest zostawiony żeby przerzucić nim kabel. ;)

    Wiem że Alu jest tańsze, ale jednak Cu cieńszy i nie jest płynny.
  • #17
    marcin55
    Level 11  
    Ja natomiast mam spore wątpliwości po co dawać 4x35 mm². Na 25 kW wystarczy ci YAKY 4x16 mm². YAKY 4x25 mm² to już z dużym naddatkiem a więcej to w ogóle bezsensu.
  • #18
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    phoe wrote:
    Mam spore wątpliwości czy przejdzie mi 4x35mm² peszlem, który jest zostawiony żeby przerzucić nim kabel. ;)

    Peszel do wciągania kabla??? Chyba kogoś pogięło...
  • #19
    tyqva
    Level 29  
    A gdzie jest pozostawiony ten peszel?
  • #20
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Tak to się kończy jak elektryk nie jest zatrudniony na budowie od początku. Ciekawe jak wyprowadzony masz uziom fundamentowy?????? Temat farsa, elektryk wszystko ogarnia jak trzeba, tylko elektryka a nie przypadkowa osoba z śk SEP lub bez.
  • #21
    phoe
    Level 29  
    Dobrze jest zrobiony uziom więc proszę nie pisz głupot...

    Co do peszla to wychodzi z garażu z rozdzielni i wychodzi fundamentem 20cm poniżej poziomu gruntu.
  • #22
    tyqva
    Level 29  
    phoe wrote:
    ...Co do peszla to wychodzi z garażu z rozdzielni i wychodzi fundamentem 20cm poniżej poziomu gruntu.

    Jeśli jest odpowiedniej średnicy i odpowiednio są poprowadzone łuki, to poniższa uwaga:
    retrofood wrote:
    ....Peszel do wciągania kabla??? Chyba kogoś pogięło...

    jest bezsensowna, rura karbowana (peszel) służy do takich celów.
  • #23
    Grzegorz740
    Level 36  
    Zastanawiam się jak zamierzasz wciągnąć 20 metrów tak sztywnego kabla do peszla?

    Ja sobie tego nie wyobrażam pomijając dylemat czy 4 żyły czy 5 żył.
  • #24
    tyqva
    Level 29  
    Dla 25 kW mocy wystarczy kabel Cu 4x16, więc może być to wykonalne. Ta rura karbowana nie jest na długości 20 m, tylko stanowi kawałek trasy.
  • #25
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    tyqva wrote:

    Jeśli jest odpowiedniej średnicy i odpowiednio są poprowadzone łuki, to poniższa uwaga:
    retrofood wrote:
    ....Peszel do wciągania kabla??? Chyba kogoś pogięło...

    jest bezsensowna, rura karbowana (peszel) służy do takich celów.

    Chyba Tobie służy do takich celów, bo na pewno nie elektrykom.
  • #26
    tyqva
    Level 29  
    Kolego, odniosłem do Twojej rady, i określiłem ją jako bezsensowną. Ty natomiast personalizujesz swoje wypowiedzi. Pohamuj emocje, argumenty proszę.
    Moderated By Topolski Mirosław:

    Proszę skupić się na problemie autora tematu i nie prowadzić własnej dyskusji.

  • #28
    phoe
    Level 29  
    Omg, jest zrobione tak, peszel aka AROT ma małe gięcie...

    WLZ - jaki kabel (4 czy 5 żyłowy)

    I pytanie było tylko o to czy 4 czy 5 żył... ;)

    Obecnie jest nim przerzucony 5x2,5 H07 i wpięty w gniazdo siłowe erbetki. ;)
  • #29
    kkas12
    Level 43  
    Pisałem ci wcześniej, że nie jest prawdą
    phoe wrote:
    ...w skrzynce mam 3 zaciski fazowe(Etimat T) + pojedynczy zacisk niebieski dla N.

    bo nie masz tam żdanego N a PEN.
    Pytałem też o to jak wepniesz dwie żyły pod jeden zacisk?

    Odpowiedź już dawno padła a ty dalej czekasz na "przyklepanie" piątej żyły która jest piątym kołem u wozu.
    Ja swego czasu przedstawiłem kosztowne skutki takiego rozwiązania.
    Wyobraź sobie efekt utraty ciągłości żyły N pomiędzy licznikiem a tablicą główną.

    P.S.
    To w końcu co masz tam ułożone?
    Peszel czy arot?
  • #30
    phoe
    Level 29  
    AROT to rodzaj peszla przecież? Chyba 40mm.

    Zamówiłem już YKY 4x16mm², bo żadna hurtownia nie miała na miejscu, tylko 5x16mm².

    Co do 2 żył w 1 zacisk, obecnie jest erbetka na YKY 5x6mm² i są wpięte 2 żyły w zacisk niebieski(PE + N).