Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jaki panel fotowoltaniczny na samochód osobowy (minikamper)?

internecik 29 Sep 2020 08:50 3006 26
  • #1
    internecik
    Level 7  
    Witam,

    Mam samochód VW Sharana, którego czasami wykorzystuję jako minikampera. W samochodzie zamontowany jest dodatkowy akumulator kwasowo-ołowiowy 60 Ah tylko do zasilania ogrzewania postojowego webasto. Chciałbym do tego dodatkowego akumulatora podłączyć zestaw fotowoltaniczny o mocy 100-200 W. Zestaw będzie zasilał małą lodówkę kompresorową, laptopa oraz mokre ogrzewanie postojowe. W związku z tym mam kilka pytań:

    - Czy coś stanie się jeśli wybiorę panel o zbyt dużej mocy w stosunku do mojego akumulatora 60 Ah (niestety nie mogę go wymienić na większy, brak miejsca)? Przykładowo w tym sklepie - https://suntrack.pl/baterie-sloneczne/2534-panel-sloneczny-175.html - do akumulatora 60 Ah zalecają panel około 100W. Co stanie się jeśli podłączyłbym do tego akumulatora panel 200 W? Za szybko naładuje się? W czym to przeszkadza?

    - Do mojego zastosowania lepszy będzie panel polikrystaliczny, czy monokrystaliczny? Przeważnie będę jeździł w naszym klimacie środkowo europejskim od wiosny do jesieni. Czasami może Chorwacja. Regulator najprawdopodobniej będzie MPPT.
  • #2
    marcinbbb
    Level 26  
    Kup sobie elastyczny panel PV przykleisz do dachu i po kłopocie. Nie będzie problemu jeśli podłączysz za duży panel do małego akumulatora.
  • #3
    anaba255
    Level 27  
    Akumulator 60Ah powinno się ładować maksymalnym prądem 6A, panel 200W przy idealnych warunkach, pomijając sprawność regulatora MPPT da 200W/12V=16A. Niby za dużo, ale w idealnych warunkach nigdy nie będzie pracował. Jeszcze zależy jak go zamocujesz na samochodzie, jak płasko na dachu to będzie mniej niż połowa tego. Ja wziął bym mocniejszy, bo w pochmurny dzień możesz mieć 10-20% mocy z panela, a wtedy energii potrzeba najwięcej.
    Panele polikrystaliczne dają więcej energii przy wyższych temperaturach, za to monokrystaliczny o tych samych wymiarach będzie miał wyższą moc, na jedno wychodzi.
  • #4
    internecik
    Level 7  
    anaba255 wrote:
    Akumulator 60Ah powinno się ładować maksymalnym prądem 6A, panel 200W przy idealnych warunkach, pomijając sprawność regulatora MPPT da 200W/12V=16A.


    Czy na regulatorze nie można ograniczyć ilości A? Np. zamontować wspomniany panel 200 W i na regulatorze ustawić aby dawał max 6 A?
  • #5
    marcinbbb
    Level 26  
    Sama lodówka skonsumuje Ci około 50W w locie z panela a panel nie będzie dawał 100% mocy.
  • #6
    waranzkomodom
    Level 20  
    Większość regulatorów, a na pewno tych tańszych nie daje takiej możliwości. Dlatego moim zdaniem powinieneś postawić na regulator o nominalnej mocy ładowania 10A i dobrać panel w okolicach maksa, który taki regulator może przyjąć. Np. do Tracera 1206AN można bezpiecznie podłączyć mniej więcej 160W, a do tracera 1215BN okolice 300W. Dzięki temu nawet, kiedy panele nie będą pracowały na maksa, to do użycia będzie często i tak 10A (więcej to już słabo dla aku). Ewentualna nadwyżka częściowo pójdzie w ciepło, a niewielką ilość regulator zmagazynuje w kondensatorach i odda, kiedy warunki się pogorszą.

    Pamiętaj też, żeby nie trzymać akumulatora w czasie między podróżami ani naładowanego do pełna, ani zbytnio wyładowanego.

    Ale zgadzam się, że 60ah nie robi szału, jeśli myślisz o lodówce, komputerze i ogrzewaniu. Sensowna lodówka pewnie będzie miała dobowe zużycie około 250Wh, 3h komputera jeszcze z 60Wh, nie wiem ile ogrzewanie, ale w najlepszym wypadku po dobrym dniu starczy Ci pewnie energii na noc i jeden dzień pochmurny. I to przy rozładowywaniu akumulatora głębiej niż optymalne dla jego żywotności (choć jeśli tym wozem będziesz jeżdził kilka razy do roku, to pewnie żywotność nie jest tutaj takim problemem).
  • #7
    gimak
    Level 40  
    internecik wrote:
    Czy na regulatorze nie można ograniczyć ilości A? Np. zamontować wspomniany panel 200 W i na regulatorze ustawić aby dawał max 6 A?

    A czy w samochodzie akumulator ma takie ograniczenie, chyba nie. Mnie, gdybym bawił się w takie klocki (a trochę się bawię), zależałoby raczej na tym, aby akumulator był jak najszybciej naładowany, ale nie przeładowany.
    Moje klocki to panele PV (12 V) ładujące akumulator w samochodzie (40 W) i oświetlenia w garażu (20 W)
    Nie wiem dokładnie jak to wyglądałoby w szczegółach z regulatorem MPPT, ale sprawdzałem z ciekawości sprawdziłem, jak to działa z regulator PWM, który z ciekawości kupiłem. W tym który mam prąd na akumulator idzie praktycznie taki sam jaki dają panele. Regulator dba tylko o to, żeby napięcie na akumulatorze nie wzrosło powyżej 14.4V i odłącza panele gdy osiągnie tą wartość. Nie wiem natomiast w jakich warunkach przechodzi na napięcie konserwujące 13.8 V, bo tego nie sprawdzałem.
    Na co dzień, korzystam z kontrolerów napięcia własnej roboty, które odłączają panele gdy napięcie na akumulatorze osiągnie 14.8 V i ponownie je włączają gdy napięcie spadnie do 13.0 V. Takie progi napięciowe sobie ustawiłem. W tym układzie (bez regulatora PWM), uzyskuje pełniejsze naładowanie akumulatorów i chyba w ciut krótszym czasie.
  • #8
    internecik
    Level 7  
    marcinbbb wrote:
    Kup sobie elastyczny panel PV przykleisz do dachu i po kłopocie.


    Nie chcę cały rok jeździć z panelem na dachu.

    marcinbbb wrote:
    Sama lodówka skonsumuje Ci około 50W w locie z panela a panel nie będzie dawał 100% mocy.

    Lodówka najprawdopodobniej będzie taka - https://www.dometic.com/pl-pl/pl/produkty/%C5%BCywno%C5%9B%C4%87-i-napoje/lodowki-turystyczne/lod%C3%B3wki-elektryczne/dometic-coolfreeze-cf-11-_-157305 (30 W) lub taka - https://www.dometic.com/pl-pl/pl/produkty/%C5%BCywno%C5%9B%C4%87-i-napoje/lodowki-turystyczne/lod%C3%B3wki-elektryczne/dometic-coolfreeze-cf-26-_-157309 (40W).

    waranzkomodom wrote:
    Pamiętaj też, żeby nie trzymać akumulatora w czasie między podróżami ani naładowanego do pełna, ani zbytnio wyładowanego.

    To jest fabryczny akumulator do zasilania ogrzewania postojowego. Jest ładowany podczas jazdy, więc pełne rozładowanie po zdjęciu panelu fotowoltanicznego raczej mu nie grozi.

    waranzkomodom wrote:
    Ale zgadzam się, że 60ah nie robi szału, jeśli myślisz o lodówce, komputerze i ogrzewaniu. Sensowna lodówka pewnie będzie miała dobowe zużycie około 250Wh, 3h komputera jeszcze z 60Wh, nie wiem ile ogrzewanie, ale w najlepszym wypadku po dobrym dniu starczy Ci pewnie energii na noc i jeden dzień pochmurny.


    Jeśli chodzi o ogrzewanie, sam piecyk około 2 A, pompka płynu 2,5 A, dmuchawa 5-6 A. Razem około 10 A, razy 12 V, to moc około 120 Wat. Ogrzewanie będzie działało jakieś 2-3 godziny na dobę.
  • #9
    waranzkomodom
    Level 20  
    Lodówka dosyć oszczędna, wychodzi około 180Wh na dobę. Ale podtrzymuję to, że masz ledwo na noc + pochmurny dzień. Poniżej pokazuję, jak to liczę. No ale zawsze to coś. Jeśli zdecydujesz się grzać tylko godzinę, to się zmieścisz. Albo jeśli będzie godzinka słońca. Więc jak nie ma opcji na większy akumulator, to też nie ma co płakać;).

    Masz akumulator o pojemności do wykorzystania załóżmy w przybliżeniu 600Wh. Załóżmy, że noc po słonecznym dniu + kolejny pochmurny dzień to 32h.
    Przez te 32h zużyjesz 240Wh na lodówkę, będą dwie noce, więc dwa razy będziesz grzał po 2h (500 Wh) i 3h pokorzystasz z komputera (50Wh). Czyli w te 32h zużyjesz ok. 800Wh. Do tego trzeba uwzględnić jeszcze jakieś tam straty na ładowaniu i rozładowaniu, więc przyjmijmy 900Wh. Przy ciągłym zachmurzeniu z panelu 200W będziesz na godzinę generował 20-30Wh, czyli przez 9h ok. 250-270Wh. 600+270 - wychodzi na styk.
  • #11
    internecik
    Level 7  
    Jaka może być różnica w ładowaniu akumulatora 60 Ah przez panel polikrystaliczny 160 lub 210 W i regulator MPPT w pochmurny i deszczowy dzień (jak dzisiaj)? Czy ta różnica będzie zauważalna? Czy po prostu jak nie ma słońca, to żaden nie ładuje?

    Chyba bardziej byłbym zdecydowany na ten mniejszy panel 160 W (bo łatwiej go zamontować i zostanie jeszcze miejsce na bagażniku dachowym np. na konstrukcję zadaszenia na postoju). W przypadku większego 200 W zająłby on całą szerokość bagażnika dachowego (ale też byłby krótszy o 20 cm) i nie mam za bardzo pomysłu jak go zamontować. Pomiędzy relingami mam dokładnie 102 cm. Otworów na wylot belki bagażnika w tym miejscu nie wywiercę, bo pod spodem jest uchwyt bagażnika (odległość pomiędzy uchwytami 93 cm).

    Lodówki na razie nie mam. Zresztą potrzebna ona będzie głównie w lecie, a wtedy raczej nie będę używał ogrzewania postojowego. Teraz wybieram się w Bieszczady i chciałbym mieć pewność, że nie zabraknie mi prądu do ogrzewania postojowego i zasilania laptopa.

    Jaki panel fotowoltaniczny na samochód osobowy (minikamper)?sharan dac...ymiary.png Download (4.24 MB)
  • #12
    marcinbbb
    Level 26  
    Jeśli jest zachmurzenie panele dają z siebie około 10% energii a więc ze 170W będzie leciało około 17W, a z 210W około 21W. Nie wiem jak dla Ciebie ale dla mnie 17 czy 21W to żadna różnica
  • #13
    internecik
    Level 7  
    Czy ktoś miał do czynienia z panelu fotowoltaicznego firmy Volt Polska sprzedawanego na allegro np. https://allegro.pl/oferta/panel-solarny-bateria-sloneczna-150w-12v-regulator-9081205070? Ten ma wymiary 148*67 i moc 180 W (według opisu, w tytule jest 150 W, ale to ponoć błąd). Czy te parametry są prawdziwe? Pytam z tego względu, że panel innej firmy https://www.4sun.eu/baterie-sloneczne-polikrystaliczne/panel-polikrystaliczny-160w-p-maxx ma takie same wymiary i moc 160 W. Oba są polikrystaliczne, więc skąd różnica 20 W?
  • #14
    gimak
    Level 40  
    internecik wrote:
    Jaka może być różnica w ładowaniu akumulatora 60 Ah przez panel polikrystaliczny 160 lub 210 W i regulator MPPT w pochmurny i deszczowy dzień (jak dzisiaj)? Czy ta różnica będzie zauważalna? Czy po prostu jak nie ma słońca, to żaden nie ładuje?

    Może wyjaśnię na przykładzie moich paneli, jak to sobie wyobrażam, bo nie eksperymentowałem z regulatorem MPPT.
    Mam 6 paneli 10W/12V, które przy pełnym słońcu dają 3.42 A (Imp), a napięcie w punkcie maksymalnej mocy (Vmp) wynosi 17.49 V i w tych warunkach z paneli otrzymujemy 60 W.
    W rzeczywistości, podczas eksperymentu, przy pełnym nasłonecznieniu i przy bezpośrednim podłączeniu tych paneli do akumulatora (w moim przypadku 55 Ah), prąd jaki kierowany jest do akumulatora nadal wynosi 3.42 A, ale wartość napięcia narzuca akumulator, a konkretnie stan jego naładowania, u mnie wtedy było 12.6 V, czyli moc otrzymywana z paneli faktycznie wynosi tylko 44, a nie 60 W. Przy regulatorze PWM, wg mnie jest podobnie.
    Natomiast przy regulatorze MPPT, prawdopodobnie byłoby tak, że przy pełnym nasłonecznieniu, akumulator otrzymywałby nie 3.42 A, ale 4.72 A (60W/12.6V). W rzeczywistości przypuszczam, byłoby to ciut mniej, bo trzeba uwzględnić, że regulator część mocy otrzymywanej a paneli zjada na swoje potrzeby.
    W pochmurny dzień będzie podobnie, ale w innej skali, bo inne będzie nasłonecznienie, więc moc oddawana przez panele będzie dużo mniejsza.
    A teraz moje pytanie do znawców regulatorów MPPT, czy to co napisałem, jak sobie to wyobrażam jest właściwe.
  • #15
    Jan_Werbinski
    Level 33  
    Sześć lat mam panele elastyczne przyklejone na stałe do dachu i polecam to rozwiązanie. Lekkie, niewidoczne i działa.
  • #16
    internecik
    Level 7  
    Zamówiłem w końcu panel. Zdecydowałem się jednak na wersję 160 W - https://www.4sun.eu/baterie-sloneczne-polikrystaliczne/panel-polikrystaliczny-160w-p-maxx . Na razie zamontowany będzie na płasko na bagażniku dachowym, a w przyszłości dołożę do niego tego typu konstrukcję do regulacji kąta na postoju - https://china-capacitores.en.alibaba.com/product/499031824-0/Portable_Solar_PV_Mounting.html

    Jaki przewód wybrać do połączenia z regulatorem i akumulatorem 60 Ah? Czy 4 mm2 wystarczy? Połączenia będą wewnątrz samochodu, więc chyba może być zwykły przewód LGY, nie musi być specjalny solarny w podwójnej osłonie?

    Muszę jeszcze wybrać jakiś regulator. Te Chińskie PWM noname za kilkadziesiąt zł https://allegro.pl/oferta/solarny-regulator-ladowania-40a-pwm-usb-lcd-12v-24-8485178379 pewnie nic nie warte? A może od razu kupić MPPT? Jakie parametry będą odpowiednie do mojego zestawu i jakiego producenta polecacie? Chciałbym coś z wyświetlaczem LCD albo z aplikacją na smartfona.
  • #17
    Jan_Werbinski
    Level 33  
    Minimum to MPPT Tracer.
    Ten panel jak zamocujesz na bagażniku, to zaraz ukradną.
    Dlatego proponowałem elastyczny, bo przykleisz i nie ukradną...
  • #18
    internecik
    Level 7  
    Regulator MPPT Tracer jest trochę duży. Myślałem nad Victron SmartSolar MPPT 100/20. Sprzedawca twierdzi, że powinienem kupić wersję 20 A, ponieważ regulatory MPPT na każde 10A wykorzystują jedynie 130W z panela, w przypadku PWM tej zależności nie ma. Ma rację? Kupić 10A czy 20A MPPT?
  • #19
    Jan_Werbinski
    Level 33  
    Nie znam Victrona. Jest drogi i mnie nie interesuje. Przetestowałem osobiście Tracera i Votronic. Obie marki polecam.
  • #20
    Kwazor
    Level 32  
    A taki "kwiatek" od Tracera widziałeś ?




    Potrafi tak szukać punktu przez 15 minut znajdzie i wystarczy 1 chmurka i znów zaczyna się cyrk..

    O nizszej jakości komponentów w środku ( kondensatory np ) kiedyś stosowali Rubycona teraz tani chłam Jamicon-a..

    Cena spadła .. jakość też ( własnie mam 10A EPsolara w naprawie.. uratowałem go ale to jest jednorazówka )[/youtube]
  • #21
    Jan_Werbinski
    Level 33  
    Mam ten nowszy sprzęt w kartonach jeszcze. Na filmie jest świeżo włączony regulator, a to nie jest urządzenie do włączania tylko do pracy stałej. To o niczym nie świadczy.
    O kolejności załączania nawet nie wspominam, bo wyjdzie że autor filmu nawet instrukcji nie przeczytał.
  • #22
    internecik
    Level 7  
    Mam jeszcze jedno pytanie techniczne. Czy lepiej zamontować jeden duży 200 W, czy dwa małe 100 W połączone szeregowo / równolegle do tego samego regulatora MPPT i tego samego akumulatora? Co na ten temat mówi teoria i praktyka? Czy będzie jakaś różnica w wydajności?
  • #23
    Jan_Werbinski
    Level 33  
    Bez znaczenia. Jeśli masz miejsce na oba rozwiązania, to wybierasz tańsze.
  • #24
    internecik
    Level 7  
    Jeden duży panel jest tańszy niż dwa mniejsze. Ale mniejsze łatwiej zamontować (między innymi dlatego, że są lżejsze). Mam już kupiony panel 160 W ale zastanawiam się czy nie wymienić go na jeden 100 W i późnej w razie potrzeby dołożyć jeszcze drugi 100 W. Akumulator 60 Ah, w sumie najbardziej zależy mi na prądzie do ogrzewania postojowego.

    Dodano po 5 [godziny] 27 [minuty]:

    Ktoś mi powiedział, że jeden panel będzie miał mniejsze napięcie niż dwa. Im wyższe napięcie tym większy prąd uzyskasz przez MPPT. Literatura podaje, że dwa panele eliminują efekt panelu leżącego na dachu na płasko.

    Zgadzacie się z tym?
  • #26
    internecik
    Level 7  
    Czy ktoś użytkuje panele firmy Volt Polska?

    Na allegro https://allegro.pl/oferta/panel-solarny-bateria-sloneczna-pv-poli-18v-100w-9347275758 cena dość niska (207 zł) w porównaniu do innych (np. 385 zł tutaj: https://www.4sun.eu/baterie-sloneczne-polikrystaliczne/panel-sloneczny-100w-p-maxx ).

    Porównałem dane z tabliczek i tańszy panel z allegro ma nieco wyższe napięcie mocy max Vmp 18,36 V (droży 18,29 V) ale prąd maksymalny Imp jest nieco niższy 5,44 A (droższy 5,47 A). To chyba najważniejsze parametry paneli?

    Z czego może wynikać różnica prawie 100% w cenie tych paneli?
  • #27
    waranzkomodom
    Level 20  
    Prawdopodobnie z jakości. Volt Polska to najtańsze rzeczy. 200zł to nie jest duży pieniądz, możesz zaryzykować, ale jeśli się szybko zepsuje, to się nie zdziw i nie wyklinaj producenta, tylko weź na klatę, że zaryzykowałeś i się jednak nie opłacało;) Patrzysz na najtańsze z najtańszych paneli. Zwraca uwagę, że na tej aukcji nie ma słowa o 25 letniej gwarancji na liniowy spadek napiecia. W realu różnie bywa z wypełnianiem tej gwarancji, ale jeśli producent w ogóle jej nie daje, to może znaczyć, że panele nie były sensownie przetestowane. Może producent daje, tylko sprzedawca nie wspomniał i tutaj przechodzimy do drugiej kwestii - niepokoiłoby mnie również, że nie ma o tym panelu na stronie producenta, czyli w zasadzie kupujesz zupełnie w ciemno. Żadnej karty technicznej, niczego nie ma w sieci.
    Ale swoją drogą, że maxx to też taniocha i nie wiem, czy jakakolwiek strona producenta w ogóle istnieje.