Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Rozdzielnia AC fotowoltaika

tomek040893 04 Oct 2020 21:08 1323 8
Wago
    tomek040893
    Level 9  
    Witam szanownych elektryków,

Człowiek który zajmuje się instalacjami fotowoltaicznym połączył mi rozdzielnie AC pod fotowoltaike:

Nie jestem elektrykiem, ale nie podoba mi się ta rozdzielnia pod względem połączeń.

Kilka uwag (być może nie słusznych):
    1. Ochronnik przepięć
    Przewód łączący szynę uziemienia i uziemienie ochronnika to 4mm2. Nie powinno to być min 16mm2?
    Dodatkowo pod uziemienie ochronnika przepięć podłączony przewód który w puszcze zasilającej nie jest nigdzie podłączony (oczywiste ponieważ to układ TN-C)

2. Kolejność ochronnika przepięć i wyłącznik nadprądowy
    Czy przypadkiem nie powinno być tak że zasilanie wchodzi na wyłącznik nadpradowy, z wyjścia wyłącznika na na ochronnik i falownik?

3. Uziemienie obudowy falownika elektryk połączył do szyny uziemiajacej w rozdzielni.
    Czy nie lepiej było by podłączyć obudowę bezpośrednio do szpilki uziemiajacej? ( Krótszy przewód a co za tym idzie krótsza środa do ziemi w razie przebicia?)

Moja propozycja wygląda tak:
  • Wago
    czesiu
    Level 36  
    Dlaczego w sieci TNC przewód PEN nie został uziemiony? Podstawowy błąd.
    Wówczas ochronnik może być 3-polowy.
  • Wago
    Jarek Kordalewski
    Level 18  
    tomek040893 wrote:
    Jest to stara instalacja elektryczna gdzie są 3 fazy i neutralny. Nie ma rożnicowek itp

Ale to co jest na schemacie to nie jest TNC tylko coś na kształt "wyspy TT". Jeśli to faktycznie jest TNC i jest tam przewód spełniający wymogi PEN, to należy rozdzielić PEN na N i PE.
    tomek040893
    Level 9  
    Jak wrócę do domu to sprawdzę dokladnie w papierach co to za układ

Dodano po 5 [godziny] 38 [minuty]:

Niestety ale w papierach nie mam mowy jaka to sieć:/