Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Instrukcja, DTR do tokarki 16K20 (szukam)

harnasx 06 Oct 2020 12:12 2376 31
  • #1
    harnasx
    Level 22  
    Cześć!

    Czy ktoś ma i mógłby się podzielić DTR'ką do tokarki 16K20 w języku polskim (angielskim ;) - byle nie rosyjskim
    Czy pozostaje jedynie alle...

    Pozdrowienia
  • #2
    bearq
    Level 38  
    Do czego Ci DTR po polsku? Ta tokarka jest prosta.
  • #3
    harnasx
    Level 22  
    bearq wrote:
    Do czego Ci DTR po polsku? Ta tokarka jest prosta.


    Ja też jestem "prosty" i żaden ze mnie tokarz - przynajmniej narazie
    a chciałbym wiedzieć coś wiecej o tej maszynie niż to co wydedukuje
  • Helpful post
    #4
    bearq
    Level 38  
    Jak nie znajdziesz to daj znać, mam taką maszynę i swego czasu rozebrałem ją na części pierwsze więc będę mógł Ci coś pomóc.
  • #5
    harnasx
    Level 22  
    bearq wrote:
    Jak nie znajdziesz to daj znać, mam taką maszynę i swego czasu rozebrałem ją na części pierwsze więc będę mógł Ci coś pomóc.


    do czego służą te dzwignie 1 i 2 (ta krótka) ?
    Instrukcja, DTR do tokarki 16K20 (szukam)

    moze uda mi się jutro uruchomiać sprzęt na "próbę" a nie chciałbym czegoś spie...
  • Helpful post
    #6
    bearq
    Level 38  
    1 to sprzęgło. Sprzęgnięta jest wałkiem z długą dźwignią po lewej stronie tokarki zaraz obok uchwytu tokarskiego.
    2 to załączanie śruby pociągowej.
    Obok dźwigni śruby pociągowej masz "joystick" to przełączania posuwów w tokarce, w kulce joysticka jest przycisk do włączania przyspieszonych posuwów. Pod tym masz takie pokrętło, ustawiasz tym sprzęgło na posuwach a obok tego pokrętła masz języczek. Służy on do załączenia sprzęgła po jego "wybiciu".
  • #7
    harnasx
    Level 22  
    Czy przyspieszone posuwy można włączyć pod jakimś warunkiem? Wciskam ten guzik przesuwam dźwignie ale silnik napędu posuwu nie startuje? Nie wiem gdzie szukać
  • Helpful post
    #8
    bearq
    Level 38  
    harnasx wrote:
    Czy przyspieszone posuwy można włączyć pod jakimś warunkiem?

    Nie, silnik od przyspieszonych można włączyć już nawet bez pracującego silnika od napędu wrzeciona. W pozycji "0" Joysticka służy to do smarowania łoża tokarki poprzez wciśnięcie przycisku rozdzielacza oleju który olej zamiast kierować do smarowania skrzyni posuwów, tulei podporowych wałków oraz samych wałków kieruje się do łoża, górnych prowadnic czy nakrętki posuwu poprzecznego.
    W kulce od Joysitcka jest sam metalowy pręt który wciska styk włącznika który znajduje się w dolnej części joysticka (tej kuli). Dochodzą tam dwa przewody które w oryginale załączają stycznik od silnika przyspieszonych na 110V. Przewody łączą się za włącznikiem silnika wrzeciona na suporcie. Jedną żyłą idzie zasilanie z przed wyłącznika silnika a drugą poprzez ten przełącznik w kuli wraca na szafe poprzez skrzynkę rozdzielczą z tyłu sportu. Ten pręt metalowy który wciska przełącznik w kuli można wyregulować, w dolnej części jest nakrętka koronowa którą z resztą widać na zdjęciu.
  • #9
    harnasx
    Level 22  
    Maszynę uruchomiłem. Wytoczyłem jakieś pierwsze detale. Ale zauważam problem :( - mianowicie przy większych prędkościach wrzeciona i skrawaniu wrzeciono zauważalnie zwalnia podczas gdy na amperomierzu nie widać wzrostu natężenia. Tak jakby sprzęgło slizgało - to jednoznacznie sprzęgło czy coś innego jeszcze może być ? (paski sprawdziłem są ok)
    Jest jakaś możliwość regulacji czy trzeba się szykować na wymianę?
  • #10
    bearq
    Level 38  
    Pompa smarowania chodzi? Olej idzie na wrzeciennik? Sprzeglo można wyregulowac ale smarowane musi być obficie olejem bo inaczej je spalisz. Tam jest tacka która rozprowadza olej na połowę wrzeciennik a druga połowa smarowania jest rurkami.
  • #11
    harnasx
    Level 22  
    bearq wrote:
    Pompa smarowania chodzi? Olej idzie na wrzeciennik? Sprzeglo można wyregulowac ale smarowane musi być obficie olejem bo inaczej je spalisz. Tam jest tacka która rozprowadza olej na połowę wrzeciennik a druga połowa smarowania jest rurkami.


    jak to sprawdzić?
  • #12
    bearq
    Level 38  
    Masz we wrzecienniku od przodu wziernik
  • #13
    harnasx
    Level 22  
    tak jest okrągłe okienko w którym podczas pracy tokarki coś się kręci.

    2)
    w jaki sposób włącza się posuw poprzeczy w tej tokarce (do obróbki nie przyspieszony)?
    (wzdłużny wstępnie opanowałem ;)

    jednak muszę kupić DTR'ke - posuw wzdłużny mam gdy tą dzwignię 2 (ze zdjęcia powyżej) przesunę na dół a tak to nic się nie dzieje :(
    chyba że jeszcze coś trzeba włączyć?
  • #14
    bearq
    Level 38  
    Nie masz posuwu tylko włączasz śrubę pociągową do robienia gwintów... Posuwy masz joystickiem, lewo prawo to wzdłużny a przód tył to porzeczny. Żeby Ci one chodziły musisz mieć włączony wałek. Wałek włączasz drugą gałką na dolnej skrzynce rozdzielczej w którą wchodzą wszystkie wałki. Gałka ma być w położeniu godziny 11 czyli lewy górny róg. Jak zdejmiesz osłonę od silnika przyspieszonych (po prawej stronie za podporą wałków wysuwasz ją do siebie) podczas obrotu wrzeciona powinien Ci się wałek z kołek pasowym kręcić. To podstawa... DTR Ci nie potrzebna tylko dokształcenie się z budowy i działania tokarki bo ta maszyna ma silnik 11kW i zrobisz sobie krzywdę ...
  • #15
    harnasx
    Level 22  
    bearq wrote:
    .. DTR Ci nie potrzebna tylko dokształcenie się z budowy i działania tokarki bo ta maszyna ma silnik 11kW i zrobisz sobie krzywdę ...


    Racja! Tylko jak się doksztalcic ? Nie ma żadnych informacji po polsku/angielsku :(
    Przydała by się zwykła instrukcja obsługi.

    Nie daje mi to spokoju - odkręciłem górną pokrywę wrzeciennika - wygląda to tak
    Instrukcja, DTR do tokarki 16K20 (szukam)

    Po włączeniu olej płynie i na tackę i wycieka z rurek (napędza tego "kręciołka")

    Sprzęgło
    Instrukcja, DTR do tokarki 16K20 (szukam)

    w lewo (dzwignia w lewo) działa o wiele lepiej niż w prawo :(
    przy wyższych "biegach" obroty wrzeciona są wyrażnie wyższe w lewo niż w prawo na tym samum biegu - co zrobić ? :(
  • #16
    bearq
    Level 38  
    Skoro kółko się kręci we wrzecienniku to znaczy że smarowanie masz i pod tym względem jest dobrze o ile ten olej do czegoś się nadaje. Zbiornik masz po lewej stronie tokarki pod osłoną którą wysuwasz z prowadnic.
    harnasx wrote:
    Racja! Tylko jak się doksztalcic ? Nie ma żadnych informacji po polsku/angielsku
    Przydała by się zwykła instrukcja obsługi.

    Kup czy pobierz sobie pierwszą lepszą książkę o tokarkach, budowie maszyn czy toczeniu. Prawie wszystkie manualne tokarki mają taką samą zasadę działania, są tam samo skonstruowane a głównie różnią się rozwiązaniami technicznymi. Oryginalna instrukcja obsługi od tej tokarki prócz opisów dla poszczególnych dźwigni i rozwiązaniach technicznych nie ma żadnych informacji na temat tego jak jej używać ponieważ nie jest to maszyna do nauki. Jak na swoje gabaryty jest to dość ciężka tokarka z dużym silnikiem który niczego nie wybacza dlatego przestrzegam mocno przed jej używaniem bez podstaw.
  • #17
    harnasx
    Level 22  
    i jeszcze ten posuw - coś jest nie tak :(
    przełączyłem jak pisałeś i przy prawych obrotach wrzeciennika sruba dolna nie obraca się a po przełączeniu na lewe zaczyna się kręcić i posuwy działają

    ściągnąłem osłone od silnika przyspieszonych posuwów i wałek w jedną stronę można kręcić ręką a w druga nie - tak jakby jakieś sprzęgło jednokierunkowe było czy raczej padnięte jest


    ps we wcześniejszym poście dołączyłem zdjęcia skrzyni
  • #18
    bearq
    Level 38  
    harnasx wrote:
    przy wyższych "biegach" obroty wrzeciona są wyrażnie wyższe w lewo niż w prawo na tym samum biegu - co zrobić ?

    Bo tak ma być... Podczas chociażby gwintowania bez rozlaczania śruby masz szybszy powrót na początek gwintu. Zobacz na kołach że masz inne przełożenia na lewych i prawych obrotach
    harnasx wrote:
    przełączyłem jak pisałeś i przy prawych obrotach wrzeciennika sruba dolna nie obraca się a po przełączeniu na lewe zaczyna się kręcić i posuwy działają

    Bo masz ustawione lewe obroty walka na ktorych nie ma napędu bo dziala sprzeglo jednokierunkowe w skrzyni. Na wrzecienniku masz dwie gałki. Jedna to wolne 0 szybkie obroty walka a druga to lewe i prawe obroty walka. Pierwsza gałka ma być maksymalnie w lewo (prędkość obrotow) a druga w prawo (prawe obroty) i wszystko będzie działać.

    Powtarzam po raz kolejny, weź się za czytanie książki bo w każdej jednej była by odpowiedź na twoje pytania i na kolejnych 100 które masz w głowie.
  • #19
    harnasx
    Level 22  
    Dzięki wielkie za dotychczasowe informacje!!

    Możesz mi polecić jakaś konkretną książkę ?

    A jeszcze jedno mnie dręczy - wiadomo silnik 3f ma znaczenie sposób podłączenia - w którą stronę ma się obracać silnik patrząc od strony pasków?

    Jest 50% szans że podłączyłem poprawnie.
  • #20
    bearq
    Level 38  
    harnasx wrote:
    A jeszcze jedno mnie dręczy - wiadomo silnik 3f ma znaczenie sposób podłączenia - w którą stronę ma się obracać silnik patrząc od strony pasków?

    Instrukcja, DTR do tokarki 16K20 (szukam)
  • #21
    harnasx
    Level 22  
    Tej osłony jeszcze nie demontowalem - dziękuję za informację!!

    I kolejne pytanie czy w Twojej tokarce masz podłączony wąż do konika? Widzę na zdjęciach w necie że w niektórych jest podłączony wąż a w innych nie ma - u mnie nie ma 🙁 ale jest jakiś zawór. czy to jest smarowanie? Skąd ten wąż powinien wychodzić?
  • #22
    bearq
    Level 38  
    harnasx wrote:
    Tej osłony jeszcze nie demontowalem - dziękuję za informację!!

    I kolejne pytanie czy w Twojej tokarce masz podłączony wąż do konika? Widzę na zdjęciach w necie że w niektórych jest podłączony wąż a w innych nie ma - u mnie nie ma 🙁 ale jest jakiś zawór. czy to jest smarowanie? Skąd ten wąż powinien wychodzić?

    Wszystkie tokarki 16k20 miały pneumatycznego konia. Powietrze które wchodziło na reduktor i naolejacz który oryginalnie znajdował się po prawej stronie tokarki zaraz za pompą chłodziwa trafiał na zawór pneumatyczny do konia. Zawór pneumatyczny był połączony z podstawą konia. Zależnie od położenia dźwigni blokady konia zawór otwierał się i dostarczał powietrze do podstawy konia która niejako "podnosiła" konia na poduszce powietrznej. Koń na takiej poduszce niemalże sam się poruszał.
    Koń waży około 120kg a pchanie go w tą i z powrotem przez kilka godzin nie jest przyjemne stąd takie udogodnienie. Starsze modele tokarek z której wywodzi się 16k20 miały konia na rolkach.
  • #23
    harnasx
    Level 22  
    Jesteś skarbnicą wiedzy o tej maszynie!!!

    Czyli jest w niej jakaś sprężarka/kompresor? Jeśli możesz zrób proszę zdjęcie skąd też wąż powinien wychodzić. Zawór przy koniu jest, właśnie sterowany dźwignią blokady konia. Spróbuję dopasować jakiś przewód i zobaczyć co dalej nie działa ;)
  • #24
    bearq
    Level 38  
    To tokarka przemysłowa więc była podłączona pod centralny układ w zakładzie. Nie ma wbudowanej sprezarki. Cały układ powinien być w prawym tylnym rogu tokarki w słupku. Na dole słupka powinien być otwór na przelot którędy szła rurka pneumatyczna. Na tym zdjęciu widać krociec do podłączenia powietrza a z drugiej stronie powinien być regulator i malejąca. Instrukcja, DTR do tokarki 16K20 (szukam)
  • #25
    harnasx
    Level 22  
    Dziękuję!
    Znalazłem Twój temat o remoncie tokarki 16k20 na forum cnc - słowa uznania!!!

    opisujesz tam że w koniu jest zbiornik na olej? ten olej trzeba uzupełniać? którędy jeśli tak?
  • #26
    bearq
    Level 38  
    harnasx wrote:
    ten olej trzeba uzupełniać? którędy jeśli tak?

    W koniu zaraz przy pokrętle od góry powinieneś mieć korek albo po prostu śrubę. Po wyjęciu tego korka wstrzykujesz tam olej. Olej smaruje wałek oraz łożysko oporowe śruby/pokrętła oraz pinolę. To co spłynie na dół pinoli (jest specjalnie "nacięta") trafia do do smarowania wałka mimośrodku blokady a dalej skapuje na podstawę konia. Tam za pomocą sznurka transportowane jest pod prowadnice konia. Olej który wstrzykujesz przez pewien czas utrzymuje się w niejako zbiorniku ponieważ kanały rozprowadzające olej są wypełnione sznurem i smarowanie odbywa się na zasadzie smarowania knotowego.
    Bardzo podobnie smarowana jest podora wałków w tej tokarce.
  • #27
    harnasx
    Level 22  
    I jeszcze jedno pytanie - którą osłonę trzeba odkręcić aby uzyskac dostęp do zatrzasków (kulki ze sprężynkami) od joystick'a posuwów
    tą od czoła gdzie są korbki czy tą z prawego boku gdzie dzwignie?
    Instrukcja, DTR do tokarki 16K20 (szukam)
  • #28
    bearq
    Level 38  
    Żadnej. Otwory masz od przodu sportu. Śruba pod wkretak płaski.
  • #29
    harnasx
    Level 22  
    Dziękuję Kolego (niestety nie mogę już w tym temacie kliknąć pomógł - blokuje reguła)

    dzięki Twoim podpowiedzią uruchomiłem posuwy, posuwy przyspieszone ( nie łączył kabelek 18 w puszcze) wyregulowałem joystick i uruchomiłem wyłączanie korbki posuwu poprzecznego przy posuwie przyspieszonym ( brakowało jakiegoś małego kółeczka na dzwigni która przesuwa oś "wysprzęglika")


    Byłbym Ci wdzieczny gdbyś mi jeszcze podpowiedział jak i gdzie regulujemy sprzęgło ( coś jednak z nim nie tak :(

    przy przełączeniu małą dzwignią na pozycje 6 i dużą w lewo (1600obr) wrzeciono wyrażnie nie pracuje na pełnych obrotach a dojechanie nożem powoduje dalsze spowolnienie
  • #30
    bearq
    Level 38  
    harnasx wrote:
    Byłbym Ci wdzieczny gdbyś mi jeszcze podpowiedział jak i gdzie regulujemy sprzęgło

    Otwórz pokrywę wrzeciennika i spójrz na kosz tarcz ze sprzęgłami. Pomiędzy tarczami jest coś w rodzaju nakrętki która wycięte ma otwory. Podczas kręcenia kołem pasowym ustaw sprzęgło tak aby w miejscu otworów pojawiło się coś w rodzaju kołków. Niestety nie pamiętam który stos tarcz odpowiada za obroty prawe (prawdopodobnie po lewej stronie) więc przestaw dźwignię sprzęgła w prawo i sprawdź który stos tarcz jest ściskany. Następnie ustaw sprzęgło w pozycji neutralnej i wciśnij kołek przekręcając nakrętkę (zależnie od strony prawą albo lewą) o jeden ząb. Sprawdź działanie sprzęgła najlepiej na wysokich obrotach, dźwignia sprzęgła powinna chodzić w miarę płynnie i bez oporów, uchwyt powinien rozpędzać się nie dłużej jak 2 sec. Sprawdź również działanie hamulca ponieważ jego wadliwe działanie powoduje samoczynny obrót wrzeciona na wskutek lepkości oleju!
    Bez sprawnego hamulca nie korzystaj z tej tokarki ponieważ można zrobić sobie krzywdę jak "nagle" sama wystartuje z kluczem w uchwycie.
    Na koniec sprawdź czy sprzęgło się nie przegrzewa podczas pracy w pozycji neutralnej.