Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kocioł gazowy do ogrzewania wody w kaloryferach zasilany z butli 11l.

08 Oct 2020 01:24 663 25
  • Level 16  
    Dzień dobry.
    Remontuję mały dwupokojowy domek przeznaczony na działalność. Łączna powierzchnia wewnętrzna z łazienką to 38 m2. Pomyślałem o tym aby do czasu dociągnięcia gazu przez gazownię czyli przypuszczam tylko tę zimę zamontować kocioł gazowy jednofunkcyjny ze zmienionymi dyszami do ogrzewania wody w kaloryferach. Kocioł gazowy miałby być zasilany ze standardowej butli 11 l. Przypuszczam, że należy zamontować pompkę obiegu wody. Czy ktoś miał taką instalację i może się wypowiedzieć na jej temat oraz na temat zużycia gazu?
  • Level 36  
    Nie musisz instalowac dodatkowej pompy obiegowej jest w piecu i w zupelnosci ona wystarczy ,W zaleznosci jak dobre masz ocieplenie ,okna butla gazowa powinna starczyc na jakies 5-6 dni w zaleznosci od temperatury jaka chcesz miec w pokojach.
    Warto zainstalowac zegar programujacy z obnizeniem temperatury nocnej .Piec trzeba przeinstalowac na gaz plynny .zakupic dysze.
    Moj piec Immergas Nike Star 24 pracowal tylko i wylacznie na propanie . Byl to dwufunkcyjny gdzie grzanie wody bylo wykorzystane do grzania wody w bojlerze elektrycznym .
  • Level 27  
    Są też butle 33kg, podobno wychodzi taniej. Znajomy ich używał, zmienił tylko dysze.
  • Level 36  
    ak44 wrote:
    Są też butle 33kg, podobno wychodzi taniej. Znajomy ich używał, zmienił tylko dysze.

    Tylko czy dasz rade wniesc np.na 3 pietro i co z sasiadami w razie pojawienia sie nieszczelnosci .Mialem przypadek ze dostalem butle 11 dziurawa ! prawie nowke jak wynikalo z tabliczki .
  • Level 27  
    jacusix wrote:
    Dzień dobry.
    Remontuję mały dwupokojowy domek


    zadam64 wrote:
    Tylko czy dasz rade wniesc np.na 3 pietro i co z sasiadami
  • Level 16  
    Znalazłem ciekawy model za 1115 zł:
    "Termet GE-1902 ECO gazowy ogrzewacz na propan lpg
    Najnowsza wersja piecyka gazowego Termet Termaq Electronic GE-1902 Eco.

    Wersja zasilana gazem skroplonym propan-butan (LPG).

    Dlaczego warto wybrać najnowszy produkt Termet?

    zapłon elektroniczny z baterii
    innowacyjny palnik chłodzony wodą pozwalający na znaczne obniżenie emisji tlenku węgla i azotu
    miedziany wymiennik ciepła wykonany według nowoczesnej technologii zapewniający wysoką sprawność
    bardzo krótki czas oczekiwania na uruchomienie się podgrzewacza
    moc podgrzewacza regulowana proporcjonalnie do ilości przepływającej wody, co pozwala na uzyskanie stałej temperatury wody
    najnowszej generacji zintegrowany zespół wodno-gazowy
    równomierna i bardzo cicha praca
    zabezpieczenie przeciw wypływowi gazu
    czujnik ciągu kominowego
    fabrycznie dostosowany do spalania gazu z butli propan-butan (LPG)
    Dane techniczne:

    Zakres modulacji mocy: 7,7-19,2 kW
    Maksymalny przepływ wody: 11 l/min
    Minimalny przepływ cwu: 3,2 l/min
    Minimalne dopuszczalne ciśnienie wody: 0,20 bar
    Klasa energetyczna: A
    Wymiary: 590 mm x 360 mm x 230 mm
    Średnica rury spalinowej: 117 mm"

    Co o nim sądzicie?

    Jak wygląda sprawa z montażem takiego piecyka? Czy może wykonać go zwykły hydraulik czy teoretycznie podłączyć musi ktoś z uprawnieniami tak jak w przypadku kuchenki gazowej?
  • Level 26  
    jacusix wrote:
    Znalazłem ciekawy model za 1115 zł:
    "Termet GE-1902 ECO gazowy ogrzewacz na propan lpg
    Najnowsza wersja piecyka gazowego Termet Termaq Electronic GE-1902 Eco.

    Wersja zasilana gazem skroplonym propan-butan (LPG)

    Ale kolega szuka kotła CO czy przepływowego ogrzewacza wody CWU?
    Bo to dwa całkowicie inne urządzenia.
  • Level 16  
    Byłem przekonany, że to jest kocioł a nie przepływowy podgrzewacz wody...
  • Level 16  
    Dzień dobry.
    Temat się rozwiną i lada dzień mam zakupić kocioł gazowy. Wypatrzyłem "Kocioł kondensacyjny 25,6 kW CERAPUR MIDI JUNKERS"

    Średnica odprowadzenia spalin (w mm): 80
    Wysokość (w cm): 73
    Głębokość (w cm): 35.5
    Szerokość (w cm): 44
    Waga (w kg): 42
    Zapłon: Elektroniczny
    Przepływ (w l/min): 10
    Obowiązkowy osprzęt do zainstalowania: System kominowy
    Wydajność (w %): 88
    Powierzchnia grzewcza: 220
    Rozruch w cenie: Tak
    Typ paliwa: Gaz ziemny
    Materiał wykonania: Stal
    Moc kotła (w kW): 25.6
    Pojemność zbiornika wyrównawczego (w l): 8
    Regulacja temperatury ciepłej wody: Tak
    Ciśnienie minimalne rozruchowe (w barach): 1
    Gwarancja na korpus grzewczy (w latach): 2
    Gwarancja na części (w latach): 2
    Numer referencyjny: 45368624


    Jest to kocioł dwu funkcyjny. Czy mogę używać tylko jego jednej funkcji tzn ogrzewania kaloryferów a ogrzewanie wody może być nie podłączone?
  • Level 38  
    kocioł 2-funkcyjny może być wykorzystywany tylko do grzania c.o..
    Tylko ten MIDI ma moc minimalną 7,5kW dla gazu ziemnego, co dla Twoich 38m2 wygląda słabo, bo kocioł będzie musiał mocno taktować, więc na dłuższą metę kiepskie rozwiązanie.
  • Level 16  
    Czy są takie piece z mniejszą mocą minimalną lub jakieś inne rozwiązanie przy takiej małej powierzchni?

    Rozumiem, że patrząc tylko na piece gazowe lepiej wybrać kondensacyjny z zamkniętą komorą spalania niż zwykłe z otwartą? Różnica w cenie ok 600 zł.

    Ewentualnie w jaki inny czysty sposób można grzać taka powierzchnię?


    Mocno taktować czy włączać się i wyłączać?

    Czy ewentualnie można zastosować jakiś bufor wodny w postaci bojlera, tylko czy to miałoby jakikolwiek sens zwiększać ilość wody w obiegu tylko po to, żeby piec się rzadziej włączał, gdzie ten bufor też trzeba nagrzać.
  • Level 38  
    jacusix wrote:
    Czy są takie piece z mniejszą mocą minimalną

    w przypadku kotłów 2-funkcyjnych najmniejsze moce minimalne są rzędu 3-4kW, także 7,5kW to duża moc minimalna.

    jacusix wrote:
    Mocno taktować czy włączać się i wyłączać?

    tak czyli kilka minut pracy kotła i nastąpi jego wyłączenie, bo dłuższa praca nie będzie możliwa z racji szybkiego przyrostu temperatury wody kotłowej.

    jacusix wrote:
    Czy ewentualnie można zastosować jakiś bufor wodny

    bufor ciepła robi różnicę ale do tego nie stosuje się bojlera tylko dedykowane zbiorniki pełniące rolę bufora ciepła.
    Taki zbiornik nagrzewasz do np. 70 stopni i wtedy woda z bufora zasila Twoje grzejniki stale w ciepłą wodę do momentu aż temperatura w buforze spadnie do określonej wartości i wtedy znowu kocioł podgrzewa wodę w buforze do 70 stopni.
    Na wyjściu z bufora masz zawór mieszający by uzyskać pożądaną temperaturę np. 40 stopni. Kocioł nadal pracuje w cyklach czyli taktuje ale rzadziej, a Ty masz stale ciepłe grzejniki.
    Musisz mieć dodatkową pompę obiegową i tracisz na braku kondensacji ale zyskujesz lepszy komfort cieplny.
    Warto wtedy mieć grzejniki na tyle duże by spokojnie grzały przy np. 37-40 stopniach, czyli dobierasz grzejniki obliczeniowo dla wody kotłowej np. 55/45 na mrozy -20.
    Jak będziesz grzał wodę w bojlerze do 70 stopni to też nie będzie ona w całym bojlerze taka tylko na górze będzie 70, a na dole np. 60, czyli przyjmijmy, że średnio 65 stopni.
    Tylko bufor ciepła zabiera miejsce, które przy Twoim metrażu jest cenne, chyba, że miałbyś 100 l bufor widzący ale to też wymaga miejsca bo np. Biawar ma ok. 1m wysokości i 45cm średnicy i jest najmniejszym buforem jaki znalazłem. Ma straty na poziomie 60W ale te straty pośrednio ogrzewają pomieszczenie w którym będzie wisiał taki bufor, więc można to traktować jako 60W grzejnik ;)

    Załóżmy, że masz zapotrzebowanie 80W/m2 to dla 38 m2 daje to 3040 W (w zaokrągleniu w górę 3,1kW) na mrozy -20.
    Aby zapewnić taką moc dla wody kotłowej 55/45 to musiałbyś mieć grzejniki typ C22 o wysokości 60cm i łącznej długości ok. 3,5m.
    Średnio mamy temperatury powyżej 0, więc średnio potrzebowałbyś poniżej 1,5kW.
    W/w grzejniki o łącznej długości 3,5 dla wody kotłowej 40/35 miałyby moc 1,5kW, czyli średnio starczyłoby Ci zasilanie grzejników wodą o temperaturze 40 stopni.
    Bufor Biawar 100 l ma rzeczywistą pojemność 97,5 l, licząc 97 l to dla różnicy temperatur 25 stopni daje to ok. 2,8kWh energii, przy założeniu, że będziesz potrzebowł stałą moc 1,5kW to taki bufor starczy na ok. 100 minut ciągłego grzania.
    Inaczej mówiąc grzejesz bufor do 70 stopni, a po wyłączeniu palnika masz jeszcze energii na stałe grzanie grzejników przez ponad 1,5h. W takim wariancie MIDI ma dla mnie sens.

    Bez bufora musisz poczekać, aż woda trochę ostygnie, nie masz szans na stałe grzanie wody do 40 stopni tylko musisz grzać impulsami. Albo kocioł będzie często włączał i wyłączał albo będziesz grzał do wyższej temperatury by ograniczyć taktowanie.
    Każdy inaczej odczuwa komfort cieplny, więc to co dla mnie jest słabe to dla Ciebie może być OK.
    Owszem bufor to dodatkowy wydatek ale komfort zawsze kosztuje i nie ma nic za darmo.

    Jest też opcja kupna kotła 1-funkcyjnego o mocy minimalnej rzędu 2,3kW i maksymalnej rzędu 15kW + zasobnik c.w.u.
    Sam musisz wybrać co będzie dla Ciebie optymalne i na co masz miejsce oraz fundusze.

    Dodano po 12 [minuty]:

    jacusix wrote:
    Ewentualnie w jaki inny czysty sposób można grzać taka powierzchnię?

    czysta jest energia elektryczna ale taryfy dla firm są mało atrakcyjne, więc nawet klima z wyższym COP wydaje się być mało atrakcyjna.
    Jeszcze weź pod uwagę, czy będziesz mógł korzystać z butli gazowych, bo w zależności od rodzaju działalności może to być formalnie ograniczone, ponieważ w grę wchodzą różne przepisy, które mogą Ciebie ograniczać. Upewnij się zanim cokolwiek kupisz.
  • Level 16  
    Dziękuję za odpowiedź.
    Czy mógłbym mi polecić taki piec o którym piszesz? "kupna kotła 1-funkcyjnego o mocy minimalnej rzędu 2,3kW i maksymalnej rzędu 15kW" W zasadzie na początku patrzyłem jednofunkcyjne ale są droższe od dysfunkcyjnych i nigdzie nie znalazłem o tak małych mocach. Planujemy 10 żeberek na zapleczu (12 m2) + 2 x 10 żeberek w pierwszym pomieszczeniu (26 m2) i 3 żeberka w łazience (6m2).
  • Moderator of Heating systems
    Tylko jednofunkcyjny z jak najniższą mocą mionimalną i maksymalną.

    Dwu funkcyjny nie da rady na butli 11kg
    Aby zagrzać na bieżąco ciepłą wodę potrzebujemy 24 - 30 kW, a takiej mocy butla nie da. Zamarznie zanim skończysz brać prysznic.
  • Level 16  
    Tak jak wspominałem wyżej nie potrzebuję ogrzewać wody do mycia. Jest to instalacja pod działalność gospodarczą, gdzie w łazience zamontuję elektryczny przepływowy podgrzewacz wody gdyby ktoś chciał sobie ręce umyć w ciepłej wodzie. Chodzi tylko o ogrzewanie zimą dwóch pomieszczeń.

    Piszę tutaj o dwufukcyjnym dlatego, że jest po prostu tańszy niż jednofunkcyjny (może z uwagi na popularność).

    - Kocioł kondensacyjny 2 Funkcyjny 25,6 kW (opis z tabeli 7,7-24 kW) CERAPUR MIDI JUNKERS - 2800 zł z Leroy Merlin

    - TERMET KOCIOŁ 2 Funkcyjny MINIMAX ECO 22 /22 kW (7,0-22,0 kW) WKD4341 z otwartą komorą spalania - 2250 zł

    - Kocioł gazowy Thema Classic 24 kW (9,5-18,0 kW na ogrzewanie), 2-funkcyjny z otwartą komorą - 2000 zł

    Wolałbym z zamkniętą komorą spalania tak jak ma CERAPUR MIDI JUNKERS. Szukałem też jednofunkcyjnych z mocą z zakresu ok 3 - 15 kW ale znalazłem jedynie z ceną x2 lub x3.
  • Level 36  
    piracik wrote:
    Tylko jednofunkcyjny z jak najniższą mocą mionimalną i maksymalną.

    Dwu funkcyjny nie da rady na butli 11kg
    Aby zagrzać na bieżąco ciepłą wodę potrzebujemy 24 - 30 kW, a takiej mocy butla nie da. Zamarznie zanim skończysz brać prysznic.

    Spokojnie da rade .
    11kg starczalo na jakies 5 - 6 dni
    Dodatkowo moja ciepla woda byla zasilana poprzez bojler jako zapas/puffer .Wazna jakosc gazu .Swoj piec napedzalem czystym propanem . podlaczenie bojlera ograniczylo zuzycie wody i czas czekania na ciepla wode
  • Helpful post
    Level 38  
    jacusix wrote:
    Szukałem też jednofunkcyjnych z mocą z zakresu ok 3 - 15 kW ale znalazłem jedynie z ceną x2 lub x3.

    Tanie są Termety Silver 20 albo Gold 20 z mocą od 3kW (pod kątem mocy minimalnej nie ma tu nie ma znaczenia czy weźmiesz 1, czy 2 funkcyjny) ale jakbyś chciał 1-funkcyjnego Junkersa/Boscha z mocą minimalną rzędu 2,3kW dla wody kotłowej 40/30 to cena będzie na poziomie ok. 5 tys. zł. Nie wiem czy znajdziesz coś tańszego.

    jacusix wrote:
    Planujemy 10 żeberek na zapleczu (12 m2) + 2 x 10 żeberek w pierwszym pomieszczeniu (26 m2) i 3 żeberka w łazience (6m2).

    razem daje to 23 żeberka.
    Aluminiowe żeberko G500F wg katalogu dla wody 55/45 ma moc 57,8W * 23 = 1329 W, czyli 1,3kW, także trochę mało.
    Jakbyś chciał mieć w grzejnikach 2kW to potrzebujesz łącznie 35 żeberek, czyli musisz zwiększyć ilość żeberek o ok. 50% i ja Ci to proponuję.
    W ramach porównania 3kW wymagałyby łącznie 52 żeberka, czyli wzrost ilości żeberek o 2,3 raza co jest już nierealne.

    Mając kocioł o mocy minimalnej 3kW to im więcej będziesz miał żeberek to tym lepiej, wciskaj tyle ile Ci się zmieści i będzie to jeszcze sensownie wyglądało.
    Kocioł i tak będzie taktował ale jak będziesz miał więcej żeberek to nie będziesz musiał grzać wody do wyższych temperatur by osiągnąć zadaną temperaturę w pomieszczeniu i przy okazji taktowanie kotła będzie ciut mniejsze.
    Ważne jest by były zachowane proporcje grzejników, bo w czasie trwania cyklu grzania kotła wszystkie pomieszczenia powinny nagrzać się w tym samym czasie, więc nie powinno być sytuacji, że jakieś pomieszczenie będzie przegrzane a drugie niedogrzane. Jeśli tak będzie to w niedogrzanym trzeba by dołożyć żeberka

    Dodano po 3 [minuty]:

    sorry, pomyliłem razem to 33 żeberka
    33 * 57,8 = 1,9kW
    Nie jest źle ale jak możesz dać więcej żeberek to ja bym wciskał tyle ile wejdzie, zachowując proporcje by wszystkie pomieszczenia nagrzewały się równomiernie.
  • Moderator of Heating systems
    zadam64 wrote:
    Spokojnie da rade .
    11kg starczalo na jakies 5 - 6 dni


    Przekonałeś mnie. Bardzo konkretne dane podałeś.

    Max z butli 11kg to 1,5 kg/h a to daje 19 kW/h to tak w dużym skrócie.

    Stary kocioł przy spadku ciśnienia po prostu obniży moc.
    Nowoczesny kondensat zgaśnie.
  • Level 42  
    piracik wrote:
    Aby zagrzać na bieżąco ciepłą wodę potrzebujemy 24 - 30 kW, a takiej mocy butla nie da. Zamarznie zanim skończysz brać prysznic.

    Nie przesadzaj. To nie jest łaźnia sułtana i tyle wody nie potrzeba, więc i taka moc nie jest potrzebna.
    Poza tym autor tematu pisze tylko o myciu rąk, a nie całościowych ablucjach.
    A jak myślisz, że zamarznie butla, nie woda pod prysznicem, to na taką ewentualność są maty grzejne do butli. Są takie PTC, które stabilizują temperaturę.
    Natomiast nikt nie zwrócił uwagi na bezpieczeństwo korzystania z LPG. W budynku musi być wentylacja i to inna niż dla gazu ziemnego. Kratki mają być na dole, a nie na górze.
    Taki drobiażdżek... Kto by sie nim przejmował... Najważniejsze, że działa.
  • Level 16  
    Dziękuję za podesłanie modelu Termet Silver 20:

    Moc cieplna (przy temp. 80/60°C) 2,7 - 20,0 kW
    Moc cieplna (przy temp. 50/30°C) 3,0 - 22,0 kW
    Obciążenie cieplne 2,8 - 20,4 kW

    Jeszcze troszkę poczytam ale to na niego raczej się zdecyduję.
  • Level 42  
    jacusix wrote:
    Jeszcze troszkę poczytam

    Szukaj kotła o mniejszej mocy nominalnej.
    Sam mam Immergas 12kW, ale od mojego serwisanta dowiedziałem się, że te nowe Victrisy nie są za ciekawe. Może inna firma.
    Z tego co wiem, to Termet pcha olbrzymie 100W wentylatory. Dobre przy wysokim kominie tylko z reguły ludzie stosują zestaw poziomy, więc ten wentylator tylko się pasie i zużywa niepotrzebnie prąd.
    Pomyśl o wentylacji!
  • Heating systems specialist
    Praktycznie każdy kocioł ma możliwość przezbrojenia na propan.
    W przypadku kotłów ACV Kombi Kompact oraz ich odpowiedników Thermagen Duo przezbrojenie na propan czy gaz ziemny trwa raptem 15 min.
    Ich zalety wielokrotnie opisywałem na Elektrodzie. Ich jedyną wadą jest stosunkowo wysoka moc minimalna i możliwość taktowania jak instalacja mała. Ale mam kilka takich kotłów zamontowanych w starych kamienicach i ludzie chwalą, że w przypadku tych kotłów taniej wychodzi ogrzewanie gazem z sieci niż wcześniej węglem. Tak więc nie ma też co przesadzać z tym taktowaniem.

    Jeżeli chodzi o gaz z butli to pamiętaj, aby tankować tylko i wyłącznie czysty propan bez butanu, ponieważ butan nie jest już w stanie odgazować przy temperaturze poniżej 0'C, a podczas pracy kotła, butla dodatkowo się schładza i jej temperatura jest niższa od temperatury otoczenia. Propan natomiast paruje już od -42'C.
    Pozostaje jeszcze kwestia gdzie chcesz zamontować kocioł?
    Jeżeli są to pomieszczenia typu kuchnia, łazienka to nie wolno jest montować tam kotła z otwartą komorą spalania, bo zabraniają tego przepisy. Możesz zamontować tylko i wyłącznie kocioł z zamkniętą komorą spalania.
    Jeżeli w budynku jest gaz ziemny to nie wolno jest montować w takim budynku urządzeń na gaz typu propan czy propan-butan, bo tego także zabraniają przepisy.
    Nie wolno też kotła na gaz z butli instalować w piwnicach oraz pomieszczeniach znajdujących się poniżej gruntu, a każde pomieszczenie w którym znajduje się taki kocioł oraz instalacja gazu z butli musi posiadać sprawną wentylację. Przy czym dla gazu z butli wentylacja powinna się znajdować nisko przy podłodze, gdyż gaz taki jest cięższy od powietrza i opada na dół. W przypadku budynków wielorodzinnych muszą też być spełnione pewne warunki, aby można było taką wentylację wykonać. Musi ona być odległa od wszelkich otworów okiennych, drzwiowych, balkonowych, otworów nawiewnych i nawiewników innych lokatorów. Niestety nie pamiętam jakie te odległości muszą być.

    Aby móc zamontować taki kocioł na gaz z butli musi być wydana opinia kominiarska i musi być wykonany projekt instalacji gazowej. Najlepiej, aby butle stały na zewnątrz budynku, a w miejsce zamontowania kotła była wykonana instalacja gazowa wg projektu. Instalacja taka później będzie mogła być wykorzystana do gazu ziemnego z sieci, a do czasu doprowadzenia gazu sieciowego można użytkować zestaw butli. Na Allegro oraz w necie można kupić specjalne zestawy przyłączeniowe na 2, 4 i więcej butli. Są firmy, które wymieniają, dowożąc na miejsce butle 33kg.
  • Helpful post
    Level 38  
    jack63 wrote:
    Nie przesadzaj. To nie jest łaźnia sułtana i tyle wody nie potrzeba, więc i taka moc nie jest potrzebna.

    Ja mam kocioł o mocy nominalnej 24kW ale jest skręcony na zaworze gazowym do 17kW i na wymienniku 20-płytowym daje radę w mieszkaniu w starym bloku przy przepływie wody na poziomie 6,6 l/min, więc spokojnie biorę prysznic.
    Finalna potrzebna moc zależy od temperatury zimnej wody, bo inne warunki są w bloku, a inne w domku wolnostojącym i od tego do ilu chcemy ją podgrzewać. Ja na kotle mam ustawione 38 stopni dla c.w.u., choć i tak chwilami potrafi przegrzać wodę do 40 stopni i dla mnie jest to wystarczająco ciepła woda, nawet ciut za ciepła jak na prysznic ale akceptowalna.

    jack63 wrote:
    Szukaj kotła o mniejszej mocy nominalnej.

    Już było, że te o mniejszej mocy minimalnej np. 2,3kW to koszt rzędu 5 tys. zł. Termet Silver to wydatek rzędu niecałych 3 tys. zł.
    Jak sądzę cena czyni cuda ;)
    Jak będzie miał wystarczająco dużo żeberek przy grzejnikach to moc cieplna grzejników zapewni wystarczającą ilość ciepła w ramach jednego cyklu pracy palnika i nie będzie musiał grzać wody do np. 50 stopni, bo już przy niższej temperaturze np. 40-45 stopni będzie miał dosyć energii do nagrzania pomieszczeń.
    To tylko przykłady, bo nie wiem jak to będzie w praktyce.
    Nie wiem ile ma tam miejsca, bo u mnie jeśli okno ma 1,4m to grzejnik też ma 1,4m, a nie np. 1m. Ja bym dawał tyle członów ile się zmieści pod oknem, a jakby było miejsce to dałbym więcej, bo w ten sposób można zminimalizować skutki przewymiarowanego kotła i grzać wodę kotłową do niższych temperatur.
    Nie wiem jak ma autor ale ja lepiej się czuję jak grzejnik na maksymalnie 40 stopni, a nie np. 50 stopni.
    Przebywając w pobliżu grzejników mających np. 50 stopni odczuwam tę dawkę energii cieplnej jaka bije od grzejników jako coś nieprzyjemnego. Im bardziej ciepły grzejnik tym odczucie jest jeszcze gorsze. Dlatego w moim podejściu do c.o. jest uzyskanie możliwie jak najniższej temperatury wody kotłowej dla osiągnięcia zadanej temperatury w pokoju.

    Dodano po 28 [minuty]:

    BUCKS wrote:
    Ja mam kocioł o mocy nominalnej 24kW ale jest skręcony na zaworze gazowym do 17kW

    dodam tylko, że u mnie skręcenie mocy maksymalnej wynika z tego, że ja mam starą analogową pompę i jeśli dla c.o. ustawię II, wolniejszy bieg to wówczas nie mogę mieć mocy powyżej 17kW, bo zbyt mała wydajność pompy w trybie c.w.u. powodowałaby przegrzewanie wody w wymienniku pierwotnym.
    W nowych kotłach nie ma tego problemu, bo pompy są elektroniczne i przełączają się automatycznie na maksymalną wydajność w trybie c.w.u., gdy palnik odpali się na maksymalnej mocy, a pompa spowalnia automatycznie w trybie c.o.