Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Spalony silnik 230 V DC w tokarce

rogalik89 08 Oct 2020 19:04 1179 13
Testo
  • #1
    rogalik89
    Level 10  
    Hej! Mam problem, spaliłem silnik szczotkowy 230 V DC w tokarce. Docelowo chce go zmienić na większy siłowy z falownikiem, ale na czas przeróbek tokarka wciąż by sie przydała. Czy ktos wie czy szlifierka kątowa jesli ja podpiąć pod szczotki do regulatora tokarki to czy by to zadziałało? Wygladowo i konstrukcyjnie wyglądają podobnie ale nie wiem czy to takie same rodzaje silników(czy szlifierka to 230 V AC i przez prostownik na szczotki idzie 230 V DC czy głupoty opowiadam i to różne silniki tylko podobnie wyglądają?
    Spalony silnik 230 V DC w tokarce
    Spalony silnik 230 V DC w tokarce
    Spalony silnik 230 V DC w tokarce
    [img-3] [img-4] [img-5] [img-6]
  • Testo
  • #3
    User removed account
    Level 1  
  • Testo
  • #4
    landy13
    Level 31  
    A na pewno jest to silnik DC? Co oznacza wówczas "50HZ" które na nim napisano?
  • #5
    User removed account
    Level 1  
  • #6
    mczapski
    Level 39  
    Czy kolega pytający mógłby uporządkować swoje informacje? Mianowicie co jest zainstalowane w maszynie i jak (zapewne jakiś regulator obrotów)? Jak zamierza zastosować silnik lub całą szlifierkę? Ja chyba widzę wirniki z komutatorami wycinkowymi i to różne oraz jakby manesy trwałe (tylko dla którego rozwiązania).
  • #7
    rogalik89
    Level 10  
    dufek wrote:
    Silnik od szlifierki jest silnikiem wysokoobrotowym, a do tokarki ma dużo niższe obroty.


    Ten ma 5600obr/ min tylko na kołach pasowych jest redukcja 4-1

    Dodano po 2 [minuty]:

    landy13 wrote:
    A na pewno jest to silnik DC? Co oznacza wówczas "50HZ" które na nim napisano?

    Nie wiem co chińskie rączki miały na myśli ale z chińskich stron wiem że to 230 DC.. Też mnie to dziwiło bo wcześniej podpinałem silniki AC i żaden nie ruszał...

    Dodano po 2 [minuty]:

    Niko72 wrote:
    Ten silnik ze zdjęcia wygląda tak jakby był sprzęgnięty z motoreduktorem, czyli przekładnią spowalniającą prędkość obrotową silnika. Wnioskuję to po osi, która na zdjęciu wygląda jakby była przesunięta w bok korpusu silnika, a nie znajdowała się w osi wirnika. Chyba, że ten trzpień widoczny na zdjęciu to "coś innego", a nie oś silnika.

    Nie to rączką od pokrętła, silnik jest bez reduktora tylko oś wirnika

    Dodano po 9 [minuty]:

    mczapski wrote:
    Czy kolega pytający mógłby uporządkować swoje informacje? Mianowicie co jest zainstalowane w maszynie i jak (zapewne jakiś regulator obrotów)? Jak zamierza zastosować silnik lub całą szlifierkę? Ja chyba widzę wirniki z komutatorami wycinkowymi i to różne oraz jakby manesy trwałe (tylko dla którego rozwiązania).

    Spalilem silnik w tokarce ten chinski 230 V DC 5600obr/min 1100W(prawdopodobnie bo nie mam DTR tokarki tylko chińskie fora) zasilany przez jakiś regulator w tokarce.
    Mam inny silnik trojfazowy i falownik w planach kiedyś zamontować, ale na czas przeróbek tokarka by się przydała, i konstrukcyjnie szliferka kątowa jest podobna do tego silnika a jeśli nawet zmienię na docelowy silnik i falownik to można by wykorzystać ten regulator do czegoś, tylko czy chiński silnik i szlifierka to to samo? Czy szlifierka to silnik prądu stałego a z gniazdka tylko przez mostek jest prostowane z AC na DC?
  • #10
    mczapski
    Level 39  
    rogalik89 wrote:
    230 V DC 5600obr/min 1100W

    A na zdjęciu silnika widzimy 240V/50HZ/600W. Na innym zdjęciu stojan z magnesami trwałymi i wirnik z komutatorem wycinkowym. Trochę ciężko pozbierać to do kupy przy obecnym stanie informacji. I podstawowa wątpliwość to dlaczego kolega chce podmieniać zamiast dokonać pomiarów elektrycznych i analizy układu?
  • #11
    rogalik89
    Level 10  
    E8600 wrote:
    Pomierzyłeś wirnik twierdząc, że spalony? Może to układ sterowania się uszkodził?

    Układ ok bo po odlączeniu silnika nie wyzwala bezpieczników, podpiąłem zwykly silnik i też było ok tylko silnik nie ruszał.
    Na komutatorze brak przejścia pomiędzy 2 płytkami

    Dodano po 4 [minuty]:

    mczapski wrote:
    rogalik89 wrote:
    230 V DC 5600obr/min 1100W

    A na zdjęciu silnika widzimy 240V/50HZ/600W. Na innym zdjęciu stojan z magnesami trwałymi i wirnik z komutatorem wycinkowym. Trochę ciężko pozbierać to do kupy przy obecnym stanie informacji. I podstawowa wątpliwość to dlaczego kolega chce podmieniać zamiast dokonać pomiarów elektrycznych i analizy układu?

    No takie mam dane i mówię co wiem, wirnik nie ma zwarcia pomiędzy 2 płytkami, reszta ma zwarcie pomiędzy sobą, gdy odepnę silnik układ nie wyzwala bezpieczników, podpięcie innego silnika 230 V AC też nie powodowało wyzwolenia bezpiecznika ale brak reakcji silnika prócz buczenia.
    Od chińczyków nowy silnik wyjdzie gdzieś 650zł dlatego opcja zmiany na silnik i falownik lepsza, ale na razie chciałem sprawdzić czy się ten uklad jeszcze wykorzysta(np do szlifierki taśmowej) i na czas przeróbki.
  • #12
    mczapski
    Level 39  
    rogalik89 wrote:
    wirnik nie ma zwarcia pomiędzy 2 płytkami, reszta ma zwarcie pomiędzy sobą

    Trochę marna ta diagnostyka ale daje pewną informację. Ponieważ nie widać śladów przegrzania uzwojeń wgląda na utratę połączeń. Komutator nie wygląda źle. Tak więc najkrótszym sposobem byłoby dostarczenie wirnika do specjalisty od przezwajania i tak uzyskasz poradę a może i naprawę. Eksperymentując na zasadzie przypadku uszkodzisz inne elementy instalacji i pozostanie tylko zastępstwo.
  • #13
    smootny

    Level 18  
    Hej. Wymyśliłeś coś ze swoją tokarką ?? Dobrałeś jakiś silnik z falownikiem ?
    Jestem również na etapie szukania silnika około 500W do swojej tokarki.
    U siebie miałem silnik 83ZYT001 - szczotkowe gównoooo. Spaliło się niedługo po zakupie.

    Spalony silnik 230 V DC w tokarce
  • #14
    zygamar
    Level 12  
    Mam taki sam tylko mi się szczotki zużyły a to jest silnik na prąd stały 230V , muszę dać dorobić szczotki wiem gdzie bo na aliexspresie są ale te czekanie , silnik też jest w promocji ale tyle samo chcą za przesyłkę.