Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania?

tomybb 12 Oct 2020 22:58 9900 36
Renex
  • Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania?

    W tym artykule przedstawię prosty i skuteczny sposób na naprawę klawiatury pilota zdalnego sterowania. Myślę, że każdy, nawet początkujący i nie tylko elektronik sobie z tym poradzi. Usterki klawiszy w pilocie to najczęstszy przypadek nie działania. Jeśli w pilocie nie reaguje tylko jeden lub kilka przycisków, trzeba je bardzo mocno dociskać aby działały to z dużą pewnością mamy do czynienia właśnie z tą przypadłością. Oczywiście do sprawdzenia wszystkich po kolei przyda się aparat cyfrowy. Sprawdzamy czy urządzenie działa. Czy dioda IR nadaje. Niektóre modele informują o tym także dodatkowym LED-em. Warto jednak sprawdzić działanie podczerwieni, eliminujemy wtedy usterkę samej diody nadawczej.
    Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania?

    W tym miejscu mała uwaga. W niektórych przypadkach, jak na przykład sprzęty Philipsa, ostatnio także zauważyłem to w Onkyo: aby zadziałał jakiś klawisz musi być wcześniej wybrana odpowiednia funkcja. Przykładowo: przycisk "shuffle" zadziała dopiero jeśli wcześniej naciśniemy "CD". Przy wybraniu innej funkcji dioda po prostu nie będzie nadawać. Ważne jeśli sprawdzamy całą klawiaturę. Łatwo można się wtedy nabrać. :)
    Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania? Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania? Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania?

    Najczęściej nie reagują klawisze najbardziej używane, są przeważnie wytarte z zewnątrz. Enter, power itp.
    Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania?Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania?

    Najtrudniejszym etapem całej operacji jest sama rozbiórka. Wyciągamy baterie i sprawdzamy w pierwszej kolejności czy nie ma jakiś wkrętów, śrubek. Jeśli są, wszystkie odkręcamy. Sprawdźmy także pod naklejkami. :)
    Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania? Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania? Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania?

    Podważamy obudowę. Narzędzi do tego celu jest sporo i pewnie każdy ma jakieś ulubione. :) Są specjalne plastikowe lub metalowe szpachelki, kostki do gitary czy nawet stara karta bankomatowa.
    Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania? Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania?

    Ważne żeby robić to z wyczuciem, łatwo można wyłamać zatrzaski. Częste otwieranie obudowy także prowadzi do uszkodzeń. Z doświadczenia wiem, że rozbiórka niektórych modeli bywa naprawdę kłopotliwa.
    Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania?

    Czy problemem jest wytarta warstwa przewodząca na gumie czy inna usterka, łatwo możemy się przekonać: do testów wykorzystujemy jakiś inny klawisz który wiadomo że działał. Przykładamy go w problematyczne miejsce i naciskamy. Czarna "guma" musi trafić na styki.
    Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania? Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania?

    Po rozebraniu czyścimy płytkę ze stykami. Ja do tego celu używam izopropanolu. Usuwamy wszystkie zanieczyszczenia i tłuszcze. Nie wszystko jest widoczne.
    Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania? Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania? Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania?

    Czasem zdarza się, że usterką jest po prostu zalanie pilota jakąś cieczą. Na przykład sokiem lub inną substancją. A sama klawiatura nie jest wcale zużyta. W każdym z przypadków, po wyczyszczeniu sprawdzamy działanie. W wielu to wystarcza. Jeżeli pilot jest już rozebrany warto umyć jego plastikową obudowę. Tutaj pomocna zwykła woda z mydłem. Demontujemy wszystko, tak aby był sam plastik. Często w obudowie zostają styki, blaszki baterii - nie zapomnijmy ich usunąć. Składamy dopiero po całkowitym wysuszeniu.

    Są przypadki, że samo wyczyszczenie nie pomaga. Pilot dalej nie reaguje, lub jest tylko trochę lepiej. Wtedy warto wymienić "gumy przewodzące", które zapewne już się najzwyczajniej w świecie zużyły. Musimy zaopatrzyć się w taki oto zestaw naprawczy. Klej silikonowy z zestawu, jeśli nie wyschnie wystarczy nam na tysiące takich naklejeń. Dlatego jeśli mamy więcej pilotów do regeneracji kupmy jeden zestaw z klejem, później dokupimy już tylko same "krążki". Sprzedawane po 100 sztuk.

    Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania? Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania?

    Dopasowujemy do klawiatury. Może okazać się, że trzeba ją nieco przyciąć, albo nakleić kilka - zależne od powierzchni styku w danym pilocie. Producent zaleca wycięcie starej "gumy" skalpelem. Około 1mm. Czasem jest to niezbędne ale nie zawsze. Znowu zależy od konkretnej konstrukcji. Ile mamy miejsca i jaki skok. Warto jednak dodać, że musimy to dokładnie sprawdzić. Jeśli nakleimy "gumę" na starą, może być tak, że przy minimalnym ruchu, czasem przypadkowym, klawisz będzie się sam załączał. Sprawdźmy aby nie robić tego dwa razy.
    Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania? Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania?

    Nakładamy niewielką ilość kleju. Strona naklejenia nie ma znaczenia, "gumy" z zestawu przewodzą z obydwu. Tak to wygląda.
    Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania? Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania? Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania?

    Zgodnie z informacją z instrukcji należy odczekać pełne 24h, aby klej dobrze związał. Składamy w odwrotnej kolejności. Jeżeli naprawa została dobrze wykonana cieszymy się bezproblemową pracą przez co najmniej kilka lat.

    Tą metodą możemy zregenerować także wszystkie inne przyciski które działają na tej samej zasadzie. Nie zabraknie takich rozwiązań także w motoryzacji, padach do gier, kalkulatorach czy telefonach stacjonarnych. Zasada postępowania jest taka sama.
    Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania? Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania?
    Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania? Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania?

    Przedstawiony tutaj sposób naprawy jest prosty, tani i skuteczny. Koszt zestawu naprawczego z klejem to kilka złotych. Ważne jest natomiast aby przeprowadzić to raz, a porządnie. Jeżeli mamy podejrzenia, że klawiatura nie funkcjonuje prawidłowo pomimo czyszczenia to lepiej od razu wymienić "gumę". Zwróćmy uwagę na prawidłowy montaż klawiszy oraz styków baterii - często muszą wchodzić w specjalne rowki.
    Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania? Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania?

    Jak wspomniano wcześniej, obudowy na zatrzaskach nie wytrzymają wielu rozbiórek. A gdy się wyłamią będzie problem ze złożeniem.

    A czy Wy macie jakieś inne sposoby na tego typu usterkę? Kiedyś testowałem także lakier grafitowy ale mam z nim raczej gorsze wspomnienia niż wymiana "krążków". A może jeszcze coś innego?

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    tomybb
    Level 26  
    Offline 
    W moich artykułach znajdziecie przede wszystkim: testy, prezentacje gadżetów elektronicznych, modułów, sprzętu pomiarowego, narzędzi, wyposażenia pracowni oraz wszystkiego innego co może przydać się elektronikowi i nie tylko. Nie zabraknie także artykułów o tematyce nieco odbiegającej od elektroniki.
    Has specialization in: naprawa rtv agd, Artykuły Elektroda.pl
    tomybb wrote 1677 posts with rating 1552, helped 3 times. Been with us since 2006 year.
  • Renex
  • #2
    misiek1111
    Level 32  
    tomybb wrote:
    Ja do tego celu używam izopropanolu.

    Jeżeli warstwa przewodzące jest napylona na gumę (a nie jak w starych dobrych pilotach była wykonana w na całej jej grubości), to izopropanol może usunąć tę warstwę.
  • Renex
  • #3
    tomybb
    Level 26  
    misiek1111 wrote:

    Jeżeli warstwa przewodzące jest napylona na gumę (a nie jak w starych dobrych pilotach była wykonana w na całej jej grubości), to izopropanol może usunąć tę warstwę.


    Ok, zmieniłem żeby nie było wątpliwości. Chociaż ja chyba miałem do czynienia z tymi "lepszymi" pilotami w takim razie.
  • #4
    pan_deejay
    Level 24  
    Dzień dobry.
    Mój sposób na zużyte gumki w pilocie jest następujący:

    Materiały / narzędzia
    - folia aluminiowa z papierem po jednej stronie (odzysk z paczki papierosów lub gumy do żucia w listkach - trzeba sprawdzić miernikiem czy przewodzi bo czasem jest powleczona folią i taka się nie nadaje);

    - wybijak rurkowy o odpowiedniej średnicy lub nożyczki jeśli kształt jest inny niż kółko;

    -klej typu "kropelka" w żelu

    Również zaczynam od mycia i suszenia gumy klawiatury, następnie "wybijam" tyle kółeczek ile potrzeba, kładę odrobinę kleju na pole stykowe klawiatury i kładę na to wycięte wcześniej kółeczko z folii delikatnie dociskając np "tępym" końcem ołówka.
    Nie można przesadzić z ilością kleju, bo wypłynie bokiem i zabrudzi folię - trzeba uważać .
    Nigdy nie miałem reklamacji na tak naprawionego pilota.
  • #5
    skorik
    Level 12  
    Ja przyklejam zwykłą folię aluminiową, spożywczą na jakiś klej lub silikon.
    Kółeczka wycinam dziurkaczem do papieru.
  • #7
    sztajger
    Level 14  
    Ta farba przewodząca tania nie jest, ale...sposób aplikacji obiecująco prosty. Jak z wydajnością? Czy po otwarciu/pierwszym użyciu, nie ma skłonności do zasychania w tubce?
  • #8
    ravz83
    Level 14  
    No może trochę droższa jak te gumki, ale taka tubka wystarczy na kilkadziesiąt pilotów i nie tylko pilotów. Farba nie zasycha w tubce. Jedną taką tubkę używałem przez ok rok.
  • #9
    Gizmoń
    Level 28  
    Jeżeli faktycznie warstwa przewodząca jest tylko na powierzchni gumki, to nie ma dla niej ratunku - pomoże jedynie naklejenie czegoś nowego. Ja się dotąd jednak nie spotkałem z takim dziadostwem, nawet w dość nowych klawiaturach styki były zrobione z materiału objętościowego. Dlatego też dziwię się, że wszyscy zawsze chcą coś tam kleić. W takim przypadku wystarczy zetrzeć na zwykłym papierze wierzchnią warstwę gumy, by odsłonić świeżą. Naprawa szybka, banalna i również dająca dobry efekt na kolejne lata.
  • #10
    pitron
    Level 24  
    Mogłem zrobić to co ty, ale kupiłem programowalny pilot za 12zł. Nie śmierdzi, całkiem ładnie i solidne wykonany. O dziwo dał się zaprogramować i działa.
    No tylko czasami sam przełączy programy albo zmieni input. I ma zamienione P+- z Vol+- ;-)
  • #11
    398216 Usunięty
    Level 43  
    tomybb wrote:
    Chociaż ja chyba miałem do czynienia z tymi "lepszymi" pilotami w takim razie.
    Ja również, a przez te "kilka" lat w serwisie trafiało mi się setki pilotów naprawiać...
    Tak, że ten... ;)

    Co do mycia - PCB IPA - bo nic innego nie sprawdzi się dobrze, a reszta - w tym również plasterek gumy z przyciskami - szoruję szczoteczką i zamiast mydła (tłuszcz!) używam detergentu typi Ludwik - obudowa zapaćkana od łapek myje się idealnie a i zdarza się, że i sme klawisze odzyskują sprawność.
    Obcinanie "wyłopotanych" końcówek przewodzących - ja zawsze używałem obcinaczek do nóżek elementów elektronicznych. Obcinają bardzo równo, a i łatwiej uzyskać równoległą do płaszczyzny PCB powierzchnię. Po obcięciu IPA dla usunięcia jakichś ewentualnych resztek tłuszczu i dopiero po wyschnięciu kleję gumki z zestawu regeneracyjnego.
    ravz83 wrote:
    Zamiast gumek ja stosowałem farbę przewodzącą.
    I ona niby jest na tyle elastyczna po wyschnięciu, że nie kaleczy pól stykowych naniesionych na PCB? No nie wiem... :)
    skorik wrote:
    Ja przyklejam zwykłą folię aluminiową, spożywczą na jakiś klej lub silikon.
    Jak wyżej...
    pan_deejay wrote:
    klej typu "kropelka" w żelu
    Po całkowitym wyschnięciu jest twardy jak szkło i kruchy. Połączenie guma - (elastyczna) twardy klej... niezbyt poprawne mechanicznie. O możliwości kaleczenia pól stykowych pisałem - jak się ukruszy kawałek "nadwyżki" takiego kleju i wpadnie pod styk? Poza tym po co prowizorki uskuteczniać, skoro jest dostępny odpowiedni zestaw naprawczy? Folia cienka, ale i delikatna... Guma to guma.
    Oczywiście - jak i z WD 40 każdy robi jak uważa, ale niech nie zakłada potem tematu "Jak naprawić pola stykowe na płytce pilota"...

    pan_deejay wrote:
    Nigdy nie miałem reklamacji na tak naprawionego pilota.

    Może dlatego, że po takiej "naprawie" nie było już czego naprawiać? :) ;)

    Ehh... patenty, patenty... Co jeszcze Koledzy wymyślą?
  • #13
    rubin714
    Level 15  
    Dodam jeszcze, że folia od fajek srebrna, złota jest chyba malowana jakoś i słabo przewodzi. A do sprawdzenia - radio z zakresem fal średnich. Pozdrawiam
  • #14
    szeryf3
    Level 27  
    W moim wypadku najczęściej opieram się o telefon komórkowy, aby sprawdzić czy dioda świeci. Miernik do pomiaru stanu baterii, aby nie rozwalać otwartych drzwi. Denaturat, waciki kosmetyczne i patyczki do czyszczenia uszu.
  • #15
    Marian B
    Level 37  
    Warto też mieć pod ręką kawałek dętki rowerowej, najlepiej kilka o rożnej średnicy. Ucięty pierścień o potrzebnej szerokości świetnie zastępuje zgubioną klapkę baterii. Gdy połamane zaczepy obudowy, albo nawet sama obudowa, zakładając takie pierścienie można "utrzymać" wszystko w całości, dodatkowa zaleta, brak tendencji ślizgania się po stole.
    Na pewno to dużo lepsze rozwiązanie niż taśma klejąca paćkająca wszystko.
  • #16
    Fredw
    Level 23  
    I góra elektrośmiecia rośnie.
    Ja reanimowałem starego pilota od tv elemis, tego jeszcze kwadratowego. Dlaczego reanimowałem? Bo lubię dziada, a poza tym był już dostosowany do nowego zastosowania.
    Niestety gumki nie chciały działać, więc zastosowałem micro switche z pilotów do aut, konkretnie takie jak reno ma z swoich kartach.
    2 rok już zbliża się do końca i pilot działa, a do tego ma fajny klik :D
  • #17
    Szyszkownik Kilkujadek
    Level 37  
    101pawel wrote:
    Wy z tą naprawą pilotów to chyba nie naprawdę? Nowa podróbka do każdego prawie sprzętu to od 15 do 25zł. Nowa!

    Prawie. Robi wielką różnicę. Do mojego ośmioletniego TV Toshiba nie znajdziesz. Przeszukałem cały internet.
  • #18
    Marian B
    Level 37  
    Pilot to władza, kończy się pilot, kończy się władza.

    Problem polega na tym, że większość zastępczych pilotów niema "głębszych" funkcji, można zrobić ciszej/głośniej, przełączyć program, ale już wejście w menu nie zawsze. Szczególnie dotyczy to tzw. uniwersalnych pilotów.
  • #19
    Stanley_P
    Level 27  
    Szyszkownik Kilkujadek wrote:
    101pawel wrote:
    Wy z tą naprawą pilotów to chyba nie naprawdę? Nowa podróbka do każdego prawie sprzętu to od 15 do 25zł. Nowa!

    Prawie. Robi wielką różnicę. <...>

    @Szyszkownik Kilkujadek : dokładnie. Do mojego ok. 7-letniego tv Panasa fajnie wyważony, z podświetleniem przycisków, dwie diody pod różnym kątem (jakbym nie celował, zawsze trafiam, nawet jak skieruję na sufit, czy ścianę za mną ;-) ). Napisy i plastiki - też do dziś nic się nie wytarło. Wątpię, aby za 15-25zł miał taką zamienną jakość wykonu. Oraz jak koledzy wyżej pisali - zamienniki często mają okrojone funkcje. Ale "oryginał" gumki miał nie najlepsze - już bodaj po nieco 2 latach musiałem go wyczyścić (jak to mówią: przetrwał gwarancję + 1 dzień ;-) ). Pomogło na jakiś czas, potem po roku-dwóch reanimacja zestawem gumek naprawczych. Spokój do dziś.
    szeryf3 wrote:
    W moim wypadku najczęściej opieram się o telefon komórkowy, aby sprawdzić czy dioda świeci.

    rubin714 wrote:
    A do sprawdzenia - radio z zakresem fal średnich.

    Co testów świecenia diody: już od lat robiłem aparatem cyfrowym, teraz smartfonem - dla ułatwienia celowania polecam kamerę przednią ;-) Myślę, że obecnie dużo łatwiej o smartfona pod ręką, niż radio z falami średnimi ;-) Aczkolwiek miałem kiedyś przypadek, że dioda IR na ekranie cyfrówki "mrugała", a pilot mimo to nie działał. Okazało się, że w wyniku prawdopodobnie upadku urwał się element, chyba kwarc o ile pamiętam. Przypuszczam, że pilot wtedy wysyłał jakieś przypadkowe ciągi impulsów, które było widać na ekranie, ale odbiornik IR w urządzeniu nie rozpoznawał.
    Guziki/diodę można także sprawdzać niektórymi chińskim uniwersalnymi testerami elementów, np. takim:
    Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania?
    Zapalanie czerwonej kropki w prawym górnym rogu (pod napisem "M-Tester") sygnalizuje odbiór sygnału IR z pilota.

    Tester czasem dodatkowo rozpoznaje ciąg impulsów, ale chyba tylko nadawanych w standardowych kodach RC. Z większości pilotów nie wykrywa, na niektórych dzieje się to jakby losowo, sporadycznie, jak w prezentowanym na fotce przypadku, który akurat udało mi się uchwycić na fotce:
    Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania?
  • #20
    misiek1111
    Level 32  
    Marian B wrote:
    Problem polega na tym, że większość zastępczych pilotów niema "głębszych" funkcji, można zrobić ciszej/głośniej, przełączyć program, ale już wejście w menu nie zawsze. Szczególnie dotyczy to tzw. uniwersalnych pilotów.

    Dlatego trzeba brać piloty uniwersalne programowalne. Wtedy brakującą funkcję można sobie wgrać z oryginalnego pilota pod dowolny przycisk.
  • #21
    Wojtek M
    Level 38  
    Ja do sprawdzania pilotów stosuje taki czujnik. Umożliwia on dużo dokładniejsze sprawdzenie tego co wysyła dioda nadawcza pilota, na smartfonie widzimy tylko jasną kropkę i nie wiemy jaki sygnał wysyła pilot. Na smartfonie piloty z pękniętym rezonatorem, a jeszcze dużo takich jest będą wyglądały na sprawne, a na czujniku będziemy słyszeli sygnał pilota i nałożone na niego trzaski. Dużo łatwiej też sprawdzić usterkę małego zasięgu pracy pilota, odchodzimy 5-6 metrów od czujnika i wszystko wiadomo, jak słyszymy nadawane impulsy to pilot dobry, a usterka jest w TV lub w innym urządzeniu od którego był sprawdzany pilot.
    W załączniku dźwięki z pilota Sony, Philips i pilota Philips z zepsutym rezonatorem, który na telewizorze raz działa, raz nie działa, a wynik testu na smartfonie jest błędny.
    Zamieszczałem już ten schemat, ale podaję jeszcze raz, żeby nie trzeba było szukać.
  • #22
    misiek1111
    Level 32  
    Stanley_P wrote:
    Jak już wspomniano w warunkach domowych klawisze najprościej sprawdzać aparatem cyfrowym, teraz jest w każdej komórce.

    Pod warunkiem, że nie ma filtra podczerwieni.
  • #24
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Stanley_P wrote:
    Dlatego na ile się tylko da do podważania najlepiej używać wspomnianych w poście #1 narzędzi z tworzyw: kostek, szpachelek, starych kart bankomatowych, itp.
    Każdy orze jak może... Ja na przykład otwierałem skalpelem chirurgicznym (starym - wielokrotnego użycia; nie jednorazową plastikową zabawką). Cienie i dość długie ostrze pozwalało na wciśnięcie i podważenie obudowy bez jej zbytniego (bo tego uniknąć się w 90% pilotów nie da) uszkodzenia krawędzi.
  • #25
    Stanley_P
    Level 27  
    398216 Usunięty wrote:
    Każdy orze jak może... Ja na przykład otwierałem skalpelem chirurgicznym

    Miałem na myśli, że początkującemu adeptowi Wyższej Szkoły Napraw Pilotów zwykle pierwsze co przychodzi do głowy, jeśli obudowa nie chce się łatwo poddać: chwycić zwykłe płaskie wkrętaki. Nieestetyczne ślady gwarantowane. Ale oczywiście, czasem bez metalowego narzędzia ciężko. Ja do otwierania pilotów i nie tylko (zatrzasków we wszelakim sprzęcie - monitorach, itp.) używam płytki z cienkiego laminatu (bez miedzi ;-)) . Znalazłem kiedyś "gotowce", stosowane jako przekładki izolacyjne. Dużo mocniejsze niż np. karty bankomatowe. Otwieram tym praktycznie każdy "zatrzaskowy" sprzęt, zazwyczaj udaje się bez większych rys ;-)
    Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania?

    101pawel wrote:
    Jeśli chodzi o mnie, to czytając temat nie moglem przypuszczać, że zobaczę aż tak odgrzewane kotlety. <...>

    Miał być przecież z Twojej strony EOT. Bądź konsekwentny.
  • #26
    kowalcook
    Level 9  
    A ja mam pytanie czy klient jest gotowy płacić za taką regenerację?
    Nie macie komentarzy w stylu "ile? przecież za 30zl można kupić nowy zamiennik!"
    Nie pytam się o cenę regeneracji gdyż możecie sobie nie życzyć odpowiedzi na to pytanie, ale ciekawi mnie czy klient jest gotów płacić za taka regenerację, zwłaszcza że to jest trochę dłubaniny i czas pracy serwisanta ma tu chyba jakiś koszt.
  • #27
    misiek1111
    Level 32  
    kowalcook wrote:
    za 30zl można kupić nowy zamiennik!

    Zamiennik ≠ oryginał,
    a do otwierania służą standardowe narzędzia:
    Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania?
  • #28
    398216 Usunięty
    Level 43  
    misiek1111 wrote:
    do otwierania służą standardowe narzędzia:
    Co do powyższych narzędzi - wyglądają ładnie, nawet opis zachęca, ale w praktyce nie jest tak różowo. Nie wszystkie, ale kilka z nich miałem i próbowałem w praktyce. Niestety = bok "kostki do gitary" jest stanowczo za gruby by dało się go wcisnąć w niewielkie szczeliny połówek pilota, a narzędzia o cieńszym "ostrzu" są zbyt delikatne i przy próbie otwarcia zwyczajnie się wyginają, tracąc przy okazji potrzebną do otwarcia sztywność. Może do rozbierania telefonów byłyby bardziej przydatne (zresztą nie bez powodu znalazła się tam przyssawka z kółkiem), piloty jednak wymagają bardziej radykalnego podejścia.
  • #29
    Marian B
    Level 37  
    Narzędzia specjalistyczne, może i dobre, ale mało uniwersalne i tak naprawdę nie potrzebne.
    Od "zawsze" używam typowego "scyzoryka elektryka" z drewnianą rączką, ma jeszcze dodatkowo szydło do robienia dziur.
    Po prostu potrzebne jest płaskie ostrze noża, skalpela, czy cokolwiek innego ostrego, płaskiego i wystarczająco szerokiego aby nie pokaleczyć. "Nóż elektryka" załatwia sprawy związane nie tylko z pilotami, jest po prostu uniwersalnym narzędziem.
  • #30
    misiek1111
    Level 32  
    398216 Usunięty wrote:
    narzędzia o cieńszym "ostrzu" są zbyt delikatne i przy próbie otwarcia zwyczajnie się wyginają, tracąc przy okazji potrzebną do otwarcia sztywność.

    Zgadza się. Jak wszędzie są chińskie chińczyki i lepsze chińczyki.
    Ta lepsze są wykonane z lepszego plastiku i spełniają swoją funkcję.
    Do otwierania zazwyczaj używa się takiego cudaka z zagiętą końcówką:
    Jak naprawić klawiaturę pilota zdalnego sterowania?
    te z gorszego plastiku, rzeczywiście wyginają się i kruszeją.