Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik Elektryczny 3f 7,5kW - Kompleksowe dobranie zabezpieczeń

GoingMad 15 Oct 2020 20:24 1314 32
IGE-XAO
  • #1
    GoingMad
    Level 7  
    Witam.
    Mam do podłączenia silnik 7.5kW do sprężarki powietrza 3100 (3x100mm) o mocy 10KM, chcę go połączyć czasówką gwiazda-trójkąt z trzema stycznikami. Wszystko wskazuje na to że silnik będzie miał rozruch trudny, zamierzam wstawić tam odprężnik/elektrozawór spustowy (normalnie zamknięty?) tak by silnik osiągnął prędkość znamionową w miarę luźno a następnie po przełączeniu w trójkąt zaczął pompowanie. Jestem zielony w bardziej rozbudowanych schematach na chwile obecną wiem że muszę mieć wyłącznik silnikowy M250, trzy styczniki, zab. przeciążeniowe, zabezpieczenie utraty i kolejności faz i co dalej? Do tego chcę dołożyć włącznik główny zwykły I-O który będzie oddalony od kompresora który będzie stacjonarnie na 2 piętrze tak aby nie pompował powietrza automatycznie po skończonej pracy np w środku nocy.

    Silnik:
    7.5kW
    1450obr/min
    Prąd znamionowy 15A
    Wyjście na 6 styków 400Λ

    Co do sieci elektrycznej (dom jednorodzinny):
    Transformator znajduje się ok.200m od skrzynki ZK-1 przy domu. Zabezpieczenia przed licznikowe (BM-y?) 3x25A i przydzielona moc 13kW (potencjalnie 17.5kW patrząc na zabezpieczenia). Następnie od tej rozdzielni przewodem 4x35mm² (30mb) leci prąd do rozdzielni (skrzynki) w domu, stamtąd przez bezpiecznik 3xC25A siła idzie przewodami 5x4mm² (15mb) do budynku gospodarczego gdzie są połączone z włącznikiem głównym 25A i rozchodzi się na siłę 3xC25 i zwykły obwód B16 (zdjęcie niżej)
    Silnik Elektryczny 3f 7,5kW - Kompleksowe dobranie zabezpieczeń

    Czy to ma racje bytu? Czy lepiej zainwestować w softstart? Wiem że prąd rozruchowy może być nawet 9x większy od znamionowego co by dawało chwilowe +100A, wtedy wolniejsze zabezpieczenie o charakterystyce D? Tylko wtedy jaki sens zabezpieczenie. Teoretycznie prąd rozruchu jak i moment w gwieździe jest mniejszy o √3 ale czy w ogóle pokona opory ruchu tłoków. I kolejne pytanie czy lepiej zaopatrzyć się w silnik 2850 obr/min co na mniejszej szajbie dało by większą moc też za bardzo tego nie rozumiem. Chcę to zrobić zgodnie z sztuką ale jednocześnie nie komplikować za dużo. Siła rozprowadzana będzie także przewodami 5x4mm2 do silnika. Prosił bym w miarę możliwości o rozpisanie koniecznych komponentów jak i wzór na ich dobranie z góry dziękuje.
  • IGE-XAO
  • Helpful post
    #2
    vcc
    Level 35  
    Schemat od WAN-a czy Airpol-a, Na C25 7.5kW będzie startował bez problemu, elektrozawór na odprężnik min 1/2 cala.
    Znajomemu uruchamiałem 3120 z 11kW i na C25 sobie radzi.
    Co do obr silnika to bez znaczenia moment wyjściowy na wale sprężarki będzie taki sam, w naszym projekcie daliśmy 1460 obr silnik i odpowiednio duże koło pasowe co dodatkowo zapobiega poślizgowi pasków (większy kąt opasania)
    Silnik Elektryczny 3f 7,5kW - Kompleksowe dobranie zabezpieczeń
  • #3
    GoingMad
    Level 7  
    Też właśnie pomyślałem o kącie opasania na małym kole trochę by to nie grało. A kolega jakie ma zabezpieczenia przed licznikowe i przydział kW? Bo u mnie jest niby w papierach 3x25A nie pisze nic o charakterystyce a też nie mam jak tego sprawdzić bo skrzynkę może otworzyć tylko ZK ale spróbuje złapać gościa co spisuje liczniki to tam zajrzę.

    Ale czysto teoretycznie jak elektryk założył mi zabezpieczenia 3xC25A i takie same są przed licznikiem to gdzie tu selekcja poziomowanie zabezpieczeń, czy może być tak że zamiast w budynku gospodarczym i domu wybije mi koło drogi i wtedy trzeba wzywać ZK i się tłumaczyć? A i czy ten silnik 11kW u kolegi startuje na czasówce gwiazda-trójkąt czy na sofstarcie? Teoretycznie z tego co pisze producent silnika 3100 (chodzi o ten chiński z allegro) to min. moc silnika podaje 7.5kW czyli będzie się męczył przy dobijaniu butli i może się grzać tak samo zabezpieczenia przeciążeniowe w konsoli silnika które ustawia się na znamionowe mogą strzelać i wtedy albo zmieniać przełożenia na kompresorze na mniejsze koło albo silnik na 11? Wiem że pytania może banalne ale już 3 dzień szukam po forach prostych odpowiedzi na pytania a znajduje same regułki które nic mi nie mówią tak samo zastanawiam się jak mierzony jest prąd znamionowy silników 3f jak w tym wypadku jest 15A to dzielimy to przez 3 czy przez każdą żyłę leci po te 15A czy jest to jakiś pierwiastek pamiętając o różnicach podłączenia w trójkąt i gwiazdę?

    A i bym zapomniał kompresor (butla 200l) ma posłużyć do piaskowania myślę nad dyszą 3-4 i malowania (wtedy separatory oleju) czysto hobbystycznie ale też żeby się nie denerwować.
  • IGE-XAO
  • #4
    vcc
    Level 35  
    Rozruch na stycznikach Y/D i to dobierane czasy bo przy przełączeniu potrafiło wyzwolić C25 który jest przy liczniku. Prd 15A to prąd na każdej z faz
    Znajomy ma zbiornik 950L
  • #5
    GoingMad
    Level 7  
    Ustawione na 8 bar? Jaka wydajność wychodzi?
    Co do schematów to szukałem po Internecie chyba nawet widziałem twój filmik odpalanie Wana na zimno i pomiar cęgowym ale mogę się mylić i nigdzie nie ma filmu pokazującego od początku do końca połączenie tego wszystkiego i jakie zabezpieczenia i styczniki były stosowane. Na forach jest parę schematów ale też trudno znaleźć kompletny i sprawdzony.
    Na teraz wygląda to tak:

    Wyłącznik silnikowy 3P 7,5kW 10-16A M250 Legrand
    Przekaźnik gwiazda-trójkąt PCG-417
    3x stycznik 18A 230V 3Z+1R - TR1D1801 Tracon
    Czujnik kolejności i zaniku faz CKF-318 F&F
    Wyłącznik krzywkowy 0-1 25A 3F

    Jest to wszystko co potrzeba? Nie wiem nawet czy dobór jest prawidłowy brałem z tych pseudo schematów i trochę na oko. Do tego dochodzi różnicówka 25A i nadprądowy C25 już w skrzynce rozdzielczej.
  • Helpful post
    #6
    Rafik4
    Level 30  
    Styczniki mogły być mniejsze (In x 0,58) do układu gwiazda-trójkąt ale jak różnica w cenie niewielka, to tylko na plus. Z brakujących rzeczy, styk pomocniczy do wyłącznika silnikowego i dołożył bym jakiś przełącznik piórkowy (0-1) w torze sterowania cewką stycznika, w razie potrzeby wyłączenia pracującego kompresora wyłącznik krzywkowy czy wyłącznik silnikowy średnio nadają się do wyłączania pod obciążeniem.
  • #7
    GoingMad
    Level 7  
    A takie styczniki mini MC-18b 230VAC 1a1b? Teraz się zastanawiam czy ten wyłącznik silnikowy jest w ogóle potrzebny czy tylko dać termik za głównym stycznikiem? Również przycisk on off łączę z stycznikami jak i przekaźnik czasowy DY z tego co rozumiem. Postaram się to jakoś rozrysować i podeślę, bo jeszcze nie wiem jak wpiąć czujnik zaniku faz bo chyba musi być wpięty na początku i dawać sygnał na stycznik główny.

    Silnik Elektryczny 3f 7,5kW - Kompleksowe dobranie zabezpieczeń
    W takim przypadku presostat będzie pierwszy w układzie i dopiero później cała reszta czy też musi być jakoś spięty? W rysunku brakuje kontrolera zaniku faz i podłączenia przełącznika krzywkowego (nie wiem jak to ogarnąć), pomijam już w schemacie to co znajduje się w skrzynce elektrycznej a zaczynam od kabla i dalej.
  • #8
    vcc
    Level 35  
    Czujnik zaniku fazy w obwód głównego stycznika, w swoim mam zastosowane 2 czasówki, 1 załącza odpręzenie i dopiero po 1-2 sek załącza start silnika kolejna. Filmy z wanem są moje wiec coś tam możesz podejrzeć.
    Co do samych części to brałem to co było dostępne w możliwej cenie, styczniki mam na 15kW ale w jakiejś śmiesznej cenie były, czasówki nowe tylko gość nosił w torbie i były bokami podrapane. Cała skrzynka to z jakiegoś agregatu chłodniczego z wyłącznikiem głównym i osprzętem za 50zł.
  • #9
    GoingMad
    Level 7  
    Czyli upraszczając możliwe jak się da z skrzynki gdzie mam różnicówkę 25A i nadprądowy 3xC25A lecę przewodami 5x4 do mufy na ścianie z niej do presostatu następnie do skrzynki kompresora gdzie łączę to do stycznika głównego w który wpięty jest termik 10-16A następnie łączę z początkami uzwojeń silnika. Końce uzwojeń łączę z stycznikami dla trójkąta a w szereg wpinam stycznik dla gwiazdy i to jest ten cały podstawowy układ? Później pod stycznik główny elektrozawór, kolejność faz i czasówka D/Y jak i on/off i dla każdego stycznika jeszcze przewód N a uziemienie do obudowy silnika.

    edit:
    Co do odprężnika jest on umieszczony w zaworze zwrotnym i jest połączony z presostatem miedzianą rurką, czyli wychodzi że podczas gdy presostat się załączy to zamyka zawór odprężnika a gdy już zamknie obwód to go otwiera żeby zbić ciśnienie między kompresorem a butlą dobrze to rozumiem? W takim razie jest on konieczny jak będę miał zamiar stosować inny elektrozawór spustowy między właśnie zaworem zwrotnym a silnikiem? I pytanie co do samego presostatu opłaca kupować się ten cały zestaw 2x szybko złączka, manometr, zawór bezpieczeństwa i presostat te rureczki 1/4 cala trochę licho wyglądają i pewnie nie będzie to dobrze oddychać, wyjście z sprężarki to 1 1/4 cala to chyba na wyjściu pod wąż celować w tyle samo albo 1'?
  • #10
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    GoingMad wrote:
    mam różnicówkę 25A i nadprądowy 3xC25A

    Czyli instalacja pięcioprzewodowa. I czy to jest oddzielny obwód kompresora?
    GoingMad wrote:
    inny elektrozawór spustowy między właśnie zaworem zwrotnym a silnikiem? I

    Jeśli jest zawór zwrotny ( oryginalny)to po co dodatkowy zawór spustowy.
  • #11
    GoingMad
    Level 7  
    Tak 5 żyłowa. Obwód oddzielny to raczej nie jest bo z tych trzech faz idzie jeszcze na zwykłe gniazdka w gospodarczym no i co jasna na inne mufy w innych pomieszczeniach jeżeli o to chodzi, zdjęcie z 1 posta to całe zabezpieczenie gospodarczego no i co jasna jeszcze jest to zabezpieczone w domu osobnym nadprądowym 3xC25 i przepięciowym czy jak to się nazywa TNS BC 275/12.5 coś takiego spięte pod WYŁ główny w domu.

    Co do zaworu chodzi mi czy potrzebny jest odprężnik jak i tak będę stosował elektrozawór który po uruchomieniu silnika będzie puszczał powietrze w atmosferę dopóki nie przełączy się na trójkąt i wtedy zamknie obwód i elektrozawór puści na butle. Chodzi o maksymalne odciążenie startu od 6 bar ale nie wiem czy dobrze kombinuje.
  • #12
    vcc
    Level 35  
    Tylko dodatkowy elektrozawor na odpreznik. Te fabryczne z upustem w presostacie sa do małych zabawek. Wan ma fabrycznie dlawienie ssania powyżej 4bar i to ułatwia rozruch.
  • #13
    GoingMad
    Level 7  
    A jakiś konkretny i ma być NO? Z tego co myślę to będzie to wyglądało tak że powietrze poleci rurką na dwójnik gdzie będzie wpięty elektrozawór a drugim wyjściem dalej na zawór zwrotny który będzie już wkręcony w butle, podczas rozruchu załączy się gwiazda elektrozawór będzie otwarty i po chwili wraz z załączeniem się trójkąta zamknie się i powietrze poleci dalej na zawór zwrotny do butli kiedy dobije do 8 bar silnik się wyłączy i tym samym elektrozawór się otworzy wypuści powietrze z kolektora i tak w kółko.

    Elektrozawór ma być wpięty pod czasówkę tam gdzie stycznik trójkąta? I jak to wygląda z przegrzewaniem się, wytrzyma? W przyszłości będę chciał dołożyć jakąś chłodnice i jak by były problemy to bym go przełożył już bezpośrednio za.
  • #14
    vcc
    Level 35  
    W wanie mam wspawaną rurkę 1/2 cala w kol wydechowy sprężarki i na nią nakręcony elektrozawór, Zawór mam normalnie zamknięty.
  • #15
    GoingMad
    Level 7  
    Odświeżam trochę temat bo dopiero niedawno ruszyłem coś z tym kompresorem ;/. Mam już pompę 3100 kowal, silnik 7.5kw 1450 obr nowo przezwojony z kołem pasowym 280mm i butle 500L.
    Chcę zamówić już resztę gratów i mam problem z paroma rzeczami:
    Presostat chcę zamówić condor mdr2 i podłączyć go pod stycznik główny chyba że zamawiać coś na 400V? I puszczać całe napięcie przez niego co chyba nie będzie potrzebne ani optymalne?
    Zawór zwrotny może być ten zwykły do wody DN10-15 1 cal? Czy musi być przystosowany wyłącznie pod powietrze?
    Jaki elektrozawór dobrać? Chodzi o min 1/2 cala najlepiej calowy ale szukam i widzę tylko do wody, dosyć wolne i drogie.
    Staram się wszędzie dawać przekroje równe rurom kolektora czyli 1 cal po drodze do butli a od butli to już 1 cal jako główne zasilanie pod piaskarkę i odnogi 1/2 pod klucze itp.

    Co do silnika bez obciążenia wychodzi na fazę : W gwieździe ok. 2.3A a w trójkącie ok 10A i nie wiem czy takie wyniki są w normie gdzie nominalnie silniki ma niby 15.7A ale to przy obciążeniu rozumiem.
    Z góry dzięki za jakiekolwiek podpowiedzi.
  • #16
    lodzik1990
    Level 19  
    Na tablicy wklej w wyszukiwarkę: 671930352
    Silnik zawsze będzie miał mniejszy pobierany prąd z sieci w stanie jałowym.
    Silnik Elektryczny 3f 7,5kW - Kompleksowe dobranie zabezpieczeń
    Elektrozawór dajesz szeregowo pod stycznik 1KM3 gwiazdy. (dokładnie pod jeden ze styków pomocniczych zwiernych - tam gdzie styki w stanie niezałączonym stycznika nie dotykają się, czyli mostek nie zwiera ze sobą dwóch styków.)
  • #17
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    GoingMad wrote:
    Presostat chcę zamówić condor mdr2

    Lepiej MDR 3
    GoingMad wrote:
    Zawór zwrotny może być ten zwykły do wody DN10-15 1 cal?

    Nie , do powietrza . Na znanym portalu Alecośtam jest ich wiele.
    GoingMad wrote:
    Co do silnika bez obciążenia wychodzi na fazę : W gwieździe ok. 2.3A a w trójkącie ok 10A i nie wiem czy takie wyniki są w normie gdzie nominalnie silniki ma niby 15.7A ale to przy obciążeniu rozumiem

    Bez obciążenia czyli bez wysiłku , wyniki prawidłowe.
  • #18
    GoingMad
    Level 7  
    @lodzik1990 Ty sprzedajesz czy pierwsza lepsza aukcja po prostu? Ten zawór chyba 1/2 tak z daleka.

    @krzysztofreszka MDR3 na min. 7.5kW i normlanie puścić to jako pierwsze jeszcze przed stycznikiem głównym? MDR2 jako sterowanie stycznika nie wydoli?

    Szukałem zaworów zwrotnych typowo pod kompresor 1 cal ale już się kasa robi nie wiedzieć czemu a otworu odprężnika i tak w nim nie będę używał, znalazłem calowe do wody DN15 z uszczelnieniem NBR klapowy niby taka sama konstrukcja jak w tych do powietrza no ale pewności nie mam co do ich działania i ewentualnego przepuszczania.
  • Helpful post
    #19
    lodzik1990
    Level 19  
    Wyłącznik ciśnieniowy może załączać jak i rozłączać stycznik główny.
    Również może sterować przekaznikiem czasowym 1KT1.
    Co do elektrozaworu to ciężko będzie znalezć taki, który normalnie jest otwarty - dlatego lepiej wykorzystać taki który normalnie jest zamknięty - po pierwsze jest tańszy a po drugie nie trzeba stosować do niego drugiego przekaznika czasowego.
    671930352 nie moje.
  • #20
    GoingMad
    Level 7  
    No właśnie o to mi chodziło po co pchać presostat na 400V jak cewka na styczniku będzie na 220.
    Co do elektrozaworu (z tego co piszesz) chodzi żeby w gwieździe się otwierał i po załączeniu w trójkąt się zamykał czyli powracał do stanu pierwotnego bez napięcia i puszczał przez zwrotny na butle? Dobrze rozumiem?
    Tylko wtedy po wyłączeniu, ciśnienie będzie w kolektorze do momentu ponownego uruchomienia i rozpoczęcia cyklu gwiazdy, nie będzie to jakoś negatywnie wpływać na pompę, przeważnie wtedy wchodzi odprężnik którego u mnie nie będzie i jak pompa nie pracuje to też nie ma ciśnienia.
    A o co chodzi z drugą czasówką? Jak by elektrozawór był NO to podłączam pod styki pomocnicze NO stycznika trójkąta i po podaniu napięcia zawór by się zamykał i pompował aż do wyłączenia gdzie by się otworzył i odprężył chyba tam nie trzeba czasówki?
  • Helpful post
    #21
    lodzik1990
    Level 19  
    Słup powietrza między sprężarką a zaworem zwrotnym będzie upuszczany do atmosfery za pośrednictwem elektrozaworu, który będzie otwierał się w momencie załączenia stycznika gwiazdy, a zamykał po załączeniu się stycznika trójkąta - także powietrze będzie miało czas żeby sobie ujść do atmosfery.
    Zwłokę czasową po której ma się wyłączyć elektrozawór razem ze stycznikiem gwiazdy, możesz ustawić w przekażniku czasowym. Cały pic polega na tym by silnik startował tak jakby bez obciążenia - dopiero obciążamy wał silnika po osiągnięciu przez niego znamionowych obrotów.

    Dodano po 10 [minuty]:

    GoingMad wrote:
    No właśnie o to mi chodziło po co pchać presostat na 400V jak cewka na styczniku będzie na 220.
    Co do elektrozaworu (z tego co piszesz) chodzi żeby w gwieździe się otwierał i po załączeniu w trójkąt się zamykał czyli powracał do stanu pierwotnego bez napięcia i puszczał przez zwrotny na butle? Dobrze rozumiem?
    Tylko wtedy po wyłączeniu, ciśnienie będzie w kolektorze do momentu ponownego uruchomienia i rozpoczęcia cyklu gwiazdy, nie będzie to jakoś negatywnie wpływać na pompę, przeważnie wtedy wchodzi odprężnik którego u mnie nie będzie i jak pompa nie pracuje to też nie ma ciśnienia.
    A o co chodzi z drugą czasówką? Jak by elektrozawór był NO to podłączam pod styki pomocnicze NO stycznika trójkąta i po podaniu napięcia zawór by się zamykał i pompował aż do wyłączenia gdzie by się otworzył i odprężył chyba tam nie trzeba czasówki?

    Druga czasówka to niezależne wydłużenie czasu pracy elektrozaworu.
    Powiedzmy że silnik osiągnął już swoje znamionowe obroty i napędza już sprężarkę ale powietrze nie jest jeszcze tłoczone do zbiornika bo elektrozawór jest jeszcze otwarty i wypuszcza powietrze do atmosfery - w tym celu używa się drugiej czasówki by wydłużyć czas pracy elektrozaworu.
  • #22
    GoingMad
    Level 7  
    No rozumiem też tak nad tym myślałem. To powiedzmy że presostat może być ten na 220, elektrozawór musi być do gazu NO albo NC i tak samo ten zawór zwrotny.
    Teraz mam większy problem z wyłącznikiem silnikowym bo jedyne jakie widzę nowe w miarę w dobrej cenie to eaton 7.5kw z tym zabezpieczeniem topnikowym 10-16A regulowanym tylko teraz czy brać go czy szukać o większym zakresie? Wiem że wyłącznik tam zlicza całki i od razu nie wywali nawet jak przekroczy te 16A np przy dobijaniu od 6 bar. I czy te zabezpieczenia tylko tam wystarczą czy topnikowe też się daje do np, stycznika trójkąta?

    Dodano po 7 [minuty]:

    lodzik1990 wrote:
    Druga czasówka to niezależne wydłużenie czasu pracy elektrozaworu.
    Powiedzmy że silnik osiągnął już swoje znamionowe obroty i napędza już sprężarkę ale powietrze nie jest jeszcze tłoczone do zbiornika bo elektrozawór jest jeszcze otwarty i wypuszcza powietrze do atmosfery - w tym celu używa się drugiej czasówki by wydłużyć czas pracy elektrozaworu.


    Czyli żeby dać się jeszcze silnikowi bujnąć chwile na trójkącie niczym zacznie pompować?
  • #23
    lodzik1990
    Level 19  
    Co do zaworu zwrotnego to nie wypowiem się, bo nie przerabiałem tego tematu w praktyce.
    Wyłącznik ciśnieniowy wystarczy jednofazowy bo do niego pójdzie kabel dwużyłowy.
    Wyłącznik silnikowy daruj sobie bo jest zbędny - musisz nabyć przekażnik termiczny tak by można było ustawić na nim te 16A (zawsze ustawia się 10% więcej od prądu znamionowego silnika).
    Schemat dałem tylko w celach podglądowych by mieć zarys całości . (w twoim przypadku rezygnujemy z wyłącznika silnikowego, wyłącznika głównego i z układu załącz-wyłącz).
    Do zabezpieczenia sterowania wystarczy bezpiecznik typu S301 B6A. Do załączania całości można wykorzystać grzybek bezpieczeństwa włączony szeregowo z wyłącznikiem ciśnieniowym i przekażnikiem termicznym.

    Dodano po 1 [minuty]:

    GoingMad wrote:
    No rozumiem też tak nad tym myślałem. To powiedzmy że presostat może być ten na 220, elektrozawór musi być do gazu NO albo NC i tak samo ten zawór zwrotny.
    Teraz mam większy problem z wyłącznikiem silnikowym bo jedyne jakie widzę nowe w miarę w dobrej cenie to eaton 7.5kw z tym zabezpieczeniem topnikowym 10-16A regulowanym tylko teraz czy brać go czy szukać o większym zakresie? Wiem że wyłącznik tam zlicza całki i od razu nie wywali nawet jak przekroczy te 16A np przy dobijaniu od 6 bar. I czy te zabezpieczenia tylko tam wystarczą czy topnikowe też się daje do np, stycznika trójkąta?

    Dodano po 7 [minuty]:

    lodzik1990 wrote:
    Druga czasówka to niezależne wydłużenie czasu pracy elektrozaworu.
    Powiedzmy że silnik osiągnął już swoje znamionowe obroty i napędza już sprężarkę ale powietrze nie jest jeszcze tłoczone do zbiornika bo elektrozawór jest jeszcze otwarty i wypuszcza powietrze do atmosfery - w tym celu używa się drugiej czasówki by wydłużyć czas pracy elektrozaworu.


    Czyli żeby dać się jeszcze silnikowi bujnąć chwile na trójkącie niczym zacznie pompować?

    Mniej więcej o to chodzi.
  • #24
    GoingMad
    Level 7  
    lodzik1990 wrote:
    Co do zaworu zwrotnego to nie wypowiem się, bo nie przerabiałem tego tematu w praktyce.
    Wyłącznik ciśnieniowy wystarczy jednofazowy bo do niego pójdzie kabel dwużyłowy.
    Wyłącznik silnikowy daruj sobie bo jest zbędny - musisz nabyć przekażnik termiczny tak by można było ustawić na nim te 16A (zawsze ustawia się 10% więcej od prądu znamionowego silnika).
    Schemat dałem tylko w celach podglądowych by mieć zarys całości . (w twoim przypadku rezygnujemy z wyłącznika silnikowego, wyłącznika głównego i z układu załącz-wyłącz).
    Do zabezpieczenia sterowania wystarczy bezpiecznik typu S301 B6A. Do załączania całości można wykorzystać grzybek bezpieczeństwa włączony szeregowo z wyłącznikiem ciśnieniowym i przekażnikiem termicznym.


    Trochę rozjaśniło, czyli ten wyłącznik silnikowy spełnia tą samą role co termik tylko ma jeszcze opcję WŁ/WYŁ i w sumie nie ma potrzeby tego stosować chyba że znajdę np. firmowy i w dobrej cenie? Pomijając już to, to 10% więcej niż prąd znamionowy to będzie 15.7+10% czyli 17.27 szukać przekaźnika termicznego o zakresie 16-25A czy 0.25-18A jest jakaś różnica przy nastawach dolnych a górnych że np. będzie lepiej/szybciej wybijało ten o większych zakresie niż mniejszym? Np. taki termik MT-32 firma LS 16-25A da rade? wepnę go w byle jaki stycznik główny? Są one jakoś znormalizowane?

    Co do czujnika zaniku i asymetrii faz wystarczy zwykły F&F CZF-B ? Czy lepiej taki z regulacją V? I do tego 2 czasówki zwykłe PCG-417?

    Styczników raczej będę szukał po giełdach czy używanych w dobrym stanie na necie bo te chińskie z alle po 45zł to chyba raczej tylko na wystawkę. Ogólnie z tego co czytałem to do silników ma być AC3/cewka na 220/ minimum na 7.5kW ale będę szukał min. 11kW zawsze lepiej i żeby miały minimalnie po 2 styki pomocnicze z możliwością montażu dodatkowego modułu. Ewentualnie zabezpieczyć je jakoś przed sklejeniem się styków ale to chyba wybije wtedy esa tego C25.

    Dodatkowego zabezpieczenia 3x C25A nie musze mieć w skrzynce pompy? Mam to w rozdzielni w warsztacie + taki sam w domu. Zabezpieczyć tylko sterowanie? Zasilanie do silnika będzie 5x4mm2.
  • #25
    lodzik1990
    Level 19  
    GoingMad wrote:
    lodzik1990 wrote:
    Co do zaworu zwrotnego to nie wypowiem się, bo nie przerabiałem tego tematu w praktyce.
    Wyłącznik ciśnieniowy wystarczy jednofazowy bo do niego pójdzie kabel dwużyłowy.
    Wyłącznik silnikowy daruj sobie bo jest zbędny - musisz nabyć przekażnik termiczny tak by można było ustawić na nim te 16A (zawsze ustawia się 10% więcej od prądu znamionowego silnika).
    Schemat dałem tylko w celach podglądowych by mieć zarys całości . (w twoim przypadku rezygnujemy z wyłącznika silnikowego, wyłącznika głównego i z układu załącz-wyłącz).
    Do zabezpieczenia sterowania wystarczy bezpiecznik typu S301 B6A. Do załączania całości można wykorzystać grzybek bezpieczeństwa włączony szeregowo z wyłącznikiem ciśnieniowym i przekażnikiem termicznym.


    Trochę rozjaśniło, czyli ten wyłącznik silnikowy spełnia tą samą role co termik tylko ma jeszcze opcję WŁ/WYŁ i w sumie nie ma potrzeby tego stosować chyba że znajdę np. firmowy i w dobrej cenie? Pomijając już to, to 10% więcej niż prąd znamionowy to będzie 15.7+10% czyli 17.27 szukać przekaźnika termicznego o zakresie 16-25A czy 0.25-18A jest jakaś różnica przy nastawach dolnych a górnych że np. będzie lepiej/szybciej wybijało ten o większych zakresie niż mniejszym? Np. taki termik MT-32 firma LS 16-25A da rade? wepnę go w byle jaki stycznik główny? Są one jakoś znormalizowane?

    Co do czujnika zaniku i asymetrii faz wystarczy zwykły F&F CZF-B ? Czy lepiej taki z regulacją V? I do tego 2 czasówki zwykłe PCG-417?

    Styczników raczej będę szukał po giełdach czy używanych w dobrym stanie na necie bo te chińskie z alle po 45zł to chyba raczej tylko na wystawkę. Ogólnie z tego co czytałem to do silników ma być AC3/cewka na 220/ minimum na 7.5kW ale będę szukał min. 11kW zawsze lepiej i żeby miały minimalnie po 2 styki pomocnicze z możliwością montażu dodatkowego modułu. Ewentualnie zabezpieczyć je jakoś przed sklejeniem się styków ale to chyba wybije wtedy esa tego C25.

    Dodatkowego zabezpieczenia 3x C25A nie musze mieć w skrzynce pompy? Mam to w rozdzielni w warsztacie + taki sam w domu. Zabezpieczyć tylko sterowanie? Zasilanie do silnika będzie 5x4mm2.

    Tak naprawdę to powinieneś mieć jedno zabezpieczenie przed licznikiem energii, zaś drugie zabezpieczenie w tablicy mieszkaniowej na poszczególne obwody - Także niema potrzeby dostawiania kolejnego zabezpieczenia w postaci 25A (powinno zachować się selektywność, czyli stopniowanie zabezpieczeń).
    Kabel 5x4mm2 to lekki przerost formy nad treścią - zastosuj 5x2,5mm2.
    Co do termika to szukaj w zakresie od 16-25A (w nim jest do wyboru styk NC-NO), prąd termika reguluje się pokrętłem - w ten sposób oddalamy jak i przybliżamy bimetal który odkształca się pod wpływem przepływającego przez niego prądu (zwiększamy i zmniejszamy odległość bimetalu od mechanizmu, który wyzwala styk.
    F&F CZF-B to już wyposażenie dodatkowe, które nie jest wymagane do poprawnego działania przełącznika gwiazda-trójkąt.
    Jeśli dojdzie do zaniku fazy w sieci to w pierwszej kolejności wychwyci to przekaznik termiczny i rozłączy całość.
    Przekazniki czasowe jak najbardziej zwykłe.
    Zabezpiecz tylko sterowanie bezpiecznikiem 6A.
  • #26
    GoingMad
    Level 7  
    Przed licznikiem energii jest też 25A wiem że nie ma tutaj żadnego stopniowania i tak naprawdę jak już to może wywalić w dowolnym miejscu i wtedy problemy ale tacy elektrycy to kładli.
    Kabel daje 5x4 bo taki mi został po rozprowadzaniu siły w gospodarczym wiem że na przerost ale przyszłościowo może będę montował coś na większej pompie z silnikiem 11kW i zwiększał przydział.
    Termik już zamówiłem MT-32 16-22A tak samo 3 styczniki 11kw, tylko nie wiem co do czasówki maja być 2 PCG-417 czy jedna taka a druga jakaś najzwyklejsza tylko do sterowania elektrozaworem?

    Sterowanie może być na przewodach 1mm2? czy lepiej 1.5/2.5? jak zabezpieczenie 6A to chyba tutaj już nie trzeba batami lecieć.
  • #27
    lodzik1990
    Level 19  
    GoingMad wrote:
    Przed licznikiem energii jest też 25A wiem że nie ma tutaj żadnego stopniowania i tak naprawdę jak już to może wywalić w dowolnym miejscu i wtedy problemy ale tacy elektrycy to kładli.
    Kabel daje 5x4 bo taki mi został po rozprowadzaniu siły w gospodarczym wiem że na przerost ale przyszłościowo może będę montował coś na większej pompie z silnikiem 11kW i zwiększał przydział.
    Termik już zamówiłem MT-32 16-22A tak samo 3 styczniki 11kw, tylko nie wiem co do czasówki maja być 2 PCG-417 czy jedna taka a druga jakaś najzwyklejsza tylko do sterowania elektrozaworem?

    Sterowanie może być na przewodach 1mm2? czy lepiej 1.5/2.5? jak zabezpieczenie 6A to chyba tutaj już nie trzeba batami lecieć.

    Do bezpiecznika dajesz żyłę o przekroju 4mm2, a za bezpiecznikiem dajesz żyłę o przekroju 1mm2.
    CDN...
  • #28
    GoingMad
    Level 7  
    Styczniki na 4mm2 ale samo sterowanie czasówką i elektrozaworem do styków pomocniczych mi chodzi jaki przekrój stosować no i tam wiadomo lampki przyciski WŁ/WYŁ grzybek itp.

    Licznik motogodzin analogowy to pod stycznik główny? Czy tylko trójkąta?
  • #29
    GoingMad
    Level 7  
    Mam już wszystko poskładane dużo pomógł kolega vcc, ale nie mam pewności co do podłączenia silnika już do skrzynki.
    Silnik Elektryczny 3f 7,5kW - Kompleksowe dobranie zabezpieczeń

    Czy schemat od lodzika1990 jest prawidłowy? Chodzi o kolejność podłączenia zasilania z zacisków silnika, na różnych schematach można znaleźć różne kolejności podłączenia poszczególnych wyjść. Ogólnie chodzi o to żeby silnik nie zmieniał kierunku obrotów po przełączeniu w trójkąt. Wiem że po to jest numeracja ale nie mam pewności bo hindus na jutubach też inaczej to pokazywał.
    Silnik Elektryczny 3f 7,5kW - Kompleksowe dobranie zabezpieczeń
    lub
    Silnik Elektryczny 3f 7,5kW - Kompleksowe dobranie zabezpieczeń
  • #30
    lodzik1990
    Level 19  
    Łączyłem silnik według pierwszego schematu i wszystko działało w porządku.
    Drugi schemat wygląda mi na uproszczony, gdzie niema opisanych zacisków w puszce silnika.
    Napisz sobie na wyjściach styczników (1KM1)U1,V1,W1 - (1KM2)W2,U2,V2. i łącz z poszczególnymi zaciskami w silniku.
    Jeśli zachowasz prawidłową kolejność połączeń to nie będzie problemu z kierunkiem wirowania, jeśli chcesz zmienić kierunek obrotów silnika to zamień miejscami fazy we wtyczce zasilającej (nie wolno dokonywać przełączeń na wyjściach i wejściach styczników 1KM1, 1KM2.