Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Sklep ElwronSklep Elwron
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Oświetlenie, paski LED w kuchni nad blatem.

16 Paź 2020 13:28 732 32
  • Poziom 4  
    Witam

    Chciałbym zamontować pasek LED pod górnymi szafkami w kuchni, tak aby doświetlał blat i pytanie do Was jakie LED-y zastosowac? Chcę tam mieć naprawdę jasno, barwa neutralna 4000k. Stolarz przywiózł swoje LED-y ale slabe światło dają, zastosowal 9,6W i SMD 2835. Są zamontowane w profilu aluminiowym i zatyczka mleczna. Jakie LED-y polecacie aby dobrze doświetlały blat? Potrzebuję niecałe 5m.
  • Sklep ElwronSklep Elwron
  • Specjalista elektryk
    No to potrzebujesz SMD 5630.
    U mnie 3528 spełniło swoją rolę, ale dałem paski z przodu i z tyłu szafek meblowych.
  • Poziom 18  
    Tylko 2835 lecz wydajniejsze.
    Unikaj 3528/5050/5630 ponieważ to archaiczne chipy z dużo gorszym stosunkiem mocy do wydajności.

    Jeśli nie dobierzesz odpowiedniej mocy/wydajności to pomyśl nad soczewkowymi modułami i również na chipach 2835.
  • Sklep ElwronSklep Elwron
  • Specjalista elektryk
    Faktem jest, że u mnie, samo LED na blatach szafek kuchennych to tylko 200 lx, ale służy jako doświetlenie.
    Całość (szafki, okap, stół, ściana przeciwległa, ośw. górne) to już łącznie 650 lx, wsio na LED (paski tylko pod szafkami).
  • Poziom 22  
    Po co Ci takie taśmy pod szafkami, grilować będziesz? 3000lm/m zawieszone pół metra nad blatem to trzeba będzie w ciemnych okularach chodzić.
  • Poziom 4  
    Ponieważ ł mieć widno pod blatem jak coś gotuję itp. Te co mam teraz zamontowane to ciemnica, że szkoda bylo to zakladać. W załączniku zdjęcie parametrów tych co mam teraz. Nie wiem czemu tak słabo dają, może zasilacz jest za slaby...

    Oświetlenie, paski LED w kuchni nad blatem.
  • Poziom 28  
    Jeśli posiadasz te ze zdjęcia, to natężenie światła powinno być aż nadto dobre. Zasilacz powinien mieć około 100 Wat(zapas). Druga sprawa jak jest podłączony. Bo 5 metrów paska led powinno być podzielone na dwa obwody bo przy 12V od połowy paska będzie zauważalny spadek natężenia jasności. Pozostaje pomierzyć napięcie zasilacza. Obecnie lepszą opcją jest 24 V. Płyną mniejsze prądy w obwodzie. Takie 5 metrów leda to przy zasilaniu 12-toma woltami pobiera ok. 4 Amper. Dla słabej jakości przetwornicy to już wyzwanie.
    Oczywiście przy zasilaniu 24 V musi być pasek led 24 V :D
  • Poziom 4  
    O losie, nie znam sie na tym, a chcialbym aby dobrze bylo zrobione... ten stolarz chyba mi tego nie ogarnie. Zasilacz dal taki

    Oświetlenie, paski LED w kuchni nad blatem.
  • Poziom 28  
    Powinien być taki.
    Oświetlenie, paski LED w kuchni nad blatem.
    Bądź podobny, wykonany w drugiej klasie ochrony. Teraz to nie wiem co tam masz, wygląda na jakiś zasilacz z odzysku.
  • Specjalista elektryk
    durlando napisał:
    O losie, nie znam się na tym, a chciałbym aby dobrze było zrobione...


    Więc zaopatrz się w solidne taśmy LED z Neonicy oraz zasilacz Mean Well'a 24VDC (koniecznie SELV, czyli zapewniający wymagany poziom bezpieczeństwa).
  • Poziom 28  
    Raczej autor nie będzie skłonny wydać około 300 zł na doświetlenie.
  • Poziom 22  
    Zalilacz , który dał stolarz nie nadaje się do zasilania tych taśm, powinien mieć 12V ale wiekszy prąd. Taśmę możesz podzielić na dwa kawałki i zasilać każdą osobno albo zasilać całe 5 metrów z obu stron. Nie pomyl + z - :D
  • Poziom 13  
    Zasilacz jest dobry ma około 45 W, a LED-y w najlepszym przypadku 39 W ale znając chińczyka to trochę oszukał z mocą i jest znacznie mniej.
    Najlepiej zmierzyć prąd i napięcie bezpośrednio na pasku LED.
    Marka zasilacza też ok więc nie ma się czego czepiać.
    Jest też w drugiej klasie ochronności.
    Problemem jest mleczna oprawa która ogranicza w dużym stopniu oświetlenie.

    Jeżeli chcesz dużo światła to polecam nie paski a listwy aluminiowe LED, mają one ok pół metra i specjalne korytka aluminiowe w których się je mocuje bo mocno się grzeją.

    Na początek zdemontuj ta mleczna oprawę może efekt Ci wystarczy.
  • Poziom 28  
    Mleczna oprawa rozprasza światło, nie ogranicza jego natężenia. Przy tego typu LED-ach i prawidłowym zasileniu, będzie aż za jasno. Jaki problem kupić nowy pasek 24 V za 40 zł i zasilacz nawet GTV meblowy.
  • Poziom 22  
    1985matti napisał:
    Zasilacz jest dobry ma około 45 W, a LED-y w najlepszym przypadku 39 W ale znając chińczyka to trochę oszukał z mocą i jest znacznie mniej.

    A jeżeli Chińczyk oszukał z mocą zasilacza a LEDy mają te 9,6x5=48W?
  • Poziom 18  
    Mierzejewski46 napisał:
    Mleczna oprawa rozprasza światło, nie ogranicza jego netężenia.

    Nawet transparentny klosz ogranicza natężenie światła. PMMA około 5%, a PVC około 15%.
  • Poziom 28  
    Włącznik na 12 V. Dokup zasilacz 12 V 100W i podziel pasek na dwie części. Przy 120 diodach na metr to musi być jasno. Prawie 50 wat LED musi jasno świecić.
  • Specjalista elektryk
    Aha. Czyli zasilacze non stop pod napięciem, czy potrzeba, czy nie.
    Bez sensu.
  • Poziom 18  
    durlando włącznik zbliżeniowy który zapodałeś maksymalnie obciążysz 36W, a potrzebujesz 48W.
    Zasilacz 60W minimum.
    Ponieważ nie wiadomo jakiej grubości PCB w taśmie to zanim przykleisz taśmę LED, sprawdź czy przy zasileniu odcinka 5m z jednej strony wystąpi różnica w jasności świecenie chipów na końcu taśmy i na jej początku.
    Jeśli nie wystąpi to zasil cały odcinek z jednej strony. Natomiast jeśli różnica wystąpi i będzie nieakceptowalna to zasil taśmę LED z obu stron lub ją podziel na dwie i zasil oba odcinki.

    Mierzejewski46 napisał:
    Przy 120 diodach na metr to musi być jasno. Prawie 50 wat LED musi jasno świecić.

    Nie wiadomo jakiej autor jasności oczekuje i mimo 120 chipów na metr, każdy z chipów pobiera zaledwie 0,08W. Taśma LED 2835 z poborem 24W/m (0,2W na chip), oddaje 2000 do nawet 3500 (PLCC2) lumenów z metra.
  • Poziom 4  
    To ja już zupelnie nie wiem co z tym robić. Jak dam mocniejsze LED-y to ten wyłącznik się nie nada bo będzie za słaby tak? Zasilacz wiem że musi być silniejszy. Co to znaczy, że jest caly czas pod napięciem? Nie powinno tak być czy jak? Występuje u mnie coś takiego, że przy zgaszonych LED-ach i calkowitej ciemności w mieszkaniu, widać że one się jakby caly czas żarzyły... 😒
  • Poziom 40  
    Nie wiem jakie są diody w paskach sprzedawanych w sieci Mrówka, ale gdy wkleiłem pasek ok. 2 metry w aluminiowy profil i podkleiłem pod szafkami to święcą bardzo mocno, nawet lepiej niż oświetlenie główne. I nie jest to jakieś "doświetlenie", bo aż razi choć świeci w dół a nie prosto w oczy.
  • Poziom 18  
    durlando napisał:
    Jak dam mocniejsze ledy to ten wlacznik sie nie nada bo bedzie za slaby tak?

    Tak i włącznik zbliżeniowy musisz dobrać do mocy jaką pobiera taśma LED.
    durlando napisał:
    Zasilacz wiem ze musi byc silniejszy. Co to znaczy, ze jest caly czas pod napieciem? Nie powinno tak byc czy jak?

    Może tak być i oznacza to, że zasilacz na stałe podpięty jest pod zasilanie z sieci i pracuje, a odłączanie taśmy LED ma miejsce za zasilaczem, na napięciu stałym.
    durlando napisał:
    Wystepuje u mnie cos takiego, ze przy zgaszonych ledach i calkowitej ciemnosci w mieszkaniu, widac ze one sie jakby caly czas żarzyly... 😒

    Zamień miejscami przewód fazowy z neutralnym, tzn. fazę wepnij tam gdzie masz neutralny, a neutralny tam gdzie masz teraz fazę lub wetknij wtyczkę w gniazdko odwrotnie i żarzenie powinno ustąpić, a jeśli nie ustąpi to jest to wina zasilacza.
  • Poziom 28  
    krakarak napisał:
    Nie wiem jakie są diody w paskach sprzedawanych w sieci Mrówka, ale gdy wkleiłem pasek ok. 2 metry w aluminiowy profil i podkleiłem pod szafkami to święcą bardzo mocno, nawet lepiej niż oświetlenie główne. I nie jest to jakieś "doświetlenie", bo aż razi choć świeci w dół a nie prosto w oczy.

    O to,to. Już dwa metry takiej taśmy 120 LED\metr potrafi nieźle zaświecić. A co dopiero 5 metrów. Ewidentnie coś skopane. Podejrzewam, że tam nie ma 120 diód na metr tylko mniej 60 albo 30. Najprościej policzyć na odcinku metra. Skoro stolarz to robił to poprosić niech zmieni na inne.
    Na szybko u teściowej podlączyłem ok 2 metrów paska 120 LED to było za mocno. Z braku czasu na montowanie kolejnego zamalowałem markerem czarnym co drugą diodę. Nawet pomogło :spoko:
  • Poziom 4  
    Dziekuje za te wszystkie odpowiedzi, ma te 120/m ale zamowilem szybke weglową ktora przepuszcza podobno duzo wiecej światła, niż ta mleczna którą mam teraz. Sprawdze, zaloże i zobaczymy. Natomiast kolejny problem sie pojawil, ledy byly zgaszone, a tu nagle samoczynnie sie zapaliły 😲 szok. Macie pomysł dlaczego tak sie dzieje? Pojade gdzies na dluzej i bedzie mi sie światlo paliło :-/
  • Poziom 40  
    Kompletnie nie rozumiem dzikiego pędu do płacenia dużych sum za jakieś wyłączniki zbliżeniowe, bezdotykowe, dotykowe, ściemniająco/rozjaśniające...
    A potem problem z samowłączeniem lub wyłączeniem w czasie korzystania z przestrzeni pod oświetleniem, migotaniem LED, itp.
    Przecież w zupełności wystarczy estetyczny, dobrany kolorystycznie i wizualnie do szafek, włącznik mechaniczny. Włącznika i tak nie będzie widać, bo znajduje się pod szafką, można go też wpuścić w ścianke szafki. Pstyk - świeci na 100%, pstyk - wyłączone na 100%. Włącznik kołyskowy lub przesuwny.
    I żadnego migotania czy samowłączenia.
    A zasilacz posiadany w tej chwili jest dobą konstrukcją, nie ma potrzeby wymiany na 8A.
    Ja do swojej 2 metrowej listwy podłączyłem zasilacz od routera Fritz, 12V 1.4A i bez najmniejszego wysiłku zasila po kilka godzin listwę, płaski włącznik przesuwny przyklejony mocnym klejem pod spodem szafki, zasilacz ciągle włączony do 230V. Nie uważam takiego rozwiązania za coś złego i kosztownego pod względem zużycia prądu - ciągle są włączone zasilacze od tunera Vectra, routera, zegarka, 2x TV, zegarek mikrofalówki, 2x wieża audio, kino, 4x PLC, więc jeszcze jeden zasilacz nie zrujnuje mego budżetu.
  • Poziom 22  
    Cytat:
    Nie uważam takiego rozwiązania za coś złego i kosztownego pod względem zużycia prądu - ciągle są włączone zasilacze od tunera Vectra, routera, zegarka, 2x TV, zegarek mikrofalówki, 2x wieża audio, kino, 4x PLC, więc jeszcze jeden zasilacz nie zrujnuje mego budżetu.

    Może i budżetu nie zrujnuje ale tyle urządzeń w trybie ST-BY to nawet 2-3 stówki rocznie.
  • Poziom 40  
    Ale zbliżona liczba urządzeń pracuje w większości gospodarstw domowych. Nie znam nikogo kto wyjmowałby wtyk TV, tunera, routera, wieży gdy nie korzysta z nich a wkładał gdy zamierza je włączyć.
    Temat jest o oświetleniu LED a nie o stówkach rocznie, które faktycznie można zaoszczędzić, ale najpierw znowy trzeba ponieść koszty zakupu wyłączników. Błędne koło.
  • Poziom 28  
    durlando napisał:
    Macie pomysł dlaczego tak sie dzieje? Pojade gdzies na dluzej i bedzie mi sie światlo paliło :-/

    Albo chałupa będzie się paliła. To co masz teraz to budżetowe niewiadomo co. Zainwestuj w porządne urządzenia, Hafele, GTV, Blum. Bo ta zbieranina narobi tobie kłopotów. Pytanie dlaczego się samo zaświeca. Odpowiedź, bo szmelc. Niestety.