Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Może to "głupie": TANI PŁYN do chłodnic samoch. antykorozyjny do insta

Amino13 17 Oct 2020 04:02 3702 40
Automation24
  • #31
    kkknc
    Level 43  
    Plumpi wrote:
    [
    Kilka złączek "puściło" zapewne nie dlatego, że były źle polutowane tylko dlatego, że cyna ma taką właściwość nazywaną "zarazą cynową".
    Jeżeli ktoś się decyduje na instalację miedzianą i nie ma zamiaru grzać domu cały czas to tylko złączki zaprasowywane lub lutowanie twarde.

    Nie dom nie był używany sezon. A złączki oglądałem i widać było jak źle zostały polutowane.
  • Automation24
  • #32
    Amino13
    Level 9  
    Plumpi wrote:
    Wytłumacz nam jeszcze co ma wspólnego korozja i kamień wewnątrz bojlera z zanieczyszczeniami w obiegu CO?
    W bojlerze masz wodę użytkową, pitną z wodociągu ...


    Ten bojler był częścią układu C.O. ... właściciel domu na przemian twierdził, że ma on wspomagać naturalny, niewymuszony obieg wody, jednocześnie miał spełniać funkcję wymiennika ciepła ... słyszałem już tyle teorii - co kilka miesięcy inną.

    Później podłączył nam wodę zimną z tego właśnie 1000 litrowego bojlera, który był jednocześnie podłączony do C.O.
    Przez długie lata kupowałem wodę pitną w sklepie ... ale bywało i tak, że musieliśmy pić wodę z tego właśnie bojlera.

    Bojler do CWU o poj. 130 L., od zawsze, od początku jest w łazience na parterze. Ten nowy, duży bojler - widoczny na zdjęciu, kupiłem po śmierci wł. domu, gdyż mały w łazience jest już do wymiany.

    Jeśli chodzi o płukanie to tak sobie właśnie to wyobrażałem. Wiem, że nie jestem w stanie wypłukać układu samodzielnie ...

    piracik wrote:
    Nie ma cudownych środków. Kamix usuwa kamień ale też przyspiesza korozję.
    Nie możesz zostawić go w instalacji?

    Jeśli masz zamiar za 70 ratować tą instalację to kup sobie jakiegoś Jack Daniels i trzymaj się od niej z daleka.


    Właśnie taką mam koncepcję.
    Przed spuszczeniem wody, kupić jakiś tani "szmanix", wlać do układu na tydzień - niech popracuje ile zdoła, niech na siebie zarobi ... następnie wylać - jeśli będzie taka możliwość to z impetem, następnie zakręcić kranik i nalać czystej, dobrze natlenionej wody.

    Zostało już niewiele do zrobienia a mieszkanie tu, traktuje jako tymczasowe zło konieczne.
  • #33
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Amino13 wrote:
    nalać czystej, dobrze natlenionej wody.


    Uważasz, że taka będzie lepsza?

    Temat ciągnie się już na dwie strony.
    Każdy pisze Ci, że to, tak jak sam napisałeś, "głupie"

    Od kamienianie jest to proces złożony. Od dobrania chemii, poprzez odpowiednie stężenie, temperaturę i czas.
    Na koniec należy wykonać pasywację aby zapobiec korozji.

    Śladowe ilości glikolu w instalacji szkodzą.
    Na szkoleniach przestrzegają przed płukaniem instalacji pompami po glikolu.

    Po za tym. Płyn do chłodnic celem od kamieniania instalacji.
    Sprawdziłeś czy ten płyn jest? Jakie ma PH?
    Petrygo ok. 7,5 Borygo 7,5 - 11,0
    Tak więc jakoś mi się to kłóci z od kamienianiem.

    Skoro nie ochrona przed zamarzaniem, nie jak widać od kamienianie to może zapach.
    Zapach też jest ciekawy
    Może to "głupie": TANI PŁYN do chłodnic samoch. antykorozyjny do insta
  • Automation24
  • #34
    Amino13
    Level 9  
    piracik wrote:

    Temat ciągnie się już na dwie strony.
    Każdy pisze Ci, że to, tak jak sam napisałeś, "głupie"


    Może wydawać się głupie, ale szlam i kamień w rurach nadal są.

    Użyję środka kamix w mniejszym stężeniu, by popracował np. tydzień.
    Po tym czasie wyleję wodę z układu, następnie napełnię czystą wodą na kilka dni, znowu spuszczę i napełnię ponownie.
    Przy drugim napełnieniu, dodam jakiś inhibitor korozji.

    Koszt to cena ok. jednego metra sześciennego wody + "kamix" + inhibitor ... i tak właśnie zrobię.

    Dzięki wątkowi poznałem różne możliwości i teraz wiem, że samo dolanie płynu do chłonic, wiele nie zmieni ... kamień i szlam nie znikną same. Płukanie układu jest pewnie drogie ... napiszę jak to wszystko wyszło i ile kosztowało. Przy okazji dowiem się, ile wchodzi wody do układu
  • #35
    Szczecin62
    Level 20  
    Witam,
    Kolego swoim pytaniem spuściłeś z łańcucha stado doradców. Przepraszam że wszystkiego nie przeczytałem, no może poza bardzo szkodliwą radą (wartą zgłoszenia do moderatora!!!) żeby napełnić układ wodą zdemineralizowaną! To już jest bandyctwo!
    Wrzucasz do jednego worka antykorozję (praktycznie nie występuje w układach zamkniętych) z odkamienianiem, może niezamarzaniem, "smarowanie" itd.!
    W czym masz problem, co w instalacji działa nie tak?
    Boisz się magnetycznych szlamów powracających z instalacji to zamontuj na powrocie magnetoodmulnik (330 zł na znanym portalu) i nie martw się kamieniem, odrdzewianiem, wyciszaniem itp. marketingowym bełkotem!
    Pierwsze instalacje grzejnikowe, podłogowe, mieszane robiłem prawie 30 lat temu i do dziś poprawnie działają (były zmieniane kotły tylko) bez odkamieniaczy, czyszczaczy, wyciszaczy itp marketingowych bajerów! Raz jeszcze polecam w/w urządzenie i jeśli układ ma 10-15 grzejników lub ekwiwalent podłogówki to dla dzisiejszych delikatnych i wrażliwych pomp elektronicznych w kotłach to jest zabójstwo, więc sprzęgło za 300-4-- zł a za nim jakąś pompę elektryczną (nie elektroniczną A+++++++) 25/60 za 80 zł brutto z dostawą i po temacie.
    Pozdro
  • #36
    Amino13
    Level 9  
    Szczecin62 wrote:
    Witam,
    Wrzucasz do jednego worka antykorozję (praktycznie nie występuje w układach zamkniętych) z odkamienianiem, może niezamarzaniem, "smarowanie" itd.!

    Chciałbym oczyścić trochę ten 30-letni układ CO, więc na pierwszym miejscu KAMIEŃ i inne złogi.

    Szczecin62 wrote:

    W czym masz problem, co w instalacji działa nie tak?

    Wszystko jest ok. dzięki dużym przekrojom rur.
    Po "oczyszczeniu - przepłukaniu" układu, ze względu na piec gazowy Junkersa i drogą pompę wodną w nim, chciałbym coś dolać - stąd tytuł wątku.
    Gdyby coś stało się z piecem gazowym - w sensie uszkodzenia, musiałbym uruchomić piec zasypowy.

    Szczecin62 wrote:

    ... zamontuj na powrocie magnetoodmulnik (330 zł na znanym portalu) i nie martw się kamieniem, odrdzewianiem, wyciszaniem itp.

    Bardzo ciekawa rzecz. Nie wiedziałem, że coś takiego istnieje.

    Szczecin62 wrote:

    ... a za nim jakąś pompę elektryczną (nie elektroniczną A+++++++) 25/60 za 80 zł brutto z dostawą i po temacie.
    Pozdro

    Domyślam się, dlaczego napisałeś o tych pompach. Na dniach kupuję dwie, czy mógłbyś rozwinąć tą myśl ...

    ---

    piracik wrote:

    Jeśli instalacja jest zalana wodą to nic strasznego się nie dzieje.
    Jeśli jest zbyt niski poziom lub woda jest co chwilę spuszczana i napełniania to problem może się pojawić.

    Teoretycznie, jeszcze nic ... stara, zamulona kamieniem, być może jeszcze jakimś nieznanym, kosmicznym grzybem ... instalacja kontra NOWIUTKI JUNKERS GAZOWY - nietani :shii:

    Wiesz ... ta woda, była tu już spuszczana tyle razy, że kilka razy więcej - nawet super natlenionej, krzywdy jej nie zrobi :)
    Coś musiałbym zrobić ... coś tam muszę wlać - i nie mam zamiaru dużo na to wydać :twisted:
  • #37
    freebsd
    Level 41  
    Amino13 wrote:
    musiałbym uruchomić całopalny piec stalowy.
    Popraw określenie tego pieca.
  • Helpful post
    #38
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Amino13 wrote:

    Teoretycznie, jeszcze nic ... stara, zamulona kamieniem, być może jeszcze jakimś nieznanym, kosmicznym grzybem ... instalacja kontra NOWIUTKI JUNKERS GAZOWY - nietani


    Jak masz dojście do kogoś, kto Ci przeczyści tę instalację pompą płuczącą to wypłucz ją mechanicznie bez użycia chemii.
    Zainstaluj przed kotłem dobry filtro-odmulnik magnetyczny i zapomnij o temacie, bo nieumiejętne stosowanie chemii może tylko pogorszyć sytuację.
    Zamontuj dobry filtroodmulnik czy choćby taki filtr magnetyczny https://ferdom.eu/fd090-filtr-magnetycznyseparator-do-syst-co-z-kotlem-wiszacym34%E2%80%9D-magnetyzer-ferdom-p-164.html

    P.S. Dla ludzi zawistnych i uważających, że prowadzę akcję marketingową - informuję, że nie jestem związany z ww firmą, ani nie przyjmuję jakichkolwiek gratyfikacji od tej firmy. Czasami kupuję ich produkty.
  • Helpful post
    #39
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Najlepiej wymiennik płytowy rozdzielający te dwie instalacje.

    Junkers śmiga na nowiutkiej instalacji długości 3m, a za wymiennikiem grube rury z mułem i opiłkami pracują sobie swoim dotychczasowym trybem.
  • #40
    Amino13
    Level 9  
    Plumpi wrote:

    Jak masz dojście do kogoś, kto Ci przeczyści tę instalację pompą płuczącą to wypłucz ją mechanicznie bez użycia chemii.
    Zainstaluj przed kotłem dobry filtro-odmulnik magnetyczny i zapomnij o temacie ...


    Może faktycznie, lepiej zrezygnuję z tej chemii ... widać po tej instalacji, że pod kątem korozji i kamienia - w okresie ok. 30 lat użytkowania, ciągłego dopuszczania - spuszczania wody, całkiem nieźle się trzyma.

    Kwestię fizycznego przepłukania instalacji, musiałbym omówić z właścicielką domu ... jeśli już to raczej na wiosnę. Wiadomo jak jest, jacy są czasami ludzie, gdy jest coś do naprawienia, zrobienia i są wydatki to powiedzą, że twoje, że robisz dla siebie ... a od trzynastu lat, nawet mnie tu nie zameldowali.
    Żona i dzieci są tu zameldowane, ja nie ... takie życie, tacy ludzie ... gwoli wyjaśnienia odnośnie prac i wydatków.


    piracik wrote:
    Najlepiej wymiennik płytowy rozdzielający te dwie instalacje.

    Junkers śmiga na nowiutkiej instalacji długości 3m, a za wymiennikiem grube rury z mułem i opiłkami pracują sobie swoim dotychczasowym trybem.


    To jest bardzo dobry pomysł ... dotarło do mnie, jak praktycznym i wszechstronnym rozwiązaniem, są te nowe wymienniki ciepła.
    Na razie opracuje plan jesienny. Jeśli wyrobię się z wydatkami to być może, zrobię to jeszcze w tym roku ... dobrze, że kupiłem i pozakładałem tyle zaworów kulowych :)
  • #41
    BrodowskiG
    Level 22  
    Szczecin62 wrote:
    Przepraszam że wszystkiego nie przeczytałem, no może poza bardzo szkodliwą radą (wartą zgłoszenia do moderatora!!!) żeby napełnić układ wodą zdemineralizowaną! To już jest bandyctwo!

    Może zgłaszanie zaczniesz od zgłoszenia się do szkoły?
    Z Buderusa: Aby wystarczająco uzdatnić wodę, należy całkowicie zdemineralizować wodę do napełniania i uzupełniania instalacji o przewodności ≤ 10 mikrosiemensów/cm (≤ 10 μS/cm).
    Chyba, że jesteś większym specjalistą to powinieneś zadzwonić do Boscha i ich pouczyć.
    Taka woda nie wywołuje korozji, bo praktycznie nie ma przewodności elektrycznej a w układzie zamkniętym, tlen nie ma dostępu.

    PS i jeszcze trochę wiedzy
    Stosowanie dodatków do wody grzewczej, np. środka antykorozyjnego, konieczne jest tylko w wypadku regularnego wprowadzania tlenu do instalacji, któremu nie można zapobiec w inny sposób.
    Dodanie do wody grzejnej środków uszczelniających może prowadzić do powstawania osadów w wymienniku ciepła. Dlatego nie zaleca się ich stosowania.