Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Lampa błyskowa foton jaki czas otwarcia migawki

Szymon T 17 Oct 2020 13:18 516 23
  • #1
    Szymon T
    Level 7  
    Witam posiadam lampę błyskową foton nie posiadam instrukcji obsługi nie wiem jaki czas otwarcia migawki ustawić chodzi mi o dobre doświetlenie w pomieszczeniach przy użyciu filmu 200 iso jeśli ktoś zna się w tym temacie z góry dziękuję :)
  • #2
    Cowboy zagrabie
    Level 30  
    Z lampą zawsze robi się zdjęcia na maksymalnym czasie otwarcia rolety, aby cały błysk pokrył się z czasem ekspozycji. Do dyspozycji pozostaje nam przesłona i czułość materiału. W takich warunkach warto robić zdjęcia z podparcia lub statywu a nawet używać wężyka do wyzwalacza. Zazwyczaj na obudowach lamp znajduje się tabelka przesłon dla pożądanej odległości w jakiej znajduje się obiekt fotografowany dla danej czułości filmu. Oczywiście zawsze trzeba brać poprawkę w przypadku obiektów niedoświetlonych lub znajdujących się w całkowitej ciemności. Osobnym aspektem jest czas wyzwolenia błysku. Lampy wyładowcze reagują dużo szybciej niż spaleniowe. niektóre typy aparatów miały dwa osobne gniazda w zależności od typu zastosowanego doświetlania.
  • #3
    Szymon T
    Level 7  
    ta lampa ma tabelę ale w gostach i trzeba na oko ustawiać przysłonę ale lampa daje mocny błysk czyli 250 a przysłona pewnie 8f jak by co to ten aparat to smiena 8m :)
  • #4
    tzok
    Moderator of Cars
    Bezpieczne będą wartości 1/125 s lub 1/500 s. Ze względu na sposób wyzwalania palnika i obecność wysokiego napięcia na stopce lampy, nie należy używać tego typu lamp ze współczesnymi lustrzankami cyfrowymi. Sam błysk trwa ok. 1/1000 s, ale występuje pewne opóźnienie, więc czas otwarcia migawki powinien być dłuższy, by wykorzystać "całe światło".

    Cowboy zagrabie wrote:
    Z lampą zawsze robi się zdjęcia na maksymalnym czasie otwarcia rolety
    W mojej lustrzance maksymalny czas otwarcia migawki to chyba 30 s... a jest też tryb, w którym jest otwarta tak długo, jak długo jest wciśnięty spust.
  • #5
    Szymon T
    Level 7  
    do mojego aparatu podłączam przez kabel synchronizacyjny chodzi mi tylko żeby zdjęcia w pomieszczeniach były dobrze doświetlone bo u mnie synchronizacja jest na każdym czasie od 1/15 do 1/250
  • #7
    janek_wro
    Level 26  
    Szymon T wrote:
    Witam posiadam lampę błyskową foton nie posiadam instrukcji obsługi
    poszukaj po googlu. Na pewno jakiś skan instrukcji sie znajdzie.

    Szymon T wrote:

    nie wiem jaki czas otwarcia migawki ustawić chodzi mi o dobre doświetlenie w pomieszczeniach przy użyciu filmu 200 iso jeśli ktoś zna się w tym temacie z góry dziękuję :)

    Zainteresuj sie hasłem GN, guide number, liczba przewodnia. Jest to parametr staly dla danej lampy, i jesli lampa nie ma zadnej automatyki, to na podstawie GN dobiera sie ekspozycje.
    Poczytaj tez czym jest czas synchronizacji. Głównie chodzi o to żeby lampa 'odpalila' kiedy migawka jest w pelni otwarta. W przeciwnym razie będziesz miał część kadru nieoswietlona. Zwlaszcza widać wyraźnie ten efekt w aparatach z migawka szczelinowa. Mi na niegdysiejszym Zorkij4, najkrotszy czas jaki byl pewny to 1/60s.
  • #9
    janek_wro
    Level 26  
    Szymon T wrote:
    rozumiem o co chodzi ale tabela naświetleń jest stara i liczby w gostach nie obejmują 200 iso :(
    jak nie, kiedy tak. Ogladales link ktory Ci kolega wyzej podał?
    200 ASA = 180 GOST
  • #10
    tzok
    Moderator of Cars
    Masz dla GOST 130 i dla 250... ISO 200 to mniej więcej GOST 180. Przecież ta tabela i tak jest tylko orientacyjna, optymalne ustawienie zależy od wysokości pomieszczenia, koloru ścian i sufitu, mebli...
  • #11
    Szymon T
    Level 7  
    czyli mam rozumieć że czas otwarcia migawki to 1/60 a przysłona będzie 16f?
  • #12
    Cowboy zagrabie
    Level 30  
    Dla obiektu fotografowanego z odległości 3m na film o czułości 200 iso, ustawiłbym przesłonę 16 dla jasnego obiektu, lub 11 dla ciemnego. jeżeli temat zdjęcia znajdował się będzie w odległości 8m to dla jasnego tematu 5,5 a ciemnego 4. czas oczywiście jak najdłuższy ważne żeby wykorzystać cały błysk. Skracanie czasu nie ma sensu, może powodować jedynie nierównomierne naświetlenie kadru. Pisząc najdłuższy nie mam tu na myśli 30 sekund, lecz standardowe parametry w granicach 1/15-1/60 części sekundy.
    Jeżeli potrzebujemy sfotografować obiekt z niewielkiej odległości i oświetlić go równomiernie można wykorzystać mleczną przesłonę lub lampę skierować do góry i jej światło odbić od ustawionego nad nią pod kątem 45% ekranu(odbłyśnika) jednak wymaga to odrobiny doświadczenia i prób na danym, obiekcie fotografowanym i użytym materiale światłoczułym.
    Niestety nie jest to fotografia cyfrowa gdzie można sobie trzaskać kadry w nieskończoność i kasować nieudane, tutaj każda ekspozycja musi być przemyślana, bo wywołanie każdego obrazu to nakład czasu i materiałów.
    Ciekaw jestem czy kolega próbuje sił w srebrze czy w kolorze?
    Na chwilę obecną chyba wywoływalnie zdjęć straciły rację bytu, więc pewnie własna ciemnia, powiększalnik odczynniki?
  • #13
    Szymon T
    Level 7  
    i w tym i w tym tylko że kolor był w innym aparacie, czarnobiałe w smienie wyszły znakomicie a to była pierwsza rolka filmu zdjęcia wyglądały jak by miały z 70 lat :) prawdopodobnie kupię kliszę kolorową i potestuję lampę z różnymi ustawieniami tak żeby się przygotować na święta :) na razie jestem początkującym fotografem i jeszcze dużo przede mną
  • #14
    78db78
    Level 37  
    Na lustrzankach na film i lampach zjadłem zęby widzę same pomyłki. Każdy aparat ma wyjście na lampę albo w stopce albo wężykiem. W ustawieniach czasów naświetlania są liczby i przy którymś z nich jest symbol pioruna to jest czas naświetlania z synchronizacja lampy błyskowej, jeśli nie ma patrz instrukcja aparatu jeśli nie ma to bezpiecznie 1/60s. Przy krótszych czasach może być po wywołaniu nienaświetlona cała klatka na filmie czyli czas za krótki. W tabelce lampy masz podane czułość znajdź zamiennik na ASA i patrzysz przy danej czułości przy danej odległości fotografowanego obiektu ustawiasz taka przesłonę, np. film czułość GOST 250 odległość obiektu 6m przesłonę ustawiasz 8 i wszystko za każdym razem jak zmieniasz odległość patrzysz w tabelkę zmieniasz przesłonę.
  • #15
    Szymon T
    Level 7  
    w instrukcji nic nie znalazłem na temat czasów więc niech będzie te 1/60s tylko że 250 gost nie odpowiada 200 iso więc będę musiał na oko ustawiać :(
  • #16
    tzok
    Moderator of Cars
    Tabelka jest tylko poglądowa i tak zawsze ustawia się na oko... a co do tabelki - znany Ci jest termin interpolacja danych? Masz wartości dla GOST 130 i dla GOST 250 - ISO 200 jest gdzieś pomiędzy nimi.

    Szymon T wrote:
    smiena 8m
    To raczej taki zabawkowy aparat... dzisiaj nazwalibyśmy go kompaktowym. Co do ustawień czasu migawki to 1/60 s to zakreskowana chmurka, a 1/30 s to niezakreskowana...

    Tu masz instrukcję: https://orlovac.eu/foto/smenamanual.pdf

    Uznają w niej, że ISO=GOST...
  • #17
    Szymon T
    Level 7  
    tylko trudno będzie zrobić zdjęcie 1,5m bo maksymalna przysłona u mni to f16
  • #18
    Cowboy zagrabie
    Level 30  
    W przypadku naświetlania materiałów fotochromatycznych nie było sztywnych zasad. To co było niedoświetlone na negatywie można było pdciągnąć na odbitce. Oczywiście jak negatyw był zbyt blady lub całkiem czarny to drastycznie spadał kontrast. w przypadku zbyt czułych materiałów wychodziło ziarno, więc zasada była taka żeby stosować negatyw najmniej czuły do danych warunków. ważnym instrumentem pomocnym w ustawieniu prawidłowej ekspozycji był światłomierz, jednak i tego narzędzia trzeba było używać umiejętnie, w zależności od tego czy chcieliśmy naświetlać pejzaż czy portret mierzyło się pełny kadr lub światło odbite bezpośrednio na obiekcie.
    Odnośnie piorunka do pracy z lampą to radzieckie aparaty typu zorka czy cmiena takich oznaczeń nie posiadały pomimo że miały gniazdo synchronizacji z lampą błyskową. Zenith to już wyższa półka... lustrzanka. xp12 posiadał soczewkę pomagającą ustawić ostrość obiektywu a TTL nawet wbudowany światłomierz.
  • #19
    tzok
    Moderator of Cars
    Ciężko byłoby zrobić dobre zdjęcie z lampą z tak małej odległości...
  • #20
    78db78
    Level 37  
    Szymon T wrote:
    tylko trudno będzie zrobić zdjęcie 1,5m bo maksymalna przysłona u mni to f16

    Przy tak starej lampie musisz porobić próby naświetlania, nie wiadomo czy ma 100% sprawny palnik kondensator itd.
  • #21
    Cowboy zagrabie
    Level 30  
    Szymon T wrote:
    tylko trudno będzie zrobić zdjęcie 1,5m bo maksymalna przysłona u mni to f16
    ślinisz bibułkę papierosową i przyklejasz mokrą na reflektor lampy błyskowej, masz połowę mocy lampy i jednocześnie światło rozproszone. tak to się robiło 30 lat temu ;)
  • #22
    Szymon T
    Level 7  
    lampa jest tylko do pomieszczeń bo jest zasilana 220v, posiadam światłomierz ale nie sprawdza się w pomieszczeniach, lampa jest sprawna bo szybko się ładuje i błyska tak że oślepia :) a może jakiś dyfuzor?
  • #23
    janek_wro
    Level 26  
    Szymon T wrote:
    a może jakiś dyfuzor?
    Żeby coś konkretnego doradzić, musiałbyś się określić co zamierzasz fotografować. Użycie smieny wskazuje na świadome zmierzanie w stronę lomografii.
    To że wewnątrz to już wiemy. Uwiązany jesteś kablem 230V.

    Szymon T wrote:
    tylko trudno będzie zrobić zdjęcie 1,5m bo maksymalna przysłona u mni to f16
    Można filtry ND.
    Poza tym nie musisz przecież tą lampą walić światłem na wprost. Zwłaszcza z tak małej odległości. Obiekty w kadrze będą "płaskie". Popróbuj światło odbite, sufit, parasolka. Lampe ściągnąć z aparatu, na statyw. Kabelek do synchro długi, albo synchronizacja opto. Jak lomografia, to i eksperymenty.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Szymon T wrote:
    posiadam światłomierz ale nie sprawdza się w pomieszczeniach
    do lamp błyskowych musi być inny światłomierz. taki który zmierzy światło w piku.
  • #24
    Szymon T
    Level 7  
    Lampa stara z 40 30 lat ma i jeszcze światła odbitego nie miała a statyw pomyślę bo chodzi o zdjęcia w święta a nie profesjonalne. W środę przyjdzie klisza więc będą testy będę testował czasy, widziałem na instrukcji że był czas od 1/30 do 1/40 ale potestuję też 1/60 ale żadnych dyfuzorów po przyłożyłem zwykłą chusteczkę i tak raziła i tak i moc spadła o połowę i było słabo.