Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Lepsze chłodzenie modułu przetwornicy DC/DC na XL4016

TechEkspert 25 Oct 2020 11:38 9477 20
  • Lepsze chłodzenie modułu przetwornicy DC/DC na XL4016
    Moduły przetwornic obniżających DC/DC oparte o XL4016 są tanie i działają, jednak standardowo zamontowane radiatory czasami utrudniają odprowadzanie ciepła. Radiatory są dość blisko kondensatorów elektrolitycznych co może wpływać na ich trwałość. Na zdjęciach znajdziecie prosty pomysł na zamontowanie modułu na płaskim radiatorze. Kiedyś popularne było umieszczanie radiatora z tyłu obudowy urządzenia, przy odpowiedniej powierzchni czasem udawało się zrezygnować z wentylatorów.




    Lepsze chłodzenie modułu przetwornicy DC/DC na XL4016



    Lepsze chłodzenie modułu przetwornicy DC/DC na XL4016

    Demontujemy oryginalne radiatory, wylutowanie wymaga lutownicy o odpowiedniej mocy gdyż radiator skutecznie odprowadza ciepło. XL4016 i STPS2045 wylutowujemy i ponownie montujemy na drugiej stronie płytki. XL4016 ma sporo wyprowadzeń i do wylutowania potrzebna jest dobra lutownica (60W dała radę) oraz nieco wprawy aby nie uszkodzić ścieżek. Rozlutownica ułatwi to zadanie. Po oczyszczeniu płytki z pozostałości topnika wlutowujemy elementy ponownie po drugiej stronie PCB.

    Lepsze chłodzenie modułu przetwornicy DC/DC na XL4016

    Lepsze chłodzenie modułu przetwornicy DC/DC na XL4016

    Jest to prosty pomysł, który być może komuś się przyda. Płytkę modułu mocujemy do radiatora na elementach dystansowych. Wykorzystałem nagwintowane otwory w radiatorze. Gwintując aluminium uważamy aby nie złamać gwintownika gdyż miękki metal potrafi zakleszczyć gwintowniki o małych średnicach, pomaga częste cofanie narzędzia i "łamanie" wióra.

    Lepsze chłodzenie modułu przetwornicy DC/DC na XL4016

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    TechEkspert
    Editor
    Offline 
    W moich materiałach znajdziecie testy i prezentacje sprzętu elektronicznego, modułów, sprzętu pomiarowego, eksperymenty. Interesuje mnie elektronika cyfrowa, cyfrowe przetwarzanie sygnałów, transmisje cyfrowe przewodowe i bezprzewodowe, kryptografia, IT a szczególnie LAN/WAN i systemy przechowywania i przetwarzania danych.
    Has specialization in: elektronika, mikrokontrolery, rozwiązania it
    TechEkspert wrote 3989 posts with rating 3330, helped 12 times. Been with us since 2014 year.
  • #2
    prosiak_wej
    Level 38  
    TechEkspert wrote:
    pomaga częste cofanie narzędzia i "łamanie" wióra


    Nie zapominajmy o zwilżaniu gwintownika! Jak robiłem sztuczne obciążenie do testowania wzmacniaczy audio, to proces gwintowania zwilżałem izopropanolem :)
  • #3
    TechEkspert
    Editor
    To ciekawa sprawa, gwintowanie zawsze wspomagałem smarem, natomiast podczas wiercenia w aluminium do chłodzenia kiedyś wykorzystałem denaturat, trzeba uważać aby nie wywołać pożaru...
  • #4
    tarkan1
    Level 17  
    Co to za modyfikacja z dodatkowym potencjometrem i kondensatorem?
  • #5
    TechEkspert
    Editor
    Jest to skokowa regulacja prądu wyjściowego według tego pomysłu: zasilacz do modułu Peltiera.

    Lepsze chłodzenie modułu przetwornicy DC/DC na XL4016

    Wylutowany potencjometr 10k wykorzystujemy jako R1 do regulacji prądu roboczego. R3 będzie regulował prąd spoczynkowy, natomiast C1 pozwoli na łagodne zmiany wartości prądu wyjściowego. Styki przełącznika będą zwierały rezystor R2 co spowoduje przepływ prądu roboczego. Rozwarte styki spowodują przepływ prądu spoczynkowego.

    Lepsze chłodzenie modułu przetwornicy DC/DC na XL4016
  • #6
    maras52
    Level 14  
    Ogólnie do skrawania aluminium starzy "metalowcy" zalecają alkohol do chłodzenia. Sam nie wierzyłem dopóki nie toczyłem dystansów z alu i sikałem izopropanolem raz nie zaklejało noża a co za tym idzie powierzchnia wyszła zacna (jak na moją wiedze o toczeniu) dużo ładniejsza niż na emulgolu.
  • #7
    398216 Usunięty
    Level 43  
    maras52 wrote:
    do skrawania aluminium starzy "metalowcy" zalecają alkohol do chłodzenia.
    Bo to jedyna metoda przy obróbki metali takich miękkich i "klejących się". Kiedyś takich rzeczy w szkole uczyli (zawodowej) dziś co cwańszy skorzysta z elektrody ;).
    Podstawą przy gwintowaniu miękkich metali jest odpowiednie chłodzenie i ostre narzędzie - tępy gwintownik nawet pod ciągłym zwilżaniu alkoholem (denaturat, IPA) zakleszczy się w otworze (zwłaszcza ślepym) i pęknie... a wtedy kaplica. Ostry gwintownik wystarczy umoczyć w naczynku z IPA i można gwintować. Wyjątkiem jest otwór ślepy, lu bardzo głęboki (powyżej 1 cm mniej więcej) w takim wypadku trzeba ostrożnie gwintować i w momencie wyczucia zwiększonego oporu wycofać go i ponownie zanurzyć przed dokończeniem gwintowania. Ja w ten sposób gwintuję nawet głębokie (powyżej 2 cm) otwory w miękkim aluminium (to na radiatory jest nieco twardsze) bez problemów.*
    Natomiast kiedyś, gdy miałem do pocięcia i nagwintowania kilkadziesiąt prętów z AL oddałem to do "fachowca" a ten ukręcił pięć gwintowników maszynowych próbując smarować ... parafiną. Widocznie do innej szkoły chodził... :)


    * - Polecam tę metodę (alkohol) zastosować też przy wierceniu czy frezowaniu plastików (ABS, polistyren itp) - zdziwicie się o ile lepiej wychodzi...
  • #8
    E8600
    Level 40  
    Ja słyszałem o sposobie aby zaoszczędzić alkohol przy toczeniu zgrubnym aluminium stosowanie innych kątów ostrzenia noża oraz nakładki z cienkiego twardego drewna co zapobiegało zaklejaniu powierzchni natarcia. Nie spotkałem tej metody w literaturze, zapewne opracowana aby zaoszczędzić alkohol do innych bardziej "palących" potrzeb. :D
  • #9
    żarówka rtęciowa
    Level 37  
    Witam

    Zamiast podkładek silikonowych lepiej zastosować podkładki mikowe, mają mniejszą rezystancję termiczną.
  • #10
    398216 Usunięty
    Level 43  
    żarówka rtęciowa wrote:
    Zamiast podkładek silikonowych lepiej zastosować podkładki mikowe, mają mniejszą rezystancję termiczną.
    To akurat zależy od kilku czynników. Są przecież podkładki mikowe grube (porównywalne do grubości silikonowych), można dać pastę na podkładkę mikową, można nie dawać... Ja w każdym razie nie generalizowałbym jednoznacznie wykazując "lepszość" jednych nad innymi. W większości wypadków jednak można je stosować zamiennie.

    E8600 wrote:
    przy toczeniu zgrubnym aluminium stosowanie innych kątów ostrzenia noża
    To chyba każdy tokarz wie, że do każdego materiału dobiera się inny kąt ostrzenia, a zależy to właśnie od twardości materiału.

    Też mnie o tym w szkole uczyli... :)
  • #11
    pikarel
    Level 35  
    Rzeczywiście, we własnych konstrukcjach wiercenie otworów pod własne wymiary, potem ich gwintowanie - to częsta czynność.
    Pamiętam, że kiedy byłem młokosem mój znajomy, inżynier, kazał w trakcie wiercenia i gwintowania "amelinium" używać ... wody, z pełnym sukcesem. Kto spróbuje - ten uwierzy.
    Oczywiście, że w produkcji przemysłowej nikt nie używa wody.
    Do majsterkowania wystarczy użyć zamiast wody - płyn do spryskiwacza.
  • #12
    398216 Usunięty
    Level 43  
    pikarel wrote:
    inżynier kazał w trakcie wiercenia i gwintowania "amelinium" używać ... wody

    Próbowałem - nie ma porównania do spirytusu.
  • #13
    Janusz_kk
    Level 35  
    Rzadki olej też jest dobry, typu oliwka do smarowania delikatnych mechanizmów.
  • #14
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Janusz_kk wrote:
    Rzadki olej też jest dobry, typu oliwka do smarowania delikatnych mechanizmów.
    Używałeś, czy po prostu piszesz, żeby coś napisać? Zrób próbę praktyczną - nagwintuj dwa najlepiej ślepe otwory głębokości 2 cm w aluminium z pomocą denaturatu, a potem oliwki jaką polecasz i opisz wrażenia.
  • #15
    Janusz_kk
    Level 35  
    398216 Usunięty wrote:
    Używałeś, czy po prostu piszesz, żeby coś napisać?

    Oczywiście że robiłem, denaturatu nie użyłem bo wtedy kiedy to robiłem nie było internetu i nie miałem gdzie przeczytać :) o tym myku,
    a mechanikiem też nie jestem wiec ze szkoły trudno było to wynieść, za to wiedziałem że do stali używa się oliwy.
  • #16
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Janusz_kk wrote:
    Oczywiście że robiłem, denaturatu nie użyłem
    Czyli nie robiłeś. Gdybyś spróbował z denaturatem wiedziałbyś jaka jest różnica. Oliwy/oleju itp owszem używa się do gwintowania, ale takich materiałów jak stal właśnie. I w tym nic dziwnego nie ma. Ja nie dość, że się trochę o tym uczyłem (bo szkoła miała inny profil, a mechanika była niejako "przy okazji", ale dość intensywna w nauczaniu), to w dodatku sam miałem okazję się przekonać, że jest tak jak pisałem. Z palca sobie tego nie wyssałem, nie piszę o tym co słyszałem czy zobaczyłem na YT (bo to akurat najgorszy wzór do naśladowania), ale dzielę się sprawdzonymi w praktyce metodami i wiedzą.
  • #17
    Marek_Skalski
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Janusz_kk wrote:
    Rzadki olej też jest dobry, typu oliwka do smarowania delikatnych mechanizmów.

    Proszę nie wprowadzać w błąd. To jest szkodliwa porada, ponieważ oleje obniżają współczynnik tarcia krawędzi tnącej narzędzia, ale powodują problemy z odprowadzaniem wiórów materiałów o dużej plastyczności.
    W przypadku ręcznego gwintowania stopów aluminium cieczą chłodząco-smarującą najczęściej jest nafta lub prosty alkohol, np. izopropylowy lub etylowy. Wtedy wióry się nie sklejają i nie zapychają gwintownika.
    Olej rzepakowy można stosować do stali niskostopowych i brązu.
    Materiały takie jak miedź i mosiądz można chłodzić terpentyną.
    Powyższe dotyczy tylko ręcznego wykonywania gwintów. Gwintowanie maszynowe rządzi się innymi prawami, np. obróbka na sucho dla stopów tytanu lub kompozycja cieczy dopasowana do materiału narzędzia i detalu dla stali niklowo-chromowych.
  • #18
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Marek_Skalski wrote:
    Powyższe dotyczy tylko ręcznego wykonywania gwintów.
    Nie mniej jednak w wypadku aluminium dobrze jest stosować gwintowniki maszynowe (bezstopniowe) mocowane np. we wkrętarce (oczywiście chłodzone alkoholem). Moim zdaniem lepiej i pewniej niż stosować trójstopniowe gwintowanie - mniejsze prawdopodobieństwo uszkodzenia gwintu kolejnym gwintownikiem - aluminium jest na tyle miękkie, że trudno czasem trafić w "nitkę" poprzednio wykonaną wcześniejszym gwintownikiem.
    Cieszę się że Kolega Marek_Skalski przy okazji podał sposoby chłodzenia innych metali - szczególnie mosiądzu i miedzi, bo te często można znaleźć w elektronicznych konstrukcjach.
  • #19
    KJ
    Level 31  
    O patencie z alkoholem do aluminium powiedział mi pewien starszy chłop w pracy ładnych parę lat temu - też nie dowierzałem puki nie sprawdziłem - do wszelkich obróbek skrawających aluminium w warunkach amatorskich niema nic lepszego, zwłaszcza do gwintowania. Ten sam chłop powiedział mi też że do miedzi najlepszy jest pokost lniany ale jeszcze tego nie testowałem ;)
  • #20
    conisl
    Level 11  
    Na zdjęciu widać, że zwykła śruba z nakrętką i podkładką by się nie zmieściła, musiałeś gwintować. Jednak w wielu radiatorach można gwintowania uniknąć, to bardzo kłopotliwe.
  • #21
    KJ
    Level 31  
    conisl wrote:
    Na zdjęciu widać, że zwykła śruba z nakrętką i podkładką by się nie zmieściła, musiałeś gwintować. Jednak w wielu radiatorach można gwintowania uniknąć, to bardzo kłopotliwe.
    Prawdę mówiąc od kiedy znam patent z alkoholem na gwintowanie to za kłopotliwe uważam nakrętki :D