Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wybór pieca (SAUNIER DUVAL czy TERMET) + dodatkowa cyrkulacja CWU + podłogówka

skuczi 27 Oct 2020 11:28 1527 3
Buderus
  • #1
    skuczi
    Level 9  
    Witam,
    na wstępnie chciałbym zaznaczyć, że kompletnie nie mam pojęcia o piecach i systemach grzewczych, dlatego postanowiłem się do Was zwrócić o pomoc.

    Deweloper poprosił mnie o wybór pieca oraz o decyzję o cyrkulacji CWU oraz o wskazanie przyłączy grzejników do ukrycia, wskazanie miejsca wyprowadzenia przewodów niskoprądowych do regulatora pieca, wskazanie miejsca czujnika temperatury wewnętrznej i ewentualnie zewnętrznej których przyłącza chcę ukryć w związku z instalacją ogrzewania podłogowego.
    Trochę suchych danych:
    - do wyboru mam 2 piece ( inne nie wchodzą w grę)
    KOCIOŁ SAUNIER DUVAL ISOTWIN CONDENS F 30-B/1 z wbudowanym zasobnikiem C.W.U. 45 l.
    lub
    KOCIOŁ TERMET ECOCONDENS INTEGRA PLUS II-25
    - powierzchnia domu 120m
    - podłogówka , rozstaw rurek 15 cm, na zaworach RTL

    Moje pytania:
    1. Które kaloryfery można zlikwidować ( ukryć ich zawory w ścianie, w razie W) uwzględniając dodatkowe ogrzewanie podłogowe ( w łazienkach na pewno do likwidacji, w wiatrołapie raczej też, zostaje salon z aneksem kuchennym i ta największa sypialnia - i tutaj pierwotnie są 2 grzejniki, ale robimy dodatkowe przyłącze na ścianie między oknami - i tam wtedy chcemy jeden grzejnik dla całego pomieszczenia, pionowy lub ściana grzewcza, jaka moc powinna tu być?
    2. Czy cyrkulację z c.w.u. doprowadzać do każdego punktu w łazience osobno, czy tylko do łazienki, i tam zostawić już jeden obieg zamknięty? ( Generalni myśleliśmy o osobnych punktach, łazienka piętro x3, łazienka parter x2, kuchnia x1)
    3. Jaki piec i sterowanie do niego. Mamy do wyboru tak naprawdę 2 piece i skłaniamy się ku temu Sounier Duval (KOCIOŁ SAUNIER DUVAL ISOTWIN CONDENS F 30-B/1 z wbudowanym zasobnikiem C.W.U. 45 l. lub KOCIOŁ TERMET ECOCONDENS INTEGRA PLUS II-25. Jakie regulatory do tych pieców, czy lepiej przewodowe, czy może bezprzewodowy (jakieś konkretne modele?) czy z czujnikiem temperatury zewnętrznej, czy bez? Jak przewodowy to gdzie go umiejscowić, bo muszę wskazać miejsce, w jakim miejscu czujnik zewnętrzny.

    Załączam plany lokalu, charakterystykę grzejników oraz plik ze zmianami lokatorskimi.
    GRZEJNIKI ... typ D.pdf Download (655.13 kB) GRA2_PB_D-...PARTER.pdf Download (799.97 kB) GRA2_PB_D-...ZEKROJ.pdf Download (563.95 kB) GRA2_PB_D-...PIETRO.pdf Download (731.69 kB) ZMIANY LOK...al_60P.pdf Download (2.37 MB)
  • Buderus
  • #2
    BUCKS
    Level 39  
    rzuciłem okiem na grzejniki i nie rozumiem ich mocy:
    grzejnik cv22 600x700 ma moc 717W
    ale grzejnik cv22 600x1100 ma już moc 1535W
    Aby moc była 2x większa to wymiary muszą być 2x większe, czyli 2x717=1434W i wówczas potrzebny byłby grzejnik 2x700, czyli 1400mm długości.
    Dalej są wymienione dwa grzejniki cv22 600x800 i jeden ma moc 774W, a drugi 839W, choć dla mnie w teorii identyczne grzejniki powinny mieć identyczną moc.

    W łazience jeśli chcesz suszyć ręczniki to drabinki warto zachować, będzie gdzie wieszać ręczniki.

    Dla pewności trzeba by przeliczyć jaką moc zapewni podłogówka, czy moc grzejników = mocy podłogówki, by nigdy nie zabrakło Ci ciepła.
    Podłogówka ogranicza nieco sposób aranżacji i nie zawsze pełna powierzchnia podłogi będzie wykorzystana jako płaszczyzna grzewcza.

    Co do kotła to SD ma minimum 5,2kW dla wody kotłowej 50/30, a Termet ma niby od 3,0kW. Pod kątem mocy minimalnej to Termet będzie bardziej optymalny ale i tak nie powiem Tobie jak to wyjdzie w praktyce.
    Widziałem jak pracuje Junkers MIDI z mocą minimalną 7,5kW. W 2 letnim lokalu 100m2 ze 100% podłogówką palnik pracuje kilka minut grzejąc wodę do 42 stopni i potem ma kilka minut przerwy i tak w kółko, więc dobowo daje to sporą liczbę cykli włącz/wyłącz ale w chacie całą dobę są 24 stopnie Celsjusza i mieszkańcy nie narzekają na brak ciepła.
  • Buderus
  • #3
    skuczi
    Level 9  
    @BUCKS
    Gdybym wiedział jak przeliczyć sobie moc podłogówki ( jakie dane potrzebuję do przeliczenia + wzór) to nie byłoby pytania :)

    Zgłupiałem też, czy te wymienione piece pociągną cyrkulacje CWU, każdy mówi co innego. Czy jakieś dodatkowe pompy są potrzebne?
    Jeżeli pociągną, to jak poprowadzić instalację? Do każdego punktu w danym miejscu ( osobno do umywalki, osobno do natrysku i osobno do wanny) czy tylko do łazienki?

    Jakie rozwiązanie w kwestii sterowania piecem?
  • #4
    BUCKS
    Level 39  
    nie jestem instalatorem to Ci nie powiem jaką moc będzie miała Twoja podłogówka.
    Sam podłogówki nie mam, więc tego tematu nie zgłębiałem.

    cyrkulacja będzie działać, ja mam kocioł 2 funkcyjny Vaillant z funkcją komfort c.w.u. i też by ogarnął cyrkulację tylko częściej by się załączał kocioł w trybie c.w.u.
    Termet ma wężownicę, więc przy cyrkulacji na pewno częściej będzie się przełączał w tryb c.w.u., chyba, że miałbyś cyrkulację uruchamianą na żądanie, a nie automat przez cały dzień.
    W sumie z dwojga złego lepiej mieć już rury na cyrkulację niż ich nie mieć, bo jakbyś później chciał sobie dorobić cyrkulację to bez kucia ścian nie da rady.
    Cyrkulacja lepiej by sobie radziła jakbyś miał osobny zasobnik o większej pojemności.
    do cyrkulacji jest potrzebna druga pompka, która rozprowadzi ciepłą wodę po całej instalacji, by przy każdym punkcie była ciepła woda, wówczas zamiast czekać np. 30 sekund na ciepłą wodę będziesz ją miał po kilku sekundach.
    Jak ja bym robił cyrkulację to wszędzie, chyba, że chcesz mieć cyrkulację tylko w jednym punkcie, to już sam decydujesz.
    Im bardziej rozległa cyrkulacja tym większe straty energii, bo będziesz miał więcej wody do podgrzania by zapewnić ciepło przed odkręceniem kranu.

    Co do sterowania do najlepsze moim zdaniem byłoby sterowanie pogodowe ale to ma sens jeśli moc minimalna kotła będzie odpowiadać zapotrzebowaniu na energię by nie było efektu taktowania kotła jak to opisywałem na przykładzie MIDI.
    W sumie nie jest to prosty temat do ogarnięcia w kilka dni, więc i tak musisz zdać się na łaskę fachowców i liczyć, że nic nie skopią.
    Nauczony doświadczeniami ze swoimi grzejnikami to wiem, że nie ma sensu oszczędzać na średnicach rur, bo zbyt małe potrafią się mścić. O ile przy montażu natynkowym z wymianą nie ma większego problemu o tyle z podłogówką wymiana rur nie wchodzi w grę.
    Dla mnie większa średnica rury to mniejsze opory dla pompy i swobodniejsze przepychanie wody w układzie o ile żaden zawór nie będzie ograniczał tego przepływu.
    Na forum są mądrzejsi ode mnie w kwestii podłogówki to może ktoś udzieli Ci zadowalającej odpowiedzi.