Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Prosz, dodaj wyj徠ek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzi瘯i temu, 瞠 ogl康asz reklamy, wspierasz portal i u篡tkownik闚.

Recenzja; Ciep這 w warsztacie czyli Chi雟ki klon Eberspacher'a D4.

ArturAVS 28 Pa 2020 06:33 7353 41
  • Recenzja; Ciep這 w warsztacie czyli Chi雟ki klon Eberspacher'a D4.
    Wielu z Was zapewne s造sza這 okre郵enie "dewasto", "webasto", "dwasto", "piec" czy "eber" dotycz帷e pojazdu czy maszyny np. budowlanej. Celem wyja郾ienia, zwroty te dotycz tzw. ogrzewania postojowego. Jest to urz康zenie maj帷e za zadanie (jak sama nazwa wskazuje) ogrza wn皻rze pojazdu podczas postoju gdy silnik auta nie pracuje. Przydatne jest zw豉szcza w przypadku d逝窺zego postoju czy te spania w kabinie (kierowcy ci篹ar闚ek, 這dzie), lub ogrzania kabiny operatora w np. d德igu. Sama idea jest do嗆 stara a liderami w tej bran篡 s firmy Webasto i Eberspacher dzia豉j帷e na rynku od oko這 p馧 wieku, czy te m這dsza czeska firma Brano-Ateso. Og鏊nie urz康zenia tego typu mo瞠my podzieli na dwie grupy, powietrzne i wodne. Powietrzne ogrzewaj powietrze za wodne grzej p造n ch這dniczy silnika i s troch bardziej rozbudowane. Istnieje jeszcze do嗆 specyficzna odmiana ogrzewa wodnych zwana "dogrzewaczami" stosowana g堯wnie przy nowoczesnych silnikach Diesla, a maj帷a za zadanie szybko dogrza p造n ch這dniczy do optymalnej dla silnika temperatury. Skupimy si na ogrzewaniach powietrznych(zasada dzia豉nia wodnego jest taka sama, r騜nic jest wymiennik ciep豉).
    Z ciekawostek powiem 瞠 mo積a i tak DIY Webasto :D

    Ide dzia豉nia jest pobieranie paliwa ze zbiornika pojazdu (niekoniecznie, w specyficznych zastosowaniach mo瞠 by oddzielny zbiornik) i spalanie go w wewn皻rznej komorze spalania. Poprzez specjalnej konstrukcji wymiennik ciep豉 ogrzewane jest powietrze kt鏎e wentylator "pompuje" w zamkni皻ym obiegu (szybsze osi庵ni璚ie zadanej temperatury). Za Eberspacher przedstawi schematyczny rysunek ogrzewania;

    Recenzja; Ciep這 w warsztacie czyli Chi雟ki klon Eberspacher'a D4.

    Kontrol dzia豉nia urz康zenia zajmuje si dedykowany sterownik elektroniczny kontroluj帷y m/n pr璠ko嗆 obrotow dmuchawy, ilo嗆 paliwa podawanego przez pomp dozuj帷 oraz temperatur wewn徠rz i na zewn徠rz oraz proces rozruchu i wygaszania ogrzewania. Wraz z coraz nowszymi wersjami ogrzewa sterowniki te "ros造 w si喚" oferuj帷 coraz wi瘯sze mo磧iwo軼i ogrzewaczy. Oczywi軼ie bezpiecze雟two jest najwa積iejsze, dlatego sterownik o nie powinien dba wykrywaj帷 sytuacje awaryjne i odpowiednio reagowa nie dopuszczaj帷 np. do po瘸ru. Pracuj帷 w serwisie ci篹kiego sprz皻u, takich ogrzewa naprawia貫m kilkadziesi徠 przez sezon grzewczy, r騜ne modele r騜nych producent闚 i jak to zwykle bywa zawsze jakie "graty zostaj". Z tych "grat闚" z這篡貫m Eberspachera D3LCCompact/24V kt鏎y w do嗆 nietypowy spos鏏 sterowany ogrzewa m鎩 przydomowy warsztat (gara blaszak adoptowany na warsztat/magazyn opa逝). Z racji wieku tego agregatu grzewczego i drobnego remontu jaki w lato przeprowadzi貫m, podj掖em decyzj o zakupie nowego urz康zenia grzewczego. Sama decyzja 豉twa nie by豉 gdy zakup nowego markowego zestawu to wydatek kilku tysi璚y z, ale przegl康aj帷 oferty w internecie rzuci造 mi si w oczy chi雟kie klony dominuj帷ych producent闚 w atrakcyjnych cenach. Ch耩 sprawdzenia i cena skusi造 mnie do zakupu takiego zestawu;
    Recenzja; Ciep這 w warsztacie czyli Chi雟ki klon Eberspacher'a D4.

    Wyb鏎 takiej konfiguracji podyktowany by prostot monta簑 i uruchomienia, co dla mnie jako osoby niepe軟osprawnej by這 wa積e. Sterowanie maksymalnie uproszczone (wodotrysk闚 nie potrzebuj, ma grza!). Sam zakup te w sumie bardziej z ciekawo軼i budowy urz康zenia (jak mi si nie spodoba to oddam dla szwagra :D). Po kilku dniach kurier dostarczy ogrzewanie solidnie zapakowane w fabryczny karton z nalepk adresow;
    Recenzja; Ciep這 w warsztacie czyli Chi雟ki klon Eberspacher'a D4.








    Nieco zniecierpliwiony (od kilku dni przymrozki w nocy, a stary "eber" wraz z oprzyrz康owaniem zdemontowany) zagl康am do 鈔odka;
    Recenzja; Ciep這 w warsztacie czyli Chi雟ki klon Eberspacher'a D4.
    Recenzja; Ciep這 w warsztacie czyli Chi雟ki klon Eberspacher'a D4.

    Widoczny pilot zdalnego sterowania oraz kontroler, naklejka na wierzchu obudowy z kodem QR to odsy豉cz do filmu na YT z instrukcj monta簑.

    Kilka "rurek", torebka opasek zaciskowych wraz ze 鈔ubami monta穎wymi oraz t逝mikiem wlotowym i instrukcj obs逝gi obejmuj帷 kilka modeli "piec闚" oraz kontroler闚;
    Recenzja; Ciep這 w warsztacie czyli Chi雟ki klon Eberspacher'a D4.
    Recenzja; Ciep這 w warsztacie czyli Chi雟ki klon Eberspacher'a D4.















    W zestawie otrzymujemy;
    1szt - rura gor帷ego powietrza Φ75mm (papier/aluminium, elastyczna), d逝go軼i ok. 40cm (mo積a rozci庵n望 do ok. 1m)
    1szt - rura wylotu spalin Φ22mm (stal nierdzewna(najprawdopodobniej, bo kwas闚ki nie przypomina), rura elastyczna), d逝go嗆 ok. 50cm
    1szt - rura ss帷a powietrza spalania Φ22mm (papier/aluminium, elastyczna), d逝go嗆 oko這 45cm (po rozci庵ni璚iu ok 1m)
    4szt - opaska zaciskowa 18-29mm
    2szt - opaska zaciskowa 60-83mm
    2szt - uchwyt do przymocowania rury 22mm
    1szt - t逝mik ss帷y powietrza spalania (plastikowy)
    4szt - 鈔uba M6x30 + cztery nakr皻ko-podk豉dki
    1szt - pilot zdalnego sterowania (bez baterii 12V)
    1szt - skrzynka zawieraj帷a agregat grzewczy, zbiornik (5l) paliwa wraz z pompk i kontrolerem oraz oko這 2 metrowym przewodem zasilaj帷ym wyposa穎nym w bezpiecznik (15A)

    Do zasilania u篡貫m typowego zasilacza 12V/10A do CCTV/LED z do陰czonym buforowo akumulatorem 12V 7Ah, oczywi軼ie napi璚ie zasilacza zosta這 ustawione na 13,8V (aby poprawnie 豉dowa akumulator do pracy buforowej). Taki spos鏏 zasilania jest bezpieczniejszy dla agregatu grzewczego poniewa w przypadku zaniku zasilania sieciowego zostaje nam wewn徠rz plastikowej obudowy kawa rozgrzanego 瞠lastwa kt鏎y mo瞠 spowodowa "sp造ni璚ie" obudowy lub po瘸r (w poprzednim "eberku" kilka razy si zdarzy這 :-( ). Przed uruchomieniem warto przeczyta instrukcj dotycz帷 sposobu programowania nastaw kontrolera i pierwszego uruchomienia (odpowietrzanie uk豉du paliwowego), i rzecz najwa積iejsza;

    Nale篡 bardzo dobrze i szczelnie po陰czy rur wydechow z agregatem grzewczym i odprowadzi na zewn徠rz ogrzewanego lokalu! O zatrucie produktami spalania jest bardzo 豉two!

    Film przedstawiaj帷y cykl uruchamiania (ze wzgl璠u na d逝go嗆 przesadzi貫m z kompresj aby wszed na serwer);


    Opisz pokr鏒ce panel kontrolera;


    Recenzja; Ciep這 w warsztacie czyli Chi雟ki klon Eberspacher'a D4.
    Kontroler jest prosty w obs逝dze i opr鏂z czytelnego kolorowego wy鈍ietlacza zawiera jedynie trzy przyciski (+/- i ON/OFF) kt鏎e wystarczaj do obs逝gi. Wej軼ie w bardziej zaawansowane funkcje wymaga naci郾i璚ie odpowiednich kombinacji;

    Lewy+ON/OFF(kr鏒ko) - zmiana trybu regulacji z mocy na temperatur, w trybie mocy g鏎na linia wy鈍ietlacza wy鈍ietla P-X,X(moc), w drugim trybie XX'C(temperatura).

    Lewy+Prawy(d逝go) - zmiana napi璚ia pracy, wy鈍ietla migaj帷e U-12 (zmiana niemo磧iwa podczas pracy ogrzewania).

    Prawy+ON/OFF - odpowietrzanie uk豉du paliwowego przed pierwszym uruchomieniem.

    Prawy(d逝go) - parowanie pilota zdalnego sterowania, na wy鈍ietlaczu poka瞠 si napis HFR- i nale篡 wcisn望 ON na nadajniku. Je郵i przebieg這 poprawnie, to kontroler sam wyjdzie z trybu parowania.

    Lewy(d逝go) - tryb konfiguracji, ustawianie zegara, timera (a trzy) czy te has豉 u篡tkownika(blokada zmiany ustawie). + i - zmienia warto嗆 a ON/OFF zatwierdza. Po ustawieniu timera za鈍ieca si ikonka, a wyj軼ie z trybu programowania nast瘼uje automatycznie po oko這 30 sekundach.

    Po szczeg馧y zapraszam do instrukcji urz康zenia :D .

    Zmiany mo積a wprowadzi tylko przy wy陰czonym ogrzewaniu, lecz nie dotyczy to zegara i timera. Pilot zdalnego sterowania jest bardzo prosty;
    Recenzja; Ciep這 w warsztacie czyli Chi雟ki klon Eberspacher'a D4.

    Je郵i mamy ju wszystko prawid這wo pod陰czone (zasilanie i odprowadzenie spalin) to lejemy paliwo i ogie :D Po blisko tygodniu grzania i "wypaleniu" oko這 7,5 litra paliwa opisz swoje przygody. Na pierwsze tankowanie wla貫m oko這 2,5 litra paliwa, mimo braku odpowietrzania "zapali這" prawie od razu (kr鏒kie, kilku-dziesi璚io centymetrowe przewody paliwowe). Kilka godzin grzania i czytania instrukcji, poszukiwanie baterii do pilota etc. Koniec ko鎍闚 ustawi貫m zegar i timer na nast瘼ny dzie na 6:00, wsta貫m ko這 7-mej rano i id z kaw na warsztat (gara "blaszak" ocieplony styropianem 2cm grubo軼i w cz窷ci warsztatowej). Ju po otwarciu drzwi czu wyra幡 r騜nic temperatur (na podw鏎ku oko這 3 stopni), termometr wskazuje 28 stopni! Sauna kurka (zapomnia貫m 瞠 ustawione grzanie na max), no c騜 fajnie cieplutko... Zach璚ony ciepe趾iem zmniejszy貫m moc na minimum i po kilku minutach urz康zenie si wy陰czy這 sygnalizuj帷 przegrzanie (Wrrr...). Po ponownym uruchomieniu zn闚 to samo, my郵 sobie 瞠 pewnie czujnik przegrzania pad(cz瘰ta usterka w pierwszych seriach D2/D4 Eberspachera). Jednak po ustawieniu oko這 po這wy mocy, ogrzewanie pracuje i si nie wy陰cza. Hmmm... Doszed貫m do wniosku 瞠 by mo瞠 konstrukcja "skrzynki" jest tu powodem, konstrukcja jest tak zrobiona 瞠 rura wylotowa spalin przebiega pod ogrzewaniem od strony wlotu zasysanego do ogrzania powietrza a tam w豉郾ie jest czujnik temperatury otoczenia. No trudno, w docelowym miejscu monta簑 rura wydechowa i tak b璠zie u這穎na inn tras. "Przeczesuj帷" instrukcj obs逝gi znalaz貫m spos鏏 zmiany trybu sterowania i prze陰czy貫m na regulacj temperatury(domy郵nie by豉 regulacja mocy). I zn闚 zaskoczenie, nawet przy ustawieniu 18 stopni (dla mnie optymalna) nic si nie wy陰cza :D.

    Tu wstawi jeszcze list b喚d闚/kod闚 usterek jakie mog by sygnalizowane;

    E-00 Praca prawid這wa (bez usterek)
    E-01 Zbyt niskie napi璚ie zasilania (wraz z kodem miga ikonka akumulatora)
    E-02 Zbyt wysokie napi璚ie zasilania (wraz z kodem miga ikonka akumulatora)
    E-03 Zwarcie lub przerwa 鈍iecy 瘸rowej (wraz z kodem miga ikonka 鈍iecy)
    E-04 Zwarcie lub przerwa pompki paliwa (wraz z kodem miga ikonka pompki)
    E-05 Przegrzanie (wraz z kodem miga ikonka ogrzewania, nast瘼uje automatyczne wy陰czenie)
    E-06 Uszkodzenie silnika dmuchawy (wraz z kodem miga ikonka dmuchawy)
    E-07 Uszkodzone po陰czenia elektryczne, s豉by kontakt, korozja etc. (wraz z kodem miga ikonka ale u mnie si nie pokaza豉 :D)
    E-08 Zga郾i璚ie p這mienia podczas pracy (wraz z kodem miga ikonka ogrzewania)
    E-09 Uszkodzenie czujnik闚 temperatury zewn皻rznej/przegrzania/p這mienia (wraz z kodem miga ikonka ogrzewania)
    E-10 Brak startu (wraz z kodem miga ikonka ogrzewania)

    W moim przypadku kilka razy pojawi si kod E-05 w sytuacji wy瞠j wymienionej, oraz E-08 jak sko鎍zy這 si paliwo w zbiorniku. Co ciekawe, kilkukrotny b陰d przegrzania w markowych urz康zeniach (Webasto, Eberspacher) powoduje blokad sterownika (bez resetu przy pomocy firmowego interfejsu diagnostycznego nie uruchomimy ogrzewania). Jak dla mnie brak takiej blokady jest w tym wypadku na plus, w celu skasowania kod闚 usterek po prostu wciskamy przycisk ON. Po zu篡ciu wszystkiego paliwa ze zbiornika postanowi貫m rozkr璚i agregat i zobaczy co ma wewn徠rz, przy okazji okaza這 si 瞠 prawie wszystkie 鈔uby s lu幡e :-( . Sama obudowa jest wykonana z cienkiej oko這 1mm blachy stalowej co powoduje 瞠 po rozpi璚iu klamerek trzymaj帷ych pokryw ca這嗆 robi si mocno chybotliwa;
    Recenzja; Ciep這 w warsztacie czyli Chi雟ki klon Eberspacher'a D4.
    Oraz 鈔odek po zdj璚iu pokrywy (widoczne logo Audi na zbiorniku :D);
    Recenzja; Ciep這 w warsztacie czyli Chi雟ki klon Eberspacher'a D4.
    O ile w przypadku przewodu ssawnego paliwa mamy solidny gumowy przew鏚 z opaskami;
    Recenzja; Ciep這 w warsztacie czyli Chi雟ki klon Eberspacher'a D4.
    To ju t這czny ich nie ma wcale;
    Recenzja; Ciep這 w warsztacie czyli Chi雟ki klon Eberspacher'a D4.
    Zar闚no od strony pompki jaki i "pieca";
    Recenzja; Ciep這 w warsztacie czyli Chi雟ki klon Eberspacher'a D4.

    Warto sprawdzi czy s 軼is這 wci郾i皻e na kr鵵ce, bo jakikolwiek wyciek b璠zie powodowa nieprawid這w prac. Panel kontrolera jest po陰czony ze sterownikiem do嗆 nietypowym 3-pinowym z陰czem o 鈔ednicy oko這 8mm (s豉bo widoczne);
    Recenzja; Ciep這 w warsztacie czyli Chi雟ki klon Eberspacher'a D4.
    W planie mam przed逝瞠nie przewodu do panelu i umieszczenie go w bardziej wygodnym miejscu (prawdopodobnie na 軼ianie nad sto貫m).
    Po wyj璚iu zbiornika paliwa i podp鏎ki pod niego (tylko wsuwana w odpowiednie prowadnice) oraz odkr璚eniu czterech 鈔ub mocuj帷ych i roz陰czeniu g堯wnej wtyczki mamy ca造 agregat na wierzchu;
    Recenzja; Ciep這 w warsztacie czyli Chi雟ki klon Eberspacher'a D4.

    Podobie雟two do Eberspachera D4 jest uderzaj帷e;
    Recenzja; Ciep這 w warsztacie czyli Chi雟ki klon Eberspacher'a D4.
    Poza kolorystyk widoczna jest r騜nica w monta簑 g鏎nej pokrywy, Eber na zatrzaski a "Chi鎍zyk" kratka na wlocie powietrza. Po zdj璚iu ca貫j obudowy r騜nice staj si bardziej widoczne;
    Recenzja; Ciep這 w warsztacie czyli Chi雟ki klon Eberspacher'a D4.

    Oraz Eber;
    Recenzja; Ciep這 w warsztacie czyli Chi雟ki klon Eberspacher'a D4.

    Najwa積iejsze elementy czyli dmuchawa, palnik;
    Recenzja; Ciep這 w warsztacie czyli Chi雟ki klon Eberspacher'a D4.
    Recenzja; Ciep這 w warsztacie czyli Chi雟ki klon Eberspacher'a D4.

    Oraz Eber z p馧ki sklepowej;
    Recenzja; Ciep這 w warsztacie czyli Chi雟ki klon Eberspacher'a D4.

    Palnik, wida s豉bej jako軼i lut na przewodzie paliwowym;
    Recenzja; Ciep這 w warsztacie czyli Chi雟ki klon Eberspacher'a D4.

    I w Eberspacherze z p馧ki sklepowej;
    Recenzja; Ciep這 w warsztacie czyli Chi雟ki klon Eberspacher'a D4.

    Sterownik te znacz帷o si r騜ni;
    Recenzja; Ciep這 w warsztacie czyli Chi雟ki klon Eberspacher'a D4.
    I orygina;
    Recenzja; Ciep這 w warsztacie czyli Chi雟ki klon Eberspacher'a D4.

    W celu kontroli pr璠ko軼i dmuchawy zastosowano identyczne rozwi您anie jak w Eberspacherze, dwa magnesy na wirniku dmuchawy i czujnik Halla w sterowniku. Daje to sygna zwrotny o pr璠ko軼i dmuchawy dla sterownika;
    Magnes;
    Recenzja; Ciep這 w warsztacie czyli Chi雟ki klon Eberspacher'a D4.
    Czujnik Halla w sterowniku;
    Recenzja; Ciep這 w warsztacie czyli Chi雟ki klon Eberspacher'a D4.

    Jak wida wi瘯szo嗆 g堯wnych element闚 jest w zasadzie identyczna (po rozmowach z kilkoma lud幟i dowiedzia貫m si 瞠 s zamienne), a r騜nica cenowa rz璠u 1:5-7 jest bardzo du瘸. Pewne drobne niedor鏏ki zostan by mo瞠 dopracowane w p騧niejszych wersjach, nie mniej musz potencjalnym nabywcom zwr鏂i uwag aby przed uruchomieniem rozkr璚i urz康zenie i dokr璚i 鈔uby gdy mo瞠 sko鎍zy si nieweso這. Stanowczo mog poleci to urz康zenie (w takiej czy innej wersji). Co do zu篡cia paliwa, deklarowane przez producenta 0,1-0,24l/h nie jest zgodne z rzeczywisto軼i aczkolwiek bliskie stanowi faktycznemu (wiele zale篡 od trybu pracy urz康zenia). Na 7,5 litra ogrzewanie przepracowa這 u mnie oko這 60 godzin z r騜n moc. W miar "kompaktowa" obudowa zbli穎na gabarytami do skrzynki typowego biurkowego PC mimo swej delikatnej konstrukcji spe軟ia zadanie. O ile do szumu dmuchawy mo積a si przyzwyczai, to do嗆 denerwuj帷e jest "klepanie" pompki paliwa. Mimo tego 瞠 jest umieszczona w gumowym uchwycie pe軟i帷ym rol amortyzatora jest zdecydowanie zbyt g這郾a(s造cha to na filmie). Pob鏎 pr康u w momencie startu wynosi oko這 6A (鈍ieca 瘸rowa), a podczas pracy z maksymaln pr璠ko軼i dmuchawy ok. 4A. Og鏊nie bardzo udany klon "wyszed" i jestem zadowolony z zakupu tego "pieca" :D.

    Ciepe趾a 篡cz :D

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisa podobny artyku? Wy郵ij do mnie a otrzymasz kart SD 64GB.
    O autorze
    ArturAVS
    Moderator HydePark/Samochody
    Offline 
    Z wykszta販enia technik RTV, z zami這wania elektronik/elektrotechnik konstruktor.
    Specjalizuje siw: kf, audio, elektronika truck, inne dziwne konstrukcje
    ArturAVS napisa 10533 post闚 o ocenie 1463, pom鏬 1303 razy. Mieszka w mie軼ie Grajewo. Jest z nami od 2005 roku.
  • HelukabelHelukabel
  • #2
    William Bonawentura
    Poziom 32  
    ArturAVS napisa:
    w przypadku zaniku zasilania sieciowego zostaje nam wewn徠rz plastikowej obudowy kawa rozgrzanego 瞠lastwa kt鏎y mo瞠 spowodowa "sp造ni璚ie" obudowy lub po瘸r (w poprzednim "eberku" kilka razy si zdarzy這 :-( ).


    Dobrze rozumiem, 瞠 awaria elektryczna (sterownik / wentylator) doprowadzi豉 do zap這nu obudowy?
  • #3
    ArturAVS
    Moderator HydePark/Samochody
    William Bonawentura napisa:
    Dobrze rozumiem, 瞠 awaria elektryczna (sterownik / wentylator) doprowadzi豉 do zap這nu obudowy?

    Na szcz窷cie nie by to zap這n. Wyst徙i zanik zasilania sieciowego, a ja wyszed貫m do sklepu akurat(mia貫m wtedy zasilanie bez bufora, ale pracowa這 tylko wtedy jak by貫m na warsztacie). Przy braku zasilania nie ma przep造wu powietrza (dmuchawa stoi) a co za tym idzie, obudowa przejmuje ciep這 z wymiennika. Dos這wnie sp造n窸a cho nie ca趾owicie. Zap這n raczej nie nast徙i gdy przy zaniku zasilania/usterce sterownik pierwsze co robi to wy陰cza pompk paliwa i "kr璚i" dmuchaw na maksymalne obroty aby szybko sch這dzi wymiennik(trwa to a temperatura spadnie poni瞠j 50 stopni). W najgorszym przypadku mog這by zapali si paliwo z w篹a przy palniku (kilka gram).
  • #4
    k124l
    Poziom 20  
    Te ostatnio montowa貫m identyczny piec tylko 瞠 na 24v , jak za tak cen to spodziewa貫m si najgorszego ale dramatu nie by這 .
  • #5
    Euzebiusz23091998
    Poziom 15  
    Mnie zastanawia z kolei kwestia wykonania je瞠li chodzi o bezpiecze雟two. Markowe produkty pewnie przechodzi造 wiele test闚 w fazie projektowania, jak i jako嗆 pewnie te musi by do嗆 wysoka, bo raczej producent nie ryzykowa豚y po瘸ru pojazdu i pozwu p騧niej, nie wspominaj帷 o braku sprzedawalno軼i. Jak to wygl康a twoim zdaniem w tym chi鎍zyku? Skoro pracowa貫 w serwisie, to pewnie jeste w stanie nieco por闚na kwestie bezpiecze雟twa :) I nie mam tu na my郵i zaniku zasilania, chocia i w samochodzie mo瞠 si przepali bezpiecznik. Bardziej interesuje mnie to, 瞠 ostatnia moda na samodzielne budowanie kamper闚 spowodowa豉, 瞠 du穎 ludzi to montuje, bo tanie. A ja w豉郾ie nie wiem, czy mia豚ym odwag, czy jednak wola豚ym dop豉ci do markowego produktu, tym bardziej, 瞠 to raczej do嗆 "palne" pojazdy (meble, pianki, itd)

    Pozdrawiam :D
  • #6
    ArturAVS
    Moderator HydePark/Samochody
    Euzebiusz23091998 napisa:
    Mnie zastanawia z kolei kwestia wykonania je瞠li chodzi o bezpiecze雟two.

    Konstrukcyjnie zasada dzia豉nia i wykonanie jest niemal瞠 identyczne jak w oryginale i tu nie ma si czym martwi. Najwi璚ej problem闚 stwarza oprzyrz康owanie (wi您ki elektryczne, przew鏚 wydechowy). Oryginalne urz康zenia maj wszystkie wymagane atesty i homologacje dopuszczaj帷e do u篡tku w pojazdach i 這dziach, tu jest "niby" certyfikat kontroli technicznej i znak CE ale wydaje mi si mocno w徠pliwy. Kwestia obudowy, tu te pewny nie jestem co do materia逝 z jakiego zosta豉 wykonana. W oryginale to jakie wytrzyma貫 na temperatur tworzywo, kt鏎e naprawd mocno trzeba zagrza aby je uszkodzi (kilka razy zdarzy這 si spalenie bezpiecznika i nic si nie sta這, po ostygni璚iu normalnie pracowa這). Moja warsztatowa obudowa "sp造n窸a" gdy by豉 zamiennikiem, a i sam piec nie by sterowany przez oryginalny sterownik (mocno przesadzi貫m z moc).
    Euzebiusz23091998 napisa:
    czy jednak wola豚ym dop豉ci do markowego produktu

    Sp鎩rz na cen orygina逝; http://ogrzewania.net.pl/shop/product/eberspaecher-airtronic-d4-12v . Przy takich r騜nicach w cenie wybra豚y klon, a kwestia bezpiecze雟twa to tylko odpowiedni monta.
  • #7
    rafcio363
    Poziom 30  
    I jak taka dmuchawa si kszta速uje finansowo od zwyk貫go farela 1kw lub grzejnika olejnego kt鏎y mo積a kupi do 100z?
    Chodzi mi o zasadno嗆 takiego zakupu jako ogrzewania.
    Gara to ma造 metra i nagrzewa si szybko.
  • #8
    ArturAVS
    Moderator HydePark/Samochody
    rafcio363 napisa:
    Chodzi mi o zasadno嗆 takiego zakupu jako ogrzewania.

    Wygoda przede wszystkim.
    rafcio363 napisa:
    I jak taka dmuchawa si kszta速uje finansowo od zwyk貫go farela 1kw lub grzejnika olejnego kt鏎y mo積a kupi do 100z?

    rafcio363 napisa:
    Gara to ma造 metra i nagrzewa si szybko.

    Spr鏏uj nagrza gara blaszak do 15-18 stopni przy -20 na zewn徠rz tak Farelk. Wpisz w wyszukiwark "chi雟kie webasto" i por闚naj ceny.
  • HelukabelHelukabel
  • #9
    rafcio363
    Poziom 30  
    Gara murowany, zima, ustawiam farel 1kw bezpo鈔ednio na miejsce w kt鏎ym stoj i nie odczuwam dyskomfortu pracy przez 3h. D逝瞠j nie korzysta貫m.
    -18stopni - takich zim ju nie ma w mojej okolicy od lat.
    Ale zapraszam do dyskusji, mo瞠 kto pochwali si jeszcze swoim rozwi您aniem.
  • #10
    ArturAVS
    Moderator HydePark/Samochody
    Do typowych prac mechanicznych temperatura poni瞠j 10 stopni jeszcze ujdzie, ale do pracy przy elektronice(zw豉szcza precyzyjnej typu SMD) nie ma szans. Komfort to poj璚ie wzgl璠ne, ale jak dla mnie minimum to 15 stopni. Druga rzecz, ju nagrzane pomieszczenie nie potrzebuje du穎 mocy aby utrzyma temperatur. B喚dem jest grzanie wtedy gdy co robimy i jest zimno.
    rafcio363 napisa:
    -18stopni - takich zim juz niema w mojej okolicy od lat.

    A trafi si kilka dni "siarczystych mroz闚" i pilna robota i co wtedy? Klucza w r瘯u nie utrzymasz nie m闚i帷 o lutownicy. Szanuj swoje zdrowie i wol zap豉ci wi璚ej za paliwo i mie komfort pracy.
  • #11
    rafcio363
    Poziom 30  
    Widocznie ty m闚isz o pracy zarobkowej w gara簑 a ja m闚i o pracy okazyjnej na potrzeby w豉snych pojazd闚 😉
  • #12
    ArturAVS
    Moderator HydePark/Samochody
    rafcio363 napisa:
    ja m闚i o pracy okazyjnej na potrzeby w豉snych pojazd闚 😉

    Komfort jest w ka盥ym przypadku wa積y.
  • #13
    Tommy82
    Poziom 40  
    Truma te produkuje sprz皻 grzewczy. Widzia貫m kiedy w ci庵niku siod這wym kt鏎y je寮zi za granic na biopaliwie takie postojowe tylko 瞠 na gaz.
    Plusy dzia豉這 identycznie jak paliwowe. Webasto nie mia這 wp造wu na zu篡cie paliwa. Gazu do gotowania nie braknie ;).
    Minusy upierdliwo嗆 zwi您ana z butlami, trzeba wymienia montowa wyci庵a d德iga, pamieta mie na zapasie.
    Kolejny minus to zostaje zawsze co w butli 瞠by z pusta nie jecha ani pe軟ej nie wie潭.
  • #14
    nici
    Poziom 36  
    Ja ju drugie takie urz康zenie posiadam. Pierwsze 3KW sprzeda貫m i kupi貫m 5KW. Do gara簑 idealna opcja. Szybko czu ciep貫 powietrze, a ilo嗆 spalanego paliwa mnie 鈔ednio interesuje.
    ArturAVS napisa:
    Szanuj swoje zdrowie i wol zap豉ci wi璚ej za paliwo i mie komfort pracy.
    Dok豉dnie.
  • #15
    ArturAVS
    Moderator HydePark/Samochody
    Tommy82 napisa:
    Truma te produkuje sprz皻 grzewczy.

    Mam z貫 do鈍iadczenia z tym typem ogrzewania. Jeden z moich znajomych kierowc闚 ju si nie obudzi ze snu, by um闚iony na przegl康 tego ogrzewania po powrocie z trasy bo co szwankowa這.
    Zatru si tlenkiem w璕la, a najprawdopodobniej sam co pogrzeba i w陰czy je na noc. M這dy ch這pak, 25 lat. Zostawi 穎n w ci捫y i dwuletni c鏎k.
    nici napisa:
    ilo嗆 spalanego paliwa mnie 鈔ednio interesuje.

    Ja ju w naprawd wyj徠kowej sytuacji kupuj (przez siedem lat dwa razy po 5l), wi瘯szo嗆 moich znajomych to przewo幡icy z w豉snymi stacjami paliw, tak 瞠 tu 5l tu 10l i nigdy nie brakuje.
    Mam te kilka ogrzewa "mokrych", bo mia貫m w planach zrobienie ogrzewania mieszkania. Ale ze wzgl璠u na chorob i niepe軟osprawno嗆 kt鏎a mnie dopad豉 to czasowo sobie to odpuszcz.
  • #16
    Tommy82
    Poziom 40  
    @ArturAVS
    Jak si spaliny dostan do kabiny to ka盥e b璠zie potencjalnie 鄉iertelne.
  • #17
    misiekpb
    Poziom 21  
    Dlatego mokre Webasto jest bezpieczniejsze chyba?
  • #18
    Tomek515
    Poziom 22  
    Rozgl康am si za jak捷 alternatyw dla piec闚 na paliwo sta貫. W sumie to ogrzewanie wydaje si fajne ale ba bym si nastawi je wieczorem na rano. Zniech璚a mnie konieczno嗆 akumulatora dla bezpiecze雟twa i kilka aspekt闚 na temat pewno軼i po陰cze o kt鏎ych wspomnia貫. Bez nadzoru troch strach :(
  • #19
    ArturAVS
    Moderator HydePark/Samochody
    Tommy82 napisa:
    Jak si spaliny dostan do kabiny to ka盥e b璠zie potencjalnie 鄉iertelne.

    Zgadza si, na pocz徠ku tego wieku by te problem z cz窷ciami zamiennymi do Trumy w kraju.
    misiekpb napisa:
    Dlatego mokre Webasto jest bezpieczniejsze chyba?

    Zale篡 jakie, takie np. DW/BW50 (5kW) ma na tyle nisk temperatur spalin 瞠 uszczelki na wydechu s gumowe ale ju np. DW80/Thermo 90S/ST nie. S te modele stosowane w autobusach o mocy 20-40kW gdzie takim "piecem" mo積a budynek ogrza cho konstrukcyjnie s mocno zbli穎ne do kot堯w zasilanych OO. W przypadku mokrych jest te niebezpiecze雟two zagotowania cieczy w obiegu.
    Tomek515 napisa:
    W sumie to ogrzewanie wydaje si fajne ale ba bym si nastawi je wieczorem na rano.

    Wraz ze wzrostem komfortu w nowych autach, wiele z nich jest fabrycznie wyposa穎nych w ogrzewanie postojowe (mowa o osobowych) i ludzie u篡waj bez strachu.
    Tomek515 napisa:
    Zniech璚a mnie konieczno嗆 akumulatora dla bezpiecze雟twa i kilka aspekt闚 na temat pewno軼i po陰cze o kt鏎ych wspomnia貫. Bez nadzoru troch strach

    Jak zamontujesz zgodnie ze sztuk i instrukcj to nie masz si czego obawia. To przedstawione w artykule tak jak pisa貫m jako zasilania u篡wa zasilacza CCTV 10A/12V+akumulator 7Ah/12V i ju blisko dwa tygodnie dzia豉 ok. (a sp璠zam na warsztacie oko這 6-8 godzin dziennie). Dla pewno軼i mo積a dobudowa dodatkowe zabezpieczenia czy te czujnik tlenku w璕la.
    Tomek515 napisa:
    Rozgl康am si za jak捷 alternatyw dla piec闚 na paliwo sta貫.

    Wygoda, czysto嗆 i bezpiecze雟two zdecydowanie wi瘯sze.
  • #20
    Dziarski Hank
    Poziom 29  
    Panowie, przy u篡tkowaniu takiego sprz皻u czujnik CO to ABSOLUTNA podstawa. Taki detektor firmy Kidde to koszt ko這 100 z. Ta st闚a mo瞠 uratowa 篡cie.
  • #21
    ArturAVS
    Moderator HydePark/Samochody
    Dziarski Hank napisa:
    czujnik CO to ABSOLUTNA podstawa

    Hmmm... Z tego co pami皻am to Volvo w swoich ci篹ar闚kach od lat 90-tych fabrycznie montowa這 czujniki CO. Z drugiej strony spos鏏 monta簑 w ci篹ar闚kach praktycznie uniemo磧iwia przedostawanie si spalin do wn皻rza kabiny (przewody ss帷y powietrza spalania i wydechowy oraz zasilaj帷y paliwem nie s w kabinie) chyba 瞠 "buda" jest tak skorodowana 瞠 przypomina sito :D
    Sam pomys z czujnikiem jak najbardziej ok., gdzie nawet mam taki z Volva w豉郾ie ale zdemontowany bo piszcza przy pracach z palnikiem na warsztacie.
  • #22
    Dziarski Hank
    Poziom 29  
    Pami皻ajcie, 瞠 czad zabija bezobjawowo. Jak si zorientujecie, 瞠 co jest nie tak, b璠zie ju za p騧no. Polecam naby taki z wy鈍ietlaczem, np 7DCO

    Recenzja; Ciep這 w warsztacie czyli Chi雟ki klon Eberspacher'a D4.

    I nie, nie reklamuje konkretnego sprz皻u. Przestrzegam tylko, jako osoba kt鏎a przez CO prawie zesz豉 z tego 鈍iata. Par lat temu ka盥y z rodziny kto mieszka w domu z piecykiem gazowym czy mia gara z warsztatem dostawa ode mnie takie urz康zenie na urodziny/pod choink.
  • #24
    Tommy82
    Poziom 40  
    @nici
    Chodzi o uszkodzone urz康zenie kt鏎e spowoduje 瞠 te b璠 si do kabiny dostawa.
  • #27
    Tomek515
    Poziom 22  
    ArturAVS jeste mo瞠 w stanie oszacowa troch bli瞠j zu篡cie paliwa? Liczy貫m w豉郾ie koszt zu篡cia energii dla grzejnika elektrycznego 5kw i my郵 o twoim ogrzewaniu. Zastanawiam si czy r騜nica koszt闚 nie b璠zie na tyle ma豉 瞠 ogrzewanie elektryczne okaza這 by si korzystniejsze. Webasto jest jednak do嗆 skomplikowane i trzeba odprowadzi spaliny.
  • #29
    romeo2003
    Poziom 10  
    Chcia豚ym zauwa篡 jedn rzecz o kt鏎ej nikt nie wspomnia. W klonie podczas pracy z maksymaln moc (przy rozpocz璚iu ogrzewania danego pomieszczenia) gdy ogrzewanie dochodzi do punktu g鏎nej granicy temperatury pieca (przegrzania) pompka spowalnia, dmuchawa pozostaje na wysokich obrotach a do momentu przestudzenia (oko這 20 st. C ) i znowu pompka paliwa przy酥iesza i tu zaczyna si problem, bo w g鏎nych granicznych temperaturach RURA WYDECHOWA ROZGRZEWA SIE DO CZERWONO列I na odcinku oko這 15 cm. Problem mija gdy rura wydechowa zostaje zaraz na wyj軼iu zagi皻a w liter U lub w ko這. Recenzja; Ciep這 w warsztacie czyli Chi雟ki klon Eberspacher'a D4.
  • #30
    ArturAVS
    Moderator HydePark/Samochody
    Tomek515 napisa:
    ArturAVS jeste mo瞠 w stanie oszacowa troch bli瞠j zu篡cie paliwa?

    Jak znajd jakie ma貫 naczynie z podzia趾 to dok豉dnie zmierz. Ale ju widz 瞠 oko這 0,3l/h to max.
    romeo2003 napisa:
    RURA WYDECHOWA ROZGRZEWA SIE DO CZERWONO列I

    W niczym to nie przeszkadza, a wynika z nieco dziwnego algorytmu sterowania i w徠貫j grubo軼i blachy kt鏎a u mnie wynosi 0,3mm(!). Przy prawid這wym monta簑 nie ma niebezpiecze雟twa.
    romeo2003 napisa:
    Problem mija gdy rura wydechowa zostaje zaraz na wyj軼iu zagi皻a w liter U lub w ko這.

    Co jest ewidentnie nie wskazane ze wzgl璠u na poprawne spalanie. Nale篡 unika zagi耩 wi瘯szych ni 90 st. i w miar mo磧iwo軼i u篡wa jak najkr鏒szych wydech闚. Przy poprzednim ogrzewaniu mia貫m wydech zrobiony z rurek miedzianych polutowanych "na twardo" z kilkoma kolankami i co sezon musia貫m czy軼i wn皻rze z nagaru.
    Strumien swiadomosc... napisa:
    Musia豉 by by nieszczelno嗆 z komory na obudow.

    Kt鏎a w normalny spos鏏 nie powstanie, musia豚y by fizycznie uszkodzona obudowa palnika(wymiennik). Mia貫m kiedy w naprawie przypadek 瞠 "naprawiacz" w og鏊e nie za這篡 uszczelek i by造 przedmuchy do wewn徠rz, ale z tego wzgl璠u "nie zapali這" i sko鎍zy這 si na wy陰czeniu i trafieniu do mnie oraz wietrzeniu kabiny (Volvo FH12 '07).