Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Fade IN - Fade OUT z wykorzystaniem MOC3021 lub MOC3041 oraz BT136

limerick_irl 29 Oct 2020 15:28 858 22
    limerick_irl
    Level 10  
    Witam,
    Jestem laikiem i proszę się ze mnie nie śmiać. Staram się ulepszyć urządzenia domowe na miarę moich skromnych umiejętności. Utknąłem na schemacie włącznika swiateł wykorzystującym "efekt kinowy". Na podstawie znalezionych w sieci rozwiązań stworzyłem załączony schemat i proszę o porady:
    1. Czy będzie to działać?
    2. Czy da się przenieść elementy tworzace efekt kinowy czyli rezystor 100k i kondensator 100uF na drugą strone optotriaka sterując bezpośrednio bramką triaka BT136?
    Układ ma być podłączony do ESP8266-12S i sterowany jednym z GPIO zamiast przekaźnika (+3,3V i GND)
    Ma dać efekt powolnego zapalania i gaszenia światła.
    Stosując rozwiązania które już działają w domu chciałbym wykorzystać MOC3041 (mam ich dużo) przenosząc cześć układu odpowiedzialną za sterowanie bramką tranzystora do nóżki 4 optotriaka i tym samym sterować bramką triaka BT136, oczywiście z dopasowaniem wartości rezystorów i kondensatora i modyfikacją schematu.
    Układ ma sterować włączaniem oświetlenia domowego tzn halogeny do 3W, żarówki ledowe itp. Fade IN - Fade OUT z wykorzystaniem MOC3021 lub MOC3041 oraz BT136
    398216 Usunięty
    Level 43  
    W prosty sposób można to wykonać stosując komparator, który jedno wejście miałby sterowane piłą synchronizowaną z siecią a drugie w podobny sposób jak na schemacie Autora (tranzystor z kondensatorem). Idealnie nie będzie, ale moim zdaniem efekt powinien być zadowalający; tylko trzeba by dobrać pojemność tak, by czas był odpowiedni.
    japycz321
    Level 26  
    Quote:
    Układ ma być podłączony do ESP8266-12S i sterowany jednym z GPIO zamiast przekaźnika (+3,3V i GND)
    Ma dać efekt powolnego zapalania i gaszenia światła.