Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Multimetr Fluke
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Prostownik 3/6/12V - Niecodzienne zachowanie amperomierza na jednym zakresie nap

loskamilos111 29 Oct 2020 22:07 1098 26
  • #1
    loskamilos111
    Level 10  
    Dobry wieczór.
    Zwracam się z prośbą o wyjaśnienie sprawy, bo jest ona dość dziwna.

    Otóż, jakiś czas temu wujek przekazał mi prostownik do przeglądu, gdyż przestał działać po przeciążeniu. Widać to doskonale po stanie izolacji przewodów na zdjęciu.
    Skutkiem przeciążenia urządzenia było upalenie gniazda oraz samego bezpiecznika po stronie DC - na czas naprawy zastąpione kawałkiem przewodu 0,5mm ze skrętki. Ale nie o to tutaj chodzi.

    Prostownik posiada trzy zakresy napięć ładowania: 3, 6 oraz 12V. I teraz zaczyna się zagadka. Na krokodylkach prostownika zawsze pojawia się napięcie o biegunowości zgodnej z kolorami przewodów, czyli + na czerwonym i - na niebieskim. Zawsze również prąd płynie zgodnie z przyłożonym napięciem, potwierdzone multimetrem oraz miernikiem cęgowym. Wskazówka amperomierza na zakresie 3 i 6V wychyla się w prawo, czyli zgodnie z oczekiwaniami. A przy napięciu ładowania 12V wskazówka amperomierza wychyla się w lewo!
    Co więcej;
    Zamieniłem miejscami przewody podłączone do amperomierza. W tej sytuacji niezależnie od napięcia ładowania wskazówka amperomierza zawsze wychylała się w lewo!

    O co tu chodzi? Okablowanie wewnątrz prostownika nie zostało zmienione od czasu uszkodzenia, amperomierz wygląda na sprawny, ponieważ działa przy 3 i 6V, ale jakie licho skłania go do pracy w odwrotnym kierunku przy przełączeniu na ładowanie 12V? Brak mi już pomysłów.

    Brak tabliczki znamionowej - druga połowa obudowy została u wujka, wiem tylko, że ten prostownik jest produkcji polskiej.
    Ten bajzel w środku to stan zastany i przewidziany do uporządkowania, ale obecnie nie wiem czy to ma sens.

    Prostownik 3/6/12V - Niecodzienne zachowanie amperomierza na jednym zakresie napProstownik 3/6/12V - Niecodzienne zachowanie amperomierza na jednym zakresie nap

    Uznałem ten dział za najodpowiedniejszy, ale jeśli jestem w błędzie to proszę o przeniesienie.
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Multimetr Fluke
  • #2
    nikusert
    Level 39  
    Witam .
    Zegar o podziałce 3-6-12 to amperomierz ,nie woltomierz .Wskazuje prąd ładowania ,nie napięcie .Prostownik zapewne jest jedynie na 12V .Wtykiem bananowym z przewodem ,wkładanym do odpowiednich otworów ,możemy ustawić prąd ładowania ,gdyż transformator posiada wiele odczepów.
  • Multimetr Fluke
  • #3
    loskamilos111
    Level 10  
    nikusert wrote:
    Witam .
    Zegar o podziałce 3-6-12 to amperomierz ,nie woltomierz .Wskazuje prąd ładowania ,nie napięcie .Prostownik zapewne jest jedynie na 12V .Wtykiem bananowym z przewodem ,wkładanym do odpowiednich otworów ,możemy ustawić prąd ładowania ,gdyż transformator posiada wiele odczepów.


    Na podziałce amperomierza widnieją cyfry 0-4-6-12 i owszem, widzę co jest na nim napisane i wiem, że prądu nie mierzy się woltomierzem. Proszę przeczytać ze zrozumieniem treść wątku. Nie pytam w nim o zasadę działania prostownika.

    Poniżej wstawiam zdjęcie, które powinno rozjaśnić co jest do czego.
    Prostownik 3/6/12V - Niecodzienne zachowanie amperomierza na jednym zakresie nap
  • #4
    olekt2002
    Level 30  
    Prostownik ten służy do ładowania akumulatorów 6V oraz 12V. zakres przestawia się przewodem z banankiem na dole, obok bezpieczników. Prąd ładowania ustawia się w górnej części, również banankiem. w tym prostowniku najczęstszym problemem jest właśnie przegrzane gniazdo bezpiecznika oraz skorodowane gniazda bananowe.

    Dodano po 2 [minuty]:

    loskamilos111 wrote:
    Na podziałce amperomierza widnieją cyfry 0-4-6-12
    i to jest skala prądu ładowania od 0 do 12 A
  • #5
    nikusert
    Level 39  
    W jakim położeniu jest wskazówka amperomierza gdy masz go podłączony do zasilania ,lecz nie podłączony do akumulatora ,czy jest na zero.
  • #6
    loskamilos111
    Level 10  
    olekt2002 wrote:
    Prostownik ten służy do ładowania akumulatorów 6V oraz 12V. zakres przestawia się przewodem z banankiem na dole, obok bezpieczników. Prąd ładowania ustawia się w górnej części, również banankiem. w tym prostowniku najczęstszym problemem jest właśnie przegrzane gniazdo bezpiecznika oraz skorodowane gniazda bananowe.


    Po raz kolejny proszę o odpowiedź na pytanie zadane w temacie, a nie tłumaczenie jak działa prostownik.

    olekt2002 wrote:

    Dodano po 2 [minuty]:

    loskamilos111 wrote:
    Na podziałce amperomierza widnieją cyfry 0-4-6-12
    i to jest skala prądu ładowania od 0 do 12 A


    Ludzie, szanujmy się...

    Dodano po 1 [minuty]:

    nikusert wrote:
    W jakim położeniu jest wskazówka amperomierza gdy masz go podłączony do zasilania ,lecz nie podłączony do akumulatora ,czy jest na zero.


    Jest na zero. Wskazówka amperomierza wychyla się jedynie podczas ładowania. Jednak wyłącznie przy napięciu ładowania 12V wychyla się ona w lewo niezależnie od nastawionego prądu.
  • #7
    olekt2002
    Level 30  
    Jakie napięcia występują na zaciskach bez podłączonego akumulatora?
  • #8
    tyqva
    Level 26  
    loskamilos111 wrote:
    O co tu chodzi? Okablowanie wewnątrz prostownika nie zostało zmienione od czasu uszkodzenia, amperomierz wygląda na sprawny, ponieważ działa przy 3 i 6V, ale jakie licho skłania go do pracy w odwrotnym kierunku przy przełączeniu na ładowanie 12V?
    ...
    Ten bajzel w środku to stan zastany i przewidziany do uporządkowania, ale obecnie nie wiem czy to ma sens

    Na pytanie zadane w temacie odpowiedź jest jedna - nie ma sensu porządkować ten bajzel.
  • #9
    nikusert
    Level 39  
    Czyli w położeniu 12V wskazuje 0?.
  • #10
    loskamilos111
    Level 10  
    olekt2002 wrote:
    Jakie napięcia występują na zaciskach bez podłączonego akumulatora?

    Spieszę z odpowiedzią.
    Prostownik ustawiony na napięcie 12V, nastawa prądu - pozycja kolejno:
    1. 13,8V
    3. 15,5V
    6. 17,8V
    9. 20V
    12. 22,5V

    Dodano po 1 [minuty]:

    nikusert wrote:
    Czyli w położeniu 12V wskazuje 0?.

    Tak, wskazówka zawsze wskazuje zero jeśli na żabki prostownika nie przyłożę obciążenia.
  • #11
    nikusert
    Level 39  
    Jak dasz na pozycję (1) ,podpisz pod akumulator ,oskarżył na naciskach,co wskazuje amperomierz.
  • #12
    loskamilos111
    Level 10  
    nikusert wrote:
    Jak dasz na pozycję (1) ,podpisz pod akumulator ,oskarżył na naciskach,co wskazuje amperomierz.


    Nie jestem pewien czy zrozumiałem pytanie, ale po podłączeniu prostownika do akumulatora na pozycji prądu ładowania 1 nie dzieje się nic. Nic dziwnego, akumulator jest naładowany, a pozycja 1 to najmniejszy prąd ładowania.
  • #13
    abart64
    Level 31  
    No ciekawe to jest. Z niecierpliwością czekam na wyjaśnienia ( podejrzenia) mądrzejszych.
  • #14
    nikusert
    Level 39  
    Czy jak dasz na (2) ,amperomierz się wychyla?.Jakpodłączysz prostownik do akumulatora na zakresie (1),(2) napięcie wzrastania na akumulatorze ,jest różnica napięcia akumulatora , z prostownikiem lub,bez prostownika.
  • #15
    Adamcyn
    Level 38  
    loskamilos111 wrote:
    A przy napięciu ładowania 12V wskazówka amperomierza wychyla się w lewo!
    Co więcej;
    Zamieniłem miejscami przewody podłączone do amperomierza. W tej sytuacji niezależnie od napięcia ładowania wskazówka amperomierza zawsze wychylała się w lewo!

    Podstaw na próbę inne diody prostownicze.
    Jeżeli to nie pomoże to pewnie coś nie tak z uzwojeniem wtórnym.
  • Helpful post
    #16
    homo_sapiens
    Level 17  
    Dla tych, których intryguje płyta czołowa tego pseudo zabytku opis regulacji, znaleziony w internecie: "Prostownik posiada trzy gniazda do regulacji zgrubnej i dwanaście gniazd do regulacji precyzyjnej co daje w sumie 36 stopni regulacji napięcia prostownika .Prostownik naładuje wszelkie akumulatory od 2V do 12V . Zakresy zgrubnej regulacji 0V plus 12 stopni regulacji dokładnej , następnie 6V plus 12 stopni regulacji dokładnej i trzeci zakres 12V plus 12 stopni regulacji dokładnej . Regulacji dokonuje sie banalnie prosto przez przekładanie wtyczek na elastycznych przewodach do kolejnych gniazd radiowych do których doprowadzono przewody niskiego napięcia z odczepów transformatora . Wyrób polskiej Spółdzielni z Bielska -Białej". Dla niewierzących chciałem wstawić dodatkowo link ale prawomyślność Elektrody mnie zakrzyczała: Próbujesz wstawić link do aukcji, która po pewnym czasie wygaśnie, a przez to temat stanie się bezużyteczny dla innych.:oops:
  • #17
    ADB-6
    Level 26  
    Zamiast podłączać od razu akumulator, najpierw sprawdź jak zachowuje się wskazówka amperomierza przy obciążeniu np. żarówką samochodową. Jeśli wychylenie będzie prawidłowe (w prawo), a przy obciążeniu akumulatorem w lewo, to prawdopodobnie uszkodzona jest któraś dioda. Trochę się zastanawiam nad tym kondensatorem widocznym na fotce. On stoi na wyjściu?
  • #18
    Adamcyn
    Level 38  
    ADB-6 wrote:
    Zamiast podłączać od razu akumulator, najpierw sprawdź jak zachowuje się wskazówka amperomierza przy obciążeniu np. żarówką samochodową.
    Jeśli wychylenie będzie prawidłowe (w prawo), a przy obciążeniu akumulatorem w lewo, to prawdopodobnie uszkodzona jest któraś dioda

    Dobry pomysł.
    Na zakresie 12 V napięcie na akumulatorze jest wyższe niż na prostowniku, i prąd płynie w odwrotną stronę.
  • #19
    Krzys55
    Level 25  
    Adamcyn wrote:
    Dobry pomysł.
    Na zakresie 12 V napięcie na akumulatorze jest wyższe niż na prostowniku, i prąd płynie w odwrotną stronę.
    Na zakresach 3V i 6V napięcie akumulatora też jest wyższe . Zamień bieguny amperomierza. Test kolegi @ ADB-6 wyjaśni wszystko.
  • #20
    abart64
    Level 31  
    Krzys55 wrote:
    Zamień bieguny amperomierza.

    loskamilos111 wrote:
    Zamieniłem miejscami przewody podłączone do amperomierza. W tej sytuacji niezależnie od napięcia ładowania wskazówka amperomierza zawsze wychylała się w lewo!
  • #21
    loskamilos111
    Level 10  
    Adamcyn wrote:
    loskamilos111 wrote:
    A przy napięciu ładowania 12V wskazówka amperomierza wychyla się w lewo!
    Co więcej;
    Zamieniłem miejscami przewody podłączone do amperomierza. W tej sytuacji niezależnie od napięcia ładowania wskazówka amperomierza zawsze wychylała się w lewo!

    Podstaw na próbę inne diody prostownicze.
    Jeżeli to nie pomoże to pewnie coś nie tak z uzwojeniem wtórnym.


    Diody sprawdzone, są w porządku.

    Dodano po 3 [minuty]:

    ADB-6 wrote:
    Zamiast podłączać od razu akumulator, najpierw sprawdź jak zachowuje się wskazówka amperomierza przy obciążeniu np. żarówką samochodową. Jeśli wychylenie będzie prawidłowe (w prawo), a przy obciążeniu akumulatorem w lewo, to prawdopodobnie uszkodzona jest któraś dioda. Trochę się zastanawiam nad tym kondensatorem widocznym na fotce. On stoi na wyjściu?


    Sprawdzałem go przede wszystkim na obciążeniu rezystancyjnym, nic to nie zmienia.
    Nie pomyślałem przy pisaniu tematu o tym, że wskazówka amperomierza może wychylić się w złym kierunku z powodu wyższego napięcia na akumulatorze niż prostowniku. Przepraszam za to, wprowadziłem kilka osób w nie ten tok myślenia jaki chciałem.

    Edit: Tak, kondensator jest na wyjściu DC. Nie mierzyłem go, nie nosi wizualnych oznak uszkodzenia. Poza tym dziwnym byłoby jego wybiórcze działanie przy określonym napięciu.

    Panowie, chcąc zaoszczędzić Wasz czas podmienię po prostu amperomierz na inny i poinformuję o efektach. Wskutek rozmyślań na ten temat i konsultacji ze znajomymi elektrykami tylko on może tutaj stawać okoniem.
  • #22
    loskamilos111
    Level 10  
    loskamilos111 wrote:
    Panowie, chcąc zaoszczędzić Wasz czas podmienię po prostu amperomierz na inny i poinformuję o efektach.

    Tak też zrobiłem i okazało się, że rzeczywiście wadliwy jest amperomierz (sic!).

    Tylko czy ktoś jest mi w stanie wytłumaczyć dlaczego działa nieprawidłowo wyłącznie dla napięcia 12V? Prąd dla 3 i 6V wskazuje w porządku... Temat pozostawiam otwarty, być może znajdzie się ktoś, kto potrafi tę sprawę wyjaśnić.

    Dziękuję wszystkim za zabranie głosu i pomoc. Wrzucę jeszcze poglądowo dwa zdjęcia rzeczonego obiektu w postaci amperomierza.
    Z poważaniem,
    Kamil
    Prostownik 3/6/12V - Niecodzienne zachowanie amperomierza na jednym zakresie nap Prostownik 3/6/12V - Niecodzienne zachowanie amperomierza na jednym zakresie nap
  • #23
    Adamcyn
    Level 38  
    loskamilos111 wrote:

    Tak też zrobiłem i okazało się, że rzeczywiście wadliwy jest amperomierz


    Podstawiłeś inny (jaki?) i działa prawidłowo?

    loskamilos111 wrote:

    Tylko czy ktoś jest mi w stanie wytłumaczyć dlaczego działa nieprawidłowo wyłącznie dla napięcia 12V? Prąd dla 3 i 6V wskazuje w porządku...

    Bardzo chętnie - sam jestem ciekawy, jaki jest tam ustrój pomiarowy.

    Prześlesz mi Kamilu ten amperomierz?
    Oczywiście, pokryję z góry koszty wysyłki.
  • #24
    loskamilos111
    Level 10  
    Adamcyn wrote:
    Podstawiłeś inny (jaki?) i działa prawidłowo?

    loskamilos111 wrote:

    Tylko czy ktoś jest mi w stanie wytłumaczyć dlaczego działa nieprawidłowo wyłącznie dla napięcia 12V? Prąd dla 3 i 6V wskazuje w porządku...

    Bardzo chętnie - sam jestem ciekawy, jaki jest tam ustrój pomiarowy.

    Prześlesz mi Kamilu ten amperomierz?
    Oczywiście, pokryję z góry koszty wysyłki.


    Podstawiłem dwa, jeden ze starej poczciwej Warszawy (mowa o samochodzie rzecz jasna) oraz inny nieznanego mi pochodzenia, obydwa analogowe "dwukierunkowe", jeden ma zakres (-20)-0-(+20)A, drugi (-50)-0-(+50)A. Obydwa wskazują poprawny kierunek przepływu prądu zależnie od biegunowości podłączenia.

    Prześlę Ci go zupełnie za darmo, muszę się tylko dogadać z wujkiem czy aby przypadkiem sam nie chce go rozebrać :) Odezwę się na priw na dniach, najpóźniej w niedzielę.
  • #25
    Adamcyn
    Level 38  
    loskamilos111 wrote:
    Prześlę Ci go zupełnie za darmo, muszę się tylko dogadać z wujkiem czy aby przypadkiem sam nie chce go rozebrać

    Dzięki Kamilu,
    ale może raczej namów wujka, abyśmy rozbierali razem.

    Będzie interesujący teardown. :)
  • #26
    cyruss
    Level 30  
    Zdziwicie się po rozebraniu amperomierza.
    Z rozebraniem może być trochę problemu - obudowa jest zaciśnięta / zawalcowana i chyba będzie to badanie niszczące...
    Przypuszczam że wszystkie trzy opisane w tym wątku mają podobną budowę.
    Jest to specyficzna odmiana ustroju elektromagnetycznego na prąd stały stosowana w starych samochodach.
    Wewnątrz jest jeden, ewentualnie kilka zwojów grubego drutu, a w tym 50-0-50 A może to być nawet prosty przewód. Pole magnetyczne wytwarzane przez prąd płynący przez ten przewód / cewkę oddziałuje na namagnesowaną blaszkę przymocowaną do wskazówki. I tyle.
    Dokładność pomiaru jest żadna, chodziło o wskazanie czy prąd płynie do czy z akumulatora. Czasy sprzed epoki alternatorów, kiedy prądnica z niesprawnym reglerem przy zbyt niskich obrotach mogła pobierać prąd z akumulatora zamiast go ładować.
    A ten oryginalny, z tego zabytkowego prostownika, pokazywał prąd wzbudzenia prądnicy wojskowego agregatu prądotwórczego, przynajmniej ja w takim zastosowaniu go spotkałem.

    Wracając do problemu od którego temat się rozpoczął - pewności nie mam ale przyczyną mógł być problem z izolacją - na zaciskach amperomierza do obudowy prostownika, wewnątrz amperomierza, na "bananowym przełączniku napięcia" do obudowy (na fotce widać goły bolec z wtyczki 220V zamiast "bananka"), itp.
    Jeśli kogoś zdziwiły bardzo wysokie napięcia na wyjściu zmierzone przez twórcę tematu - to skutek podłączenia kondensatora na wyjściu, widocznie jeszcze nie wysechł i ma jakąś pojemność.

    Pozdrawiam entuzjastów zabytkowego sprzętu moto i elektro !!!
  • #27
    Adamcyn
    Level 38  
    loskamilos111 wrote:
    Tylko czy ktoś jest mi w stanie wytłumaczyć dlaczego działa nieprawidłowo wyłącznie dla napięcia 12V? Prąd dla 3 i 6V wskazuje w porządku... Temat pozostawiam otwarty, być może znajdzie się ktoś, kto potrafi tę sprawę wyjaśnić.

    Być może jest to miernik z dwiema cewkami, z których jedna jest podłączona do obudowy.

    Uszkodzenie tej cewki, względnie słabe połączenia obudowy miernika z masą prostownika może być powodem nieprawidłowych wskazań.