Od czasu kiedy kupiłem drukarkę 3d szukałem programu do projektowania elementów. Potrzebowałem programu w miarę łatwego w obsłudze i umożliwiającego rysowanie stosunkowo prostych elementów, „nieartystycznych”.
Po przetestowaniu różności trafiłem na stronę Link. Dla mnie bomba. Aplikacja online, obsługa prosta, tutoriale na yt.
Na ww stronie można udostępniać swoje projekty lub korzystać z udostępnionych gotowców.
Tworzenie detali do wydruku 3D jest tu tak proste jak w kreskówce „Zaczarowany ołówek”
Rysowanie obudowy o wymiarach zewnętrznych 90x60x40mm, ścianki 2mm, panele przód i tył o grubości 1mm.
Zaczynamy od wybrania z prawej strony z menu Prostopadłościanu i umieszczeniu go na środku płaszczyzny roboczej. Następnie ustalamy jego wymiary na 90x60x20.
Będzie to wymiar zewnętrzny jednej połówki obudowy. Można to zrobić na menu obiektu lub edytując wymiary pojawiające się na liniach wymiarowych.
Klikamy LPM na tym obiekcie i ctrl c ctrl v, przesuwamy kopię na bok i ustalamy jej wymiary.
Będą to wewnętrzne wymiary połówki obudowy po uwzględnieniu zakładanej grubości ścianek czyli nasz Otwór powinien mieć 86mm oraz być podniesiony nad płaszczyznę robocza o 2mm za pomocą czarnego trójkąta.
Można to podnieść tylko w widoku przód, bok obracając płaszczyznę roboczą za pomocą sześcianu w lewym górnym rogu.
Drugi wymiar to 50 mm co umożliwi wykonanie mocowania przednich paneli.
Metoda usuwania niepotrzebnego materiału za pomocą obiektu „Otwór” z obiektu „Bryła” to podstawowy sposób uzyskiwania kształtów innych niż podstawowe, znajdujące się po prawej stronie menu.
Nasuwamy jeden element na drugi w miarę centrycznie, zaznaczamy oba elementy i wybieramy funkcję Wyrównaj. Ustawiamy widok Góra i klikamy środkowe czarne kółka co spowoduje wyrównanie tych 2 elementów centrycznie w płaszczyźnie poziomej.
Zaznaczamy tylko mniejszy kształt i przekształcamy go na Otwór z menu Kształt.
Następnie zaznaczamy jeszcze raz te 2 elementy i wybieramy funkcje Grupuj co spowoduje połączenie Obiektu i Otworu co da nowy kształt.
Następnie wybieramy ponownie Sześcian otwór i ustalamy jego wymiary na 84x70 i podnosimy o 3mm ponad płaszczyznę roboczą. Nasuwamy na siebie elementy, centrujemy i grupujemy.
Rant do mocowania paneli będzie wystawał ponad płaszczyznę o 1mm i zrobimy w nim rowek 1 mm.
Wybieramy po raz kolejny Prostopadłościan i ustalamy jego wymiary jak dla panelu przedniego czyli 86x40x1mm co powinno dać Kształt w płaszczyźnie pionowej. Kopiujemy i ustawiamy tak jak powinny być ustawione panele przód i tył w obudowie.
Przyciąganie siatki i powiększanie obrazu powinno wystarczyć dla dokładnego ustawienia ale gdyby się nie udało używamy narzędzia Wyrównaj.
Przyciąganie do siatki zmieniamy w prawym dolnym rogu płaszczyzny roboczej.
Zamieniamy oba Kształty na Otwory, zaznaczamy całość, Grupujemy.
Powinny pokazać się rowki pod mocowanie paneli.
Po raz kolejny tworzymy Kształt o wymiarach jak dla panelu ale układamy element w płaszczyźnie poziomej. Będzie to panel przedni lub tylny. Kopiujemy x2 jeśli będą w nich różne otwory. Można też wcześniej skopiować utworzony Otwór x1, przekształcić na Kształt i ułożyć na płaszczyźnie pracy. Wykonujemy w panelach potrzebne otwory. Może w tym pomóc funkcja Linijka.
Czas na wykonanie tulejek na śruby mocujące za pomocą Kształtu Rura z menu Kształty podstawowe.
Wymiary zew 6mm, wew 3mm, wysokość 21 mm. Kopiujemy x3, ustawiamy symetrycznie przy krawędziach, zagłębiamy na 1mm. Elementów, które maja być wydrukowane jako całość nie wystarczy zbliżyć -muszą być zagłębione jeden w drugim.
Otwory w płaszczyźnie obudowy można wywiercić lub utworzyć za pomocą Kształtu Walec w trybie Otworu o średnicy jak żądany otwór.
Można też pomyśleć o stopkach, w których schowają się nakrętki i łby śrub. Do ich wnętrza można wkleić filcowe czy gumowe podkładki, które zamaskują nakrętki i śruby.
Przykładowe wymiary zew. 7mm, ścianka 1mm, otwór 2mm, wysokość 4mm.
Stopki będą do zamocowania luzem, jak podkładki, za pomocą śrub i nakrętek.
Nie ma żadnych przeszkód, żeby zrobić sześciokątne zagłębienia w płaszczyźnie obudowy i zmieścić tam i łby i nakrętki.
Do zamocowania płytki drukowanej można zaprojektować podłużne prostopadłościany z wywierconymi otworami, do których można przykręcić płytkę drukowaną a następnie przykleić do obudowy. płytka będzie demontowalna.
Możliwości jest tyle ile pomysłów.
Klikamy na zakładkę Export, wybieramy .stl i połowa obudowy gotowa do wydruku!
Otwieramy plik w slicerze np. Cura i widzimy, że...
Czas wydruku połowy obudowy 3h05min, waga 26g, przy jakości Normal i wypełnienieniu 25%.Orientacyjny koszt materiału przy cenie filamentu PLA 50zl za 1 kg to 1,29zl.
Czy to nie jest Zaczarowany ołówek XXI wieku?
Po przetestowaniu różności trafiłem na stronę Link. Dla mnie bomba. Aplikacja online, obsługa prosta, tutoriale na yt.
Na ww stronie można udostępniać swoje projekty lub korzystać z udostępnionych gotowców.
Tworzenie detali do wydruku 3D jest tu tak proste jak w kreskówce „Zaczarowany ołówek”
Rysowanie obudowy o wymiarach zewnętrznych 90x60x40mm, ścianki 2mm, panele przód i tył o grubości 1mm.
Zaczynamy od wybrania z prawej strony z menu Prostopadłościanu i umieszczeniu go na środku płaszczyzny roboczej. Następnie ustalamy jego wymiary na 90x60x20.
Będzie to wymiar zewnętrzny jednej połówki obudowy. Można to zrobić na menu obiektu lub edytując wymiary pojawiające się na liniach wymiarowych.

Klikamy LPM na tym obiekcie i ctrl c ctrl v, przesuwamy kopię na bok i ustalamy jej wymiary.
Będą to wewnętrzne wymiary połówki obudowy po uwzględnieniu zakładanej grubości ścianek czyli nasz Otwór powinien mieć 86mm oraz być podniesiony nad płaszczyznę robocza o 2mm za pomocą czarnego trójkąta.
Można to podnieść tylko w widoku przód, bok obracając płaszczyznę roboczą za pomocą sześcianu w lewym górnym rogu.
Drugi wymiar to 50 mm co umożliwi wykonanie mocowania przednich paneli.

Metoda usuwania niepotrzebnego materiału za pomocą obiektu „Otwór” z obiektu „Bryła” to podstawowy sposób uzyskiwania kształtów innych niż podstawowe, znajdujące się po prawej stronie menu.
Nasuwamy jeden element na drugi w miarę centrycznie, zaznaczamy oba elementy i wybieramy funkcję Wyrównaj. Ustawiamy widok Góra i klikamy środkowe czarne kółka co spowoduje wyrównanie tych 2 elementów centrycznie w płaszczyźnie poziomej.
Zaznaczamy tylko mniejszy kształt i przekształcamy go na Otwór z menu Kształt.
Następnie zaznaczamy jeszcze raz te 2 elementy i wybieramy funkcje Grupuj co spowoduje połączenie Obiektu i Otworu co da nowy kształt.
Następnie wybieramy ponownie Sześcian otwór i ustalamy jego wymiary na 84x70 i podnosimy o 3mm ponad płaszczyznę roboczą. Nasuwamy na siebie elementy, centrujemy i grupujemy.

Rant do mocowania paneli będzie wystawał ponad płaszczyznę o 1mm i zrobimy w nim rowek 1 mm.
Wybieramy po raz kolejny Prostopadłościan i ustalamy jego wymiary jak dla panelu przedniego czyli 86x40x1mm co powinno dać Kształt w płaszczyźnie pionowej. Kopiujemy i ustawiamy tak jak powinny być ustawione panele przód i tył w obudowie.

Przyciąganie siatki i powiększanie obrazu powinno wystarczyć dla dokładnego ustawienia ale gdyby się nie udało używamy narzędzia Wyrównaj.
Przyciąganie do siatki zmieniamy w prawym dolnym rogu płaszczyzny roboczej.
Zamieniamy oba Kształty na Otwory, zaznaczamy całość, Grupujemy.
Powinny pokazać się rowki pod mocowanie paneli.
Po raz kolejny tworzymy Kształt o wymiarach jak dla panelu ale układamy element w płaszczyźnie poziomej. Będzie to panel przedni lub tylny. Kopiujemy x2 jeśli będą w nich różne otwory. Można też wcześniej skopiować utworzony Otwór x1, przekształcić na Kształt i ułożyć na płaszczyźnie pracy. Wykonujemy w panelach potrzebne otwory. Może w tym pomóc funkcja Linijka.
Czas na wykonanie tulejek na śruby mocujące za pomocą Kształtu Rura z menu Kształty podstawowe.
Wymiary zew 6mm, wew 3mm, wysokość 21 mm. Kopiujemy x3, ustawiamy symetrycznie przy krawędziach, zagłębiamy na 1mm. Elementów, które maja być wydrukowane jako całość nie wystarczy zbliżyć -muszą być zagłębione jeden w drugim.
Otwory w płaszczyźnie obudowy można wywiercić lub utworzyć za pomocą Kształtu Walec w trybie Otworu o średnicy jak żądany otwór.


Można też pomyśleć o stopkach, w których schowają się nakrętki i łby śrub. Do ich wnętrza można wkleić filcowe czy gumowe podkładki, które zamaskują nakrętki i śruby.
Przykładowe wymiary zew. 7mm, ścianka 1mm, otwór 2mm, wysokość 4mm.

Stopki będą do zamocowania luzem, jak podkładki, za pomocą śrub i nakrętek.
Nie ma żadnych przeszkód, żeby zrobić sześciokątne zagłębienia w płaszczyźnie obudowy i zmieścić tam i łby i nakrętki.
Do zamocowania płytki drukowanej można zaprojektować podłużne prostopadłościany z wywierconymi otworami, do których można przykręcić płytkę drukowaną a następnie przykleić do obudowy. płytka będzie demontowalna.
Możliwości jest tyle ile pomysłów.
Klikamy na zakładkę Export, wybieramy .stl i połowa obudowy gotowa do wydruku!
Otwieramy plik w slicerze np. Cura i widzimy, że...

Czas wydruku połowy obudowy 3h05min, waga 26g, przy jakości Normal i wypełnienieniu 25%.Orientacyjny koszt materiału przy cenie filamentu PLA 50zl za 1 kg to 1,29zl.
Czy to nie jest Zaczarowany ołówek XXI wieku?
Cool? Ranking DIY