Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Dlaczego przy określonych temperaturach włącza się ABS w Toyocie Avensis T22?

filip2431 06 Nov 2020 00:02 2919 36
phoenixcontact
  • #1
    filip2431
    Level 3  
    Witam.
    Przy temperaturach w dzień około 10 może 15 stopni Celsjusza, a wieczorem około godziny 22 kiedy jest na dworzu około 9 lub 7 stopni Celsjusza ( nie będę podawał szczegółowych temperatur ) załącza mi się ABS w większości sytuacji jak hamuję. Pompa, sterownik ( bo w google różnie piszą ) była wymieniana z 1,5 roku temu na używaną i wszystko działało dobrze i od poniedzialku czy wtorku ABS się załącza, a troche ciężko żeby w wyżej wymienionych temperaturach było choć trochę ślizgo na ulicy.
    Samochód na ogół w soboty i niedziele stoi pod chmurką, deszcz, nie deszcz stoi na swoim miejscu. Posiada alufelgi i może coś się przyblokowało w hamulcach lub się uszkodził ABS. Nie mam pojęcia co się mogło stać.

    Toyota Avensis T22, rocznik: 1997, silnik: benzyna, 1.8, ozn. silnika 7A-FE, hatchback ( liftback ),

    Proszę o pomoc.
    Pozdrawiam.
  • phoenixcontact
  • #2
    DriverMSG
    Admin of Computers group
    O ile nie ma błędów z czujników ABS, najlepiej, jeśli miałbyś możliwość podłączyć urządzenie diagnostyczne z oprogramowaniem które będzie miało możliwość odczytu prędkości poszczególnych kół (np. Delphi) i podczas jazdy sprawdzić, czy prędkość obrotowa kół jest zbliżona. Jeśli nie, to szukać przyczyny w kole które najbardziej odstaje parametrami. Może to być nawet rdza na pierścieniu zębatym pod czujnikiem ABS - ewentualnie uszkodzony inny wspólny element.
  • phoenixcontact
  • Helpful post
    #3
    Anonymous
    Level 1  
  • #4
    WloczykijMalaMi
    Level 15  
    Opony z którego roku w aucie są zamontowane?

    Pozdrawiam WIMM
  • #5
    filip2431
    Level 3  
    Jeśli chodzi o opony to nie mam pojęcia. Natomiast patrzyłem w sieci i wiem, że jeśli połączyłbym się przez program to program nic nie wykryje i jak pisze kolega o oprogramowaniu i kolega o wykresach to znalazłem jeden filmik o diagnozowaniu usterek abs. Komputer nic nie wykryje ale trzeba zobaczyć w parametrach czy prędkość, czy nagle nie jest 0 km/h lub nie robi się nagle np. 40 km/h, ( oczywiście jak jedziemy cały czas około 20 km/h) ale wykres jest bardziej dokładny ( podobno) i jeśli będzie widać, że jedno koło "odskakuje" na wykresie no to mamy to koło. I wtedy albo wieniec zębaty pęknięty lub uszkodzony czujnik abs ( pęknięcia jego obudowy ( przy kole oczywiście ) lub też kabel naderwany, rożne rzeczy mogą być).

    Żadnych błędów nie pokazuje na desce rozdzielczej, po uruchomieniu silnika kontrolka świeci i za chwilę gaśnie. Ale to tak na marginesie.

    Jeśli miałbym wieniec zębaty do wymiany to najlepiej z przegubem zewnętrznym, bo wydaje mi się, że innej możliwości nie ma. A druga sprawa to jeśli zawleczka nie będzie chętna do współpracy żeby ją wyjąć to jakie są jeszcze inne sposoby na ściągnięcie przegubu zewnętrznego?

    Pozdrawiam.
  • #6
    DriverMSG
    Admin of Computers group
    filip2431 wrote:
    jeśli zawleczka nie będzie chętna do współpracy żeby ją wyjąć to jakie są jeszcze inne sposoby na ściągnięcie przegubu zewnętrznego?
    O jakiej zawleczce mowa? Po za tym najpierw diagnostyka, a potem się martwić jak to naprawić, na tylnej osi nie masz przegubów.
  • #7
    filip2431
    Level 3  
    Byłem wczoraj u mechanika który robił mi te łożyska. Wziął 3 komputery ( jeden po drugim ) i żaden ni mógł się połączyć albo nie pokazywał nic z abs-em.
    Dziś brat mnie poinstruował jak zrobić diagnostykę "na spinacz" i żadnych błędów abs nie wymigał. Potem jeszcze odłączenie akumulatora, włączenie zapłonu ( wiem, że żadne kontrolki się nie zaświecą ) i odczekanie 10 min. Po tym czasie podłączenie wszystkiego i jak ja hamowałem to to przy około 10 km/h parę razy było czuć terkotanie.
    Z przodu czujnik i wieniec koronowy zostały lekko przeczyszczone i przedmuchane powietrzem, i znowu jazda ale tym razem mój tata jechał i nic nie wyczuł. Narazie samochód stoi w garażu akumulator trzeba było mu naładować ( naładował się chyba w 30 min) i jak narazie nie został podłączony.
    Zobaczymy co dalej.
  • #8
    DriverMSG
    Admin of Computers group
    Fakt, dopiero teraz zobaczyłem, że to rocznik 97, więc diagnostyka ABS wtedy jeszcze raczkowała. Jeśli nie zapala się kontrolka awarii ABS to można zakładać, że same czujniki są sprawne. Pozostaje tylko sprawdzić stan koronek jak i samej odległości czujnika do koronek. Nie wiem jak są tam mocowane. Spotkałem też przypadki, gdzie sam wieniec był pęknięty, wyglądał na czysty, jednak odległość między zębami zwiększyła się na pęknięciu. Dokładnie je sprawdź z każdej strony.
    Inny przypadek - jakiś drut nawinął się na półoś i wytarł czujnik ABS. Drut usunięto, błędów nie łapało, jednak ABS reagował jak uszkodzony.
    Z tyłu jak rozwiązano odczytywanie prędkości koła przez czujnik? Tarcza z otworami, czy inny patent?
  • #9
    filip2431
    Level 3  
    Przy patrzyłem się bliżej tematowi. Mianowicie, jadąc 10 km/h i mając do połowy wciśnięty hamulec czuć terkotanie ( jakby koło zębate "tarło) zębami o pedał i tez zgrzytanie jak się kończy tarcie, ale pewnie tak działa ABS. Jak chciałem wymusić i rozpędziłem się do 10 km/h zahamowalem to nic, ale jakbym powoli jechał i wcisnął hamulec do połowy to się ABS uruchamiania.

    Ogólnie przed ten nic nie było, dzieje się to po wizycie u mechanika ( wymiana łożysk tylnych kół ) mój brat twierdzi, że mogli źle założyć koronkę z tyłu lub zrobić coś innego z nią i dlatego może tak być.
  • #11
    filip2431
    Level 3  
    Czy łożysko w tylnym kole jest zintegrowane z piastą czy można wymienić samo łożysko? I czy trzeba demontować szczęki hamulcowe?
    Niewiem czy o tym pisałem ale problem z włączającym się abs-em pojawił się po wymianie łożysk przez mechanika. Może uszkodzili mi w jakiś sposób zębatkę z której czujnik abs-u czyta prędkość lub po prostu wszystko się zepsuło ze starości.
    W takim przypadku żeby za wiele się z tym nie bawić to najlepiej byłoby wymienić całą piastę? Bo możliwe, że jest od nowości ( tzn. od czasu jak ten samochód wyjechał z fabryki ).
  • #13
    bandi21
    Level 30  
    To nie jest to łożysko.Tam jest kompletna piasta z czymś w rodzaju koła zębatego z którego czujnik bierze sygnał.
  • #15
    bandi21
    Level 30  
    W link nie klikałem mój błąd.Ale po co pokazywać zdjęcie łożyska bez tarczki ABS gdy klient nie ma problemu z łożyskiem tylko z ABS tego nie rozumiem. Poza tym nie bardzo da się wymienić samego łożyska bo tarczka ABS nie bardzo da się wyjąć,jest na wcisk do ośki i pęka przy próbie wyjęcia. Bez zdjęcia tarczki nie da się odkręcić nakrętki.
  • #16
    DriverMSG
    Admin of Computers group
    bandi21 wrote:
    po co pokazywać zdjęcie łożyska bez tarczki ABS gdy klient nie ma problemu z łożyskiem
    Ale nie wiemy co robił mechanik.
    filip2431 wrote:
    problem z włączającym się abs-em pojawił się po wymianie łożysk przez mechanika
  • #17
    bandi21
    Level 30  
    Oświeciłeś mnie jednak tym zdjęciem samego łożyska,jeśli mechanik wymieniał na te gołe łożyska to ewidentnie źle zamontował tarczki ABS. Są po prostu nieosiowo zamontowane stąd obracając się raz są bliżej a raz dalej od czujnika. Te niekompletne łożyska to kiedyś się zakładało do Cariny E bez ABS
  • #22
    filip2431
    Level 3  
    Tak czytam wasze wypowiedzi i mogę podesłać zdjęcia jeśli chodzi o zdemontowane przez mechanika łożysko. Może być to prawda, że i tak,i tak trzeba kupić nową piastę ze zintegrowanym łożyskiem ( czy jak to się mówi ). Tylko, że wciąż nie dostałem konkretnej odpowiedzi czy mam np. zobaczyć czy czujnik lub koło koronkowe od abs-u nie jest zabrudzone, ale po tym co napisał kolega który wymieniał nie raz w toyotach łożyska stwierdzam, że nie ma co się bawić tylko kupić cała piastę z łożyskiem a raczej dwie bo po obu stronach i pewny e będzie po sprawie. Bo po zrobionej usłudze past nie dostałem tylko element z łożyskami. Z resztą pokaże zdjęcia.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Dlaczego przy określonych temperaturach włącza się ABS w Toyocie Avensis T22? Dlaczego przy określonych temperaturach włącza się ABS w Toyocie Avensis T22? Dlaczego przy określonych temperaturach włącza się ABS w Toyocie Avensis T22? Dlaczego przy określonych temperaturach włącza się ABS w Toyocie Avensis T22? Dlaczego przy określonych temperaturach włącza się ABS w Toyocie Avensis T22? Dlaczego przy określonych temperaturach włącza się ABS w Toyocie Avensis T22? Dlaczego przy określonych temperaturach włącza się ABS w Toyocie Avensis T22? Dlaczego przy określonych temperaturach włącza się ABS w Toyocie Avensis T22? Dlaczego przy określonych temperaturach włącza się ABS w Toyocie Avensis T22? Dlaczego przy określonych temperaturach włącza się ABS w Toyocie Avensis T22?

    Dodano po 2 [minuty]:

    Ostatnie zdjęcia przedstawia piastę która powinna być pewnie ta od mojego samochodu.

    Potem są te czujniki z prawego i lewego koła i samo łożysko jako nowe i stare które zostało zdemontowane.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Od uderzenia młotkiem. Ale chyba nie był to młotek jakiś mały i lekki?
  • Helpful post
    #24
    bandi21
    Level 30  
    Tego nie da się rozebrać bezinwazyjnie,po latach korozją powoduje że wszystko się zaciska. Użyto niewłaściwych części i to jest przyczyna. Zrób zdjęcia tego co zdemontuje mechanik to zobaczymy co tam jest źle.
  • #25
    filip2431
    Level 3  
    Panowie na filmikach od wymiany w yaris-ce i chyba też corolli tych łożysk mieli po prostu cała piastę. Demontował ( bo to był filmik z autodoc ) stara część dawał nowa, wszystko skręcał i jest. Wiem, że na filmiku się tak wydaje, ale skoro mechanik to robił to znaczy, że wszystko jest w miarę świeże więc nie będzie problemu z odkręceniem.
    Tam się odkręca koło, zdejmuję osłonę hamulca bębnowego żeby dostać się do środka, wykręca z cztery śruby, wyjmuje, będzie erze się nowy element, przykręca się go i składa wszystko z powrotem.
    To może ja to już zrobię u siebie w garażu i będę miał z głowy.
    Czy są tam jeszcze jakieś uszczelki?
  • #27
    bandi21
    Level 30  
    Rysunek z czego się składa masz w pierwszym linku który podałem.
  • #28
    filip2431
    Level 3  
    Tylko, że teraz trochę zgłupiałem, BO: kolega od Toyot pisze, że tam wymienia się kąplet czyli piastę czyli element do którego mocuje się koło, ten element jest zintegrowany z łożyskiem na którego końcu jest koło zębate od abs-u, i powinno się dawać nową piastę czyli to co opisałem wyżej, a nie np. jak u mnie było do wymiany łożysko to, że jest po prostu łożysko bez piasty.
    Niby są same łożyska bez piasty ale też piasty z łożyskiem, a są ponoć duże problemy żeby łożysko wyjąć więc się daje piastę. To wtedy po co łożysko jest dostępne skoro można wymienić całą piastę w której łożysko już jest.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Oswiećcie mnie w najprostszy sposób.
    Jutro za pewne pojadę kupić 2 piasty na tył, po numerze VIN i zapytam się o ewentualne uszczelki do tego wszystkiego i w sobotę rano to pewnie zacznę robić żeby mieć spokój.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Mechanik zrobił w pewnym sensie robotę dobrze bo ma ale wymienić łożyska to wymienił, ale skoro tak idzie cała piasta to moze nie wiedział czy coś. Niewiem.

    Dodano po 1 [godziny] 47 [minuty]:

    Poczytałem na forum Avensis. Co użytkownik to inne podejście. Inni piszą, że można wymienić samo łożysko, że jak ktoś ma prasę to 30 min roboty i łożysko wciśnięte w piastę i zrobione. Niektórzy też, że można łożysko zdjąć bez zdejmowania koła zębatego od abs-u i odkręcania nakrętki. A jeszcze inni, że koło zębate od abs-u można ściągnąć specjalnym ściągaczem i coś jeszcze bylo, że się komuś tam udało czy wyciąć czy ściągnąć i potem jak przyspawał to koło zębate od abs-u to na jednym kole samochodowym było dobrze a na drugim, że się ułamało albo, że przyspawali i że nie było już na środku.

    Ale jeden wpis jest dla mnie pomocny (chyba): co do wymiany łożyska to niewie, bo się z czymś także m nie spotkał, ale oficjalnie zalecana metoda naprawy to wymiana piasty, nie łożyska i, że element jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo więc ostrożność w modzeniu zalecana. I chyba ten wpis mówi wszystko.
    Dlaczego przy określonych temperaturach włącza się ABS w Toyocie Avensis T22?

    Rozumiem, że to jest piasta i właśnie ten element muszę kupić żeby wszystko u mnie działało poprawnie?

    Dodano po 2 [godziny] 32 [minuty]:

    Czy przed montażem tej piasty trzeba przynajmniej przetrzeć szmatką przy najmniej trochę nasączona w jakiejś benzynie czy odtłuszczacze hamulców jeśli chodzi o czujnik ABS o zębatkę od niego? Mam w domu książkę coś w stylu sam naprawiam toyota Carina E, wiem, że mój samochód to toyota Avensis, ale jakimis informacjami się sugeruję z tej książki przy pracy przy mojej toyocie tylko niewiem czy warto się sugerować jeśli chodzi i wymianę tej piasty z łożyskiem bo przypuszczam, że nie. Jak wyregulować ewentualnie szczęki hamulcowe, bo spodziewam się, że trzeba będzie przez dziurę w dolnej części bębna je ściągnąć śrubokrętem żeby bęben wyszedł.
  • #29
    bandi21
    Level 30  
    Specjalnie wrzuciłem ci rysunki Avensis i Cariny E żebyś zobaczył różnicę.Samo łożysko wymieniało się w carinie bez ABS. Piasta od cariny pasuje do avensis.Nie wszystkie Cariny miały ABS za to każda Avensis ma ABS. Nie da się odkręcić nakrętki piasty bez demontażu tarczki.Toyota nie przewiduje wymiany łożyska bez piasty w modelu Avensis t22
  • #30
    filip2431
    Level 3  
    Dzięki za odpowiedź. Jutro pojadę i kupię lub zamówię ta piastę z zintegrowanym łożyskiem.