Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zmywarka Bosch SRS46A32EU/12 - nie myje dolnego kosza

krzychol66 06 Nov 2020 14:03 1950 5
  • #1
    krzychol66
    Level 24  
    Jak w temacie. Górny spryskiwacz w porządku, dolny nie myje i nie obraca się. Jest czysty, niezapchany, dopływ wody na tyle na ile można sprawdzić od strony komory zmywarki bez rozbierania jest drożny.
    Z kwerendy wynikałoby, że problemem jest jakiś rozdzielacz wody umiejscowiony w module grzałki, jak rozumiem na spodzie zmywarki pod komorą myjącą. No i teraz mam schody. Bo do tego modułu jakoś trzeba się dostać. Jak rozumiem - wymaga to demontażu całej podstawy, czy tam "podłogi" zmywarki. Wg filmu na nord.pl wszystko powinno być łatwe, proste i przyjemne: dostajemy się do spodu, odginamy blachę, zdejmujemy ją, wykręcamy 3 śrubki, odłączamy wężyk od pompy i mamy nasz moduł w ręku.
    W naturze jednak pod spodem nie ma żadnej blachy, jest jednolite plastikowe dno, którego nie umiem zdemontować. Tzn. znalazłem sposób na demontaż osłon przednich, znalazłem 2 śrubki trzymające spód z przodu, wykręciłem rzeczone, i wygląda na to, że dno nie jest już przez nic trzymane z przodu. Ale niestety tylko z przodu. Gdzie jest mocowany tył "podłogi", nie znalazłem.
    W związku z powyższym proszę o podpowiedź. W jaki sposób zdemontować zmywarkę, żeby się dostać do rzeczonego modułu oraz czy wg Was faktycznie problem leży w nim samym.
    Czy warto przy tym kupować moduł z demontażu za kilkadziesiąt PLN?
  • Helpful post
    #2
    Kenworth 18
    Level 43  
    Jak rozumiem chcesz się dostać do zespołu grzałki: https://north.pl/karta/grzalka-przeplywowa-do-zmywarki-bosch-srs46a32eu-15,IE0-SF-CLMA-76A.html
    W internecie krąży sporo poradników, ale dotyczących nowszego typu zmywarek, jedyny film, który może być Ci pomocny to ten: https://youtu.be/PfdEPmtJ5LA
    Natomiast tutaj demontaż nowszego typu zmywarki: https://youtu.be/GIOQmuKckhM
  • Helpful post
    #3
    mrice
    Moderator of Home appliances
    krzychol66 wrote:
    Wg filmu na nord.pl wszystko powinno być łatwe, proste i przyjemne

    Bo tak north tworzy filmy a jak przychodzi co do czego to jest zonk, niestety to są bardziej filmy reklamowe niż pomocne.

    krzychol66 wrote:
    W jaki sposób zdemontować zmywarkę, żeby się dostać do rzeczonego modułu oraz czy wg Was faktycznie problem leży w nim samym.

    Czy problem lezy w nim dowiesz się jak rozbierzesz rozdzielacz wody. By się doń dostać jak już zauważyłeś musisz zdjąć cały dół. Po zdjęciu wszystkich blach musisz zdemontować płaszcz wodny na lewym boku, odkręcić 4 śruby trzymające podstawę do budy zmywarki (2 z przodu srebrne i 2 z tyłu czarne) urządzenie wywrócić na tył i zdjąć podstawę, możńa sobie pomóc małym młotkiem (ale bez przesady i z rozsądkiem)
  • #4
    krzychol66
    Level 24  
    Kenworth 18 wrote:
    Dokładnie.
    Quote:

    W internecie krąży sporo poradników, ale dotyczących nowszego typu zmywarek, jedyny film, który może być Ci pomocny to ten: https://youtu.be/PfdEPmtJ5LA
    Dzięki. Widziałem ten film wcześniej. Niestety, on pokazuje jak się dobrać do zespołu grzałki po zdemontowaniu spodu. Nie pokazuje, jak ten spód zdemontować.
    Quote:
    Natomiast tutaj demontaż nowszego typu zmywarki: https://youtu.be/GIOQmuKckhM
    Również dziękuję. Typ inny, problem inny, niemniej sugestia jak się pozbyć wody z płaszcza - cenna.
    Jestem obecnie w trakcie demontażu i mam kolejne pytanie: w części przedniej podłogi są złącza do podłączenia wiązki idącej do drzwi. O ile rozłączenie wtyków wiązki drzwi nie stanowi problemu, o tyle gniazda pozostają w podłodze i nie pozwalają na zdjęcie jej. Czy konieczne jest odłączenie przewodów od wszystkich aparatów i demontaż razem z podłogą? Czy może istnieje jakiś sprytny sposób na odłączenie gniazd od podłogi?
  • #5
    mrice
    Moderator of Home appliances
    krzychol66 wrote:
    Czy może istnieje jakiś sprytny sposób na odłączenie gniazd od podłogi?

    Istnieje, od spodu jest dojście do zaczepów gniazd, trzeba je przydusić dużym płaskim wkrętakiem i opuszczą podłogę po dobroci.
  • #6
    krzychol66
    Level 24  
    Dzięki wszystkim zmywarka naprawiona, a teraz po kolei.

    Rozebranie zmywarki.
    W tym modelu nie da się dostać do podłogi bez rozebrania reszty. W zasadzie tylko drzwi nie trzeba rozbierać.
    1. Pozbycie się wody z płaszcza:
    Włączamy dowolny program mycia, czekamy aż woda spłynie z płaszcza i rozpocznie się właściwe mycie. Wtedy resetujemy zmywarkę (pierwszy i trzeci przycisk od prawej) i czekamy aż pompa opróżni zmywarkę. Wyłączamy zmywarkę, odłączamy od prądu, zakręcamy dopływ wody. (Ja to zrobiłem po zdjęciu blach bocznych, wtedy widać poziom wody, ale jest niebezpiecznie bo 230V na wierzchu).
    2. Zdjęcie blatu:
    Naciskamy 2 zatrzaski plastikowe z tyłu pod blatem, ciągniemy blat do tyłu, zdejmujemy.
    3. Zdjęcie blach bocznych:
    Otwieramy drzwi. Wykręcamy po 2 wkręty z przodu z prawej i lewej strony. Odginamy tył blachy, aby zeszła z 2 kołków plastikowych. Podnosimy do góry, zdejmujemy i zamykamy drzwi. Zdejmujemy obciążnik oraz matę wygłuszającą.
    Na lewym boku mamy odsłonięty płaszcz wodny. Sprawdzamy czy jest pusty.
    4. Demontaż podłogi;

    Odkręcamy dwa wkręty mocujące podłogę do komory myjącej od tyłu (normalnie zasłonięte przez blachy boczne). Wylewamy resztkę wody z węża odpływowego.
    Odpinamy od płaszcza wodnego 3 węże na lewym boku z tyłu (od tyłu: odpływowy, do pompy odpływowej, zasilający). Łapiemy do miski wodę ze środkowego węża. Przechylając zmywarkę opróżniamy komorę z resztek wody (spłynie wspomnianym środkowym wężem). Kładziemy zmywarkę na ściance tylnej. Odkręcamy 2 wkręty z boków podłogi. Zdejmujemy dwuczęściowy cokół przedni. Odsłania się blacha osłonowa przykręcona 2 wkrętami. Wykręcamy wkręty, zdejmujemy blachę wraz z matą wygłuszającą. Plastik z wiązką przewodów do drzwi odrywamy od zdejmowanej blachy, zostawiamy na miejscu.
    Odsłaniają się 2 wkręty mocujące podłogę z przodu zmywarki. Wykręcamy.
    Podważamy wkrętakiem zaczepy i zdejmujemy osłonę złącz przewodów idących do drzwi. Wyjmujemy 3 wtyki, naciskając od tyłu zaczepy.

    Pozostają nam dwa gniazda. Wsuwając wkrętak płaski z prawej i lewej strony każdego z nich zwalniamy zaczepy i wysuwamy gniazda w górę zmywarki. Zdejmujemy osłony zawiasów drzwi. Odczepiamy plastiki z linką amortyzującą od zawiasów i zsuwamy powoli podłogę. Dla większej wygody możemy również wydłubać wkrętakiem sprężyny amortyzujące i odczepić od nich linki.

    Z lewej strony jest ona jeszcze trzymana przez różowy wspornik czujnika poziomu wody. Wypinamy wspornik z podłogi pociągając zaczep w lewo (na zewnątrz zmywarki). Zapamiętujemy położenie popychacza czujnika przeciwzalaniowego. Zdejmujemy podłogę całkowicie.

    Od tyłu podłoga jest jeszcze trzymana przez 3 żyły zasilania i 2 żyły zaworu przeciw wypływowego. Robimy zdjęcia, odpinamy konektory. Odsuwamy podłogę w lewo i mamy pełen dostęp do spodu zmywarki.
    Spód wygląda tak, jak na filmie https://youtu.be/PfdEPmtJ5LA podanym już przez @mrice.

    5. Demontaż zespołu grzałki
    Tu już jest w miarę prosto. Robimy zdjęcia gąszcza przewodów, odpinamy wszystkie złącza, wykręcamy 3 wkręty, wyciągamy zespół z korpusu zmywarki. Luzujemy kombinerkami + wkrętakiem opaskę na rurce łączącej zespół z pompą, ściągamy rurkę z króćca pompy. Zespół zdemontowany.

    Naprawa zespołu rozdzielacza wody
    Rozdzielacz wody stanowi plastikowa tarcza z otworami zamykająca od środka dopływ wody do króćców górnych zespołu grzałki. Tarcza jest napędzana zespołem napędowym umieszczonym u dołu zespołu grzałki. Zespół jest umieszczony w czarnej obudowie i mocowany 4 wkrętami.

    W moim przypadku dostała się tam odrobina wody, w wyniku czego cały układ elektryczny zaśniedział, styki przestały przewodzić a silniczek napędowy lekko skorodował i się zatarł. Remedium: rozebranie na części pierwsze, wyczyszczenie elementów stykowych papierem ściernym, zabezpieczenie wazeliną.
    Rozebranie, wyczyszczenie, rozruszanie, złożenie silniczka. Tu uwaga, bo spotkałem się z opisem jak to ludzie wyrzucali ten silnik, bo się zalał wodą i skorodował. To jest konstrukcja prosta jak budowa cepa - tam się nie ma co zepsuć. Odwrócone dynamo rowerowe. Wirnik z magnesem trwałym (albo reluktancyjny), jedna pozioma cewka w stojanie, pole magnetyczne kształtowane przez wypustki blachy pokrywy. Zabezpieczenie przed obrotami do tyłu za pomocą dwóch plastikowych kół zębatych ukrytych w obudowie pod wirnikiem. Koniec.
    On, nawet mocno skorodowany, po rozłożeniu, wyczyszczeniu i złożeniu będzie działał.

    Druga uwaga: jest trudność przy montażu zespołu napędowego do zespołu grzałki. Bo trzeba na ślepo zazębić ostatni stopień przekładni. Trzeba zwrócić uwagę na to, żeby szeroki ząb w kole zdawczym trafił w szerokie wycięcie (wyglądające jak ułamany ząb) w kole napędzanym. Inaczej układ zrobi 1 niepełny obrót i się zablokuje. Po złożeniu a przed zamontowaniem do zmywarki trzeba zrobić próbę: podłączyć 230V i zrobić co najmniej 2 pełne obroty. W przypadku zablokowania rozbierać i składać do skutku.

    Złożenie zmywarki
    Odwrotnie do rozłożenia. Trzeba nie zapomnieć o popychaczu czujnika przeciwzalaniowego oraz o ułożeniu w podłodze pompy głównej wraz z mocowaniami gumowymi.