Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

DAF XF 105 2012r. - Ko造sanie podczas jazdy

kolpik 12 Nov 2020 08:07 1743 6
  • #1
    kolpik
    Level 2  
    Witam,
    mam problem z moim Dafem Xf 105, kt鏎y polega na ko造saniu i nurkowaniu podczas jazdy.
    - podczas jazdy po rondzie zawieszenie bardzo "siada" na praw stron. Przy mokrej nawierzchni zestaw wrecz sklonny jest do wykrecenia.
    - podczas jazdy po typowej polskiej kraj闚ce, prz鏚 na wybojach ma tendencje do podskakiwania. Kazda najmniejsza nier闚no嗆 sprawia ze autem nosi i gubi tor jazdy. Zakr皻闚 nie mo積a zebra "na raz " konieczna jest kilkukrotna korekcja toru jazdy.
    - podczas jazdy po bardzo r闚nej drodze, np. autostradzie generalnie nic nie czu chyba ze jedzie sie blisko za inn ci篹ar闚k. W takiej sytuacji auto ko造sz si na lewo i prawo. Natomiast ca造 czas zauwa瘸lny jest ruch naczepy, tzn. na boki.

    Og鏊nie sytuacja pogarsza si od wakacji i jest stopniowo coraz gorzej.
    W aucie wymieni貫m: amortyzatory (wszystkie), ca貫 zawieszenie kabiny (za wyj徠kiem amork闚 kabiny poprzecznych), opony przednie, firma od resor闚 obejrza豉 dok豉dnie ca貫 przednie resory i nie stwierdzili luz闚 na tulejach, pod k徠em innych luz闚 zawieszenia by貫m na 2 OSKP i w ca造m zawieszeniu nie stwierdzi 瘸dnych luz闚. Dr捫ek i ko鎍闚ki maj jakie p馧 roku a zbie積o嗆 jest idealna. Jedynie po odci捫eniu przedniej osi wida lekki luz pionowy na lewej zwrotnicy ale taki na regulacj podk豉dkami. Pionowy dr捫ek kierowniczy by wymieniony 2 msc temu a kolumna og鏊nie nie ma luz闚.
    Nie wiem ju co mog z tym autem zrobi wi璚ej. Osobi軼ie skupi貫m si na przedzie ale mo瞠 problem tkwi w tylnym zawieszeniu. Mo瞠 to poduszki. Prosz o opini i podpowiedzi.
  • #2
    darfur5
    Level 34  
    kolpik wrote:
    Mo瞠 to poduszki.
    Sprawdzi bym ten trop.Poduszkami steruje ECAS. Czasem zdarza si (to nie jest cz瘰ty przypadek) ,瞠 powietrze w璠ruje z lewej strony na praw i odwrotnie daj帷 wra瞠nie niestabilno軼i. Trudno w tedy pokonywa zakr皻y bo w霩 si przechyla. Do sprawdzenia mia by jeszcze dr捫ki reakcyjne tzw. "cukierki" te na dole przy mo軼ie nap璠owym i dr捫ek reakcyjny tzw. "sier瘸nt" na g鏎ze tej osi.Sprawdzaj pod k徠em luz闚 a najlepiej to zrobi na szarpakach w najbli窺zej stacji diagnostycznej.
  • #3
    kwok
    Level 39  
    darfur5 wrote:
    najlepiej to zrobi na szarpakach w najbli窺zej stacji diagnostycznej.

    Najlepiej to zrobi na kanale bo szarpaki s za cienkie. Robi si tak: kliny pod przednie ko豉 (z przodu i z ty逝, dobrze podbi), jeden w kanale ogl康a dr捫ki, resory itd w czasie gdy drugi szarpie koniem prz鏚 - ty. S豉bo to mo瞠 wyj嗆 jak skrzynia automat.
  • #4
    stanis豉wpiotr
    Level 32  
    kolpik wrote:
    Natomiast ca造 czas zauwa瘸lny jest ruch naczepy,
    A czy nie jest to problem z amortyzatorami naczepy? Kt鏎e amortyzatory w samochodzie zosta造 wymienione? Czy zosta造 zastosowane oryginalne, regenerowane czy zamienniki?
  • #5
    kolpik
    Level 2  
    stanis豉wpiotr wrote:
    kolpik wrote:
    Natomiast ca造 czas zauwa瘸lny jest ruch naczepy,
    A czy nie jest to problem z amortyzatorami naczepy? Kt鏎e amortyzatory w samochodzie zosta造 wymienione? Czy zosta造 zastosowane oryginalne, regenerowane czy zamienniki?


    W aucie wymieni貫m ju wszystkie amory. Do przodu i do ty逝 w這篡貫m Sachsy, wszystko nowe i dobierane po Vinie. Amory zawieszenia kabiny te nowe, tylko 瞠 Monroe. Musz sie przyzna, 瞠 na amory naczepy nie patrzy貫m, warto zerkn望 chocia szansa jest raczej ma豉 bo naczepa ma dopiero rok. Zerkn na amory w naczepie.
    Swoj drog to mo積a regenerowa amortyzatory? Sprawdza sie to? Ile to wytrzymuje?

    Dodano po 1 [godziny] 5 [minuty]:

    darfur5 wrote:
    kolpik wrote:
    Mo瞠 to poduszki.
    Sprawdzi bym ten trop.Poduszkami steruje ECAS. Czasem zdarza si (to nie jest cz瘰ty przypadek) ,瞠 powietrze w璠ruje z lewej strony na praw i odwrotnie daj帷 wra瞠nie niestabilno軼i. Trudno w tedy pokonywa zakr皻y bo w霩 si przechyla. Do sprawdzenia mia by jeszcze dr捫ki reakcyjne tzw. "cukierki" te na dole przy mo軼ie nap璠owym i dr捫ek reakcyjny tzw. "sier瘸nt" na g鏎ze tej osi.Sprawdzaj pod k徠em luz闚 a najlepiej to zrobi na szarpakach w najbli窺zej stacji diagnostycznej.


    Kolego m鏬豚y opisa co powoduje wedrowanie powietrza od strony do strony. Auto rzeczywi軼ie przechyla si do嗆 mocno na pochy這軼iach. Prz鏚 ma te tendencje do podskakiwania i wtedy czuj na kierownicy, 瞠 przednie ko豉 jakby trac kontakt z drog.
    Ca貫 zawieszenie tylnej i przedniej osi sprawdza貫m na szarpakach na 2 stacjach diagnostycznych i nic, ani grama luzu. Dr捫ki od sier瘸nta stoj sztywno.
  • #6
    kolpik
    Level 2  
    Dzi podnios貫m kabin i zacz掖em ni buja na boki za uchwyt lusterka. Okaza這 si 瞠 prawy resor pracuje mocniej ni lewy i od jarzma do przedniego ucha jest bardziej wybrzuszony. Przerwa pomi璠zy pi鏎ami te jest wi瘯sza po prawej o 3-4 mm. Mo磧iwe jest ze resor z tej strony jest wypracowany i dlatego to bujanie. Mia mo瞠 kto jakie do鈍iadczenia w Dafie z resorami?
  • #7
    darfur5
    Level 34  
    Z tak przypad這軼i mia貫m dwukrotnie do czynienia. Pierwszy raz 30 lat temu kiedy zaw鏎 steruj帷y poduszkami ( ECAS) by typowo mechaniczny i w nim uleg造 destrukcji o-ringi na przesuwkach a przyczyn by olej kt鏎y pompowa豉 spr篹arka do uk豉du pneumatycznego.W nast瘼nym ju nowszym sterowanym elektrycznie zaci皻y by jeden z elektrozawor闚. Je郵i ECAS zg豉sza usterk to warto to sprawdzi lub spr鏏owa skalibrowa zawieszenie komputerem najlepiej dedykowanym do marki pojazdu lub innym ale pewnym.