Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Unitra RM 820S Condor nie dziala radio i cisza w głośnikach

zig73 14 Nov 2020 14:36 1779 9
  • #1
    zig73
    Level 9  
    Witam
    Wymieniałem w Condorze pasek licznika i podczas składania pomyliłem wtyczke i w miejce xc807 wpiąłem xc602 i niestety po włączeniu coś poszło z dymem dopiero potem zauważyłem swój błąd. Teraz przez to nie działa tuner (nie świeci dioda skali) i jest cisza w głośnikach. Magnetofon działa , diody poziomu migają a po ustawieniu poziomu dźwięku na max bardzo cicho słychać dzwięk w głośnikach.
    Jak myślicie co sie wypaliło , co sprawdzić najpierw i czy jest sens jeszcze to naprawiać , ja jestem elektrykiem i nie bardzo wiem od czego zacząć , przypuszczam ze końcówki mocy poszły ale chyba coś jeszcze skoro nie działa też tuner.Prosze o jakieś wskazówki.Pozdrawiam Unitra RM 820S Condor nie dziala radio i cisza w głośnikach Unitra RM 820S Condor nie dziala radio i cisza w głośnikach Unitra RM 820S Condor nie dziala radio i cisza w głośnikach Unitra RM 820S Condor nie dziala radio i cisza w głośnikach Unitra RM 820S Condor nie dziala radio i cisza w głośnikach
  • Helpful post
    #2
    Resist_34
    Level 25  
    Przełącz sprzęt na odbiór radia i zmierz napięcie na pinie 1 złącza XC105. Jeśli napięcia brak (ok.9,5V) zmierz napięcia na VT21
  • #3
    zig73
    Level 9  
    dzieki ,mysle ze jutro wieczorem sprawdze i napisze jaki pomiar
  • #4
    zig73
    Level 9  
    zmierzyłem napiecia o których była mowa i na pinie 1 napięcie 2,5V, na tranzystorze VT21 17,5 i 10,5 (tani miernik), ale zauwazyłem ze opornik R25 wg schematu 10om jest przypalony ale narazie nie mam takiego na podmiane . po jego jednej stronie jest 17,5V a po drugiej 2,5V tak jak na pinie nr 1 xc105 zasilania tunera, Zauważyłem też że wg schematu jest kf 507 a tu mam bd135. Jak zakupie właściwy opornik i napisze co bedzie po wymianie Unitra RM 820S Condor nie dziala radio i cisza w głośnikach
  • Helpful post
    #5
    Resist_34
    Level 25  
    zig73 wrote:
    Jak zakupie właściwy opornik i napisze co bedzie po wymianie

    Nie, najpierw zmierz oporność pomiędzy kolektorem a emiterem VT21 (przy odłączonym zasilaniu, oczywiście)
    Pisząc o rezystorze R25:
    zig73 wrote:
    po jego jednej stronie jest 17,5V a po drugiej 2,5V

    potwierdzasz, że najprawdopodobniej tranzystor VT21 ma przebicie C-E.
    Montując tylko rezystor, narażasz się na dość rozległe uszkodzenia z powodu zawyżonego napięcia (~17,5V zamiast 9,5V)
  • #6
    zig73
    Level 9  
    pomierzyłem miedzy C-E 0, C-B 2,6k , E-B 2,6k na zakresie 20k opisałem na zdjęciu Unitra RM 820S Condor nie dziala radio i cisza w głośnikach
  • Helpful post
    #7
    Resist_34
    Level 25  
    Czyli jak przypuszczałem - na złączu C-E "uwalony" jest też tranzystor. Do wymiany.
    Po wymianie tranzystora zmierz jeszcze raz napięcie na emiterze tegoż tranzystora (względem masy oczywiście :D ) - powinieneś tam mieć ok. 9,5V. Jeśli tak, to wymieniaj rezystor i testuj sprzęt.
  • #8
    zig73
    Level 9  
    Dzięki bardzo , jak zakupie części i wymienię , to zaraz napisze jaki bedzie rezultat , pozdrawiam
  • #9
    zig73
    Level 9  
    Zrobiłem dokładnie jak pisałeś i jest pełen sukces Condor znowu żyje , dzięki wielkie sam na pewno bym sobie nie poradził, jeszcze raz wielkie dzięki.
    Mam jeszcze jedno pytanie , nie działa mi "równo" balans np jeżeli jest ustawiony na zero to po zjechaniu głośnością do minimum nadal słychać jeden kanał i trzeba zjechać balansem na "L" zeby wyciszyc całkiem , w sumie nie przeszkadza mi to bardzo, ale ciekaw jestem przyczyny , czy moze to być wina potencjometru?
    pozdrawiam
  • #10
    Resist_34
    Level 25  
    zig73 wrote:
    czy moze to być wina potencjometru?


    Tak, tego od regulacji głośności.