Witam,
Remontuję starą przyczepę kempingową i zamierzam trochę przebudować instalację elektryczną.
W załączeniu szkic ogólny jak ja to widzę, tzn:
- akumulator 12V 100Ah
- panele fotowoltaiczne (80W)
- regulator ładowania (max.30A)
- 12V z instalacji haka holowniczego
- jak w każdej przyczepie instalacja 230V z zewnątrz (jako opcja, bo bez tego przyczepa też ma normalnie funkcjonować)
- przetwornica 12V/230V 500W, gwarantująca 230V przy braku zasilania z zewnątrz.
W przyczepie, planuje 12V oświetlenie LED’owe i ze dwa gniazda USB, a na 230V lodówka (106 kWh/rok) + ładowarka laptopa/telefonu.
I moje pytania:
- czy pomiędzy 12V z instalacji haka holowniczego a akumulatorem powinienem wstawić jakiś moduł sterowania? Dobrze by było, żeby podczas jazdy akumulator w przyczepie też się doładowywał, ale jak zapomnę odpiąć przyczepy, to żeby nie „zażarł” akumulatora w samochodzie.
- czy instalacja 12V w przyczepie powinna być podpięta bezpośrednio do akumulatora? Czy do regulatora ładowania (bo widziałem też takie regulatory, które mają jeszcze dodatkowe styki na ”obciążenie”)? Ewentualnie jeszcze jakiś moduł?
Remontuję starą przyczepę kempingową i zamierzam trochę przebudować instalację elektryczną.
W załączeniu szkic ogólny jak ja to widzę, tzn:
- akumulator 12V 100Ah
- panele fotowoltaiczne (80W)
- regulator ładowania (max.30A)
- 12V z instalacji haka holowniczego
- jak w każdej przyczepie instalacja 230V z zewnątrz (jako opcja, bo bez tego przyczepa też ma normalnie funkcjonować)
- przetwornica 12V/230V 500W, gwarantująca 230V przy braku zasilania z zewnątrz.

W przyczepie, planuje 12V oświetlenie LED’owe i ze dwa gniazda USB, a na 230V lodówka (106 kWh/rok) + ładowarka laptopa/telefonu.
I moje pytania:
- czy pomiędzy 12V z instalacji haka holowniczego a akumulatorem powinienem wstawić jakiś moduł sterowania? Dobrze by było, żeby podczas jazdy akumulator w przyczepie też się doładowywał, ale jak zapomnę odpiąć przyczepy, to żeby nie „zażarł” akumulatora w samochodzie.
- czy instalacja 12V w przyczepie powinna być podpięta bezpośrednio do akumulatora? Czy do regulatora ładowania (bo widziałem też takie regulatory, które mają jeszcze dodatkowe styki na ”obciążenie”)? Ewentualnie jeszcze jakiś moduł?