Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Akumulator Varta - 72A/670A Kręci słabo a na teście wychodzi ok.

19 Nov 2020 00:15 435 12
  • Level 14  
    Witam!
    Ciekawostka - mam aku, którym odpalałem silnik Ursusa C-360 (w ostrówku), jest to Varta o pojemności o ile pamiętam 72Ah i prądzie rozruchowym 670A. Pomijając fakt, że jest to za mała bateria do takiego dużego silnika to dziwi mnie jedna rzecz. W lecie było ok - jasne - cieplutko i w ogóle. Przyszła niższa temperatura - słabo kręci. Pierwsze co akumulator na prostownik, pomimo tego, że miał spoczynkowe 12,63V, chwilę się poładował i pełny. Na maszynę, coś pokręcił i padaka. Zaczęło się szukanie i rozbieranie rozrusznika, no bo jakże by inaczej. Rozrusznik ok, dwa razy rozbierany. Na silnik i znów to samo - słabizna. W akcie desperacji szarpnąłem na szybko prawie nowy akumulator z Felicii 1.3 - 45Ah/470A i w porównaniu do tamtego kręci jak szalony. Jeszcze raz podmianka i to samo, na Varcie padaka a na tym kajtku kręci. Pomyślałem, że kupię duży nowy, ale wziąłem przy okazji tą Vartę do sprawdzenia - wyszło pod obciążeniem 9,9V i na testerze rozruch 613A o ile pamiętam.
    Pytanie - jak to możliwe? Co może być nie tak wewnątrz akumulatora, żeby na teście wychodził dobry, a w rzeczywistości był słabszy niż jakiś mały chińczyk? No bo w ukrytą moc chińczyka nie wierzę :D

    Miałem kiedyś jeszcze takiego Kagera, co był super, ale czasami miał focha, tak jakby mu nagle jedna cela znikała i miał niewiele ponad 10V, później samo z siebie mu coś odbijało i było ok. Do dnia dzisiejszego nie wiem co się z nim działo, a przez niego wymieniłem, najwyraźniej niepotrzebnie, rozrusznik i alternator.

    Pozdrawiam
  • Level 35  
    Zmierz napięcie podczas kręcenia w ostrówku na Varcie i na tym z Felicji i będziesz widział czy nie spada za nisko.
  • Level 14  
    78db78 wrote:
    Zmierz napięcie podczas kręcenia w ostrówku na Varcie i na tym z Felicji i będziesz widział czy nie spada za nisko.
    Spada bardziej na pewno, malucha nie sprawdzałem bo po prostu kręcił, ale Varta pokazywała jakieś radykalne 4-5V. Oki, aku padnięty itp, ale w takim wypadku na ch....ę te przyrządy do testowania?
  • Level 14  
    78db78 wrote:
    Jak spada do 4V to akumulator złom, ile ma lat?
    Nie wiem ile ma lat, odziedziczyłem go wraz z ostrówkiem. Dziwi mnie tylko to, że spoczynkowe nawet jak miesiąc stał to było ok, na testerze ok, opornica ok a na maszynie zgon. Jak stary i zajechany to tak może być? No chyba, że gościu na opornicy zadał za małe obciążenie...
    Pozdrawiam
  • Level 43  
    Bateria śmietnik. Test testem a rzeczywistość jest po stronie ciemności
  • Level 14  
    78db78 wrote:
    Masz słaby tester i tyle aku na śmietnik.

    Mój jedyny tester to multimetr :D
    A to czym się sugeruję to normalny tester (profesjonalny z drukarką itp) i opornica w dużym sklepie z akumulatorami. Tym bardziej się zdziwiłem bo przecież jak przyjechałem z podejrzanym aku, wyglądającym już kiepsko, to w sklepie chyba powinni chyba raczej nalegać na zmianę na nowy. A tu mi gość pokazuje prawie 10V pod obciążeniem i ponad 600A rozruchu.

    A co byście powiedzieli na to:
    piotrek1313 wrote:
    Miałem kiedyś jeszcze takiego Kagera, co był super, ale czasami miał focha, tak jakby mu nagle jedna cela znikała i miał niewiele ponad 10V, później samo z siebie mu coś odbijało i było ok. Do dnia dzisiejszego nie wiem co się z nim działo, a przez niego wymieniłem, najwyraźniej niepotrzebnie, rozrusznik i alternator.


    andrzej20001 wrote:
    Bateria śmietnik. Test testem a rzeczywistość jest po stronie ciemności
    Na to by wychodziło, niemniej jednak czymś się trzeba sugerować a tak z profesjonalny tester fałszuje to co myśleć? Dla mnie prosta akcja - biorę aku do sklepu, testują, wychodzi ok, biorę się za rozrusznik, najwyraźniej niesłusznie.
  • Level 35  
    Na pewno na teście im wyszło dobrze podjedź do innego sklepu.
  • Level 43  
    Czary nie pomogą,do maszyn to minimum 92Ah.
  • Level 14  
    andrzej20001 wrote:
    Czary nie pomogą,do maszyn to minimum 92Ah.

    Spoko, wiem o co chodzi :) Nie próbuję na siłę przeforsować możliwości odpalania akumulatorem 45Ah ponad 3 litrowego diesla :D Wszystko się rozbija o to, czemu aku na teście wychodzi ok a w realu jest gorszy od sporo mniejszego. To że muszę kupić większą baterię to wiem, prawdopodobnie będzie to 100Ah ukraińska Amega, wszyscy ostatnio chwalą, mam nadzieję, że nie bezpodstawnie.
    A tamtego wezmę jeszcze raz na sprawdzenie w inne miejsce, zobaczymy co wyjdzie.
    Pozdrawiam
  • Level 28  
    Witam.A nie można sprawdzić gęstości elektolitu?Odpowiedź będzie od razu.
  • Level 14  
    arturdip wrote:
    Witam.A nie można sprawdzić gęstości elektolitu?Odpowiedź będzie od razu.
    O ile mi wiadomo to jest chyba bezobsługowy aku. Nie mam go teraz pod ręką, ale jest to Varta z niebieską górą, więc pewnie Varta Blue, a one są chyba wszystkie bezobsługowe.