Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

ursus C 330 - jak podłączyć amperomierz

magnus27 21 Nov 2020 13:04 3036 17
Testo
  • #1
    magnus27
    Level 13  
    Witam
    Chciałbym sobie zamontować amperomierz w swoim ursusie żeby mieć podgląd jak alternator ładuje. Jak prawidłowo wpiąć się w instalację ?
  • Testo
  • Testo
  • #4
    Rzuuf
    Level 43  
    Witam!
    Są 2 koncepcje pomiaru:
    - pomiar "bilansu" na akumulatorze - mierzy się czy prąd pobierany z akumulatora jest większy, niż prąd ładujący akumulator, wówczas widzisz "wszystko",
    - pomiar "wysiłku" alternatora, praktycznie cały czas widzisz tylko, jak bardzo jest obciążony alternator.
    Osobiście polecał bym ten pierwszy pomiar!
    A teraz: jak to zrobić?
    Najprościej - włączając amperomierz analogowy (a raczej jego bocznik) między "minus" akumulatora, a "masę" (karoserię). Ten amperomierz powinien mieć "zero" na środku skali, ew. - jeśli znasz maksymalne wartości prądu pobieranego do rozruchu i prądu ładowania, to położenie "zera" nie musi być na środku skali.
    Jeżeli jednak chcesz mieć "bajer" elektroniczny, to możesz zamontować chiński moduł wyświetlacza cyfrowego, wyświetlający zarówno napięcie, jak i prąd.
    ursus C 330 - jak podłączyć amperomierz
    ursus C 330 - jak podłączyć amperomierz
  • #5
    mczapski
    Level 39  
    Rzuuf wrote:
    włączając amperomierz analogowy (a raczej jego bocznik) między "minus" akumulatora, a "masę" (karoserię).

    Oj chyba nie tak. Po pierwsze tam może być plus na korpusie a po drugie po co mierzyć prąd rozruchu? Teoretycznie najkorzystniej byłoby jedną stronę bocznika na zacisk rozrusznika a drugą do przewodów zasilania stacyjki i prądnicy (nie wiemy jaka tam jest prądnica). Ale to taki iluzoryczny pożytek z tego gadżetu. Kontrolując napięcie na instalacji masz pośrednio obraz bilansu elektrycznego.
  • #7
    sanfran
    Network and Internet specialist
    Jeśli chcesz amperomierz to nie kupuj nowych elektronicznych g*wien, ale typowy amperomierz samochodowy, na przykład od UAZa. Amperomierz nie nadaje się do mierzenia prądu rozruchu więc nie może być podłączony do grubego kabla, czy to masowego, czy pomiędzy akumulator-rozrusznik. Najczęściej od zacisku dodatniego rozrusznika jest poprowadzony drugi cieńszy kabelek (nie należy mylić sterowania rozrusznikiem) i ten jest poprowadzony do amperomierza.

    tutaj jest schemat od żuka, pogrubione przewody są podłączone do amperomierza.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=10993483#10993483
  • #8
    User removed account
    Level 1  
  • #9
    Rzuuf
    Level 43  
    W zasadzie ten odcinek grubego kabla między akumulatorem a masą można potraktować jako bocznik amperomierza.
    Gdyby na tym boczniku" był za mały spadek napięcia, aby "zwykłe" prądy (np. 20A dla oświetlenia) dawały mało czytelne wskazania, to ustrój ruchomy czułego amperomierza można zabezpieczyć wpiętą równolegle do niego diodą krzemową.
    Dodając "trochę" elektroniki (np. LM158) można zbudować amperomierz o skali logarytmicznej, na której zarówno 20A, jak i 200A są do odczytania.
    Można też "zmodyfikować" sposób sygnalizacji poboru prądu przy użyciu kilku LED: czerwona pokazuje duży pobór (rozruch?) zielona - stan ładowania, żółta - stan "jałowy". Odczyt "ilościowy" nie zawsze jest niezbędny.
    A może wystarczy tylko 1 dioda sygnalizująca "ujemny" bilans prądu, gdy ładowanie jest mniejsze, niż pobór?
  • #10
    sanfran
    Network and Internet specialist
    Awyrdonyt wrote:
    amperomierz między stacyjkę a akumulator


    No nie tak do końca. Jest dużo odbiorników działających poza stacyjką, na przykład światła.
    Amperomierz ma służyć do pokazania prądu płynącego do i z akumulatora, nie alternatora. To, co proponujesz nic nie powie czy bateria jest ładowana, gdy pojazd ma włączone światła.

    Przy sprawnej baterii i generatorze mamy duże ładowanie zaraz po rozruchu, a potem wskazówka delikatnie oscyluje wokół zera. Proszę spójrz na poniższy filmik, gdzie sfilmowałem działanie amperomierza wraz z pomiarem napięcia w instalacji elektrycznej. W moim przypadku wózek ma alternator, więc nawet na wolnych obrotach produkuje nieco prądu, ale już nie na tyle aby pokryć zapotrzebowanie świateł. To jest dopiero wyrównywane na nieco wyższych obrotach silnika. A należy pamiętać, że amperomierze królowały gdy były popularne prądnice, które były o wiele bardziej kapryśne i na wolnych obrotach nic nie generowały.
    Starsi panowie (panie nigdy nie są starsze) pamiętają zapewne słynną czerwoną kontrolkę w maluchu z prądnicą najpierw z napisem GEN (licznik do 130) lub symbolem baterii (licznik do 140), która na wolnych obrotach zawsze się uaktywniała. W maluszkach z alternatorem już nie, ale z uwagi na przełożenie pasowe, które musiało pozostać jakie było (regulacja naciągu i napęd wentylatora) też nie było różowo z bilansem prądowym podczas jazdy w mieście.



  • #11
    sigwa18
    Level 40  
    Ja odbudowując instalację do MF165 wpiąłem amperomierz zaraz za klemą akumulatora. Także mamy klemę plusową i rozdzielnie na osobny przewód do rozrusznika i osobny przewód 10mm2, który idzie do głównego zasilania bezpieczników oraz stacyjki i dalej trafia do odbioru prądu z alternatora. Dzięki temu mam wskazanie ogólnego bilansu prądu. Jedynie przy odpalaniu mierzy prąd cewki rozrusznika bo prąd rozruchu byłby za duży i uszkodził by wskaźnik.
  • #12
    sanfran
    Network and Internet specialist
    sigwa18 wrote:
    Ja odbudowując instalację do MF165 wpiąłem amperomierz zaraz za klemą akumulatora. Także mamy klemę plusową i rozdzielnie na osobny przewód do rozrusznika i osobny przewód 10mm2, który idzie do głównego zasilania bezpieczników oraz stacyjki i dalej trafia do odbioru prądu z alternatora. Dzięki temu mam wskazanie ogólnego bilansu prądu. Jedynie przy odpalaniu mierzy prąd cewki rozrusznika bo prąd rozruchu byłby za duży i uszkodził by wskaźnik.


    I to jest prawidłowe podłączenie amperomierza.
  • #13
    User removed account
    Level 1  
  • #14
    sanfran
    Network and Internet specialist
    Awyrdonyt wrote:
    No to przecież ja to samo napisałem - między stacyjkę a akumulator, bo wtedy widać czy prąd płynie do czy z akumulatora.


    Nie rozumiemy się. Bardzo proszę o przeanalizowanie schematu elektrycznego jakiegokolwiek pojazdu z prostą instalacją elektryczną. Bardzo dużo obwodów jest podłączonych POZA stacyjką. Zawsze: światła zewnętrzne, światła awaryjne, światło oświetlenia wnętrza, radio (jeśli jest); czasem hamulec, czasem klakson i to nie byłoby mierzone w przypadku proponowanym przez kolegę. Przez stacyjkę oprócz zapłonu to kierunkowskazy, wycieraczki itd.
    Mała różnica, a istotna.
  • #15
    User removed account
    Level 1  
  • #16
    sanfran
    Network and Internet specialist
    Proszę rzucić okiem na poniższy schemat - pochodzi z samochodu Żuk.
    Od amperomierza (zaznaczonego na zielono) odchodzą cztery przewody, w tym jeden do stacyjki, jeden do generatora i dwa jeszcze gdzieś na zasilanie elementów poza stacyjką.

    ursus C 330 - jak podłączyć amperomierz

    Dodano po 2 [minuty]:

    Awyrdonyt wrote:
    C330 ma połączenie od akumualtora do stacyjki. Jak się alternator przyłączy do tejże stacyjki to prąd ładowania będzie od stacyjki przez amperomierz do akumulatora. Kolega nie doczytał co tam napisałem. Zasilanie świateł w C330 i C360 jest z tego właśnie połączenia między akumulatorem za stacyjką. Na rozruszniku jest połączenie do alternatora i to wszystko.


    W takim razie w porządku, faktycznie nie doczytałem, że przy stacyjce jest punkt rozdzielczy w instalacji.
  • #17
    User removed account
    Level 1  
  • #18
    BANANvanDYK
    Level 41  
    Amperomierz (±30A) powinien być wpięty w przewód nr. 30 pomiędzy stacyjką a rozrusznikiem (akumulatorem), pod warunkiem że przewód ładowania od alternatora będzie podpięty tak jak w układzie z prądnicą - do drugiego zacisku 30 stacyjki.
    Jednakże oryginalna instalacja C330 posiada wadę w postaci podgrzewaczy o dużej mocy (2×25A = 50A) których prąd przepływa przez styki stacyjki, przyśpieszając jej zużycie. Tak duży prąd spowodowałby uszkodzenie amperomierza, dlatego przełącznik świec żarowych powinien być podłączony z pominięciem stacyjki i amperomierza