Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
MetalWork SafetyMetalWork Safety
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Vaillant ecoTEC plus+multiMATIC VRC 700f/4 - optymalne ustawienia, zużycie gazu

22 Nov 2020 13:55 1383 21
  • Level 7  
    Witam wszystkich serdecznie.

    Postanowiłem dodać temat, aby jako nowy użytkownik sprzętów Vaillant, aby poznać Wasze zdanie/opinie oraz uzyskać rady co mogę poprawić w mojej instalacji CO oraz CWU. Poniżej opiszę ogólnie dom, a także wszelkie parametry ustawione na regulatorze multiMATIC (hasłowo, aby jak najbardziej ułatwić szybkie przeczytanie) i będę Was prosił o odpowiedź na nurtujące mnie pytania.

    Dom:
    - projekt MAJKA TYTAN z Archetonu, pow. użytkowa ok. 135 m2
    - wybudowany kilka lat temu z pustaka ceramicznego POROTHERM 25 cm
    - ten sezon jest pierwszym sezonem mieszkalnym i grzewczym (dom zamieszkany od maja 2020)
    - ocieplony styropianem 15 cm od kilku lat, styropian zaciągnięty klejem
    - na całości w środku tynk tradycyjny od kilku lat, doschnięty, wylewki również
    - parter w pełni wykończony i zamieszkany przez 2 osoby, na całości oprócz jednego najmniejszego pokoju ogrzewanie podłogowe + wszędzie grzejniki
    - pierwsze piętro z wykonanymi wylewkami, gładziami na ścianach, sufity podwieszane utkane wełną i zabudowane w pełni płytami GK, ogrzewanie podłogowe jedynie w łazience, na całości grzejniki
    - strych nie ocieplony
    - na wszystkich grzejnikach zamontowane głowice HEIMEIER z termostatem

    Instalacja CO i CWU:
    - piec VAILLANT ecoTEC plus VC 256/5-5 (H-PL) R6
    - nastawnik pokojowy multiMATIC VRC 700f/4
    - zasobnik wody BROTJE HEIZUNG 300l HydroComfort SSB 300 ECO B
    - na zewnątrz na ścianie północnej zamontowana tzw. pogodynka VAILLANT

    Parametry ustawione na regulatorze pokojowym w trybie instalatora:
    - Status usterki: Brak ust.
    - Ciśnienie wody: 1,8 bar
    - Status systemu: Tryb ogrz.
    - Opóźn. ochr. zamarz.: 4 h
    - Ciągłe grzanie TZ: Wył.
    - Moduły regulatora: regulator 4.21, odbiornik radiowy 4.22, Urządz. Grzewcze 1 1.04
    - Adapt. krzywej grzew.: Nie
    - Konif. trybu pracy: Wszystkie
    - Akt. wilg. w pom.: 32%
    - Akt. temp. kond.: 7,5 stopnia C
    KONFIGURACJA SCHEMATU SYSTEMU
    - Schemat układu: 1
    URZĄDZENIE GRZEWCZE 1
    - Status: Tryb ogrz.
    - Akt. t. wody na d.: 26 stopni C
    OBIEG 1
    - Rodzaj obiegu: ogrzew.
    - Stan: Tryb c.o.
    - Temp. zasil. Zadana: 23 stopnie C
    - Granica wył. t. zewn.: 20 stopni C
    - Krzywa grzewcza: 1,2
    - Temperatura minimal.: 15 stopni C
    - Temperatura maksym.: 90 stopni C
    - Tryb auto-wyłącz.: Noc
    - Korekta temp. pokoj.: Korekta
    - Chłodzenie możliwe: Nie
    - Stan pompy: Wł.
    ZONE 1:
    - Strefa aktywna: Tak
    - Temp. dzienna grzania: 18 stopni C
    - Temp. nocna grzania: 18,5 stopnia C
    - Temp. pokojowa: 24 stopnie C
    - Przyporz. strefy: VRC700
    - status zaworu strefy: otwarty
    OBIEG CIEPŁEJ WODY:
    - Zasobnik: aktywny
    - Temp. zasil. zadana: 0 stopni C
    - Ciepła woda: 42 stopnie C
    - Temp. zasob. rzecz.: 40 stopni C
    - Pompa cyrkulacyjna: Wł.
    - Lagionella-dzień: Wył.
    - Legionella-godz.: 04:00
    - Ładowanie równoleg.: Wył.
    POŁĄCZENIE RADIOWE
    - siła odbioru: 6
    - odbiór czujnika AT: 4


    Moje pytania, proszę o porady:

    1. Czy parametry ustawione na zadajniku MULTIMATIC są poprawne?
    2. Czy zużycie gazu na poziomie pomiędzy 3 (w ciepłe dni) a 8 metrów sześciennych na dobę jest małe/optymalne/duże dla tej powierzchni domu? Oczywiście w pierwsze dni grzania zużycie wyniosło nawet 28 metrów/2 doby gdy instalacja się nagrzewała, potem sukcesywnie spadało. Rozpocząłem sezon grzewczy od 16.10.2020. Od 10.10.2020 do 10.11.2020 zużycie gazu wyniosło 161 m3, w tych dniach nie było przymrozków. Od początku uruchomienia CO próbuje odnaleźć optymalne ustawienia temperatury zadanej, ustawienia głowic na grzejnikach itd. w stosunku do zużycia gazu. Co dobę zmieniam np. temperaturę zadaną lub skręcam głowice i zapisuje zużycie gazu sczytane z licznika.
    3. Dlaczego gdy temperatura zadana wynosi np. 19 stopni, a tryb ogrzewania ustawiony jest np. na DZIEŃ czyli grzanie ciągłe temperatura dochodzi np. do 24 stopni to i tak zdarza się, że dość często palnik jest włączony i dogrzewa? Na początku grzejniki na górnym niezamieszkanym piętrze były ustawione na 2 i myślałem, że dogrzewa przez to, że na górnym piętrze nie osiągnął jeszcze temperatury zadanej ale gdy ustawiłem górne piętro na 5 to nadal palnik się włączał. Zadajnik pokojowy znajduje się na zamieszkanym parterze a ogólnym miejscu na korytarzu, aby nie znajdowały się blisko źródła ciepła ani okna.
    4. Dlaczego gdy grzejniki ustawione są na mniej niż 5 na głowicach to z głowic wydobywa się dźwięk piszczenia, a wręcz tłumaczenia? Tego typu dźwięki budziły mnie w nocy więc były dość głośne. Wystarczył ruch głowicy o milimetr w jedną bądź drugą stronę i grzejniki cichły ale problem wracał. Problem zniknął przy ustawieniu wszystkich głowic na 5.
    5. Czasem w trybie ogrzewania i włączonym palniku głowice ustawione są na 5 a grzejniki bywają zimne - to dlatego że termostat w głowicy wyczuł osiągnięcie wymaganej temperatury zadanej?

    Bardzo proszę o porady i z góry dziękuje za cierpliwość w przeczytaniu mojego elaboratu :)
  • MetalWork SafetyMetalWork Safety
  • Level 34  
    Zrób zdjęcia rur pod kotłem - jak jest podłączone CO?
    Masz na dole podłogówkę - jak jest podłączona do kotła? Jak jest sterowany/regulowany parametr wody grzewczej w podłogówce?
    Czy masz układ rozbudowany o dwa obiegi grzewcze ze sprzęgłem i rozszerzoną automatyką o moduł dodatkowy Vaillant VR70 lub VR71?
  • Level 7  
    Cześć.

    Dodaje zdjęcia o jakie prosiłeś - instalacja pod piecem oraz rozdzielacze dolne i górny.

    Jestem amatorem, z góry przepraszam za brak wiedzy, dopiero się uczę i chciałbym nabyć więcej wiedzy własnie dzięki takim rozmowom.
    Gdzie mogę sprawdzić czy układ się wyposażony w te dodatkowe moduły o jakich piszesz?

    EDIT: nie posiadam modułu do sterowania osobno podłogówką i grzejnikami, gość który robił instalacje wspominał że jest możliwość późniejszego dołożenia sterownika na który zostawił miejsce. W tym momencie stetowanie podłogówką odbywa się poprzez gałkę przy rozdzielaczu, a grzejnikami na gałkach - wszystko manualnie i nie ma podziału na strefy, cały dom to jedna strefa.
  • Helpful post
    Level 34  
    Oto jakie wnioski się nasuwają:
    Trochę przewymiarowany kocioł - ale aż takiej wielkiej tragedii nie ma.
    Instalacja CO i podpięcie jej do kotła nie pozwoli na późniejsze dołożenie sterowania pogodowego ogrzewaniem podłogowym (O.P.) - pozostaje jedynie regulacja "termostatyczna" (stałotemperaturowa) pokrętłem na zaworze mieszającym.
    Oczywiście jeśli masz na dole podłogówkę + grzejniki w każdym pomieszczeniu to można sobie ustawić jakąś stałą wartość temp. wody w O.P. traktując jako tzw. efekt ciepłej podłogi, a resztę regulacji temp. w pomieszczeniu załatwią grzejniki i głowice termostatyczne na nich. Ale w okresach przejściowych (dość ciepło na zewnątrz) może dojść do sytuacji że podłogówka będzie przegrzewać pomieszczenia - to co masz teraz - nastawa 18°C a rzeczywista temp. pomieszczenia 24°C.
    Musisz pobawić się ustawieniami regulatora MultiMatic 700.
    W "Poziom instalatora" -> "Konfiguracja systemu" masz kilka parametrów do nastawy:
    - Krzywa grzewcza: 1,2 (twoje ustawienie)
    z doświadczenia wiem że przy nowych, ciepłych budynkach i dość małych jest za wysoka - możesz pobawić się w jej stopniowe obniżanie aż dojdziesz do momentu kiedy budynek będzie niedogrzany, nie będziesz mógł osiągnąć zadanej temp. pomieszczeniowej. Oczywiście u ciebie będzie trydno gdyż masz O.P. nie sterowane pogodowo ale możesz spokojnie zacząć od K.G. 1,0 i obserwować. Poczekać ~1 tygodnia i znowu zmniejszyć i obserwować. Mam klientów którzy na grzejniki potrafią zejść do K.G. 0,8.

    - Temperatura maksym.: 90 stopni C
    Zmniejsz do max 60-65°C. Chodzi o to że jak sterownik zgubi komunikację z czujnikiem zewnętrznym to od razu wchodzi w tryb komfortu i grzeje z tą ustawioną max. temperaturą. Oczywiście temp. wody w instalacji CO i tak jest na bieżąco ustalana na podstawie K.G. i dla K.G. 1,0 nie przekroczy 60°C przy -20°C na zewnątrz.

    - Korekta temp. pokoj.: Korekta
    Tutaj możesz ustawiać 3 tryby:
    Brak - tylko regulacja pogodowa bez uwzględniania temp. pomieszczeniowej
    Termostat - gdy osiągniesz zadaną temp. pokojową to kocioł się wyłącza
    Korekta - gdy zaczynasz osiągać zadaną temp. pokojową to kocioł będzie obniżał parametry wody w CO
    Musisz popróbować i wybrać który ci najbardziej pasuje. Do próby ustawienia własnej K.G. ustawił bym na Brak i bawił się K.G. tak by uzyskiwać zadaną temp. pokojową. Potem bym przeszedł na Korekta lub Termostat.

    Z takich jeszcze ogólnych rzeczy:
    Możesz podłączyć zasilanie pompy cyrkulacji CWU do kostki szarej w kotle na płycie i będziesz miał możliwość sterowania programem pracy cyrkulacji CWU z poziomu MM700.
    Przerób odprowadzenie kondensatu. Na wyjściu białej rurki kanalizacyjnej (chyba średnicy 32mm) zrób syfon do którego swobodnie będzie kapać kondensat tą czarną karbowaną rurą. Nie można wpinać tej czarnej rury na szczelnie do kanalizacji - może się zrobić takie ciśnienie w kanalizacji że kondensat nie będzie spływał, tylko wypełniał kocioł w komorze spalania.
    Tu gdzie masz dopust wody do CO - taki wygięty wężyk - powinien być jeszcze zawór odcinający - bo jak jeden zawór nie będzie trzymał to będzie cały czas dopuszczać wodę do CO aż przeleje się zaworem bezpieczeństwa.
    Można było za miast zwykłego filtra na powrocie CO przed kotłem dać separator magnetyczny.
  • MetalWork SafetyMetalWork Safety
  • Level 7  
    Dziękuję Ci serdecznie za wszelkie podpowiedzi.
    Powiedz proszę jeszcze jak ustawić parametr "Tryb auto-wyłącz.". W tym momencie ustawiony jest parametr Noc.

    Na tą dobę (zanim jeszcze odpowiedziałeś) postanowiłem zastosować kolejny test, zmieniłem parametr "Korekta temp. pokojowej" z Korekta na Termostat. Ustawiłem temperature zadaną na 21 stopni, w tym momencie pokojowa to 23,5 stopnia więc palnik jest wyłączony - mam rację że włączy się dopiero gdy temperatura pokojowa spadnie do temperatury zadanej?
    Czy w tym czasie Tryb auto wyłącz może być ustawiony na Noc? W instrukcji wyczytałem, że przy ustawieniu Termostat Tryb auto wyłącz jest nieaktywny.

    Powiedz jeszcze proszę skąd te dziwne dźwięki i wibracje na grzejnikach o jakich pisałem - w razie potrzeby podeślę filmik.

    Z góry dzięki za kolejne odpowiedzi!
  • Heating systems specialist
    Ja zauważylem jedną sprawe nie związaną z kotłem. Wilgotność 32. W pomieszczeniach to wilgoć jest magazynem ciepła . Sprobuj dojść do 40-50 % . Sposobów jest dużo. Znacząco poprawi komfort i zdrowie.
    Jestem zwolennikiem ustawień wpływ termostatu i adaptacja krzywej. Co do instalacji troche trzeba zainwestować kolega dość dobrze wyjaśnił.

    Dodano po 12 [minuty]:

    Dudnienie grzejników może być spowodowane przeciwnym przepływem lub zbyt dużym przepływem. Czy instalacja była przeliczona na etapie projektu czy na chybil trafił? Regulowana była hydraulicznie?
  • Level 7  
    dziubek102 wrote:
    Ja zauważylem jedną sprawe nie związaną z kotłem. Wilgotność 32. W pomieszczeniach to wilgoć jest magazynem ciepła . Sprobuj dojść do 40-50 % . Sposobów jest dużo. Znacząco poprawi komfort i zdrowie.
    Jestem zwolennikiem ustawień wpływ termostatu i adaptacja krzywej. Co do instalacji troche trzeba zainwestować kolega dość dobrze wyjaśnił.

    Dodano po 12 [minuty]:

    Dudnienie grzejników może być spowodowane przeciwnym przepływem lub zbyt dużym przepływem. Czy instalacja była przeliczona na etapie projektu czy na chybil trafił? Regulowana była hydraulicznie?


    Co do wilgotności rzeczywiście z żoną zauważyliśmy, że jest dość niska - poszukamy sposobu na jej zwiększenie w pomieszczeniach.

    Myślisz, żeby spróbować ustawić tryb Termostat i bawić się w obniżanie ustawień krzywej? Nie wiem od jakiego trybu zacząć jeśli chodzi o brak, Termostat i Korekta przy rozpoczęciu zabaw z krzywą.

    Na etapie projektu nie było to przeliczane, wielkosci grzejników dobierane z doświadczenia instalatora. Regulował to odkręcając głowice i zmieniając ustawienia czymś w rodzaju kluczyka, był tam taki czarny wskaźnik z cyframi. Po tej regulacji problem występuje nadaje i staje się uciążliwy bo to dudni przy każdym innym ustawieniu głowic na mniej niż 4 i 5.
  • Heating systems specialist
    Sprawdź czy nie pomylił zasilania , zakręć niech ostygnie grzejnik nastepnie odkręć i kontroluj gdzie robi się ciepły. Jak nie to trzeba zwolnić przepływ wody może dasz rade zwolnić pompę ? masz uderzenia hydrauliczne albo coś nie tak z baypassem.
  • Level 7  
    dziubek102 wrote:
    Sprawdź czy nie pomylił zasilania , zakręć niech ostygnie grzejnik nastepnie odkręć i kontroluj gdzie robi się ciepły. Jak nie to trzeba zwolnić przepływ wody może dasz rade zwolnić pompę ? masz uderzenia hydrauliczne albo coś nie tak z baypassem.


    To się dzieje praktycznie we wszystkich grzejnikach w całym domu, nie w jednym czy dwóch. Bywa tak że jak dudni jeden, ruszysz głowicą żeby przestał to zaczyna ten obok w tym samym pokoju lub inny w innym pokoju albo nawet na innym piętrze.

    Masz na myśli tą pompę którą mam przy rozdzielaczu? Poniżej zdjęcie - czy chodzi o tą pompę?

    Sorry jeśli moje pytania wydają się idiotyczne ale jestem praktycznie zielony w temacie - dlatego powstał ten temat.

    W jaki sposób zwolnić pompę?
  • Level 7  
    Informacyjnie - od wczoraj ustawiłem tryb Termostat zamiast Korekta oraz Tryb auto wyłącz cały czas ustawiony jest na Noc.
    W porównaniu do poprzedniej doby z innymi ustawieniami poszło 7 m3, wcześniej 9 m3 - mniej o 2 metry. W całym domu ustawiłem grzejniki na 4, aby szybciej osiągnąć temperaturę zadaną. Podłogówka pozostaje zimna, zapewne nie ma kiedy się nagrzać bo szybko osiągnięta jest temperatura zadana i palnik się wyłącza.

    Podpowiedzcie proszę jak rozpocząć test krzywej grzewczej :
    - najpierw krzywa grzewcza na 1,0?
    - jak ustawić tryb : brak, korekta czy termostat?
    - jak ustawić Tryb auto wyłącz : Eco czy noc?

    Cały czas dążę do uzyskania optymalnego zużycia gazu - powiedzcie proszę czy 7-9 m3 na dobę przy obecnej pogodzie to dużo / mało / w sam raz?
  • Level 7  
    ls_77 wrote:
    Oczywiście jeśli masz na dole podłogówkę + grzejniki w każdym pomieszczeniu to można sobie ustawić jakąś stałą wartość temp. wody w O.P. traktując jako tzw. efekt ciepłej podłogi, a resztę regulacji temp. w pomieszczeniu załatwią grzejniki i głowice termostatyczne na nich.


    W jaki sposób to ustawić? Jak ustawić stałą temperaturę wody w OP?
  • Level 34  
    Stałą temp. wody w o.p. ustawiasz na zaworze termostatyczny przy belce rozdzielacza do o.p. - to ten z pompą. Poniżej pompy po lewej stronie jest czarne pokrętło i nim regulujesz temp. wody w o.p.

    Co do k.g. to ustaw na 1,0. Ustaw wpływ temp. pokojowej na Brak. Na dzień i na noc ustaw te same temperatury - najlepiej 20°. Tryb auto wyłącz ustaw na Noc. Poczekaj kilka dni i sprawdź jaka się ustabilizuje temperatura. Jeśli będzie wyższa niż nastawiona to zmniejszasz k.g. i znów czekasz. Powtarzasz aż będzie osiągnięta zadana temp.
    Jak temp. pokojową będzie nie osiągnięta - za niską to musisz podwyższyć k.g.

    Dopiero jak znajdziesz k.g. to możesz bawić się w ustawienia Korekta lub Termostat oraz różne temperatury na dzień i na noc.

    Co do zużycia gazu to jest różnie. Pierwsze sezony grzewcze mają najwyższe zużycie bo musi odparować wilgoć technologiczna z procesu budowy i wykańczania. Tak więc pierwszy sezon jest najdroższy.

    Co do odgłosu z grzejników to zapewne pochodzi z wkładki termostatycznej grzejnika. Jak głowica powoli zamyka zawór to dochodzi do takiego miejsca że woda płynąca pod grzybek zaworu powoduje jego rezonans i stukanie. Wystarczy ruszyć głowicą i grzybek zmienia miejsce i stukanie ustaje. Może to być spowodowane za dużym przepływem lub ciśnieniem pompy lub odwrotnym przepływem przez zawór grzejnika. Do czasu ustalania k.g. odkręcić wszystkie głowice na max czyli na 5. Będziesz też wiedział od razu które pomieszczenia nagrzewają się szybciej i więcej niż pozostałe i będziesz mógł je wtedy przydławić tak by wszystkie nagrzewały się równomiernie.

    Podczas ustalania k.g. nie patrz na zużycie gazu.
  • Level 7  
    Poprzedniej doby ustawiłem wpływ temperatury pokojowej na brak, KG na 1,0 oraz temperaturę maksymalną na 63 stopnie.
    Obudził mnie w nocy upał w domu, poszedłem sprawdzić zadajnik i wpływ temperatury pokojowej był ustawiony na Korekta - a na pewno przed pójściem spać ustawiłem na Brak. Skąd taka samoczynna zmiana trybu?

    Co do OP i jego temperatury - w tym momencie ustawione jest na 5, kiedyś zmieniłem na 4 to znów zrobiło się praktycznie całkiem chłodne jakby było wyłączone i wróciłem do 5.
  • Level 34  
    Dobrze zrobiona i policzona podłogowa jest w zasadzie niewyczuwalna (temp. na powierzchni podłogi).
    Możesz w ogóle wyłączyć na jakiś czas podłogówkę i zobaczyć jak wszystko chodzi na grzejnikach.

    Najważniejsze to znaleźć odpowiednią K.G.
  • Level 3  
    Witam,
    Piszę z zapytaniem o ustawienie ww. kotła przy ogrzewaniu podłogowym (tylko podłogówka, 120 m2 do ogrzania), dom parterówka. Multimatic ustawiony jako termostat w jednym z pomieszczeń. Pogodówka zainstalowana. Krzywa grzewcza na 4.0. Teraz grzeje tak, że kocioł ząłacza się koło 21 i grzeje przez noc. Przez większość dnia nie załącza się co powoduje, ze podłoga się wychładza powodując dyskomfort. Czy aby podłoga była dogrzewana częściej mam zmienić krzywą np. na 3.0 co spowoduje, że piec będzie grzał dłużej niższa temperaturą?
    Temp. zadana w pomieszczeniu to 21 stopni dzień i noc. Zalezy mi na komforcie przy jak najbardziej ekoinomicznym spalaniu - to chyba jak wszystkim :)
    Pozdrawiam
    M
  • Level 34  
    K.G. dla O.P. powinna być w zakresie 0,2-0,6 a nie 4,0 czy nawet 3,0!!!

    Ustawienie regulatora na "termostat" powoduje że kocioł działa załącz/wyłącz.
    Jak ustawisz "korekta" to będzie ci modulował/korygował temperaturę wody wychodzącej z kotła.

    Ale i tak na początek ustaw "brak", ustaw stałą temperaturę na dzień i noc +20°C i baw się K.G. dopóki nie uzyskasz stałe zadanej temperatury.
  • Level 3  
    Przepraszam, miałem na myśli 0,3-0,4. Czy jak ustawię na "brak" to piec grzeje nieprzerwanie?
  • Level 34  
    Tak. Kocioł pracuje cały czas.
    Palnik może się wyłączać jak już nie będzie mógł utrzymać zadanej temperatury, ale pompa będzie pracowała. Dla kotła jest lepiej jak pracuje dłużej z niższą temp. niż jak ma się włączać i wyłączać co chwilę.
  • Level 3  
    Z Twojego doswiadczenia, które ustawienie jest najbardziej ekonomiczne? Korekta czy termostat?
  • Level 34  
    Dla podłogówki zalecana jest "Korekta" ze względu na dużą bezwładność układu grzewczego (długie nagrzewanie i długie stygnięcie). W "Termostat" mogą być długie okresy wychłodzenia. Ale znam paru użytkowników którym to nie przeszkadza i mają tak ustawione na "termostat" - bo wtedy im nie przegrzewa powyżej zadanej temperatury.

    Musisz sobie popróbować - wypróbuj raz tak i raz inaczej. Zobaczysz co ci odpowiada i które ma niższe zużycie gazu.
  • Level 3  
    Dzięki. Instalator ustawił mi moc na c. o. 8kw. W menu jest opcja zejść nizej. Pytanie czy ten parametr określa moc max? Piec moduluje do 8 kw?
  • Level 34  
    W parametrze d.00 jest do ustawienia moc max. Czyli jak ustawił na 8kW to więcej nie pójdzie przy grzaniu na CO