Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulator 12v do prądnicy

14 Paź 2005 14:26 17849 46
  • Poziom 13  
    Witam
    niedawno kupilem skutera i okazało sie ze jest uszkodzony regulator napięcia. nowy niestety kosztuje około 100zł wiec powyślałem zeby zrobic taki regulator prosze pomocy !!!


    Pozdrowienia !!!!
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 21  
    Aby samemu zrobić taki regulator, to trzeba troszkę więcej danych nie wiemy co to za skuter i jaką ma instalację :D poza tym przydało by się wiedzieć jakiego typu posiada generator zasilający instalację, i jak jest on włączony do tej instalacji. Ponadto warto wiedzieć w jaki sposób jest realizowana regulacja, czy przez prąd wzbudzenia, czy zwyczajnie wystarczy stabilizator... Jeśli przez prąd wzbudzenia, to jeszcze jaki on ma być dla jakich obrotów by utrzymać żądany poziom napięcia... Trochę pomiarów do tego trzeba wykonać, chyba że zlokalizujemy jakiś schemat takiej instalacji - musisz nad tym popracować i dopiero z konkretami będziesz wiedział co i jak, albo będziesz wiedział z czym masz problem...

    No chyba, że podasz typ i model skutera i ktoś będzia miał coś podobnego i schematy do niego...

    A może da się jakoś rozmontować i naprawić ten stary, albo na jego podstawie odbudować nowy, a przynajmniej "zlokalizować" schemat podobnego regulatora... Żeby wiedzieć chociaż w jakim układzie on pracuje, ile ma wejść -wyjść itd...
  • Poziom 13  
    Skuter to ITALJET PISTA 2. Instalacje ma na 12v.Generatorem prądu jest prądnica.Regulacja zachodzi (tak mysle) przez stabilizator. Regulator wygląda tak
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 13  
    4 wyjścia 2 idą prosto do akumulatora do dwuch pozostałych idzie prąd z prądnicy. nie wiem w jaki sposób regulowane jest napięcie do żarówek gdyz po odłączeniu regulatora żarówki dalej świecą natomiast po podłączeniu regulatora żarówki żarzą przez cały czas niezależnie od obrotów czasami jednak zdarzało sie ze swieciły normalnie (12v)
  • Poziom 21  
    Dobrze to już znaczny postęp... Teraz tak, czy akumulator połączony jest z instalacją wyłącznie przez ten regulator, czy jeszcze jakoś inaczej ?? I czy na tych dwóch kablach, co dochodzą do tego niby regulatora mamy napięcie przemienne, czy już stałe?? I czy te kable idą bezpośrednio do prądnicy czy też może jeszcze przez "coś" przechodzą, to ważne, bo może tam być zewnętrzny prostownik (mostek)... , albo coś z dwiema diodami i trzema wchodzącymi kablami, lub dwa kable i masa na śrubie czy czymś takim...
    Dalej może ten niby regulator ma zwarcie, albo wcześniej mostek jest trafiony, zobacz, czy z podłączonym samym "regulatorem" też światła gasną, bez tego akumulatora oczywiście - bo i akumulator trzeba sprawdzić, czy jest ok...
    Acha i jak robisz zdjęcia to postaraj się by były ostrzejsze... Jask już stwierdzimy, co jest grane i że to jest zepsute, to nie problem byś to rozwalił i zobaczył jak jest zrobione - można próbować wygrzać ten plastik albo spróbować różnych rozpuszczalników - ale to jak już będzie pewne, że to ten regulator jest kaput - to zbudujemy coś odpowiedniego....
  • Poziom 13  
    ok wiec tak przy wtyczce do regulatora sa cztery kable czarny masa,
    czerwony podłączony jest bezpośrednio z + akumulatora, biały po zbadaniu miernikiem (jeden koniec do białego drugi do masy) wskazuje prąd zmienny po dodaniu gazu zmienia sie jego wartość natomiast po zbadaniu biały z czerwomym otrzymuje +12v z akumulatora. To samo jest z 4 kablem żółto czerwonym. A światła sa zzasilany bezpośrednio z prądnicy nie przez akumulator (jak w większości skuterów).
    Mi już nawet nie chodzi o zrobienie podobnego układu bo wiem ze to nie możliwe ponieważ nigdzie nie moge znalesc orginalnego ukladu a co dopiero zrobic podobny dlatedo wystarczy mi zwykly regulator 12v do prądnicy. A ja juz sobie jakos to podepne
  • Poziom 21  
    Jeszcze raz - to ważne: rozumiem, że do akumulatora dochodzi tylko ten czerwony i nigdzie indziej po drodze nie jest podłączony... bez niego akumulator jest po prostu odłączony od instalacji ??

    Prądnica jak rozumiem, jedną stroną jest przyłączona do masy a drugą stroną do tego "regulatora"... A jak są przyłączone te światła? Też do masy i do prądnicy ?

    Sprawa wygląda na dość prostą o ile nie chcesz zasilać świateł z akumulatorka... da się też zrobić tak aby świeciły przy wyłączonym silniku...

    Ale co z zapłonem, jak jest rozwiązany i czy podłaczony do akumulatora, czy zwyczajnie do instaklacji, a może mamy tam standardowy przy małych silnikach "iskiernik" (jak przy dawniejszych komarkach) i może spokojnie pracować bez akumulatora?

    Idealnie było by, gdybyś prześledził jak idą kable w całej instalacji i narysował sobie schemat wszystkich połączeń... wtedy będzie pewność co i jak...
    Z tego co mówisz nie powinno być tego wiele... Samo zmierzenie miernikiem może nie wystarczyć do wykluczenia pomyłki i uszkodzenia reszty instalacji... Musisz się trochę pomęczyć niestety, aby zaoszczędzić tę stówę...
  • Poziom 13  
    Nie od akumulatora odchodzi jeszcze jeden kabel do zasilania instalacji który jest odłaczany po wyłączeniu zapłonu czyli przy akumulatorze sa dwa kable jeden do zasilania instalacji (rozrusznika kierunkowskazów klaksona hamulca(stopu) czujnika paliwa i oleju), a drugi służy do ładowania przez ten właśnie nieszczęsny regulator.Skuter legalnie może palic bez akumulatora.Jak powiedziałem swiatła przednie (reflektory) sa zasilane z prądnicy przez regulator który reguluje napięcie zeby sie zaróweczki nie przepaliły. Jednak jednego nie rozumiem bo po odłączeniu regulatora światła powinny zgasnąć odziwo swiatła dalej sie palą ale już bez regulacji napięcia (niedawno spaliłem te wlasnie żarówki dając cały gaz z odpiętym regulatorem). Ale jak jużwczesniej wspomnialem światła nie sa dla mnie ważne, mi zależy na ładowaniu akumulatora

    Teraz to chętnie dałbym ta stówe tylko ze takiego regulatora nie ma na rynku (przynajmniej polskim w necie)

    Wiec jak ktoś ma schemat jakiegos regulatora 12v do prądnicy albo wie gdzie taki kupić niech da znac na forum

    POZDRO!!!
  • Specjalista elektronik
    A czy z prądnicą jest połączenie tylko żeby dostawać prąd, czy i do jej regulowania?
    W większości pojazdów prądnica jest regulowana przez uzwojenie wzbudzenia,
    i jest połączona z regulatorem dwoma kablami: jeden gruby do prądu z prądnicy
    (i ten prąd służy do ładowania akumulatora - wraca przez masę), drugi cienki do
    regulacji. To, co piszesz o zachowaniu bez regulatora wskazuje na właśnie taki układ.
  • Poziom 12  
    Mam taki sam regulator i też problem z brakiem ładowania. Załatwiłem drugi regulator i to samo. Cztery przewody są do niego podłączone. Dwoma idzie napięcie zmienne z prądnicy, jeden bezpośrednio do akumulatora, a trzeci niewiadomo skąd. Podłączałem zamiast regulatora mostek 10A pod te dwa przewody od zmiennego i "+" pod akumulator, "-" mostka do masy skuterka, ale niestety siadają strasznie światła. Widocznie mostek pobiera za dużo prądu. Poszukuje jakiegoś schematu z instalacją w której wykorzystany jest taki regulator. Może ktoś ma coś takiego?
  • Poziom 13  
    witam

    Dokopałem sie do wnętrza układu i odczytałem elemęty

    C1- 10 uf 50v nie wien jak ma byc ustawiony na płytce (gdzie + gdzie -)
    R1-1k
    R2-100 ohm
    R3-120 ohm
    R4-470 ohm
    R5-100ohm
    R6-390 ohm
    ZD1,ZD2- z jednej z tych diod(ZD1) odcytałem symbole: 2 i niżej 16 .
    Z drugiej nic nie zostało ale kształt ten sam
    D-in400 ?
    Triaki(SCR1,SCR2)-TIC126m
    Tranzystor:odczytałem dwa symbole zapisane tak: 5401
    T243

    Pomóżcie mi dopasowac brakujące elementy!!!!

    Dodano po 11 [minuty]:

    mniej wiecej wyglada to tak

    Regulator 12v do prądnicy
  • Specjalista elektronik
    A może to jest tak:
    * prądnica ma dwa uzwojenia, jeden koniec każdego to masa;
    * ten regulator to prostownik (dwie diody) plus jakaś regulacja
    (i tylko z powodu tej regulacji jest potrzebne połączenie z masą)?
    Jak się włącza mostek, i minus mostka na masę, to jest zwarcie...

    jas18, może spróbuj narysować schemat "z natury"?
  • Poziom 16  
    Prostownik sterowany ? coś tu nie tak sprawdź jeszcze raz ten rysunek bo zgłupiałem i co jest połączone do 1,2,3 i 4
    Czy 1 i 3 do prądnicy 4 + aku 2-masa? Triak przy R5 układ ok ale ten drugi ani pdłączenie ani sterowanie bramki .
  • Specjalista elektronik
    Pytanie, co miałoby robić sterowanie: ograniczać ładowanie akumulatora (jak jest dość naładowany,
    to nie włączać tyrystora, przez który płynie prąd do akumulatora), czy ograniczać skuteczne napięcie
    zasilania świateł (przez zwieranie prądnicy na część czasu, jak to napięcie jest za duże)?
    A może jakaś kombinacja obu tych sterowań, z zasilaniem świateł częściowo z akumulatora?
  • Poziom 13  
    sory ale jak powiedzałem ta plytka jest z odzysku. Ten drugi triak może byc inaczej podpiety. bramka moze byc tak do pozostalych jestem pewny aczkolwiek jestem gotowy na wszlkie zmiany
    1. masa
    2.pr
    3. + do aku
    4.pr
  • Poziom 27  
    Narysowałem schemat wg tej płytki. Ale z drobnymi zmianami. Przełaczyłem anodę i katode drugiego tyrystora. Tyrystora, bo wg katalogów to nie triak. Tranzystor wyglada na PNP-na.
    Porównaj schemat z oryginałem, może coś jeszcze jest nie tak.
    Jak bedziesz miał pewnośc, bedziemy kombinować dalej. :D

    PS. Takie samo oznaczenie ma regler do niektórych modeli Simsona i MZ-ty (stary, niezły motor z NRD-owa)
  • Poziom 16  
    Brak na nim R5, jak go tak podłączysz to tyr będzie zwierał do masy dodatnią połówke gdy tylko przekroczy coś kolo 2V na wyprowadzeniu nr 3 i lipa z ładowania.
    Do ładowania aku na wyprowadzeniu nr 3 musi byc min nap aku+mininalne nap zał tyr .
    Koniec ładowania to nap na aku + nap bramki tyr + spadek nap na D zabezpieczającej bramke tyr.Jest równy nap na ZD1
    Układ stabilizacji wygląda ? Może ktoś objaśni

    Dodano po 2 [godziny] 39 [minuty]:

    Dla ciekawskich to są wynalazki warto zobaczyć.
    http://www.fuse-network.com/fuse/demonstration/31/24586/24586.pdf
    Jest wszystko.Mało czytelne ,ale dla wtajemniczonych wszystko jasne.
  • Poziom 27  
    No właśnie :D
    Ja odwzorowałem to co na płytce, na schemacie, żeby móc dalej się zastanawiać, co z tym fantem. Może rysunek płytki ma jakiś bład ?
    Myśle, że potrzebny jest dalszy ciąg, tzn. co jest poza płytką. Bez dokładniejszych danych będzie chyba trudno.

    pozdr.
  • Poziom 13  
    Rozkop[alem polowe instalacji i znalazłem czujnik zamontowany przy gazniku jego opornosc przy wyłaczonym silniku 25 ohm nie robiłem pruby z włączonym silnikem bo padła mi bateria przy mierniku. tak jest właczony do instalacji
  • Poziom 27  
    W prądnicy są jakieś uzwojenia. Czy są one połaczone z masą skutera czy są odizolowane ? Odepnij na chwilę czujnik i regulator, żeby pradnica była wolna i pomierz samą pradnicę. Ktoś może zrozumie, jak to działa i napisze :D

    pozdr.
  • Poziom 18  
    Przerabiałem pewnego razu temat regulatora napiecia w skuterze marki MACAL . W skuterach czesto regulator napiecia oprucz funkcji regulacji napiecia ladowania akumlatora spełnie również funkcje stabilizatora napiecia zasilania zarówek od swiatel . Problem polega na tym ze: w momencie gdy zasilana jest tylko jedna zarówka od swiatel postojowych lub podczas przelaczania swiatel mijania na drogowe wystepuje moment gdy obciazenie pradnicy - magneta znacznie spada i dochodzi do przepalania zarówek od podswietlania wskazników lub tylnego swiatla pozycyjnego . aby zapobiec tej sytuacji stosuje sie ogranicznik napiecia magneta który dziala na uzwojenie zasilania swiatel. Podejrzewam ze konstrukcja powyzej wlasnie posiada taka funkcje .
    poniżej zalączam schemat oryginalnego regulatora w skuterze MACAL

    Dodano po 4 [minuty]:

    schemat regulatora
    Załączniki:
  • Poziom 21  
    Ten czujnik przy gaźniku, to automatyczne ssanie. Zawiera bimetal który nagrzewa się pod wpływem płynącego prądu z magneta - po zapaleniu silnika i tak właśnie wyłącza ssanie po pewnym czasie, więc można je zostawić w spokoju.

    Pozdrawiam LinX
  • Poziom 13  
    Czy mógłbyś przybliżyć działanie tego czujnika bo właśnie po odpieciu tego regulatora mam problemy z zapaleniem skutera gdy jest zimny
  • Poziom 21  
    Jest część która zawiera bimetal. Kiedy silnik jest zimny i zostaje uruchomiony, prąd bezpośrednio z prądnicy zasila zimny bimetal. Iglica/tłoczek ssania jest podniesiony - ssanie działa. Wraz ze wzrostem temperatury bimetalu w wyniku przepływu prądu i częściowo ciepła od silnika stopniowo zamyka iglice/tłoczek aż do całkowitego wyłączenia ssania.

    Pozdrawiam
  • Poziom 28  
    Odgrzebuje temat ale jak widze nie zostal on chyba rozwiazany.
    Czytajac lekture, ktora zasugerowal Sharic i rozrysowujac nasz schemat tak jak w tym linku, mozna dojsc zasady dzialania tego regulatorka.
    Wyglada na to, ze regulacja napiecia dokonuje sie przez okresowe zwieranie cewki ladujacej tyrystorem SCR2 po przekroczeniu zadanego napiecia zasilania lamp skutera. I to napiecie bylo by napieciem odniesienia (?).
    Tak duze obciazanie cewki ladujacej, wymusza takze obnizenie mocy cewki świateł. Po co jednak jeszcze SCR1? Szczerze mowiac pasowal by mi tutaj tranzystor NPN, mielibysmy wtedy najprostszy stabilizator. Ale moze za pomoca tyrystora da sie tutaj uzyskac podobny efekt?
    Co do uszkodzenia, ktore powodowalo Ci slabe swiecenie świateł, przy takim układzie jak narysowałem, pasuje uszkodzenie SCR2, co jest bardzo prawdopodobne ze względu na charakter jego pracy. Nalezalo by na poczatek sprawdzic, czy nie ma zwartych A<>K. Przy takim układzie, rowniez podlaczenie mostka tak jak Ty to robiles spowoduje zwarcie i drastycznie slabe swiecenie swiatel.

    Sprobuj wymienic SCR2 a diode ZD2 dobrac tak aby lampy nie swiecily za mocno nawet na duzych obrotach. ZD1 tak dobrac aby napiecie ladowania nie bylo wieksze niz 14V i moze bedzie OK.
  • Poziom 13  
    Teraz to tma nic nie wymienie poniewaz uklad jest kompletnie znisczony jak pisalem wyzej.kilka pytan:
    1.Rozumiem ze diodu zd1 izd2 mam dobrac doswiadczalnie? a przypuszczalnie jakie moga miec parametry?

    2. da sie ten uklad jakos zasymulowac w jakims programie tak zeby wiedziec czy skladanie tego na nowo ma jakis sens.

    3.Znacie jakies schematy regulatora?? tak zeby pasowal w moim przypadku.

    4.chyba ze mozna zrobic regulacje na jakims stabilizatorze np jakis LM