Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ford Focus mk3 2011r - Kontrolka ESP + nierówne obroty + check engine

KaraSSi 24 Nov 2020 20:39 2850 14
  • #1
    KaraSSi
    Level 6  
    Witam. Posiadam Forda Focusa 3 z silnikiem ti-vct 1.6 105 km.
    Problem polega na tym że podczas jazdy zapala się kontrolka ESP i świeci ciągle aż do ponownego uruchomienia silnika. Zdarza się to nieregularnie, a ostatnio wyskoczyła kontrolka check engine na żółto. Dodatkowo na biegu jałowym na zimnym jak i na rozgrzanym silniku wachają się obroty między 500 a 1500. Czasami obroty te się stabilizują. Rok temu uporałem się z tym problemem czyszcząc przepustnice środkiem do ich czyszczenia i pomogło.
    W warsztacie wykazało błąd związany z rozładowaniem akumulatora, skasowali błędy ale problem powrócił. Zapalila się kontrolka ESP po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów, check engine zapalił się po kilkukrotnym uruchomieniu silnika. Ogólnie samochod po odpaleniu na niskich obrotach drży jakby nie chodził na wszystkich garach.
    Jakieś pomysły od czego zacząć szukać przyczyny?
  • #2
    Supercross
    Level 17  
    Zacznij od sprawdzenia ładowania oraz połączeń, może klema któraś nie dokręcona. Akumulator ilo letni?
  • #3
    KaraSSi
    Level 6  
    Akumulator wymieniłem rok temu. Miesiąc temu wymieniłem świece w nieautoryzowanym serwisie. Generalnie odkąd kupiłem auto przed i po wymianie akumulatora gdy bawiłem się np radiem jakieś 5 minut przy zgaszonym silniku wyskakiwał komunikat o rozładowanym akumulatorze.
  • #4
    iommi23
    Level 16  
    Jakie dokładnie są błędy? Najlepiej podpiąć pod komputer.

    Można też wejść w menu serwisowe zegarów i sprawdzić, czy coś się nie pojawi z DTC

    ESP się zapala najczęściej w sytuacji, gdy silnik zgłasza usterkę - jest ona na tyle mała, że nie zapala check engine (ani nie wyświetla się "serwis silnika natychmiast"), więc kontrolkę ESP bym traktował na równi z check engine w tej sytuacji. ESP się wyłącza, bo z założenia nie będzie mogło regulować mocy silnika w momencie, gdy ten nie działa poprawnie.

    Zatem bez odczytania błędów z silnika nie można nic więcej powiedzieć. Słaby akumulator nie wywoła check engine bezpośrednio

    Ze spraw łatwych do sprawdzenia - klepie jak diesel może? Tam są zmienne fazy rozrządu i one lubią wpływać na falowanie obrotów. Jest też wtedy zauważalnie słaba góra obrotów (albo dół)
  • #5
    KaraSSi
    Level 6  
    Niestety w przyszłym tygodniu mechanik będzie miał czas zająć się samochodem.
    Wydaje mi się że check engine zapala się dopiero po kilkukrotnym zgaszeniu i odpaleniu silnika i do skasowania błędu zostaje na stałe, gdybym tak nie robił prawdopodobnie check engine by się nie załączył. Silnik na biegu jałowym albo gdy wcisnę sprzęgło nie może utrzymać obrotów i strasznie faluje jakby się dławił, a gdy się rozgrzeje to czasami trzyma ładnie obroty ale od czasu do czasu występują odczuwalne drgania silnika.
    Czytałem wiele tematów na forach ale problemy są różne od złego paliwa (tankuje na orlenie) po akumulator, alternator itp.
    Problem z utrzymaniem obrotów występuje prawie zawsze i raczej przy niskich temperaturach. Po przeczyszczeniu przepustnicy wydawało mi się że problem znikł, ale miesiąc temu dzień po wymianie oleju filtrów i świec wystąpił właśnie ten problem z ESP.
    I jeszcze raz co do tego klepania jak diesel. Raz klepie a raz się zachowuje jakby wszystko było w porządku.
  • #6
    KaraSSi
    Level 6  
    A więc kupiłem icar v2 i w torque pro pokazało mi 2 bledy:
    P0102 mass or volume air Flow circuit low input
    P0171 system to Lean (bank 1)
    Aczkolwiek chce nadmienić że:
    - check engine zapala się tylko gdy kilka razy z rzędu uruchomię silnik i zgaszę (gdy wykasuje błędy to póki tak nie zrobię to się nie zapala) 09
    - przy odpalonym silniku psikalem środkiem do czyszczenia przepustnicy
    Czy któryś z tych błędów jest związany z tym co robiłem?
    Czy wykryje błąd związany z tym ESP gdy akurat lampka się nie świeci?
  • #7
    leonov
    Level 42  
    Oba błędy są powiązane i tak.

    Błąd P0171 – uboga mieszanka, przyczyny :

    Przecieki powietrza wlotowego
    Wadliwa pierwsza podgrzewana sonda lambda
    Nieprawidłowe spalanie
    Wadliwe wtryskiwacze paliwa
    Wycieki gazów wydechowych
    Nieprawidłowe ciśnienie paliwa
    Brak paliwa
    Wadliwy czujnik masowego przepływu powietrza (MAF)
    Nieprawidłowe podłączenie węża odpowietrzania skrzyni korbowej (PCV)

    Błąd P0102 Czujnik masowego lub objętościowego przepływu powietrza-niski sygnał wejściowy - przyczyny :

    Występują przecieki powietrza wlotowego.
    Zawór odprowadzania par paliwa ze zbiornika jest uszkodzony i wprowadza dodatkowe powietrze do dolotu
    Przerwana uszczelka pod przepustnicą lub kolektorem ssącym
    Przetarte przewody podcisnieniowe
    Być może kable lub ich złącza prowadzące do czujnika masowego przepływu powietrza (MAF) są zużyte lub ocierają się, co z kolei powoduje zwarcie.
    Czujnik masowego przepływu powietrza (MAF) może być brudny.
    Czujnik MAF może być uszkodzony.
  • #8
    KaraSSi
    Level 6  
    Czy te błędy mogą powodować ze w trakcie jazdy zapala się ESP. Czy z racji tego że podczas odczytywania błędów kontrolka się nie świeciła i błędu nie wykryło co by świadczyło o tym że mam 2 różne problemy np. z falującymi obrotami na niskich obrotach?
  • #9
    andrzej20001
    Level 43  
    Esp ci wywali jak silnik nie pracuje prawidlowo . Silnik wspolpracuje z ukladem esp.
  • #10
    KaraSSi
    Level 6  
    A czy któryś z tych błędów mógł być spowodowany psikaniem środkiem do czyszczenia przepustnic w ta przepustnice?
  • #11
    leonov
    Level 42  
    KaraSSi wrote:
    A czy któryś z tych błędów mógł być spowodowany psikaniem środkiem do czyszczenia przepustnic w ta przepustnice?
    Być może, bo w ten sposób nie czyści się przepustnicy.
  • #12
    KaraSSi
    Level 6  
    Więc skasuje błędy i zobaczę czy ponownie wyskoczą.
  • #13
    KaraSSi
    Level 6  
    Wczoraj wieczorem przy ujemnej temperaturze skasowałem błędy samochód trzymał obroty bez zarzutu i po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów ESP również się nie załączyło i nie pokazało żadnych błędów.
    Wydane mi się że silnik wariuje jak są wilgotne dni. Już niemam pojęcia co się dzieje
  • Helpful post
    #14
    iommi23
    Level 16  
    Ja bym w ciemno wymienił przepływomierz na początek.
    Do sprawdzenia sporo - punkty masy i czy wtyczki są ok - szczególnie na przepływce i przepustnicy. Do tego szczelność dolotu i stan filtra powietrza.

    Jeżeli jeszcze do tego mamy szarpanie to cewka i jej wtyczka do sprawdzenia.

    Nie kojarzę z pamięci tych silników (tzn są bardzo zbliżone do FYDA/FYDB, a nie mam teraz żadnego vct pod ręką) - ale tam chyba dalej jest zawór PCV na kolektorze dolotowym? Jak tak, to warto sprawdzić jego oraz gumowy wąż, który do niego wchodzi
  • #15
    KaraSSi
    Level 6  
    Dzięki. W przyszłym tygodniu się za to wezmę i dam znać