Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Lancia Y 840 / silnik 188A4000 - Brak ciśnienia oleju na ciepłym silniku

paladyn 26 Nov 2020 14:29 732 14
Testo
  • #1
    paladyn
    Level 15  
    Witam,

    Samochód Lancia Y z 2001 roku, silnik 188A4000, 1,2 8V. Przebieg u mnie to jakieś 235 000, czy autentyczny? Nie mam pojęcia. Samochód oryginalnie pochodził z Włoch gdzie jakaś baba nie wiedziała co to zmiana oleju. Początkowo konsumował około 1L oleju na 1000km. Po wymianie połamanych pierścieni, wymiany gumek zaworowych, profilaktycznie panewek korbowodowych i drobnych czyszczeniach pobór oleju spadł do <200ml na 15000 km. Natomiast gdy drugi raz objawił się problem z uszczelką pod głowicą - przedmuchy między cylindrami, postanowiłem splanować blok jak i głowicę. Blok został splanowany o 0.12mm natomiast głowica 0.06mm. Po dokładnym wyczyszczeniu silnika z jeszcze zalegających nagarów i złożeniu silnika w całość objawił się problem świecenia kontrolki ciśnienia oleju. Wykonałem zatem pomiar ciśnienia wkręcając się w zaślepiony gwintowany korek przy czujniku oleju i otrzymałem takie wartości:

    około 10*C - 4.3Bara
    około 35*C - 1.5Bara
    około 90*C - 0.5Bara
    Przy dłuższym trzymaniu silnika na obrotach około 3000, podczas postoju w garażu - 0.2Bara

    Jeśli chodzi o panewki główne , to założyłem te co były (oryginalne FIAT), miały ślady pracy, w miejscach przylegania do wału kolor srebrny, reszta złoty. Kolejność stopek jak i położenie panewek zostało zachowane zgodnie z oryginałem. Moment dokręcania stopek 20Nm + 90 stopni.

    Panewki korbowodowe mają przejechane około 20 000 km, stopki dokręcałem 41Nm.
    Wałek rozrządu - stopi dokręcone momentem 20Nm.

    Nie posiadam przyrządów pomiarowych aby ocenić stan wału korbowodowego czy wałka rozrządu, więc ciężko stwierdzić czy tutaj jest nieszczelność. Natomiast o co prosił bym, to naprowadzenie mnie czy taki nagły spadek ciśnienia oleju na ciepłym silniku mógł by być np przez wyeksploatowaną pompę oleju? Mam mieszane uczucia aby sprawna pompa nie potrafiła utrzymać nawet 0.5 Bara. Na moje rozumowanie panewki musiały by być naprawdę dobrze zniszczone aby sprawna pompa osiągała ciśnienie 0.2Bara.

    Co sądzicie ?
  • Testo
  • Helpful post
    #2
    Dziarski Hank
    Level 32  
    Może. Ale równie dobrze może to być skutek niewłaściwego pasowania wał-panewki.
  • Testo
  • #3
    paladyn
    Level 15  
    Dziarski Hank wrote:
    Może. Ale równie dobrze może to być skutek niewłaściwego pasowania wał-panewki.


    Tylko nie bardzo jestem w stanie sobie tego wyobrazić. Jeśli bym montował nowe panewki na nowy wał to rozumiem, że jakiś chińczyk pomyli się na wymiarach. Ludzie nawet muszą poprawiać nowe kute korbowody do swoich turbo bolidów. Tutaj zakładałem stare panewki na stary wał. Kolejność stopek zachowałem jak w oryginale. Panewki również wkładane w to samo miejsce. Panewka ze stopki trafiła do stopki, panewka z bloku również została zamontowana w bloku.

    Zastanawiam się czy ten spadek ciśnienia nie jest czasem spowodowany tym, że dobrze przepłukałem kanały olejowe pod panewkami, które natryskują olej na denka tłoków. Jeśli wcześniej silnik był mocno zanagarowany to i również te kanały mogły być zaślepione. Natomiast przed montażem panewek wszystko dokładnie przedmuchałem kompresorem i mogłem udrożnić zatkane kanały.

    Dodam jeszcze, że gdy ciśnienie na biegu jałowym oscyluje w granicach 0,2Bara to dodanie gazu i utrzymanie silnika w granicach 3500-4000rpm (około bo brak obrotomierza) powoduje wzrost ciśnienia do około 1.7Bara.
  • Helpful post
    #4
    lukasz12345678910
    Level 30  
    Jaki masz filtr oleju? Ja bym zaczął od filtra pompy oleju i zaworu regulacji cisnienia
  • #5
    paladyn
    Level 15  
    lukasz12345678910 wrote:
    Jaki masz filtr oleju? Ja bym zaczął od filtra pompy oleju i zaworu regulacji cisnienia


    Filtr oleju to filtron OP545, który ma przebieg około 2000km. Jeździłem na nim jeszcze przed awarią uszczelki pod głowicą i wszystko było ok. Po planowaniu bloku i głowicy założyłem go z powrotem z racji bardzo małego przebiegu. Olej natomiast poszedł nowy, ale z tej samej bańki co przed awarią.

    Edit:
    Rozebrałem pompę oleju i mam kilka zdjęć. Co prawda nie są najlepszej jakości bo raz że ciemno a dwa to robione telefonem, ale może uda się coś ustalić.
    Lancia Y 840 / silnik 188A4000 - Brak ciśnienia oleju na ciepłym silniku Lancia Y 840 / silnik 188A4000 - Brak ciśnienia oleju na ciepłym silniku Lancia Y 840 / silnik 188A4000 - Brak ciśnienia oleju na ciepłym silniku Lancia Y 840 / silnik 188A4000 - Brak ciśnienia oleju na ciepłym silniku Lancia Y 840 / silnik 188A4000 - Brak ciśnienia oleju na ciepłym silniku Lancia Y 840 / silnik 188A4000 - Brak ciśnienia oleju na ciepłym silniku Lancia Y 840 / silnik 188A4000 - Brak ciśnienia oleju na ciepłym silniku

    Zastanawia mnie czy ta przegroda między kołami zębatymi ma być tak "uszczerbana" czy faktycznie tak producent wymyślił? Zawór ciśnieniowy wygląda na sprawny, sprężyna posiada dość spory opór, aczkolwiek nie rozbierałem go.
  • #6
    michal_rybka
    Level 32  
    nie powinno być tak uszczerbione, może przez to być tak małe ciśnienie
    swoją drogą tyle roboty zamiast założyć dół silnika z Uno 1.0/1.1 który kosztuje tyle co waży i pasuje...
  • #7
    lukasz12345678910
    Level 30  
    Ta pompa zatarta bardzo. Załóż inna, i ja bym nie montował filtrów oleju filtrona. Są marnej jakości.
  • #8
    paladyn
    Level 15  
    michal_rybka wrote:
    nie powinno być tak uszczerbione, może przez to być tak małe ciśnienie
    swoją drogą tyle roboty zamiast założyć dół silnika z Uno 1.0/1.1 który kosztuje tyle co waży i pasuje...


    Faktycznie raczej nie powinno być tego uszczerbania. Dziś przy świetle słonecznym po wyjęciu małego koła zębatego ukazało się takie wcięcie na głębokość około 3mm zaraz nad uszczelniaczem. Wygląda to tak jak by ktoś nożem naciął metal. Wszystko wskazuje, że pompa miała defekt i ten brakujący kawałek metalu wpadł w tryby, lekko naciął korpus pompy i został zmielony przez tryby.

    Zrobiłem jeszcze test na szczelinomierz i po skręceniu pompy w całość i włożeniu szczelinomierza w środkowy otwór między deklem a korpusem pompy wzornik 0.05mm wchodzi bez jakichkolwiek problemów. 0.1mm już nie.

    Edit:

    Jeśli chodzi o dół silnika 1.0/1.1 to chyba nie bardzo ma sens taka operacja. Po takiej operacji będę miał mniejszą moc z racji mniejszej pojemności skokowej. Nie mam pewności, że uchwyty od klimatyzacji czy pompy wspomagania będą pasować. Co z ECU?
    Natomiast samo przełożenie wału z panewkami również nie bardzo wchodzi w grę, bo jak pamiętam wał 1.0/1.1 ma mniejsze wykorbienie przez co stracił bym sporo kompresji na cylindrach.
  • #9
    michal_rybka
    Level 32  
    zakładaliśmy z kolegą cały dół silnika z Uno 1.0i do Pandy 2 1.1MPI i pasuje. Głowica jest nieco inna więc poszła Pandowa, różnica mocy niezauważalna, przynajmniej dół silnika miał 100tyś (sam go wyjmowałem z Una) a Panda nie wiadomo ile i była zajechana.
    Można też założyć dół z Punto 1.2, będzie trochę więcej mocy wtedy, chociaż 100ccm w te czy wewte to tak na prawdę żadna różnica.
    Tak czy siak jak już tyle zrobiłeś to wymień tą pompę i będzie dobrze. Pompa też się zapewne nada z Una czy czegokolwiek z FIRE, gdzieś nawet powinienem mieć taką pompę z Una co miało 75tyś i wydmuchnęło UPG i zacząłem remontować ten silnik ale że na szybko założyłem inny to nie chciało mi się już tego składać i np głowica po kapitalnym remoncie poszła do Punta znajomego bo mu się zawór wypalił, także głowica od gaźnikowego Uno 1.0 też pasuje do Punto 1.2i bez żadnych zmian, jedynie zaślepiłem gniazdo pompki paliwa żeby olejem nie chlapało
  • #10
    paladyn
    Level 15  
    michal_rybka wrote:
    ...Pompa też się zapewne nada z Una czy czegokolwiek z FIRE, gdzieś nawet powinienem mieć taką pompę z Una co miało 75tyś...


    Jeśli możesz to popatrz proszę za tą pompą. Na portalach aukcyjnych nie dość, że mało tych pomp to jeszcze zero informacji o stanie, a ceny z kosmosu.
  • #11
    michal_rybka
    Level 32  
    ok jutro przejrzę w stodole, jak nie wywaliłem na złom razem z blokiem silnika (który od leżenia zgnił) to będzie
  • #12
    lukasz12345678910
    Level 30  
    Ale przecież taka pompa stówkę kosztuje. Ale w sumie silniki 1.1 są po 250
  • #13
    paladyn
    Level 15  
    lukasz12345678910 wrote:
    Ale przecież taka pompa stówkę kosztuje. Ale w sumie silniki 1.1 są po 250


    Są nawet po 120zł, tylko problem w tym, że zero informacji o stanie. Równie dobrze mógłbym swoją pompę wystawić za 80zł mając świadomość, że jest uszkodzona i czekać na jelenia, który to kupi. Nie ma się co łudzić, że sprzęt ze złomu / allegro bez potwierdzenia jego sprawność będzie się do czegoś nadawał.
  • Helpful post
    #14
    michal_rybka
    Level 32  
    Niestety nie znalazłem tej pompy z Una, pewnie poszła na złom, ale byłem u kolegi bo pytałem czy wywalił resztki tego silnika z Pandy ale jeszcze nie, także wykręciłem pompę z tamtego silnika i ją mam.
    Wygląda jak na zdjęciach, niestety nie mogę odkręcić tej pokrywki bo jest na wielki gwiazdkowy śrubokręt a zwykłym nie idzie a nie chciałem naparzać młotkiem (co za idiotyzm, jak by nie można na ampula choćby).

    Mogę Ci to za darmo oddać, jak ma się przydać to fajnie :) , inaczej poszło by na złom, a nie lubię jak się coś marnuje, sam niejednokrotnie ze złomu ratuję różne sprzęty, a nawet samochody.

    Lancia Y 840 / silnik 188A4000 - Brak ciśnienia oleju na ciepłym silniku Lancia Y 840 / silnik 188A4000 - Brak ciśnienia oleju na ciepłym silniku
  • #15
    paladyn
    Level 15  
    Udało mi się wreszcie rozwiązać problem. Z racji tego, że pompa od michal_rybka miała inne odsadzenie czujnika położenia wału musiałem założyć starą. Postawiłem wymontować wał korbowy i zawiozłem go do firmy zajmującej się obróbką takich rzeczy. Pan mnie uświadomił, że wał jest mocno zjedzony i nie daje gwarancji, że pierwszy szlif wyrówna powierzchnie czopów. Z racji tego, że kupno panewek na drugi szlif jest chyba niemożliwe(nie znalazłem dostępnych) postanowiłem szukać innego wału. Udało się kupić wał, który idealnie pokrywał się numerami z moim co ponoć jest ważne, bo może nie pasować koło od rozrządu czy napęd pompy oleju. Powierzchnia czopów idealna (na oko), nie szlifowany. Poszły nowe panewki główne oraz korbowodowe, co dało efekt 1.1 bara na ciepłym silniku przy 750 obr/min.

    Wygląda na to, że wcześniej ciśnienie oleju było tylko i wyłączenie z racji sporej ilości nagarów, a po wymyciu i przedmuchaniu kanałów olejowych pompa nie dawała już rady. Dziękuję wszystkich za pomoc.