Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik do napędu dla badania prądnicy.

02 Dec 2020 13:56 624 15
  • Level 9  
    Witam.
    Chcę silniczkiem maszyny do szycia ok. 70-90W napędzać motocyklową prądnicę prądu stałego MZ 6V-60W
    Zależy mi na możliwości regulacji obrotów w zakresie 1000-5000obr. i akurat ten silniczek można wykorzystać bez stosowania przekładni montując bezpośrednio na nim wirnik.
    Pytanie czy ta moc jest wystarczająca do napędu prądnicy? Czy wytwarzane przez napędzaną prądnicę pole elektromagnetyczne nie zmniejszy wydajności silniczka, a w konsekwencji nie przegrzeje go.
    Wiem, że nie jest to silniczek przystosowany do pracy ciągłej. Zależy mi na wykorzystaniu tego zespołu do regulowania mechanicznych regulatorów napięcia w warunkach zbliżonych do rzeczywistych przy jednoczesnej w miarę cichej pracy całego zespołu.
    Nie będę tego robił zarobkowo więc wszelkie rozsądne finansowo pomysły mile widziane.
    [22.06.2021, g.9.00] Zabezpieczenia Internetu Rzeczy (IoT) programowe i sprzętowe. Zarejestruj się za darmo
  • Level 1  
  • Level 9  
    Dzięki za szybką odpowiedź.
    Myślałem nad oryginalnym rozwiązaniem jednak obawiam się o utrzymanie stałych obrotów za pomocą pedału. Potencjometr jakoś bardziej mnie przekonuje.
    Podstawowe pytanie czy to będzie w stanie działać z tym napędem?
  • Level 1  
  • Level 9  
    Dzięki.
    Myślę, że jednak wykorzystam silnik przeznaczony do podkaszarki elektrycznej z uwagi na większą moc tj. 250W - 14000 obr. i cenę + regulator obrotów.
    Silnik do napędu dla badania prądnicy.
  • Level 9  
    Niestety z uwagi na hałas i problematyczne sterowanie obrotami zmieniam koncepcję na silnik prądu stałego szczotkowy 12V-120W.
    Do silnika chce użyć sterowania PWM.
    Jedyne problemy to zasilenie silnika (prąd ok. 16A pod obciążeniem) i obr. 2500/3300 bez obciążenia (mało, ale do przymiarki powinno wystarczyć).
    Myślę nad zasilaczem z komputera i póki co metodą prób i błędów trzeba będzie sprawdzić czy całość da radę i ewentualnie jak będzie OK zwiększenie obr. poprzez koło pasowe.
    Chyba że jest lepsze rozwiązanie? Propozycje redukujące koszty miłe widziane.
    Ideałem byłby silnik z obr. max 6000 i osią wirnika 6-8mm.
  • Level 9  
    Dzięki za sugestie jednak z uwagi na hałas pozostaję przy pomyśle z napędem DC.
  • Level 29  
    Hałas przy silniku jednofazowym indukcyjnym? 2800rpm.
    Żaden komutatorowy nie będzie chodził ciszej.
  • Level 9  
    Nie doczytałem, że to silnik indukcyjny czyli sterowanie falownikiem.
    Niestety muszę mieć płynną regulację w zakresie 1500-2000obr. to priorytet następnie decybele. Jak widać sprawa nie jest prosta jednak dzięki za pomysły.
  • Level 1  
  • Level 29  
    Niestety nie. trzeba większej mocy i to dużo większej do napędu prądnicy.
    Trzeba pomyśleć że w miarę zmniejszania obrotów spada moc silnika.
  • Level 1  
  • Level 29  
    Masz całkowitą rację ale im mniejsze obroty tym mniej stabilna praca komutatorowego silnika.W przypadku niewielkiego nadmiaru mocy jest jeszcze gorzej. Jest problem z odczytaniem charakterystyki prądnicy. Po obciążeniu sypią się obroty, zmniejsza się napięcie i prąd.
    Nic z takiego odczytu.
    Ale każdy robi jak mu pasuje i na co ma kasę. Silnik można zrobić nawet ze starej prądnicy od samochodu czy ciągnika- zamieniają na alternatory bo jest lepsze ładowanie. Prądnicę można kupić na szrocie za śmieszne pieniądze (10-15 zł).
  • Level 9  
    Co do mocy kiedyś widziałem taką konstrukcję i silnik był 180W jednofazowy z przekładnią pasową. Dawał radę więc 200W to max.
    Szukałem jakiś czas temu charakterystyk silników dmuchaw i wentylatorów. Łatwo nie było w samochodówce to wszystko tajne przez poufne. Danych brak na silnikach i u sprzedawcow. U polskiego producenta silników dla Stara, Jelcza, FSO, Ursusa max. moc to 120W czy to 12V czy 24V obroty w przedziale 2800-4000. Na plus względem nowego do napędu hulajnogi, skutera trochę mniejszy prąd pod obciążeniem.