Procesory dynamiki: Podstawy
Procesory dynamiki: Kompresory podstawowe
Procesory dynamiki: Kompresory Specjalizowane: deessery, agc, komp. dynamiczne
Procesory dynamiki: Limiter szczytów
Procesory dynamiki: Ekspandery
Procesory dynamiki: Bramki
Procesory dynamiki: Duckery
Procesory dynamiki: Zastosowanie wszystkich procesorów na raz
Procesory Dynamiki specjalnego przeznaczenia
Levelery (lub kompensatory hałasu otoczenia)
Leveler jest procesorem dynamiki, który utrzymuje (poziomy) ilość jednego sygnału audio w oparciu o poziom drugiego sygnału audio. Zazwyczaj drugi sygnał pochodzi z mikrofonu z czujnikiem szumów otoczenia. Na przykład, restauracja lub centrum handlowe jest aplikacją, w której istotne jest utrzymanie określonej głośności zapowiedzi i tła muzycznego powyżej poziomu hałasu otoczenia. Leveler monitoruje szumy tła, dynamicznie zwiększając i zmniejszając główny sygnał audio w celu utrzymania stałej różnicy poziomów głośności pomiędzy nimi.
Inne nazwy dla tej funkcji to kompensacja szumów otoczenia i regulator SPL (poziomu ciśnienia akustycznego).
Eliminatory sprzężeń
Sprzężenie akustyczne to zjawisko, w którym dźwięk z głośnika jest odbierany przez zasilający go mikrofon i ponownie wzmacniany z tego samego głośnika tylko po to, aby powrócić do tego samego mikrofonu, który ma być ponownie wzmacniany, tworząc pętlę akustyczną. Z każdym przebiegiem, sygnał staje się większy, dopóki pętla nie zostanie przerwana, lub sprzężenie osiągnie maksymalny poziom generując krzyk lub pisk w systemach dźwiękowych.
Nagromadzenia te występują na poszczególnych częstotliwościach, zwanych częstotliwościami sprzężenia zwrotnego.
Tłumik sprzężenia zwrotnego jest procesorem dynamicznym, który wykorzystuje automatyczne wykrywanie w celu określenia akustycznych częstotliwości sprzężenia zwrotnego, a następnie ustawia filtry szczelinowe w celu usunięcia szkodliwych częstotliwości. Inne metody wykorzystują ciągłą zmianę częstotliwości (bardzo małą ilość), aby zapobiec nagromadzeniu się częstotliwości i sprzężeniu zwrotnemu zanim ono nastąpi.
Excitery i Enchancery
Excitery (lub Enchancery) są jednym z popularnych produktów do przetwarzania sygnałów efektów specjalnych, stosowanych zarówno w nagraniach, jak i podczas koncertów. Wszystkie one działają poprzez dodanie dźwięków muzycznych - zniekształceń harmonicznych naprawdę - ale miejmy nadzieję, że harmoniczne będą przyjemne dla uch. Na przykład, wzmacniacze lampowe korzystają ze zniekształceń harmonicznych dodanych przez ich nieliniowe działanie, dzięki czemu uzyskujemy bogatszy, cieplejszy dźwięk. Istnieją różne sposoby generowania i sumowania składowych harmonicznych zależnych od częstotliwości i amplitudy. Zarówno parzyste jak i nieparzyste harmoniczne znajdują swoje ulubione zastosowania. Psychoakustyka uczy, że harmoniczne parzyste mają tendencję do tworzenia dźwięków miękkich, ciepłych i pełnych, podczas gdy nieparzyste harmoniczne mają tendencję do metalicznych, pustych i jasnych. Harmoniczne niższego rzędu kontrolują podstawowe barwy, podczas gdy harmoniczne wyższego rzędu kontrolują krawędź lub charakter dźwięku. Stosowane z dystynkcją, zniekształcenia harmoniczne zmieniają oryginalny dźwięk w sposób radykalny, bardziej niż można by to przewidzieć na podstawie pomiarów.
Procesory dynamiki: Aplikacje kompresorów i limiterów
Procesory dynamiki: Kompresory podstawowe
Procesory dynamiki: Kompresory Specjalizowane: deessery, agc, komp. dynamiczne
Procesory dynamiki: Limiter szczytów
Procesory dynamiki: Ekspandery
Procesory dynamiki: Bramki
Procesory dynamiki: Duckery
Procesory dynamiki: Zastosowanie wszystkich procesorów na raz
Procesory Dynamiki specjalnego przeznaczenia
Levelery (lub kompensatory hałasu otoczenia)
Leveler jest procesorem dynamiki, który utrzymuje (poziomy) ilość jednego sygnału audio w oparciu o poziom drugiego sygnału audio. Zazwyczaj drugi sygnał pochodzi z mikrofonu z czujnikiem szumów otoczenia. Na przykład, restauracja lub centrum handlowe jest aplikacją, w której istotne jest utrzymanie określonej głośności zapowiedzi i tła muzycznego powyżej poziomu hałasu otoczenia. Leveler monitoruje szumy tła, dynamicznie zwiększając i zmniejszając główny sygnał audio w celu utrzymania stałej różnicy poziomów głośności pomiędzy nimi.
Inne nazwy dla tej funkcji to kompensacja szumów otoczenia i regulator SPL (poziomu ciśnienia akustycznego).
Eliminatory sprzężeń
Sprzężenie akustyczne to zjawisko, w którym dźwięk z głośnika jest odbierany przez zasilający go mikrofon i ponownie wzmacniany z tego samego głośnika tylko po to, aby powrócić do tego samego mikrofonu, który ma być ponownie wzmacniany, tworząc pętlę akustyczną. Z każdym przebiegiem, sygnał staje się większy, dopóki pętla nie zostanie przerwana, lub sprzężenie osiągnie maksymalny poziom generując krzyk lub pisk w systemach dźwiękowych.
Nagromadzenia te występują na poszczególnych częstotliwościach, zwanych częstotliwościami sprzężenia zwrotnego.
Tłumik sprzężenia zwrotnego jest procesorem dynamicznym, który wykorzystuje automatyczne wykrywanie w celu określenia akustycznych częstotliwości sprzężenia zwrotnego, a następnie ustawia filtry szczelinowe w celu usunięcia szkodliwych częstotliwości. Inne metody wykorzystują ciągłą zmianę częstotliwości (bardzo małą ilość), aby zapobiec nagromadzeniu się częstotliwości i sprzężeniu zwrotnemu zanim ono nastąpi.
Excitery i Enchancery
Excitery (lub Enchancery) są jednym z popularnych produktów do przetwarzania sygnałów efektów specjalnych, stosowanych zarówno w nagraniach, jak i podczas koncertów. Wszystkie one działają poprzez dodanie dźwięków muzycznych - zniekształceń harmonicznych naprawdę - ale miejmy nadzieję, że harmoniczne będą przyjemne dla uch. Na przykład, wzmacniacze lampowe korzystają ze zniekształceń harmonicznych dodanych przez ich nieliniowe działanie, dzięki czemu uzyskujemy bogatszy, cieplejszy dźwięk. Istnieją różne sposoby generowania i sumowania składowych harmonicznych zależnych od częstotliwości i amplitudy. Zarówno parzyste jak i nieparzyste harmoniczne znajdują swoje ulubione zastosowania. Psychoakustyka uczy, że harmoniczne parzyste mają tendencję do tworzenia dźwięków miękkich, ciepłych i pełnych, podczas gdy nieparzyste harmoniczne mają tendencję do metalicznych, pustych i jasnych. Harmoniczne niższego rzędu kontrolują podstawowe barwy, podczas gdy harmoniczne wyższego rzędu kontrolują krawędź lub charakter dźwięku. Stosowane z dystynkcją, zniekształcenia harmoniczne zmieniają oryginalny dźwięk w sposób radykalny, bardziej niż można by to przewidzieć na podstawie pomiarów.
Procesory dynamiki: Aplikacje kompresorów i limiterów