Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Inteligentna ładowarka Imax B6 od drona jako prostownik?Modele z regulacją prądu

cynamonik 03 Dec 2020 21:25 1401 19
Ochrona Domu
  • #1
    cynamonik
    Level 9  
    Od ok 15 lat używam prostownika Bottari 6/12 V i 6A i od 10 lat lidlowego Tronic 6/12 V i 0,8-3,6 A

    Inteligentna ładowarka Imax B6 od drona jako prostownik?Modele z regulacją prądu Inteligentna ładowarka Imax B6 od drona jako prostownik?Modele z regulacją prądu

    Zawsze mi wystarczały. Nie mniej jednak, zapragnąłem zmiany i przede wszystkim zebrania potrzebnych funkcji w jeden produkt.

    Bottari:

    - każde zwarcie lub podłączenie akumulatora ze zwarciem, generuje konieczność wymiany bezpiecznika. nie jest to bardzo uciążliwe, ale jednak w niektórych modelach jest zwykła kontrolka odwrotnego podłączenia i zabezpieczenie. zdarzyło się raptem kilka razy, ale jeśli nie mamy w zapasie bezpiecznika trzeba kombinować
    - brakuje możliwości regulacji prądu
    - przewody mają tylko ok 90 cm, ale można przedłużyć...

    Tronic:
    - czasami sprawia wrażenie jakby wyłączył się zbyt wcześnie, kiedyś to nie występowało (naładował/podładował kilkaset akumulatorów.. może dlatego)
    - żeby ożywił i rozpoczął ładowanie głęboko rozładowanego akumulatora trzeba dużo czasu

    Oba nie mają żadnego wskaźnika napięcia... wystarczyłby jakikolwiek +- 1V żeby wiedzieć na ile rozładowany jest akumulator. Tym samym nie trzeba by było za każdym razem przemieszczać się z multimetrem.

    Odpadają wszelkie automatyczne produkty.

    Zwykły akumulator ołowiowy najlepiej ładować jak najmniejszym prądem o wartości ok 0,1 pojemności akumulatora. Nie mniej jednak z tego co mi wiadomo to zmniejszenie prądu będzie zawsze na korzyść, wydłuży się jedynie czas ładowania.

    Kolejna sprawa to odłączanie chociaż jednej klemy... w której chodzi również o zabezpieczenie instalacji a w szczególności elektronicznych sterowników i modułów w nowszych autach. Czy gdyby ograniczyć skoki napięcia można by podładowywać bez odłączania klem ? Podobno najbardziej niebezpieczne są prostowniki impulsowe, gdzie napięcie uzyskuje zbyt wysokie napięcie na szczycie amplitudy.

    Na allegro prym w sprzedaży wiodą te ze wspomaganiem rozruchu, dla mnie zupełnie nie potrzebne... bo wystarczy dbać o akumulator. No chyba, że naprawia się masowo auta to nie wiadomo co przyjedzie, a poza tym w trakcie diagnostyki mało który zakład podłącza prostownik.

    Podsumowując co potrzebuję:
    - regulacja prądu ładowania chociaż skokowa, 3 do 5 wartości pomiędzy 1 a 6 A (ładuję pojemności w zakresie 6-100 Ah)
    - zabezpieczenie zwarciowe (przez L+ łatwo z rozpędu o pomyłkę :) )
    - wskaźnik napięcia i natężenia prądu
    - kontrolka włączenia prostownika, żeby było ją widać w ciemności
    - możliwość ładowania napięciem 6-12 V
    - automatyczne wyłączenie po naładowaniu !
    - przewody o długości > 1 m
    - kontrolka pełnego naładowania
    - obudowa IP 44
    - użycie jedynie ok 1-2x na miesiąc, najczęściej podładowanie akumulatora bo jeżdżę nie często

    Natrafiłem na polski firmy Kukla
    https://allegro.pl/oferta/ladowarka-prostownik-samochodowy-6v-12v-15a-25713-5758847093
    http://kuklab.eu/products-page/prostowniki/prostownik-bk1215zw/
    http://kuklab.eu/products-page/prostowniki/prostownik-bk1215-z-regulacja/

    Natomiast nie ma on pochlebnych opinii:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=14313759#14313759
    Złącza mógłbym polutować, ale co z resztą ?
    Wewnętrzna budowa nie wygląda zbyt solidnie.

    Wspomniano o CTEK, ale żaden nie ma skokowej regulacji prądu oraz wyboru programu:
    https://www.ctek.com/uk/products/car
    Nie wiem czy warto zaufać automatycznym programom, które sa poniżej opisane:
    https://www.ctek24.pl/project/ctek-xs-0-8-2/
    Wydaje mi się, że firma przereklamowana przez handlowców odwiedzający warsztaty :)

    Regulowane dostępne na allegro:
    https://allegro.pl/oferta/kraft-prostownik-z-regulacja-6-12v-5a-ladowarka-9608611449

    https://allegro.pl/oferta/prostownik-6a-12v-z-plynna-regulacja-7179042043

    https://allegro.pl/oferta/masta-prostownik-6-12v-6a-plynna-regulacja-9014199409

    nie wyglądają dobrze, o ergonomii w ogóle nie pomyślano, gorzej niż za PRL... pozostałe odrzuciłem z powodu mikrego i nieczytelnego wskaźnika prądu ładowania, na dodatek zbytecznie wyskalowanego poza zakres. Produkty w cenie > 250 pln i na dodatek PL nie interesują mnie, bo taka kwota jest zbyt wysoka na tak proste urządzenie.

    Kupiłem:
    https://www.lidl-sklep.pl/p/ultimatespeed-pro...ulatorow-samochodowych-ulgd-5-0-b1/p100305858
    ale oddałem bo nie dało się wybrać prądu oraz programu tak jak w Tronic-u.

    Rozejrzę się za jakimś starszym produktem PRL typu Elektromet, Eltron.

    Chyba, że dorobić przewody do posiadanej w pełni konfigurowalnej ładowarki
    https://www.skyrc.com/iMAX_B6_Charger
    od drona ????
    https://www.youtube.com/watch?v=Ra6D1pd57qo
    Tak czy inaczej ta ładowarka zostanie w gospodarstwie :)

    Jakie są Wasze doświadczenia i sugestie ?
  • Ochrona Domu
  • #2
    paul0
    Level 14  
    Jesli ta ładowarka od drona jest sprawna to dorobić przewody (tylko nie z pseudorozruchowych co są z aluminium pokrytego miedzią "CCA").
    Chcąc mieć grubszą izolację można użyć przewód OW i żyły połączyć równolegle. Sprawdza się przewód OW 4x1 - przewód 4 żyłowy jest giętki a sum a grubości izolacji i powłoki zapewni mu dłuższą trwałość.
    Z przewodu OW 3x1,5 mam przewody do łądowania akumulatorów zrobione do spawarki ENEL 150A, która oprócz spawania ma funkcje ładowania akumulatorów 12V i 24V.
    W niektórych sklepach (nawet w niektórych marketach tylko tam drogo) idzie kupić przewód OW lub odpowiednik czerwony (jest on w powłoce z gumy neoprenowej) - ja taki mam na jednym przewodzie, na drugim czarny.

    Złączki lepiej kupić droższe, na wiekszy prąd. Nie warto dobierać na styk.
    Jeśli przewody mają być długie to warto wykonać je o wiekszym przekroju - żeby był mniejszy spadek napięcia na nich.
  • #3
    cynamonik
    Level 9  
    Dzięki na spokojnie, 5A to niewielki prąd. Ale i tak złączki i przewody, które posiadam będą z lekkim zapasem. Znalazłem zresztą w opoakowaniu różne adaptery o parametrach 380 V / 18 A jak na zdjęciu:
    Inteligentna ładowarka Imax B6 od drona jako prostownik?Modele z regulacją prądu
    zatem jeśli krokodylki z zestawu nie wystarczą dołożę większe, na 1,5 m przewodzie... żeby ładowarka była poza autem.

    Jak by nie było przekrój o połowę mniejszy bo 0,5 mm2 zapewnia ok 9-12 A wg:
    lumier.pl/kalkulator/
    termoregulatory.pl/blog/p-dopuszczalna-obci-alno-pr-dowa-przewodow

    Za to proponowana 1-ka będzie na pewno bardziej odporna mechanicznie.
    Poczekajmy jeszcze na innych Mirków, może ktoś prześle ciekawą sugestię.
  • #4
    swierszcz.uk
    Level 11  
    Ja za ok £19 kupiłem ryza od pinpongow
    Manualna automatyczny
    2 ustawienia działa w trybie automatycznym że po naładowaniu przechodzi w stan podtrzymania
    Ustawienie nr 2 jest to prostownik tak jak te stare że trzeba go pilnować
    Regulacja od 0-16V
    Regulacja od 0.1-16A
    Więc możemy manualnie ustawić i amperarz i voltomierz nie nie jest to inteligentny prostownik który w efekcie jest tylko ładowarka i laduje baterie max do 80%
    Sprawdzając go miernikiem wskazania odbiegają gdyż daje max 15V pomimo że jest ustawiony na 16V
    A amperarz max 14.8A
    Więc jak za tą cenę ok 100pln jest to całkiem dobry zakup prostownika a nie ładowarki inteligentnej gdyż taką funkcję też posiada.
    W efekcie ma 4 ustawienia
    Pełny automat ustawiasz zostawiasz wszystko się robi samo
    Półautomat możesz dobrać A i V gdzie na samym początku A jest bardzo wysokie (to ty wybierasz max A) a V niskie po pewnym czasie jak wiadomo te wartości zmieniają się tj V idzie w górę ale za to jest ładowany małym A po osiągnięciu 100% przechodzi w stan "czuwania" podtrzymania
    I kolejna opcja ty ustawiasz A i V ale w tedy zostaje to ustawienie permanentnie nie ulega zmianie i trzeba w tedy tego pilnować żeby nie uszkodzić bateri
    Niby chińczyk a robi lepszą robotę niż nie jeden markowy za miliony monet

    Dodano po 4 [minuty]:

    Ładowanie baterii max do 400A
    A no i oczywiście ustawienia 12V i 24V
    Długo takiego szukałem i to był świetny zakup kupić Prostownik a nie ładowarkę.
    Oczywiście można nim ładować baterie zwykle żelowe itd
  • Ochrona Domu
  • #7
    cynamonik
    Level 9  
    Dzięki faktycznie dobra strona. Nawet nie oglądałem proponowanego filmu... po prostu na szybko przejrzałem komentarze. Polskie to wiadomo jakie... przykładowo
    https://intercars.pl/produkty/257118-prostownik-semi-elektronik
    wygląda tandetnie, brak jakiejkolwiek ergonomii, żaden z oferty 12 V nie posiada choćby regulacji prądu, zaciski podłączone do przewodów na byle jakie wsuwki. Obudowa bez komentarza... cena KOSMOS 450 pln ! Nigdy nie zbudowaliśmy dobrego motocykla, samochodu, baa roweru... podobnie jak USSR. Prostowniki polskie być może były OK, trzeba szukać na olx modele sprzed wielu lat - o tym pisałem.

    Aktualnie może jakaś 1 solidna firma istnieje, ale robi coś na czym dobrze zarabia i to pewnie dość kosztowny produkt. Zatem niestety z przykrością zdaję się na chiny lub markowy zachód. A krajowa elektronika... zachwycają się różnymi kolumnami PRL... kiedyś to dudniło dosłownie, podłączało się modele zagranicznych firm i dopiero zaczynało być słychać choćby bass... Września komory bezechowe, niczym loty na księżyc n o i du.a nima... :)

    O ukraińskich akumulatorach słyszałem... ale to inny temat. Wróćmy do prostowników :)
  • #9
    kamyczek
    Level 38  
    Jeśli chcesz zasilać ładowarkę to potrzebny ci zasilacz nie prostownik , bardzo dobrze sprawdzają się mocne zasilacze od laptopów . Ładowarki często mają spory zakres napięcia wejściowego najczęściej do 24V i w tym przypadku świetnie się sprawdza np zasilacz od starego HP lub innego dostarczając 19V i 5A .
  • #10
    cynamonik
    Level 9  
    Faktycznie filmiki super. I znowu produkt legenda... jakiś Kulon za 700 pln :) ale pooglądam jeszcze. Nie za bardzo mam potrzebę inwestowania takich kwot, a tym bardziej zakupu rozbudowanego urządzenia z niepotrzebnym wi-fi . W pierwszym wpisie określiłem co mi wystarczy.

    Ładowarka od drona ma oryginalny zasilacz 60 W.. dość spory gabarytowo i wagowo jak na taką moc - praktycznie jak do laptopa . I tak większość przypadków to będzie ładowanie podtrzymujące "łagodne" prądem 1-2 A zatem nawet się nie zagrzeje.

    Ciekawy zbliżony temat jak ładować akumulatory:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3574679-90.html
  • #11
    swierszcz.uk
    Level 11  
    cynamonik wrote:
    Dzięki, ok.... ale model i producenta podaj :) Hasło Ryz charger nie zwraca wyników.


    Automatic Intelligent Pulse Repair Type 12V 24V 400AH Car Battery*Charger AJ- BE
    Nie mogę znaleźć swojej ale ta jest zbliżona
    Wystarczy wrzucić w gugle.

    Smart Battery Chager 12V/24V Automotive Battery Charger Maintainer 6-400Ah Trick

    Swoją kupowałem lata temu obecnie nie mogę jej znaleźć nie wiem czemu
  • #12
    cynamonik
    Level 9  
    Przedmioty, które widzę w wynikach google po podanym haśle, nie budzą zaufania... nie zostawiłbym podpiętego do nich akumulatora. Chyba, że wyjęty z auta i gdzieś z dala od budynków :)
  • #13
    swierszcz.uk
    Level 11  
    cynamonik wrote:
    Przedmioty, które widzę w wynikach google po podanym haśle, nie budzą zaufania... nie zostawiłbym podpiętego do nich akumulatora. Chyba, że wyjęty z auta i gdzieś z dala od budynków :)


    Jak napisałem wyżej sam mam podobny niestety nie mogę znaleźć tego samego.
    Jak napisałem jest to ryż a robi robotę bo już go mam kilka lat więc komentowanie czegoś z czym się nie ma styczności nie miało w rękach jest trochę nie na miejscu.
    Za ułamek ceny markowych produktów robi to samo a czasem i wiecej
    Posiadam go ok 3-4lata nie było z nim problemów wiadomo też miałem obawy ale po podłączeniu 1szy raz i pilnowaniu go i tak samo za 2gim i 3im razem wszystko jest w porządku. Więc nie mam się czego obawiać Ja nie namawiam żeby akurat to kupić.
    Tylko jak myślisz gdzie te niby super markowe są składane? Lub skąd biorą podzespoły? Wszystko teraz jest z chin
    Podałem tylko alternatywę. Ja używam coś podobnego i jestem bardzo zadowolony a kosztował mnie ok 100pln a robi to samo te to za 700
    Ja tylko mówię że miałem mam sprawdziłem użytkuje i jest w porządku
    A komentarze typu ja bym tego to czy tamto nie bardzo są na miejscu nie mają nawet tego w rekach
    Zawsze zostaje opcja kupić za 700 czy za 1700 i myśleć że się ma super sprzęt a prawdopodobnie był montowany w tej samej fabryce co mój za 100 bo takie są dzisiaj realia
  • #15
    kamyczek
    Level 38  
    Jeśli mowa o ładowarkach modelarskich , to funkcjonalność większości bije na łeb każdy praktycznie produkt dedykowany do motoryzacji . Te ładowarki procesorowe ładują większość dostępnych na rynku typów ogniw od żelowych , ołowiowych po wszelkiek maści akumulatorki , a kończąc na ogniwach LIFE . Ja używam mocniejszej ładowarki BC60 firmy PELIKANDANIEL Kupionej w sklepie modelarskim . Można nią naładować praktycznie każde ogniwo a zakup innej w tym przypadku jest po prostu bezsensowny . Miałem przygodę na zawodach auto kolegi odmówiło posłuszeństwa bo wyładował się akumulator . Poprosiłem kolegę żeby podjechał swoim i zostawił na 20 minut odpalone auto podłączyłem ładowarkę do jego auta ustawiłem 20A i w ciągu 30 minut miałem naładowane akumulator na tyle by uruchomić trupka . Która ładowarka samochodowa jest w stanie zrobić taki zabieg.
  • #16
    cynamonik
    Level 9  
    Dzięki wielkie Koledzy !
    Pomierzyłem jeszcze napięcia w posiadanych ładowarkach w trakcie ładowania i wyszło dla Bottari od ok 12,8 V na początku ładowania akumulatora 72 Ah do ok 13,8 po ok 15 minutach.
    W Tronicu napięcie jest mniej więcej ok 12,8 V... ale nie zrobiłem pomiaru po 15 min. Zatem już chyba wiem dlaczego ładowarka wyłączała się przed czasem :)

    Chyba skupię się na Imax-ie... przeszkadza mi tylko, zasilacz, który znajduje się na przewodzie zasilającym. Może wymienię ją na model z wbudowanym zasilaczem:
    skyrc.com/Charger/iMax/iMAX_B6AC_V2_Charger
    która to też ma nieco wyższy prąd bo 6 A. Aktualne ceny tej wersji na aliexp z kpl przewodów to ok 60-70 pln.. sa bardziej niż zadowalające :)

    pl.aliexpress.com/item/4000051395755.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.cd031a22SH2lKF&algo_pvid=f93cf342-b086-4add-8260-e5a123ed34a9&algo_expid=f93cf342-b086-4add-8260-e5a123ed34a9-13&btsid=2100bde316076264262307432e84a3&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

    Orientuje się ktoś czy ta wersja miała jakieś wady, czy mogę kupować śmiało jak tą z zewn zasilaczem ?

    Ciekawie też prezentuje się najnowsza wersja Imax b6 evo:
    skyrc.com/Charger/iMax/b6evo
  • #17
    Siw-y
    Level 15  
    Unikałbym iMAX'ów z niepewnych źródeł bo bardzo często są podrabiane.
    A propos ładowania nim akumulatora kwasowego to nie będzie w stanie wysycić elektrolitu, co jest równoznaczne z niepełnym naładowaniem.
    Swój ostatnio wysycałem ustawiając PB 7 cel i prądem 0,5A przez 10 godzin, nie dał rady, dopiero podłączenie zasilacza ustawionego na 15,7 i prąd 1A i jak prąd spadł to podniosłem napięcie do 16V i jeszcze kilka godzin prądem 0,5A. odłączyłem jak prąd spadł do około 0,3A bo mi był zasilacz potrzebny.
    Akumulator jeszcze się nie naładował bo gęstość elektrolitu w dwóch celach jest jeszcze za niska bo 1,26
  • #18
    cynamonik
    Level 9  
    Dlaczego nie da rady.. gdzie jest bariera ? Myślę o prądzie max 1-2 A nie śpieszy się i lepiej wyjdzie na trwałości. Tylko czy dla baterii kwasowej 72 Ah nie będzie to za mały prąd ? Chodzi oczywiście o okresowe podładowywanie.
    Kolejna sprawa, to zastanawiam się czy można by było nie odłączać klem... i ewnt do jakiego napięcia ? Podobno niektóre sterowniki uszkadzają się od częstego rozłączania zasilania jak i samych napięć rzędu > 15 V w kiepskiej jakości ładowarkach impulsowych - pisałem w pierwszym poście.
  • #19
    Siw-y
    Level 15  
    cynamonik wrote:
    Dlaczego nie da rady.. gdzie jest bariera ?

    Skrót myślowy, da ale to będzie trwało. Jak Ci się nie spieszy to taka po odpowiednio długim czasie w końcu naładuje.
    Jak chcesz bez odłączania klem to nie przekraczaj 14,7V, czyli tylko "ładowarki" marketowe.

    Mam jakąś starą z Lidla jeszcze bez wyświetlacza i jak zostawiłem podpiętą na prawie miesiąc to tym prądem podtrzymującym [coś koło 50mA] naładowało. To był 62Ah także Twój może trochę dłużej.
    Spokojnie możesz ładować czymkolwiek nie przekraczając powiedzmy 16V, sprawny akumulator sam dobie dobierze prąd ładowania, a po uzyskaniu tego napięcia wysycić go małym prądem, nawet 13-14V.
  • #20
    konior966
    Level 21  
    Ja mam i polecam totalną chińszczyznę z aliexpress - Monfara MF-2C
    Stosunkowo prosty, nie "myśli" o wszystkim za Ciebie i nie kończy ładowania gdy tylko zobaczy przez ułamek sekundy napięcie końcowe.
    Naładuje aku 12V i 24V, prąd do 10A
    Blaszana obudowa która wytrzyma więcej niż te z chińskich transformatorowych czy "walizeczki" kukli. Mój zaliczył już upadek z około 1,5m na beton, skończyło się na zdartej farbie i nadgiętym rogu blachy.
    Na wyświetlaczu pokazuje napięcie i amperaż którym traktuje akumulator
    Dwa tryby:
    - Automatyczny - ładuje/utrzymuje do około 14v - można spokojnie zostawić na noc.
    - Manualny - podnosi napięcie do około 16v - tutaj użyszkodnik jest odpowiedzialny za zakończenie ładowania, raczej do używania poza instalacją samochodową, np. jeśli chcemy go naładować i "magazynować" przez zimę np w piwnicy.

    Z wad:
    - Brak regulacji prądu ładowania
    - Krótkie fabryczne kable (u mnie zmienione natychmiastowo na dłuższe).
    - Nie myśli za ciebie, to co dla mnie jest zaletą, dla niektórych będzie wadą, nie zakończy ładowania automatycznie, trzeba podejść i odpiąć "żabki".
    - Chłodzenie wentylatorem, dla niektórych wada innym nie przeszkadza, wentylator jak to część ruchoma "brzęczy i szumi" no i z czasem się zużyje lub (jak to w garażu) zapyli i będzie rzęził. Na szczęście jest to zwykły "komputerowy" wentylator o średnicy 6cm.
    Inteligentna ładowarka Imax B6 od drona jako prostownik?Modele z regulacją prądu

    W rodzinie mamy go mój Tata i ja, przez około 3 lata które go posiadam/pożyczam nie zawiódł ani razu.