Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Inteligentna ładowarka Imax B6 od drona jako prostownik?Modele z regulacją prądu

cynamonik 03 Dec 2020 21:25 1833 19
NDN
  • #1
    cynamonik
    Level 9  
    Od ok 15 lat używam prostownika Bottari 6/12 V i 6A i od 10 lat lidlowego Tronic 6/12 V i 0,8-3,6 A

    Inteligentna ładowarka Imax B6 od drona jako prostownik?Modele z regulacją prądu Inteligentna ładowarka Imax B6 od drona jako prostownik?Modele z regulacją prądu

    Zawsze mi wystarczały. Nie mniej jednak, zapragnąłem zmiany i przede wszystkim zebrania potrzebnych funkcji w jeden produkt.

    Bottari:

    - każde zwarcie lub podłączenie akumulatora ze zwarciem, generuje konieczność wymiany bezpiecznika. nie jest to bardzo uciążliwe, ale jednak w niektórych modelach jest zwykła kontrolka odwrotnego podłączenia i zabezpieczenie. zdarzyło się raptem kilka razy, ale jeśli nie mamy w zapasie bezpiecznika trzeba kombinować
    - brakuje możliwości regulacji prądu
    - przewody mają tylko ok 90 cm, ale można przedłużyć...

    Tronic:
    - czasami sprawia wrażenie jakby wyłączył się zbyt wcześnie, kiedyś to nie występowało (naładował/podładował kilkaset akumulatorów.. może dlatego)
    - żeby ożywił i rozpoczął ładowanie głęboko rozładowanego akumulatora trzeba dużo czasu

    Oba nie mają żadnego wskaźnika napięcia... wystarczyłby jakikolwiek +- 1V żeby wiedzieć na ile rozładowany jest akumulator. Tym samym nie trzeba by było za każdym razem przemieszczać się z multimetrem.

    Odpadają wszelkie automatyczne produkty.

    Zwykły akumulator ołowiowy najlepiej ładować jak najmniejszym prądem o wartości ok 0,1 pojemności akumulatora. Nie mniej jednak z tego co mi wiadomo to zmniejszenie prądu będzie zawsze na korzyść, wydłuży się jedynie czas ładowania.

    Kolejna sprawa to odłączanie chociaż jednej klemy... w której chodzi również o zabezpieczenie instalacji a w szczególności elektronicznych sterowników i modułów w nowszych autach. Czy gdyby ograniczyć skoki napięcia można by podładowywać bez odłączania klem ? Podobno najbardziej niebezpieczne są prostowniki impulsowe, gdzie napięcie uzyskuje zbyt wysokie napięcie na szczycie amplitudy.

    Na allegro prym w sprzedaży wiodą te ze wspomaganiem rozruchu, dla mnie zupełnie nie potrzebne... bo wystarczy dbać o akumulator. No chyba, że naprawia się masowo auta to nie wiadomo co przyjedzie, a poza tym w trakcie diagnostyki mało który zakład podłącza prostownik.

    Podsumowując co potrzebuję:
    - regulacja prądu ładowania chociaż skokowa, 3 do 5 wartości pomiędzy 1 a 6 A (ładuję pojemności w zakresie 6-100 Ah)
    - zabezpieczenie zwarciowe (przez L+ łatwo z rozpędu o pomyłkę :) )
    - wskaźnik napięcia i natężenia prądu
    - kontrolka włączenia prostownika, żeby było ją widać w ciemności
    - możliwość ładowania napięciem 6-12 V
    - automatyczne wyłączenie po naładowaniu !
    - przewody o długości > 1 m
    - kontrolka pełnego naładowania
    - obudowa IP 44
    - użycie jedynie ok 1-2x na miesiąc, najczęściej podładowanie akumulatora bo jeżdżę nie często

    Natrafiłem na polski firmy Kukla
    https://allegro.pl/oferta/ladowarka-prostownik-samochodowy-6v-12v-15a-25713-5758847093
    http://kuklab.eu/products-page/prostowniki/prostownik-bk1215zw/
    http://kuklab.eu/products-page/prostowniki/prostownik-bk1215-z-regulacja/

    Natomiast nie ma on pochlebnych opinii:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=14313759#14313759
    Złącza mógłbym polutować, ale co z resztą ?
    Wewnętrzna budowa nie wygląda zbyt solidnie.

    Wspomniano o CTEK, ale żaden nie ma skokowej regulacji prądu oraz wyboru programu:
    https://www.ctek.com/uk/products/car
    Nie wiem czy warto zaufać automatycznym programom, które sa poniżej opisane:
    https://www.ctek24.pl/project/ctek-xs-0-8-2/
    Wydaje mi się, że firma przereklamowana przez handlowców odwiedzający warsztaty :)

    Regulowane dostępne na allegro:
    https://allegro.pl/oferta/kraft-prostownik-z-regulacja-6-12v-5a-ladowarka-9608611449

    https://allegro.pl/oferta/prostownik-6a-12v-z-plynna-regulacja-7179042043

    https://allegro.pl/oferta/masta-prostownik-6-12v-6a-plynna-regulacja-9014199409

    nie wyglądają dobrze, o ergonomii w ogóle nie pomyślano, gorzej niż za PRL... pozostałe odrzuciłem z powodu mikrego i nieczytelnego wskaźnika prądu ładowania, na dodatek zbytecznie wyskalowanego poza zakres. Produkty w cenie > 250 pln i na dodatek PL nie interesują mnie, bo taka kwota jest zbyt wysoka na tak proste urządzenie.

    Kupiłem:
    https://www.lidl-sklep.pl/p/ultimatespeed-prostownik-do-akumulatorow-samochodowych-ulgd-5-0-b1/p100305858
    ale oddałem bo nie dało się wybrać prądu oraz programu tak jak w Tronic-u.

    Rozejrzę się za jakimś starszym produktem PRL typu Elektromet, Eltron.

    Chyba, że dorobić przewody do posiadanej w pełni konfigurowalnej ładowarki
    https://www.skyrc.com/iMAX_B6_Charger
    od drona ????
    https://www.youtube.com/watch?v=Ra6D1pd57qo
    Tak czy inaczej ta ładowarka zostanie w gospodarstwie :)

    Jakie są Wasze doświadczenia i sugestie ?
  • NDN
  • #2
    paul0
    Level 15  
    Jesli ta ładowarka od drona jest sprawna to dorobić przewody (tylko nie z pseudorozruchowych co są z aluminium pokrytego miedzią "CCA").
    Chcąc mieć grubszą izolację można użyć przewód OW i żyły połączyć równolegle. Sprawdza się przewód OW 4x1 - przewód 4 żyłowy jest giętki a sum a grubości izolacji i powłoki zapewni mu dłuższą trwałość.
    Z przewodu OW 3x1,5 mam przewody do łądowania akumulatorów zrobione do spawarki ENEL 150A, która oprócz spawania ma funkcje ładowania akumulatorów 12V i 24V.
    W niektórych sklepach (nawet w niektórych marketach tylko tam drogo) idzie kupić przewód OW lub odpowiednik czerwony (jest on w powłoce z gumy neoprenowej) - ja taki mam na jednym przewodzie, na drugim czarny.

    Złączki lepiej kupić droższe, na wiekszy prąd. Nie warto dobierać na styk.
    Jeśli przewody mają być długie to warto wykonać je o wiekszym przekroju - żeby był mniejszy spadek napięcia na nich.
  • NDN
  • #3
    cynamonik
    Level 9  
    Dzięki na spokojnie, 5A to niewielki prąd. Ale i tak złączki i przewody, które posiadam będą z lekkim zapasem. Znalazłem zresztą w opoakowaniu różne adaptery o parametrach 380 V / 18 A jak na zdjęciu:
    Inteligentna ładowarka Imax B6 od drona jako prostownik?Modele z regulacją prądu
    zatem jeśli krokodylki z zestawu nie wystarczą dołożę większe, na 1,5 m przewodzie... żeby ładowarka była poza autem.

    Jak by nie było przekrój o połowę mniejszy bo 0,5 mm2 zapewnia ok 9-12 A wg:
    lumier.pl/kalkulator/
    termoregulatory.pl/blog/p-dopuszczalna-obci-alno-pr-dowa-przewodow

    Za to proponowana 1-ka będzie na pewno bardziej odporna mechanicznie.
    Poczekajmy jeszcze na innych Mirków, może ktoś prześle ciekawą sugestię.
  • #4
    swierszcz.uk
    Level 12  
    Ja za ok £19 kupiłem ryza od pinpongow
    Manualna automatyczny
    2 ustawienia działa w trybie automatycznym że po naładowaniu przechodzi w stan podtrzymania
    Ustawienie nr 2 jest to prostownik tak jak te stare że trzeba go pilnować
    Regulacja od 0-16V
    Regulacja od 0.1-16A
    Więc możemy manualnie ustawić i amperarz i voltomierz nie nie jest to inteligentny prostownik który w efekcie jest tylko ładowarka i laduje baterie max do 80%
    Sprawdzając go miernikiem wskazania odbiegają gdyż daje max 15V pomimo że jest ustawiony na 16V
    A amperarz max 14.8A
    Więc jak za tą cenę ok 100pln jest to całkiem dobry zakup prostownika a nie ładowarki inteligentnej gdyż taką funkcję też posiada.
    W efekcie ma 4 ustawienia
    Pełny automat ustawiasz zostawiasz wszystko się robi samo
    Półautomat możesz dobrać A i V gdzie na samym początku A jest bardzo wysokie (to ty wybierasz max A) a V niskie po pewnym czasie jak wiadomo te wartości zmieniają się tj V idzie w górę ale za to jest ładowany małym A po osiągnięciu 100% przechodzi w stan "czuwania" podtrzymania
    I kolejna opcja ty ustawiasz A i V ale w tedy zostaje to ustawienie permanentnie nie ulega zmianie i trzeba w tedy tego pilnować żeby nie uszkodzić bateri
    Niby chińczyk a robi lepszą robotę niż nie jeden markowy za miliony monet

    Dodano po 4 [minuty]:

    Ładowanie baterii max do 400A
    A no i oczywiście ustawienia 12V i 24V
    Długo takiego szukałem i to był świetny zakup kupić Prostownik a nie ładowarkę.
    Oczywiście można nim ładować baterie zwykle żelowe itd
  • #5
    cynamonik
    Level 9  
    Dzięki, ok.... ale model i producenta podaj :) Hasło Ryz charger nie zwraca wyników.
  • #7
    cynamonik
    Level 9  
    Dzięki faktycznie dobra strona. Nawet nie oglądałem proponowanego filmu... po prostu na szybko przejrzałem komentarze. Polskie to wiadomo jakie... przykładowo
    https://intercars.pl/produkty/257118-prostownik-semi-elektronik
    wygląda tandetnie, brak jakiejkolwiek ergonomii, żaden z oferty 12 V nie posiada choćby regulacji prądu, zaciski podłączone do przewodów na byle jakie wsuwki. Obudowa bez komentarza... cena KOSMOS 450 pln ! Nigdy nie zbudowaliśmy dobrego motocykla, samochodu, baa roweru... podobnie jak USSR. Prostowniki polskie być może były OK, trzeba szukać na olx modele sprzed wielu lat - o tym pisałem.

    Aktualnie może jakaś 1 solidna firma istnieje, ale robi coś na czym dobrze zarabia i to pewnie dość kosztowny produkt. Zatem niestety z przykrością zdaję się na chiny lub markowy zachód. A krajowa elektronika... zachwycają się różnymi kolumnami PRL... kiedyś to dudniło dosłownie, podłączało się modele zagranicznych firm i dopiero zaczynało być słychać choćby bass... Września komory bezechowe, niczym loty na księżyc n o i du.a nima... :)

    O ukraińskich akumulatorach słyszałem... ale to inny temat. Wróćmy do prostowników :)
  • #9
    kamyczek
    Level 38  
    Jeśli chcesz zasilać ładowarkę to potrzebny ci zasilacz nie prostownik , bardzo dobrze sprawdzają się mocne zasilacze od laptopów . Ładowarki często mają spory zakres napięcia wejściowego najczęściej do 24V i w tym przypadku świetnie się sprawdza np zasilacz od starego HP lub innego dostarczając 19V i 5A .
  • #10
    cynamonik
    Level 9  
    Faktycznie filmiki super. I znowu produkt legenda... jakiś Kulon za 700 pln :) ale pooglądam jeszcze. Nie za bardzo mam potrzebę inwestowania takich kwot, a tym bardziej zakupu rozbudowanego urządzenia z niepotrzebnym wi-fi . W pierwszym wpisie określiłem co mi wystarczy.

    Ładowarka od drona ma oryginalny zasilacz 60 W.. dość spory gabarytowo i wagowo jak na taką moc - praktycznie jak do laptopa . I tak większość przypadków to będzie ładowanie podtrzymujące "łagodne" prądem 1-2 A zatem nawet się nie zagrzeje.

    Ciekawy zbliżony temat jak ładować akumulatory:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3574679-90.html
  • #11
    swierszcz.uk
    Level 12  
    cynamonik wrote:
    Dzięki, ok.... ale model i producenta podaj :) Hasło Ryz charger nie zwraca wyników.


    Automatic Intelligent Pulse Repair Type 12V 24V 400AH Car Battery*Charger AJ- BE
    Nie mogę znaleźć swojej ale ta jest zbliżona
    Wystarczy wrzucić w gugle.

    Smart Battery Chager 12V/24V Automotive Battery Charger Maintainer 6-400Ah Trick

    Swoją kupowałem lata temu obecnie nie mogę jej znaleźć nie wiem czemu
  • #12
    cynamonik
    Level 9  
    Przedmioty, które widzę w wynikach google po podanym haśle, nie budzą zaufania... nie zostawiłbym podpiętego do nich akumulatora. Chyba, że wyjęty z auta i gdzieś z dala od budynków :)
  • #13
    swierszcz.uk
    Level 12  
    cynamonik wrote:
    Przedmioty, które widzę w wynikach google po podanym haśle, nie budzą zaufania... nie zostawiłbym podpiętego do nich akumulatora. Chyba, że wyjęty z auta i gdzieś z dala od budynków :)


    Jak napisałem wyżej sam mam podobny niestety nie mogę znaleźć tego samego.
    Jak napisałem jest to ryż a robi robotę bo już go mam kilka lat więc komentowanie czegoś z czym się nie ma styczności nie miało w rękach jest trochę nie na miejscu.
    Za ułamek ceny markowych produktów robi to samo a czasem i wiecej
    Posiadam go ok 3-4lata nie było z nim problemów wiadomo też miałem obawy ale po podłączeniu 1szy raz i pilnowaniu go i tak samo za 2gim i 3im razem wszystko jest w porządku. Więc nie mam się czego obawiać Ja nie namawiam żeby akurat to kupić.
    Tylko jak myślisz gdzie te niby super markowe są składane? Lub skąd biorą podzespoły? Wszystko teraz jest z chin
    Podałem tylko alternatywę. Ja używam coś podobnego i jestem bardzo zadowolony a kosztował mnie ok 100pln a robi to samo te to za 700
    Ja tylko mówię że miałem mam sprawdziłem użytkuje i jest w porządku
    A komentarze typu ja bym tego to czy tamto nie bardzo są na miejscu nie mają nawet tego w rekach
    Zawsze zostaje opcja kupić za 700 czy za 1700 i myśleć że się ma super sprzęt a prawdopodobnie był montowany w tej samej fabryce co mój za 100 bo takie są dzisiaj realia
  • #15
    kamyczek
    Level 38  
    Jeśli mowa o ładowarkach modelarskich , to funkcjonalność większości bije na łeb każdy praktycznie produkt dedykowany do motoryzacji . Te ładowarki procesorowe ładują większość dostępnych na rynku typów ogniw od żelowych , ołowiowych po wszelkiek maści akumulatorki , a kończąc na ogniwach LIFE . Ja używam mocniejszej ładowarki BC60 firmy PELIKANDANIEL Kupionej w sklepie modelarskim . Można nią naładować praktycznie każde ogniwo a zakup innej w tym przypadku jest po prostu bezsensowny . Miałem przygodę na zawodach auto kolegi odmówiło posłuszeństwa bo wyładował się akumulator . Poprosiłem kolegę żeby podjechał swoim i zostawił na 20 minut odpalone auto podłączyłem ładowarkę do jego auta ustawiłem 20A i w ciągu 30 minut miałem naładowane akumulator na tyle by uruchomić trupka . Która ładowarka samochodowa jest w stanie zrobić taki zabieg.
  • #16
    cynamonik
    Level 9  
    Dzięki wielkie Koledzy !
    Pomierzyłem jeszcze napięcia w posiadanych ładowarkach w trakcie ładowania i wyszło dla Bottari od ok 12,8 V na początku ładowania akumulatora 72 Ah do ok 13,8 po ok 15 minutach.
    W Tronicu napięcie jest mniej więcej ok 12,8 V... ale nie zrobiłem pomiaru po 15 min. Zatem już chyba wiem dlaczego ładowarka wyłączała się przed czasem :)

    Chyba skupię się na Imax-ie... przeszkadza mi tylko, zasilacz, który znajduje się na przewodzie zasilającym. Może wymienię ją na model z wbudowanym zasilaczem:
    skyrc.com/Charger/iMax/iMAX_B6AC_V2_Charger
    która to też ma nieco wyższy prąd bo 6 A. Aktualne ceny tej wersji na aliexp z kpl przewodów to ok 60-70 pln.. sa bardziej niż zadowalające :)

    pl.aliexpress.com/item/4000051395755.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.cd031a22SH2lKF&algo_pvid=f93cf342-b086-4add-8260-e5a123ed34a9&algo_expid=f93cf342-b086-4add-8260-e5a123ed34a9-13&btsid=2100bde316076264262307432e84a3&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

    Orientuje się ktoś czy ta wersja miała jakieś wady, czy mogę kupować śmiało jak tą z zewn zasilaczem ?

    Ciekawie też prezentuje się najnowsza wersja Imax b6 evo:
    skyrc.com/Charger/iMax/b6evo
  • #17
    Siw-y
    Level 15  
    Unikałbym iMAX'ów z niepewnych źródeł bo bardzo często są podrabiane.
    A propos ładowania nim akumulatora kwasowego to nie będzie w stanie wysycić elektrolitu, co jest równoznaczne z niepełnym naładowaniem.
    Swój ostatnio wysycałem ustawiając PB 7 cel i prądem 0,5A przez 10 godzin, nie dał rady, dopiero podłączenie zasilacza ustawionego na 15,7 i prąd 1A i jak prąd spadł to podniosłem napięcie do 16V i jeszcze kilka godzin prądem 0,5A. odłączyłem jak prąd spadł do około 0,3A bo mi był zasilacz potrzebny.
    Akumulator jeszcze się nie naładował bo gęstość elektrolitu w dwóch celach jest jeszcze za niska bo 1,26
  • #18
    cynamonik
    Level 9  
    Dlaczego nie da rady.. gdzie jest bariera ? Myślę o prądzie max 1-2 A nie śpieszy się i lepiej wyjdzie na trwałości. Tylko czy dla baterii kwasowej 72 Ah nie będzie to za mały prąd ? Chodzi oczywiście o okresowe podładowywanie.
    Kolejna sprawa, to zastanawiam się czy można by było nie odłączać klem... i ewnt do jakiego napięcia ? Podobno niektóre sterowniki uszkadzają się od częstego rozłączania zasilania jak i samych napięć rzędu > 15 V w kiepskiej jakości ładowarkach impulsowych - pisałem w pierwszym poście.
  • #19
    Siw-y
    Level 15  
    cynamonik wrote:
    Dlaczego nie da rady.. gdzie jest bariera ?

    Skrót myślowy, da ale to będzie trwało. Jak Ci się nie spieszy to taka po odpowiednio długim czasie w końcu naładuje.
    Jak chcesz bez odłączania klem to nie przekraczaj 14,7V, czyli tylko "ładowarki" marketowe.

    Mam jakąś starą z Lidla jeszcze bez wyświetlacza i jak zostawiłem podpiętą na prawie miesiąc to tym prądem podtrzymującym [coś koło 50mA] naładowało. To był 62Ah także Twój może trochę dłużej.
    Spokojnie możesz ładować czymkolwiek nie przekraczając powiedzmy 16V, sprawny akumulator sam dobie dobierze prąd ładowania, a po uzyskaniu tego napięcia wysycić go małym prądem, nawet 13-14V.
  • #20
    konior966
    Level 21  
    Ja mam i polecam totalną chińszczyznę z aliexpress - Monfara MF-2C
    Stosunkowo prosty, nie "myśli" o wszystkim za Ciebie i nie kończy ładowania gdy tylko zobaczy przez ułamek sekundy napięcie końcowe.
    Naładuje aku 12V i 24V, prąd do 10A
    Blaszana obudowa która wytrzyma więcej niż te z chińskich transformatorowych czy "walizeczki" kukli. Mój zaliczył już upadek z około 1,5m na beton, skończyło się na zdartej farbie i nadgiętym rogu blachy.
    Na wyświetlaczu pokazuje napięcie i amperaż którym traktuje akumulator
    Dwa tryby:
    - Automatyczny - ładuje/utrzymuje do około 14v - można spokojnie zostawić na noc.
    - Manualny - podnosi napięcie do około 16v - tutaj użyszkodnik jest odpowiedzialny za zakończenie ładowania, raczej do używania poza instalacją samochodową, np. jeśli chcemy go naładować i "magazynować" przez zimę np w piwnicy.

    Z wad:
    - Brak regulacji prądu ładowania
    - Krótkie fabryczne kable (u mnie zmienione natychmiastowo na dłuższe).
    - Nie myśli za ciebie, to co dla mnie jest zaletą, dla niektórych będzie wadą, nie zakończy ładowania automatycznie, trzeba podejść i odpiąć "żabki".
    - Chłodzenie wentylatorem, dla niektórych wada innym nie przeszkadza, wentylator jak to część ruchoma "brzęczy i szumi" no i z czasem się zużyje lub (jak to w garażu) zapyli i będzie rzęził. Na szczęście jest to zwykły "komputerowy" wentylator o średnicy 6cm.
    Inteligentna ładowarka Imax B6 od drona jako prostownik?Modele z regulacją prądu

    W rodzinie mamy go mój Tata i ja, przez około 3 lata które go posiadam/pożyczam nie zawiódł ani razu.