Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Skoda Felicia 1.6 1997 - Jakie klocki hamulcowe na przód?

ITSpec. 04 Dec 2020 11:05 513 26
  • #1
    ITSpec.

    Level 40  
    Cześć

    Podczas hamowania piski, chrobotanie z przodu, więc czas najwyższy zmienić klocki.
    Poprzedni temat z informacjami:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3719291.html
    Skoda Felicia 1.6 z 1997 roku, 55KW.

    Czy mógłbym prosić o pomoc w wyborze klocków, które mógłbym zawieźć do mechanika? Nie chcę czekać tygodnia na zamówienie.

    Czy klocki z allegro za 30-60 zł mają jakiś sens?
    https://allegro.pl/oferta/trw-klocki-hamulcowe-skoda-felicja-favorit-caddy-7460593660

    Z tyłu jest bęben, czy go się jakoś konserwuje, wymienia?

    Dziękuję i pozdrawiam
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • #2
    szwagros
    Level 33  
    Jak już słychać chrobotanie, to tarcze też do wymiany...
  • #3
    tzok
    Moderator of Cars
    Klocki jak klocki, ale warto się zainteresować stanem tarcz i zacisków/prowadnic.
    Bębny jak najbardziej się wymienia, mają swoją graniczną średnicę, powyżej której należy je wymienić. Jest tam również mechanizm automatycznej korekcji (kasowania) luzu szczęk, który też trzeba konserwować.

    Jeśli na powierzchni roboczej tarcz lub bębnów występuje korozja (wżery), należy je wymienić. W starszych samochodach tarcze z przodu wymieniał się co 4-5 kompletów klocków ("po drodze" 1-2x je przetaczając), w nowszych są do wymiany co 2-gą wymianę klocków (a w ekstremalnych przypadkach, wymienia się je razem).

    Tył zużywa się dużo wolniej, ale jeśli szczęki są skorodowane, to warto je wymienić, bo może dojść do odspojenia się okładziny ciernej od szczęki i wypadek murowany.
  • #4
    ITSpec.

    Level 40  
    Hmm, wydają mi się bardzo ładne.
    W takim razie czy mogę prosić o konkretne modele, zestawy + zestaw samych klocków osobno?
    Ok, niedługo wrzucę zdjęcie jak to wszystko wygląda.
  • #5
    tzok
    Moderator of Cars
    Pojedź do serwisu i poproś o przegląd/naprawę hamulców... po co takie kombinacje? Trzeba to obejrzeć, może tarcze można jeszcze przetoczyć. Mechanik będzie wiedział co zamówić, a co można naprawić. Będziesz miał na to gwarancję. Kupisz tarcze sam, mechanik założy, będzie coś nie tak, to sprzedawca tarcz będzie zwalał winę na montaż, a mechanik na wadę tarcz. Na hamulcach nie ma co oszczędzać.
  • #7
    ITSpec.

    Level 40  
    Ok, tak zrobię.

    Sam zmieniać nie będę 😁

    tzok wrote:
    Mechanik będzie wiedział co zamówić, a co można naprawić.

    Mam nadzieję, że trafię na uczciwego.
  • #8
    swierszcz.uk
    Level 11  
    EBC
    Mintex
    ATE
    Textar
    Cena do jakości
    Moim zdaniem EBC ma najlepszą cenę do jakości ich klocki są bardzo dobre moim zdaniem lepsze niż ATE Zimmerman itd
    Tarcze spoko mają też ma EBC ale cena duża
    Mintex MTec ate
  • #9
    ITSpec.

    Level 40  
    Oki. Dopytam w serwisie.
    Umówiłem się na czwartek rano na przegląd, 200m od domu, opinie dobre.

    Tylko, że jak oni zamówią, to będzie na pewno drożej.
  • #10
    sunrise84
    Level 42  
    Co do autora postu .
    Sądząc po poziomach twoich fachowych wypowiedzi na eletrodzie wnioskuję że jest dojrzały inteligenty facet , więc samochodem nie startujesz w rajdach od świateł do świateł , nie hamujesz na ostatnie metry .
    Więc poproś o średnią półkę cenową .
    Ja bym tutaj do tego "bolidu" wybrał komplet z ATE .
    Jeżeli mechanik ma dobrą opinie to powinien przejrzeć ci również CAŁY układ hamulcowy wraz ze stanem przewodów hamulcowych , cylinderków .
    Auto ma już 23 lata , wozi Ciebie i może Twoją rodzinę .
    Hamulce w samochodzie są bardzo ważne jak nie najważniejsze , bo ci innego pozwoli ci sprawnie się zatrzymać .

    Stawiałbym na dobry przegląd układu hamulcowego .

    Bo to tak jakbyś zakładał zasilacz no-name 500W do GTX 3080 :wink: :wink: :wink:
  • #11
    ITSpec.

    Level 40  
    sunrise84 wrote:
    więc samochodem nie startujesz w rajdach od świateł do świateł , nie hamujesz na ostatnie metry. Więc poproś o średnią półkę cenową .

    Zdecydowanie nie :D rozmawiałem z jednym i nawet poprosiłem o wycenę z "budżetowymi".

    sunrise84 wrote:
    Jeżeli mechanik ma dobrą opinie to powinien przejrzeć ci również CAŁY układ hamulcowy wraz ze stanem przewodów hamulcowych , cylinderków .

    Mam nadzieję, że tak będzie, serwis ma na guglu 80 opinii i 4,8 gwiazdki, więc...

    sunrise84 wrote:
    Bo to tak jakbyś zakładał zasilacz no-name 500W do GTX 3080

    Właśnie :D

    To teraz pytanie: czy ktoś z serwisantów samochodów jest może z Warszawy lub zna w Warszawie dobrego fachowca?
    Czy zostać już przy tym, umówiony na czwartek: Motoklinika Warszawa, ul. Narocz 9?
  • Helpful post
    #12
    swierszcz.uk
    Level 11  
    Zawsze części możesz samemu znaleźć np na alegro będzie duuuzo taniej
    Przypuszczam że potrzebujesz
    1L płyn hamulcowy
    4x przewody elastyczne
    2x cylinderek tył
    Tarcze klocki przód (ATE , mintex)
    Tył weryfikacja
    Bębny, szczęki, sprężyny, samoregulatory etc.
    Przypuszczam że lepiej jest jechać najpierw na weryfikację co potrzeba
    Niech zrobią lista wycenia osobno części osobno robocizna
    Później możesz poszukać na własną rękę części i porównać ceny na czym możesz zaoszczędzić.
  • Helpful post
    #13
    sunrise84
    Level 42  
    Na hamulcach się nie oszczędza .
    Podałem mu z czego ma szukać
    ATE średnia półka cenowa , TEXTAR też ,BREMBO , TRW .

    Te ceny oscylują w podobnym pułapie cenowym .

    Wziąść komplet z ATE i tyle ew tylne bębny można wziąść z niższej półki ale ile zaoszczędzisz ? 100zł na komplecie ?

    Ten bolid jest tak popularną platformą że części tanie jak barszcz.
    No zależy dla kogo ale nie oszczędzajmy na hamulcach .
    Oczywiście nie kupujemy tutaj wyścigowych tarcz i ceramicznych klocków :P .
  • Helpful post
    #15
    sunrise84
    Level 42  
  • #16
    sadek1979
    Cars specialist
    Szukaj na naszym forum i znajdziesz fachowca co ogarnie temat rzetelnie i nie zabije Cię cenowo .
  • #17
    tzok
    Moderator of Cars
    ITSpec. wrote:
    Tylko, że jak oni zamówią, to będzie na pewno drożej.
    Tak, będzie drożej, ale w razie jakichś problemów (zawsze mogą się zdarzyć), nie powinno być większych problemów z reklamacją. Jak kupisz sam, to jak pisałem - masz gwarantowane przerzucanie się odpowiedzialnością między sklepem i warsztatem. Jak to jest poważny warsztat, to po weryfikacji mechanik do Ciebie zadzwoni i zaproponuje zakres naprawy i możliwe opcje części. Z drugiej strony, taka naprawa to wydatek zbliżony do wartości samochodu, ale jeśli auto jest w dobrym stanie to warto. Niestety wartość samochodu nie ma wielkiego wpływu na koszt robocizny.

    Oczywiście na Allegro kupisz jeszcze taniej, sęk w tym, że nie wiadomo co kupisz. Raz, że może to być jakaś podróbka, dwa że jak kupisz niewłaściwe (masz pewność, że w tym aucie stosowano tylko jeden typ układu hamulcowego?), to wymiana zajmie tydzień.

    Również polecam tarcze i klocki ATE.

    Kiedy ostatnio wymieniałeś płyn hamulcowy (powinno się wymieniać co 3-5 lat).
  • #18
    ITSpec.

    Level 40  
    Ok, więc pewnie zdam się na serwis.
    Znasz jakiś w Warszawie?

    Mam ten samochód od pół roku, płyn jest czysty, w dobrym stanie. Podobnie chłodniczy. Później mogę pokazać zdjęcia.
    Olej wymieniłem 4 miesiące temu.
  • #19
    sunrise84
    Level 42  
    To że płyn jest czysty to nic .
    Ważne ile jest wody w nim bo płyn jest higroskopijny .
    I kolejny ważny punkt!

    Płyn do pomiaru na % zawartość wody pobieramy z zacisku hamulcowego a nie ze zbiorniczka !

    Dlaczego ?

    Bo jeżeli jest woda w płynie hamulcowym to tłoczek zacisku hamulcowego jest pierwszy odpowiedzialny za przenoszenie temperatury powstałej przy hamowaniu a nie zimny płyn w zbiorniczku .
    Więc to pierw "woda"(płyn hamulcowy z wysokim stężeniem wilgotnośći) się zagotuje w zaciskach i hamulce stracą skuteczność hamowania.
    Pedał hamulca będzie z gumy i zero skuteczności hamowania.

    Każdy szanujący się mechanik wie o tym .
  • #20
    swierszcz.uk
    Level 11  
    Płyn zmieniasz co 2lata na każdym opakowaniu płynu jest to napisane
    Czyli co 2ga wymianę oleju w zależności od auta żeby przelać cały ukl potrzebne jest od 1-3L płyny w twoim przypadku 1L spokojnie wystarczy
    Po 2 jest pełno w gugle kiedy i jak zmieniać płyn na jaki i ile go wchodzi.
    Najlepiej jedz na diagnozę hamulców niech sprawdzą zrobią ci listę wraz z wycena i tyle.
    Ale jak już tak grubo lecisz to
    2x tarcza
    4x klocek
    4x przewód hamulcowy giętki
    2x bęben
    2x cylinderek
    4x szczęki
    2x zestaw montażowy szczęk hamulcowych tył
    Ewentualnie 2x odpowietrznik przód
    1L płyn hamulcowy masz całą listę co potrzeba
    Jedziesz dajesz listę pytasz o cene
  • #21
    tzok
    Moderator of Cars
    W zbiorniczku płyn zawsze jest czysty, bo on nie krąży. Bardziej istotne jest, jak wygląda płyn w zaciskach.
  • #22
    sunrise84
    Level 42  
    swierszcz.uk znów pozwolę sobie Ciebie zacytować :

    "Płyn zmieniasz co 2lata na każdym opakowaniu płynu jest to napisane
    Czyli co 2ga wymianę oleju w zależności od auta "

    A co jeżeli ktoś ma auto służbowe i robi 30 tyś rocznie ? A olej zmienia co 10tyś ?

    2 wymiany płynu hamulcowego w pół roku .
  • #23
    ITSpec.

    Level 40  
    Ok, mam nadzieję, że w czwartek się wszystko wyjaśni :D
    I nie chciałbym płacić pół tysiąca za to, bo jeśli co rok-dwa miałbym robić coś podobnego, to lepiej oddać samochód na złom :P
  • #24
    sunrise84
    Level 42  
    @ITspec.

    Niestety ale takie są uroki starych samochodów.

    Powiem tak .
    Jeżeli chciałbyś mieć pewność że układ hamulcowy w Twoim samochodzie jest w 100% sprawny to kolega swierszcz.uk dał ci długa listę która jest prawdą przy sprawdzeniu układu hamulcowego.
    Ja bym jeszcze dołożył wymianę wszystkich twardych przewodów hamulcowych od samej pompy zaczynając . Dlaczego ?
    Bo te auto ma 23lata i sorry ale skody nie słyneły z jakośći( zresztą większośc aut w tym wieku :D już nie słynie ) .
    Na moje sumienie to polecam ci wymianę całego układu hamulcowego .
    A to będą duże koszta już.
    Hamulce to rzecz PODSTAWOWA jeżeli chodzi o bezpieczeństwo .
    Nie daj boże że podczas nagłego hamowania pęknie przewód elastyczny lub sztywny ....
    W najlepszym przypadku zajrzysz do bagażnika auta hamującego przed Tobą , w najgorszym wylądujesz na przysłowiowym drzewie .
    CZEGO NIE ŻYCZĘ nikomu z nas .
    Auto ma 23 lata więc patrz na to jako skarbonkę .
    Kwestia czy warto wsadzać i9-10850K do GT 7500 :D :D .
  • #25
    swierszcz.uk
    Level 11  
    sunrise84 wrote:
    swierszcz.uk znów pozwolę sobie Ciebie zacytować :

    "Płyn zmieniasz co 2lata na każdym opakowaniu płynu jest to napisane
    Czyli co 2ga wymianę oleju w zależności od auta "

    A co jeżeli ktoś ma auto służbowe i robi 30 tyś rocznie ? A olej zmienia co 10tyś ?

    2 wymiany płynu hamulcowego w pół roku .


    Na pewno nie co 3-5lat jest wyraźnie napisane zmieniać co 2lata
    Po 2 z tego co wiem autor nie ma auta służbowego i nie robi 30tys rocznie
    Napisałem orientacyjnie bo średnio każdy robi ok 7-12tys rocznie i olej zmienia 1x w roku lub co 10tys gdzie się przekłada to na 2lata
    Więc takie głupie aluzje i usilne zaczepki zostaw dla siebie.
    Ja odpowiedziałem autorowi.
    Płyn zmieniamy co 2 lata bez znaczenia jaki przebieg masz roczny. Jedynie jeżeli jeździsz na torze to płyn co 2gi zjazd z toru wymieniasz a czasami za każdym razem w zależności jak ostro dajesz w palnik.
    Proszę przestać mieć dokuczliwe uwagi które nic nie wnoszą
    I skupić się na temacie autora
    Bo ja nikogo tutaj nie zaczepiam i nie wysmiewam
  • #26
    tzok
    Moderator of Cars
    ITSpec. wrote:
    I nie chciałbym płacić pół tysiąca za to, bo jeśli co rok-dwa miałbym robić coś podobnego, to lepiej oddać samochód na złom
    ... a co to jest 500 zł? Dwa tankowania. Bez urazy, ale z takim podejściem to lepiej oddać na złom. Tylko pamiętaj, że w zasadzie w każde używane auto musisz rocznie włożyć te 1000-1500 zł, jeśli ma być sprawne. Także zakup taniego auta to mniej ważny element budżetu, potem trzeba go utrzymać.

    Dla przykładu kupiłem niespełna 3 letnie auto, a i tak w pierwszym roku musiałem zrobić hamulce i kosztowało mnie to 1200zł (klocki przód+tył, tarcze przód, zest. naprawczy zacisków przód - naprawa poza ASO). Do tego 600 zł za przegląd gwarancyjny w ASO (jak zapytałem w ASO o wycenę naprawy hamulców, to mi powiedzieli, że "nie chcę wiedzieć").
  • #27
    ITSpec.

    Level 40  
    Chyba, że się jeździ na gaz :D
    Ten samochód ma 109000 km przebiegu, więc nie jest w złym stanie.

    Ok, będę to miał na uwadze :D