Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Projekt Zwrotnicy Altus 110

Venox 06 Dec 2020 23:04 1629 20
  • #1
    Venox
    Level 10  
    Witam!

    Jakiś czas temu zdegustowany brzmieniem altusów postanowiłem zaprojektować zwrotnicę do modelu 110. Podstawowy problem polegał na zostawieniu oryginalnych przetworników, w tym głośnika wyskotonowego. Patrząc na zwrotnicę Alt-18 ubolewałem nad nadal wysokim cięciem 1 kHz.

    Wynik:
    Podział przy 800Hz i 8,5kHz
    Nachylenie 12dB/okt i 18dB/okt

    Przy czym tłumienie dla GDM to 3dB a dla GDWT to aż 13/14 dB



    Oczywiście poza zwrotnicą obowiązkowo zestroiłem obudowę na 40Hz.

    Przez rok słuchania utworów muzycznych, dopiero niedawno miałem okazję porównać przerobionego altusa z innymi zestawami. Testując z oryginalnym altusem 75 praktycznie od razu słychać poprawę. Instrumenty są bardziej szczegułówowe. Gdy do porównania użyłem kolumn ZGZ 20/4-H1 mocno się zaskoczyłem. Tym razem wysokie tone okazały sie o wiele cichsze w 110 niż w ZGZ.
    Minął rok od zbudowania zwrotnic, przed oczami znów mam zapiski. Mam wrażenie jakbym popełnił gdzieś błąd. Prawdopodobnie przeliczyłem się w tłumieniu tubowca (może także w filtrze 8,5kHz).

    Niestety zostawiając oryginalnego GDWT 9/80, nie jest dobrym pomysłem cięcie niżej niż 9kHz. Za tą patrząc na nowszego brata GDWT 9/100 FP pole manewru otwiera się aż do 5,5kHz.
    I tak narodziła się nowa idea przeprojektowania sekcji średnio-wysokotonowej.

    Ktoś by powiedział, że prościej wstawić kopułke, GDWK i tego typu. Lecz właśnie tubowy tworzy charakter altusa. Odpowiednie okiełznanie tego przetwornika odpowie niepowtarzalnym odtwarzaniem dźwięku. Oczywiście mam na uwadze to, że głośnik tubowy nigdy nie zagra jak kopułkowy i odwrotnie.

    Być może w styczniu dodam wykresy charakterystyki. Wtedy okaże się jak daleko odchodzi teoria od pryktyki w tym przypadku.


    Projekt Zwrotnicy Altus 110
  • Helpful post
    #2
    sylweksylwina
    Moderator of Computers service
    Jak chcesz zachować brzmienie altusa na oryginalnych przetwornikach to masz oryginalne zwrotnice :D Cały ten charakter który chcesz zostawić właśnie jest słabym punktem tych kolumn.

    Jak ktoś kiedyś usłyszał coś lepszego... to brzmienie GDWT 9/80 jest nie do zaakceptowania zwłaszcza w domowym zaciszu. Choć GDWT 9/100 FP może nie jest złym głośnikiem, nie słuchałem go. Najlepiej jak byś gdzieś posłuchał np. altusa 300 z tym przetwornikiem i sam ocenił.

    Sam mam co prawda A140 i żeby normalnie dało się słuchać i że musiałem wymienić i tak wszystkie przetworniki (GDN i GDM były wsadzone chinole, GDWT były regenerowane) to zrobiłem sobie hybrydę między mildtonem a altusem... Czyli GDN30/80, GDM 18/18 i GDWK9/120 + oryginalne zwrotnice mildton 110, obudowa jakoś 38Hz jak pamiętam zestrojona.
    Poza potężnym basem to naprawdę wciąż nie jest to wysoka półka jakości dźwięku, choć już nie kłuje w uszy. Ale do filmów, TV i czasem głośnej muzyki "może być" :P
  • #3
    Venox
    Level 10  
    Odpowiadając to chce zachować brzmienie ale pod innym kątem. To znaczy zostawić oryginalne przetworniki lub teraz wymienić na GDWT 9/100FP, ale za pomocą zwrotnicy wycisnąć jak najlepszą jakość w stosunku do zdrowego rozsądku. Przecież w tym przypadku, stosowanie nachylenia 24dB/okt mija się z celem. Wtedy zwrotnica zje sporą moc wzmacniacza.

    Na oryginalnych zwrotnicach jest zero jakości, naprawdę każdy głośnik gra jak chce a przecież powinna grać cała kolumna. Robiłem pomiar kondensatorów (srebnych jak elektrolityczne) w oryginalnej zwrotnicy altusa 75 z 1984r. i zamiast 2,2uF było 3,3uF. Z biegiem czasu niektóre wersje grają jeszcze gorzej.

    Nie miałem okazji słuchać wielu zestawów, tymbardziej tych z wyższej półki. Brzmienie GDWT 9/80 jest złe dlatego że ma około 100 dB. Przez to odtwarza dźwięk znacznie głośniej niż przetwronik niskotonowy który ma 88 dB. W projekcie prawdopodobnie przesadziłem z jego przyciszeniem które wynosi 13/14 dB. Stosując dwa rezystory o odpowiedniej wartości zredukowałem jego głośność do 86/87 dB. Teraz wprost dziwnie się słucha, tak jakby to nie był altus. Aż się nie chce uwierzyć, że wysokotonowy gra ciszej od głośnika średniotonowego.

    Byłem w posiadaniu m.in. alton 70, alton 80, zg30c, altus 140. W tej chwili mam ZGZ 20/4-H1, altus 110 oraz chwilowo altus 75. Miałem możliwość słuchania altusów 200 pod wyższym amplitunerem yamahy. Zestaw 200 ma lepszą jakość, bas niżej strojony lecz nadal za wysoko i niestety GDWT nadal jest na pierwszym planie. Taka charakterystyka altusa, wysoki bas, głośne wysokie tony. Projekt który opisuje ma za zadanie m.in. aby GDWT odtwarzał dźwięk z taką samą głośnością jak GDWK ;) Natomiast bas ma być, i to możliwe, jak najniższy.

    Napewno GDWT 9/100FP zagra lepiej, jest inaczej zbudowany oraz ma bardziej liniową charakterystykę przez to możnaby go ciąć, (jak pisałem wyżej) od 5,5kHz. Chociaż najlepiej byłby jako "super tweeter" z cięciem od 10kHz i więcej.

    Wymieniłeś w swych 140 GDN'a na tego z podwójnym magnesem więc napewno bas nisko zagra, wiekszy wychył ;) GDM 18/18 ?? Masz na myśli ten z zamkniętym koszem? GDWK 9/120 wydaje się być przyzwoitym przetwornikiem, ma odchyły do 2 dB co nie jest tragedią. Wysoką półką nie będą lecz mogą grać przyzwoicie aby chciało się słuchać. Tak naprawdę dopóki nie usłyszy się lepszego sprzętu to posiadany zestaw uważa się za "najlepszy".
  • #4
    sylweksylwina
    Moderator of Computers service
    Nie, pomyłka, jest GDM 18/80 czyli fabryka z A140.
    GDN30/80 tak zestrojony naprawdę dobrze gra, zarówno nie jest jakoś mocno zamulony, i zarazem nisko schodzi. Zasilam je Yamahą RX-V640RDS. Mam podłączone tylko altusy pod ten amplituner więc spokojnie te 2x85W wyciągnie i nawet się wentylator w amplitunerze nie włączy ;)

    Pisząc o oryginalnych zwrotnicach na pewno nie pisałem o oryginalnych elwach bipolarnych. One czas świetności mają za sobą i obowiązkowo trzeba je wymienić :D Wykres charakterystyki który zrobisz w styczniu powie wszystko o charakterystyce przenoszenia i czego brakuje/czego jest za dużo. W zasadzie nawet na oryginalnej zwrotnicy sama zmiana na gdwt 9/100 fp dużo by zmieniła.

    Pewnie za jakiś czas będę chciał sprzedać te altusy, czas na coś z wyższej półki i zajmującego trochę mniej miejsca.
  • #5
    Venox
    Level 10  
    GDM18/80 ten z altusów 140, jak dla mnie jest lepszy od 16/80 z altonów. Plany są na styczeń, sam jestem bardzo ciekawy jak wygląda charakterystyka. Tutaj na forum jest poradnik jak dokonać pomiarów, wkładka mikrofonowa oscyluje w granicach 25 zł więc czemu nie ;)

    Póki co altusy na rynku, portalach aukcyjnych zdobywają coraz wyższe ceny. Bodajże dwa lata temu kupiłem altusy 140 po regeneracji, bez maskownic i podstawek wydałem 550 zł. Ostatnio przeglądając ich sytuacje, się zdziwiłem. Ceny sięgają 1000zł a nawet lepiej. Więc, może potrzymaj je z rok, zapewne bedą więcej warte niż dziś ;) Jednym słowem altus to biznes.

    Są fundusze, brak sentymentu do starszych zestawów rodzimej produkcji, to czemu by się nie pokusić o wyższą półkę. Nowe doznania brzmieniowe zapadną na długo w pamięci ;) Już teraz życzę udanych zakupów! :D

    Aby dodać koloru, dodaję zdjęcia 110 które służą za bazę do testów. Zwrotnica w pewnym sensie prototypowa ;)


    Projekt Zwrotnicy Altus 110 Projekt Zwrotnicy Altus 110
  • #6
    sylweksylwina
    Moderator of Computers service
    Wywal tylko te elwy bipolarne :D
    Ja w miejsce elwy dałem żółte miflexy jeszcze przed zmianą zwrotnicy i głośników. Nawet takie dwa ;)

    Co ciekawe w zwrotnicach z mildtonów zazwyczaj siedzą już kondensatory foliowe oryginalnie.
  • #7
    Venox
    Level 10  
    No widzisz, zapewne w późniejszym etapie produkcji, Tonsil stosował lepsze kondensatory. Przykładowo Altus 75 z 1984r. miał wszystkie kondensatory srebne jak elektrolityczne, natomiast Altus 110 z 199Xr. miał już wszystkie foliowe.

    Spokojnie wymienię je :D Mają one pięknie zawyżone parametry przez co łatwiej złączyłem kondensatory aby otrzemać wartość w okolicach 16,4 uF.

    Wiesz, koszt samych cewek, rezystorów i kondensatorów dla dwóch kolumn wyniósł w okolicy 200zł. Z poprzedniej zwrotnicy wziąłem co tylko się dało aby zastosować w tym projekcie. Najdroższe są właśnie te 16,4uF dlatego też podczas budowania złączyłem takie które miałem, aby uzyskać tą wartość. Koszty nie są małe, projekt otwarty więc nie ma co ukrywać ile złotówek należy wydać na jedną zwrotnicę. Kolumny są dla mnie, nie na sprzedaż więc jakość a cena nie do końca pójdą w parze.

    Gdy projekt będzie skończony, wraz z wykresami, wtedy udostępnie schematy i swoje osobiste odczucia w porównaniu do zestawów, którę będą pod reką. W tej chwili jest piereszy etap.
  • #8
    Venox
    Level 10  
    Niewielkie sprostowanie.

    Wiem, że cewek nie powinno przykręcać się przez środek metalową śrubką. Patrząc na zwrotnicę od zg80c115, idzie zauważyć, że cewki są o dziwo przykręcone śrubą. Machnąłem ręką i zrobiłem tak samo ;) zresztą w wielu zestawach z seri "ZG" lub "ZGC" występuje to zjawisko.

    W tej chwili zostały zamówione nówki GDWT 9/80/5F. Co do używanych nie miałem zaufania. Niestety będzie czekać mnie zakup nowych GDM 12/60. Co prawda wymieniłem membranę, ale wysokość cewki mogła ulec zmianie. Do tego w jednej kolumnie jest GD 12/X. Nieuniknione trza przejść.

    Pomiary nadal w planie na styczeń 2021. Cóż to za projekt bez realnych odczytów, to jak chodzić po lesie w blasku księżyca.

    [!] Niestety posiadam dwie różne wersje GDN 25/40.
    1. Z wentylowaną cewką, mniejszy magnes.
    2. Bez chłodzenia cewki, większy magnes.
    Być może odczyty zarejestrują różnicę między tymi dwoma przetwornikami. Już teraz stwierdzam, iż jeden z nich (bodajże ten z większym magnesem) ma większy wychył membrany. Brać z dystansem ;)
    Dodatkową zagadkę stanowi wskaźnik VU. Kolejny otwór na frontowym panelu nie do końca dobrze służy.
  • #9
    sylweksylwina
    Moderator of Computers service
    Z moim perfekcjonizmem musiał bym dobrać dwa identyczne przetworniki bo by mnie coś trafiło :D
  • #10
    Venox
    Level 10  
    Wystarczy machnąć na to ręką a przede wszystkim nie doszukiwać się różnicy. Inaczej idzie zwariować ;)

    Poza zakupem wysokotonówek, przyfruną także układy do GDN wraz z GDM do altus75. Ciekawe czy bardzo coś się zmieniło poza barwą z zielonkawego na ciemno-szary. Miejmy nadzieję, że nie buble i jakiś tam poziom kontroli jakości trzymają ;) Tym bardziej po kryzysie epidemii :D
  • Helpful post
    #11
    wkj
    Level 36  
    Raczej nie liczył bym na bdb jakośc, ale może będziesz miał szczęście.
  • #12
    Venox
    Level 10  
    Witam!

    Dziś dotarła paczusia. Pragnę dzielić się z wami stanem układów które otrzymałem na dzień 12 grudnia 2020r.
    Z swoich subiektywnych oględzin, niepokoi mnie delikatne zagięcie przy cewce GDM. Zestawy zamontuje z nadzieją, że nic nię będzie szeleścić. Oczywiście przed nałożeniem kleju sprawdzę czy wszytko OK.
    Post nie ma na celu krytykować firmę Tonsil ;)
    Ocenę zostawiam wam drodzy forumowicze.
    Projekt Zwrotnicy Altus 110 Projekt Zwrotnicy Altus 110 Projekt Zwrotnicy Altus 110 Projekt Zwrotnicy Altus 110 Projekt Zwrotnicy Altus 110 Projekt Zwrotnicy Altus 110 Projekt Zwrotnicy Altus 110 Projekt Zwrotnicy Altus 110 Projekt Zwrotnicy Altus 110
  • #13
    wkj
    Level 36  
    "Prawie" się udało. Będzie pacjent żyć. Te skrzywienia podklej od wewnętrznej strony i powinno byc ok.
  • Helpful post
    #14
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Venox wrote:
    stosowanie nachylenia 24dB/okt mija się z celem. Wtedy zwrotnica zje sporą moc wzmacniacza.
    ???
    Venox wrote:
    Brzmienie GDWT 9/80 jest złe dlatego że ma około 100 dB.
    Nie tylko o to chodzi, zresztą co do efektywnosci masz tam tłumik przełączany. Wic polega na samej tubie - jak każda ma swój "rezonans" - najlepiej pracuje dla określonej częstotliwości. Producenci głośników od lat walczą z tym zjawiskiem, i nawet patentują różne kształty opracowanych przez siebie tub - o zdecydowanie bardziej złożonym kształcie niż te z serii GDWT Tonsila.
    Venox wrote:
    niestety GDWT nadal jest na pierwszym planie.
    Właśnie dla tego, o czym pisałem wyżej.
    Venox wrote:
    Natomiast bas ma być, i to możliwe, jak najniższy.
    I na dodatek na oryginalnym , Altusowskim, głośniku GDN? Nierealne. To jak nisko jest w stanie zagrać głośnik niskotonowy zależy od samego głośnika - jego parametrów i zaaplikowaniu go do ściśle dopasowanej do GDN'a obudowy.
    sylweksylwina wrote:
    Pisząc o oryginalnych zwrotnicach na pewno nie pisałem o oryginalnych elwach bipolarnych. One czas świetności mają za sobą i obowiązkowo trzeba je wymienić
    Zawsze to powtarzam w takich tematach - Kondensatory elektrolityczne bipolarne w zwrotnicach głośnikowych to zło konieczne - kompromis cena = jakość. Niska (w porównaniu nawet do Miflexów) cena i jaka-taka jakość. Wymiana zawsze wpływa pozytywnie na dźwięk.
    Venox wrote:
    GDM18/80 ten z altusów 140, jak dla mnie jest lepszy od 16/80 z altonów.
    Zdania są podzielone; a to dlatego, że nie sposób ocenić różnicy wymieniajac jednego głośnika na drugi bez zmiany w zwrotnicy, i to poważnej zmiany. Zawsze dany głośnik zagra najlepiej w idealnych dla siebie warunkach, co prawda parametry mogą być nawet bardzo zbliżone, ale... ale zawsze pozostaje to coś - coś co można nazwać charakterem głośnika. I dotyczy to każdego głośnika. Nawet porównując dwa głośniki wysokotonowe o ściśle takich samych parametrach w odsłuchu jeden gra przyjemniej niż drugi? Swego czasu (daaawno temu) gdy pojawiły się wysokotonowe z membraną tytanową na początku wszyscy się zachwycali = "jaka cudowna ostrość dźwięku, jakie pasmo"... A juz po roku czy nawet krócej zaczęto spoglądać nieco bardziej krytycznie - to, ze grają ostro, nie oznacza, ze dobrze. Milsze dla ucha (bo zbliżone do naturalnego dźwięku) są głośniki o membranie skrajnie z innego materiału - z jedwabiu impregnowanego. Niestety- takie membrany na estrady się nie nadają, tak jak nie nadają się tytanowe do domu. A teoretycznie oba maja takie same parametry...
    Venox wrote:
    cewek nie powinno przykręcać się przez środek metalową śrubką.
    A wszyscy to nadal robią... Bo tak naprawdę jaki wpływ na indukcyjność ma kilkumilimetrowa śrubka w dodatku umieszczona z boku szerokości cewki? Na tyle niewielki, że mieszczący się w tolerancji wykonania fabrycznego cewki. Tak, że nie popadajmy w skrajności.
    Venox wrote:
    Post nie ma na celu krytykować firmę Tonsil
    Myślisz, że te repair-kit'y są w całości robione przez Tonsil, a nie sprowadzane z chin? Osobiście bardzo wątpię by obecny Tonsil brał sobie na kark dodatkowy problem z produkcją membran, resorów, zawieszeń, cewek i na dodatek klejeniem do kupy całości. Do tego potrzebne by były maszyny, pracownicy, hala... a to generuje koszty. Tak jak STX składają głośniki z komponentów, stawiają swoją pieczątkę i już.
  • #15
    Venox
    Level 10  
    Klej schnie. Skrzywienie resora w gdm nie wpływa na tarcie cewki. Cewka wyprostowana, iż inaczej nie da rady. W tejże regeneracji pokusiłem się zastosować kleje od Tonsila. Nie dodałem zdjęć, ale jednka kopułka 28mm była jak zgięta w pół, warto było wydać pare groszy na komplet dodatkowych srebnych kopułek.

    "Prawie się udało" - więcej słów nie trzeba.

    Póki co testuję gdwt9/80/5f pod 1,5uF, rezystorem 22ohm i cewką 0.1mH. Daję radę do zestawu 110. Pierwsze wrażenie? Słyszę więcej! ;)
    9/80 = do 14-15 kHz
    9/80/5f = do 20khz jak nie lepiej
    Specyficzny dźwięk tych nowych gdwt, bez rezystora cieżko, ponieważ wrażenie, że coś szeleści.

    Dodano po 34 [minuty]:

    Ponoć im większe nachylenie zwrotnicy, to tym większe straty mocy ( są wyjątki ). Pewną część mocy wchłania zwrotnica.

    Także mam na uwadze, iż nie tylko od efektywności to zależy. Co do tego konkretnego głosnika, poniżej 8-9kHz ma ogromne podbicia i nierówności. Sama budowa przetwornika, materiał "cewki" i kopułki. Wszystko ma oczywiście spore znaczenie. Tytanowe, węglowe, jedwabne, tekstylne i tak dalej. Wedle swoich gustów lub funduszy się wybiera. Jednakże piszesz, że jedwab najlepiej odwierciedla dźwięk. Tak więc wydaje się być najkorzystniejszy.

    Bas nie bedzie strojony jak w oryginale na 100Hz tylko na tyle nisko na ile pozwala przetwronik i obudowa/kolumna. Zapewne wyjdzie w granicach 40-45Hz. Nie będzie to niski bas. Nie z tym głośnikiem.

    Dokładnie, każdy przetwornik ma swoją "magię" barwy. Osobiście preferuję średniotonowe z otwartym koszem i osobną komorą. Raz, że niżej idzie je ciąć, dwa to, że mają swoją "magie" brzmienia, zupełnie inną niż z zamkniętym koszem. Także liniową charakterystykę łatwiej stworzyć na otwartym przetworniku.

    Patrząc na filmy poświęcone firmie Tonsil, można zauważyć jak produkują membrany, cewki, resory i dotego jak klepią to wszystko razem. Stąd wnioski, że produkują prawie wszystko u siebie. Mam przetwornik STX i mimo napisu made in poland, "czuć zapach" chińskich fabryk. Jakościowo nie gorzej niż Tonsil, takie moje wrażenie.
  • #16
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Venox wrote:
    Patrząc na filmy poświęcone firmie Tonsil, można zauważyć jak produkują membrany, cewki, resory
    Aktualne filmy? Czy z okresu świetności fabryki? Pytam, bo nie widziałem aktualnych.
  • #18
    398216 Usunięty
    Level 43  
    OK. Dzięki za linka. Jednak pozostanę sceptycznie nastawiony - na pewno część membran i innych komponentów robią na miejscu (lub zlecają) ale czy mają oprzyrządowanie do wszystkich modeli głośników? Jakoś trudno mi w to uwierzyć, bo wiąże się to ze znacznymi kosztami.
    Ale może...?
  • #19
    Venox
    Level 10  
    Po obejżeniu tego krótkiego filmu idzie pomyśleć, że robią u siebie cześci. Jak jest na prawdę to nie wiem, trza by było kogoś zapytać kto zna bliżej fabrykę. Co do przyrządów to chyba mają zbudowaną o wiele mniejszą komorę bezechową niż kiedyś, ale jest. Produkują dość wysoko cenione zestawy, ostatnio nawet ulepszyli altusa 380. Skądś muszą mieć pieniądze aby to wszystko robić. Może mają swoje sposoby aby coś zarobić inaczej. Ponoć kiedyś gdwt 9/80/5f kosztował 55 zł sztuka a dziś 77, to proszę brać z dystansem. Gdzieś widziałem takiego gdwt 9/100 FP z napisami exportowymi. Od chyba roku lub więcej jest "gorsza" jakość srebnych kopułek dla głośnika GDN 25/XX. Kiedyś były pół okrągłe, twarde. Teraz bardziej płaskie i miekkie jak od GDM. Mieszanki być może także inne, kiedyś kolor zielonkawy, dziś jasno-szare. Co prawda to kwestia koloru, ale czy aby napewno tylko tego? Może film jest pod publiczkę a gdy nikt nie patrzy przylatuje samolot z chin? To są tylko spekulacje, cieżko cokolwiek powiedzieć więcej. Oczywiście wszystkiego dobrego rodzimej firmie, niech tylko jakość będzie lepsza to i świadomy klient będzie szcześliwszy ;)

    Zestawy skleiłem, kopułki przyklejone a głosniki w kolumnach. Udało się szczęśliwie wycentrować cewki. Nic nie trzeszczy, nie szura. Tylko czemu altus 75 gra ciszej od 110? Swoje 110 mam na starych cewkach gdyby kogoś to interesowało.

    Dodano po 46 [minuty]:

    A oto różnica starego gdwt a nowego z ferrofluidem ;)
    Oraz między starą a nową cewką GDN 25/40.

    Projekt Zwrotnicy Altus 110 Projekt Zwrotnicy Altus 110
  • Helpful post
    #20
    wkj
    Level 36  
    Venox wrote:
    Nic nie trzeszczy, nie szura. Tylko czemu altus 75 gra ciszej od 110? Swoje 110 mam na starych cewkach gdyby kogoś to interesowało.

    Na to nikt nie patrzy. W masowej regeneracji poddawanych altusów nikt nie robi pomiarów a następnie obwieszcza światu - naprawione na oryginalnych częściach!
    Tyle że obecnie jakość leci w dół a cena idzie w górę, okazuje się że ludzie coraz bardziej wolą zamienniki z alegie niż oryginały z Wrześni bo rzekomo są podobnej jakości a różnicy nie słychać a i cena niższa.

    To że Twoje grają ciszej to może być:

    - złe cewki w nowych układach,
    - sztywne zawieszenia , dolne, górne,
    - źle obsadzona cewka wg. szczeliny magnetycznej,

    Tak to już jest jak się kupuje sklejone zestawy, ja nigdy nie kupowałem gotowców.

    Co do rzędu zwrotnic, poczytaj, poanalizuj, bo chyba jest odwrotnie, jak wyżej napisałeś.
  • #21
    Venox
    Level 10  
    Taka jest idea, oryginał zagra lepiej od zamiennika. Jeśli mówisz, że w tym przypadku nie ma między nimi różnicy... to może rzeczywiście tak jest? Te 75 miały iść w świat, teraz kusi zrobić pomiary ;)

    Trza by wygrzać te przetworniki, są sztywne jak to nówki. Centrowanie swoją drogą.

    Jeśli regeneracja tego wymaga niestety trza wymienić cały układ, tak jak tutaj. Logiczne myślenie podpowiada, że nowe cewki, zawieszenia, membrany powinny brzmieć lepiej od tych starych wysłużonych, często jechanych przesterami. Oczywiście jeśli stare układy są w dobrym stanie, różnicy może nie być. W starych przetwornikach wszystkie kleje puściły, membrany pogięte, pewnie były źle przechowywane.

    A więc uważasz, że zwrotnica 6dB/okt zagra ciszej od tej 18dB/okt lub 24dB/okt? Cewki mają swoje oporności i m.in. wpływa na to ile mocy idzie na zwrotnice a ile w przetwornik. Oczywiście poczytam kilka informacji na ten temat. Jeśli jest inaczej zwrócę honor!

    Dodano po 36 [minuty]:

    "Dodatkowo zostaje rozdzielony poziom energii, która częściowo zostaje wytracona w elementach zwrotnicy" - teoretycznie im więcej elementów tym więcej strat.

    "W warunkach domowych orientacyjnie przyjmuje się że przy filtrze I rzędu, głośnik emituje dźwięki 2 oktaw powyżej lub poniżej Fp (od Fp do 4Fp lub of Fp do 0,25Fp), przy filtrze II rzędu zakres ten maleje do jednej oktawy (Fp do 2Fp lub Fp do 0,5Fp".

    Może źle szukam, mógłbyś dodać link do swojej odpowiedzi na wyżej zadanie mi pytanie?