Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ford focus mk2.5 elektryka - Problem elektryczny

luki1666 07 Dec 2020 01:34 1587 4
  • #1
    luki1666
    Level 9  
    Dobry wieczór
    Posiadam Forda Focusa 2 po lifcie z 2008r z silnikiem 2.0TDCi o mocy 136km. Od momentu kupna pojawia się problem elektryczny który w ostatnim czasie się pogorszył. W czasie wyłączania ogrzewania szyby przedniej oraz w trakcie kręcenia kierownica występują duże skoki napięcia miedzy 13 a 16V. Powoduje to chwilowe wyłączenie radia, nawiewu oraz wszystkich świateł za wyjątkiem mijania które są xenonowe. To samo zdarza się czasem przy wyłączaniu tylnej szyby. Problem występuje dokładnie w momencie wyłączania szyb oraz w momencie puszczenia kierownicy po gwałtownym skręcie. To samo tyczy się puszczenia kierownicy po przekręceniu do skrajnego położenia. Samochód prawdopodobnie od nowości posiada akumulator Varta silver-calcium 80Ah 700A, był sprawdzany, prąd wyładowania ponad 500A. Alternator podaje jakieś 14,4 - 14,8V ładowania. Problem nie występuje po odłączeniu wtyczki idącej z alternatora do sterownika silnika. Alternator podaje wtedy około 13,7 -13,8V. Jednak wtedy nie działa ogrzewanie przedniej szyby ale w trakcie kręcenia kierownicą wszystko jest w porządku. Oczywiście wtedy zapala się kontrolka ładowania. Dodatkowo w teście zegarów pokazany jest błąd DTC #01 D900 a na komputerze błędy P169F - sterownik silnika, zakłócenia działania oraz U0140 - komunikacja z centralnym zespołem elektrycznym. Dziś dodatkowo zauważyłem że mignęły kontrolki na zegarach. Przesyłam film dokładnie pokazujący co się dzieje. Czy ktoś spotkał się z takim problemem?


  • #2
    iommi23
    Level 16  
    Jeżeli w aucie jest stary akumulator to bym go na początek wymienił w ciemno.

    Skoki napięcia jako takie nie są problemem a raczej efektem - w aucie jest smart charge, które potrafi regulować napięcie w zakresie 13-15V (albo i nawet poza zakres) - zależnie od stanu naładowania akumulatora, jego temperatury, obciążenia innymi układami itp.

    Odpięcie kabelka idącego do sterownika pozbawia system informacji o stanie akumulatora - stąd pracuje w trybie awaryjnym stałego napięcia i nie działa ogrzewanie szyby.
    14,8V ładowania w taką pogodę raczej wskazuje, że sterownik twierdzi, że akumulator jest słaby i próbuje go podładować wyższym napięciem korzystając z niskich temperatur.

    Chwilę po odpaleniu (chyba do minuty) alternator nie pracuje pełną mocą tylko powoli się rozkręca (żeby nie uszkodzić się) i jeżeli w tym czasie są problemy to bym zaczął od akumulatora, bo to na nim główne jest oparte zasilanie wtedy. W momencie, gdy wtedy napięcie na akumulatorze spadnie za bardzo to sterownik uruchamia alternator na maksymalnym napięciu. Wtedy schemat zachowania by był - spadek napięcia na akumulatorze, reset radia, uruchomienie alternatora i podbicie napięcia do 15v (lub więcej)
  • #3
    luki1666
    Level 9  
    Dzięki za odpowiedź. Miałem już to zrobić ale nie chciałem żeby te skoki napięcia w jakiś sposób uszkodziły nowy akumulator. Ale jeśli to może być powód to spróbuje. Gdy wymienię postaram się dać znać czy to pomogło.
  • #5
    iommi23
    Level 16  
    Skoki napięcia nie powinny robić problemu - do forda są zalecane bodajże wapniowe akumulatory, które dadzą radę. W nowszych już się stosuje akumulatory AGM, które trzyma się częściowo niedoładowane, żeby jeszcze lepiej przebiegało ładowanie dużym prądem.

    "Takich pierdół to jeszcze nie słyszałem ani nie czytałem." - o którą część wypowiedzi chodzi?

    Nie będę się upierał co do "żeby nie uszkodzić się", bo to jest informacja zasłyszana jak drążyłem temat i może rzeczywiście być ze świata bajek.

    Co do reszty - przerabiałem temat braku ładowania w focusie mk2 zaraz po odpaleniu i wyszło, że wypełnienie (w sensie wymagane napięcie alternatora) zaraz po uruchomieniu było dosyć niskie i stopniowo rosło (system utrzymywał koło 12V, więc na pewno alternator już pracował). Minutę (a nawet i wcześniej) po odpaleniu już było pełne ładowanie. Od rozruchu grzało PTC, szyba, świece, paliwo i jeszcze wspomaganie - więc było sporo odbiorników.

    Późniejsze odpalanie PTC i szyb nie wpływało na napięcie ładowania. Wiadomo, że po rozruchu grzeją świece, ogrzewacz paliwa czy dodatkowo trzeba uzupełnić wydatek akumulatora na rozruch, ale nie sądzę, żeby to powodowało, żeby alternator nie wydalał zaraz po uruchomieniu. Wymiana akumulatora czy jego poziom naładowania też nie zmieniły nic w tym zachowaniu. Stąd takie wnioski. No chyba że akurat ten focus był specyficzny - bo to też możliwe