Przedstawiony projekt to pierwsza próba skonstruowania urządzenia opartego o ATtiny85 tego autora. Jest to prosty, kieszonkowy kompas cyfrowy.
ATtiny85 to wysokowydajny mikrokontroler o małej mocy. Posiada jednakże tylko 8 KB programowalnej pamięci Flash. Z tego powodu wyzwaniem w tym projekcie było zmniejszenie rozmiaru programu, ponieważ sam obwód jest bardzo prosty dzięki wykorzystaniu interfejsu I²C.
Do budowy systemu potrzebować będziemy:
* ATtiny85
* Magnetometr HMC5883L
* SSD1306 - wyświetlacz OLED 128x64 o przekątnej 0,96"
* Przełącznik
* Akumulator litowo-polimerowy 3,7 V 300 mAh
* Obudowa – elementy w plikach STL do znalezienia na stronie z projektem (patrz: link na końcu artykułu).
Dodatkowo, do budowy ładowarki potrzebne będą:
* Dwa kawałki PCB; 17x10mm i 13x18mm
* Obudowa wydrukowana w 3D
* Moduł ładowarki baterii litowej Micro USB 5V 1A TP4056
Krok 1: Oprogramowanie
W przypadku tego projektu zaczniemy dosyć nietypowo - od zaprogramowania układu. Wynika to z faktu, że mikrokontroler jest lutowany w systemie bezpośrednio (bez podstawki etc.) i później nie będzie takiej możliwości.
Konieczne jest załadowanie programu AB.ino (listing poniżej) do ATtiny85. O tym, jak to zrobić, przeczytać można tutaj: https://www.instructables.com/id/DIY-Attiny-Programming-Shield/
Aby skompilować program w Arduino IDE, należy zainstalować bibliotekę ssd1306 autorstwa Alexeya Dyndy, dostępną pod adresem https://platformio.org/lib/show/1904/ssd1306
Krok 2: Połączenia elektryczne
Do montażu dobrze jest odciąć nieużywane piny ATtiny przed lutowaniem. Przed montażem przygotuj dwa 10-centymetrowe odcinki pary przewodów, zdejmując w połowie po ok. 2 milimetry izolacji w odległości 5 mm od siebie, jak pokazano na pierwszym i drugim zdjęciu. Przylutuj jedną sekcję pierwszej pary kabli (A) do SDA (pin 5), a drugą sekcję do SCL (pin 7), jak pokazano na trzecim rysunku. W drugiej parze przewodów (B) przylutuj jeden kabel do GND (pin 4), a drugi do linii zasilania (pin 8), jak na ostatnim zdjęciu.
Następnie należy przylutować wszystkie cztery przewody z ATtiny (SDA, SCL, zasilanie i masa) do modułu wyświetlacza OLED, zgodnie z opisem sygnałów w module. Potem wkleić można wyświetlacz do obudowy i zabezpieczyć jego tylną stronę taśmą izolacyjną.
Następnie w obudowie zamontować musimy dwa piny do ładowania. Każdy z nich wyginamy w haczyk widoczny na zdjęciach i montujemy w obudowie, jak pokazano dalej – jeden na boku obudowy, a drugi na jej dolnej stronie.
Możemy teraz zamontować ostatni element – magnetometer HMC5883L. Wklejamy go w dolną część obudowy. Do modułu podłączyć należy w pierwszej kolejności linie SCL oraz SDA idące do mikrokontrolera. Następnie do padu masy dolutować należy jeden z pinów ładowania (ten zamontowany na dnie). Do niego i pinu zasilania lutujemy pozostałą parę przewodów idących od ATtiny. Po przylutowaniu wszystkich czterech przewodów do modułu magnetometru, zabezpieczamy całą płytkę taśmą izolacyjną.
Na tym etapie podłączyć można zasilanie. Ujemny biegun baterii lutujemy do pinu 4 ATtiny, a dodatni do drugiego pinu ładowarki (na brzegu obudowy). Od tego punktu prowadzimy dodatkowy przewód, który dołączamy do przełącznika, który lutujemy do pinu zasilania magnetometru, podłączając cały system do baterii. Teraz można uruchomić i przetestować kompas przed finalnym sklejeniem obudowy.
Program w szkicu AB.ino wyposażony jest w algorytm automatycznej kalibracji. Wystarczy obrócić kompasem o 360 stopni, jak pokazano na poniższym filmie.
Uwaga
Nie wolno zwierać kontaktów do ładowania ze sobą – ich zwarcie spowoduje zwarcie ze sobą biegunów baterii, co może się zakończyć nawet jej wybuchem czy zapłonem.
Autor wykonał ponadto pasującą do układu ładowarkę:
Źródło: https://www.instructables.com/id/A-Tiny-Compass-With-ATtiny85/
ATtiny85 to wysokowydajny mikrokontroler o małej mocy. Posiada jednakże tylko 8 KB programowalnej pamięci Flash. Z tego powodu wyzwaniem w tym projekcie było zmniejszenie rozmiaru programu, ponieważ sam obwód jest bardzo prosty dzięki wykorzystaniu interfejsu I²C.
Do budowy systemu potrzebować będziemy:
* ATtiny85
* Magnetometr HMC5883L
* SSD1306 - wyświetlacz OLED 128x64 o przekątnej 0,96"
* Przełącznik
* Akumulator litowo-polimerowy 3,7 V 300 mAh
* Obudowa – elementy w plikach STL do znalezienia na stronie z projektem (patrz: link na końcu artykułu).
Dodatkowo, do budowy ładowarki potrzebne będą:
* Dwa kawałki PCB; 17x10mm i 13x18mm
* Obudowa wydrukowana w 3D
* Moduł ładowarki baterii litowej Micro USB 5V 1A TP4056
Krok 1: Oprogramowanie
W przypadku tego projektu zaczniemy dosyć nietypowo - od zaprogramowania układu. Wynika to z faktu, że mikrokontroler jest lutowany w systemie bezpośrednio (bez podstawki etc.) i później nie będzie takiej możliwości.
Konieczne jest załadowanie programu AB.ino (listing poniżej) do ATtiny85. O tym, jak to zrobić, przeczytać można tutaj: https://www.instructables.com/id/DIY-Attiny-Programming-Shield/
Aby skompilować program w Arduino IDE, należy zainstalować bibliotekę ssd1306 autorstwa Alexeya Dyndy, dostępną pod adresem https://platformio.org/lib/show/1904/ssd1306
Code: c
Krok 2: Połączenia elektryczne
Do montażu dobrze jest odciąć nieużywane piny ATtiny przed lutowaniem. Przed montażem przygotuj dwa 10-centymetrowe odcinki pary przewodów, zdejmując w połowie po ok. 2 milimetry izolacji w odległości 5 mm od siebie, jak pokazano na pierwszym i drugim zdjęciu. Przylutuj jedną sekcję pierwszej pary kabli (A) do SDA (pin 5), a drugą sekcję do SCL (pin 7), jak pokazano na trzecim rysunku. W drugiej parze przewodów (B) przylutuj jeden kabel do GND (pin 4), a drugi do linii zasilania (pin 8), jak na ostatnim zdjęciu.
Następnie należy przylutować wszystkie cztery przewody z ATtiny (SDA, SCL, zasilanie i masa) do modułu wyświetlacza OLED, zgodnie z opisem sygnałów w module. Potem wkleić można wyświetlacz do obudowy i zabezpieczyć jego tylną stronę taśmą izolacyjną.
Następnie w obudowie zamontować musimy dwa piny do ładowania. Każdy z nich wyginamy w haczyk widoczny na zdjęciach i montujemy w obudowie, jak pokazano dalej – jeden na boku obudowy, a drugi na jej dolnej stronie.
Możemy teraz zamontować ostatni element – magnetometer HMC5883L. Wklejamy go w dolną część obudowy. Do modułu podłączyć należy w pierwszej kolejności linie SCL oraz SDA idące do mikrokontrolera. Następnie do padu masy dolutować należy jeden z pinów ładowania (ten zamontowany na dnie). Do niego i pinu zasilania lutujemy pozostałą parę przewodów idących od ATtiny. Po przylutowaniu wszystkich czterech przewodów do modułu magnetometru, zabezpieczamy całą płytkę taśmą izolacyjną.
Na tym etapie podłączyć można zasilanie. Ujemny biegun baterii lutujemy do pinu 4 ATtiny, a dodatni do drugiego pinu ładowarki (na brzegu obudowy). Od tego punktu prowadzimy dodatkowy przewód, który dołączamy do przełącznika, który lutujemy do pinu zasilania magnetometru, podłączając cały system do baterii. Teraz można uruchomić i przetestować kompas przed finalnym sklejeniem obudowy.
Program w szkicu AB.ino wyposażony jest w algorytm automatycznej kalibracji. Wystarczy obrócić kompasem o 360 stopni, jak pokazano na poniższym filmie.
Uwaga
Nie wolno zwierać kontaktów do ładowania ze sobą – ich zwarcie spowoduje zwarcie ze sobą biegunów baterii, co może się zakończyć nawet jej wybuchem czy zapłonem.
Autor wykonał ponadto pasującą do układu ładowarkę:
Źródło: https://www.instructables.com/id/A-Tiny-Compass-With-ATtiny85/
Cool? Ranking DIY