Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

CE , LVD i EMC - Pojazd Elektryczny 48V

fobis 19 Dec 2020 18:47 336 6
  • #1
    fobis
    Level 2  
    Cześć,
    Chciałbym zadać pytanie jako stały bywalec forum (a zarazem jako nowy użytkownik).
    Jestem w posiadaniu 3 kołowego elektrycznego prototypu, pojazdu podobnego do popularnego Melex'a.
    Prędkość pojazdu to max 25km/h.
    Silnik elektryczny 48V.
    Konstrukcja prosta jak budowa cepa, rurowa, licznik i sterownik plus silnik elektryczny w kole. Generalnie samoróbka, małoseryjna produkcja.
    Dodam, że tylko konstrukcja rurowa oraz plastikowe nadwozie (pojazd bez szyb) będzie tym co będziemy robić u siebie. Reszta to elementy zakupowe, od poddsotawców na co CE będzie. Wymagania art 66 spełnione.
    To jakie wymagania należy spełnić pod kątem prawa o ruchu drogowym i tak dalej - mamy opanowane w całości.

    Pozostała nam kwestia pozyskania CE (oraz EMC-kompatybilność elektromagnetyczna jako że w pojeździe skromna, lecz jednak elektronika jest, lub LVD - niskonapięciówka. Co do REACH ROHS - tu nasza wiedza jest niemalże zerowa, tak jak przy EMC i LVD).
    Przejrzałem cały temat z : https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic584309-240.html
    ale wciąż czuje że moja wiedza na temat powyżej to poziom przedszkolny.



    Od czego zacząć? Przyznam że budżet na badania mamy (jak pewnie każdy mały przedsiębiorca) lekko mówiąc- ograniczony.
    To że posiadając CE na podkomponenty niczego nam w zasadzie nie daje. I tak musimy 'podłożyć' się naszym podpisem, a aby spać spokojnie należałoby przebadać pojazd. Podejrzewam że wyceny (o które poprosiliśmy) nas zastrzelą. Pojazd jednak będzie uczestniczył w ruchu drogowym, to nie jest zabawka która co najwyżej spaliłaby nam zasilacz w domu i wywaliła korki. To jest bezpieczeństwo, więc chcemy temat ogarnąć zgodnie z procedurami, ale możliwie najtaniej jak się tylko da, bez zbędnego przepłacania (to co konieczne - zrobimy w certyfikowanych lab, to co niekonieczne albo co możemy zrobić sami- wolimy zrobić sami.)

    Dodam że mam wiedzę z zakresu iso 9001 i iatf, pracuję w automotive w dziale jakości, analiza ryzyk itd opanowana, więc wiele tematów ogarniemy sami.

    Pozdrawiam!
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • #3
    fobis
    Level 2  
    Można tak zrobić, ponieważ nikt deklaracji za mnie nie podpisze, tylko bez badań narażam się na spore konsekwencje w razie gdyby ktoś miał takim pojazdem wypadek a śledczy zaczną drążyć. Mógłbym podpisać w ciemno CE gdybym miał sprzedać 1-2 takie pojazdy, ponieważ badania po prostu by się nie opłacały, ale inaczej sprawa się ma jeśli będzie to produkcja małoseryjna (więc kilkanaście/kilkadziesiąt sztuk w kwartale na pewno zejdzie). Poza tym niełatwo o inspekcje (konkurencja nie śpi), dlatego też chciałbym wiedzieć jakie najlepiej badania zlecić aby nie nadziać się na za duże koszty (ponieważ może niektóre jestem w stanie zrobić w "garażu" albo w ogóle darować ponieważ jeśli zamawiam przykładowo ekran lcd i motor na który dostanę CE i REACHA to może faktycznie nie musimy juz badać ich pod kątem LVD czy EMC) ? To tylko przykład (wiadomym jest że jeśli zamówię żarówkę z CE i obudowę z CE, połączę je ze sobą to testów mogę mimo to nie przejść, więc jednak należałoby zbadać - ps; przytoczony przykład posłużyć miał tylko jako proste wyjaśnienie)
  • #4
    kkknc
    Level 43  
    Połączenie dwóch czy trzech komponentów z CE w jeden produkt wcale nie musi oznaczać, że razem w połączeniu będą dalej spełniać normy.
  • #5
    fobis
    Level 2  
    Dokładnie to samo napisałem w ostatnim poście.
  • #6
    kkknc
    Level 43  
    I też ci napisałem. To ty jako producent wystawiasz świadectwo. A czy będziesz to badał w specjalnych placówkach czy nie to już twoja sprawa.
  • #7
    fobis
    Level 2  
    Prośba do nowych osób które znają się na temacie i mogłyby pomóc, kolega wyżej nie przeczytał chyba moich pytań do końca (powyższe rzeczy o których rozmawiamy są mi znane i opisałem to w 1 poście), zatem jeśli ktoś mógłby jeszcze wypowiedzieć się, będę wdzięczny. Pytałem od czego zacząć (info o tym jaki mniej więcej ponosiliście koszt takich badań też mile widziane.) pozdrawiam.