Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Buduje Migomat na spawarce elektrodowej

Nstan 09 Lip 2007 17:47 1321005 3184
  • #1381
    Nstan
    Poziom 31  
    Na pierwotnym wykonaj 6 odczepów co 10 zw począwszy od 226zw. Na wtórnym odczep na 16zw a zyskasz 3x więcej zakresów napięciowych i łatwiej będzie przewlekać krótszy przewód.
  • Relpol przekaźniki
  • #1382
    Henry12
    Poziom 17  
    Jeśli uzwojenie wtórne ma być z aluminium to trzeba wyliczony przekrój dla miedzi zwiększyć współczynnikiem 1,6 czyli 30mm²*1,6 .U mnie jest podobne uzwojenie na rdzeniu 72cm²,odczepy na wtórnym bardzo się przydają .Powodzenia !
  • #1383
    karola44-81
    Poziom 27  
    Witam.
    Czyli jaks tam logike wyliczen mam :) . Ciag dalszy nastapi w przyszlym tygodniu.
    Dzis juz zlozylem rdzen. Owinalem 3 warstwy delikatnej tkaniny i wsyzstko polakierowalem. Teraz czekam az wszystko wyschnie.
    Rdzen ok 30kg wazy :) . Jak wroce z drogi to moze jeszcze w sobote zaczne zabawe z pierwotnym uzwojeniem.
    Ale co bedziecie trzymac kciuki za powodzenie ;) ????
  • Relpol przekaźniki
  • #1384
    kami111
    Poziom 17  
    Witam

    Dzięki waszym radom samodzielnie zbudowałem migot, powiem szczerze jest świetny aczkolwiek 1 fazowy, co nieco ogranicza pole manewru. Kilka dni temu udało mi się zakupić rdzeń transformatora 3 fazowego o przekroju kolumny 5x3.5 cm co daje nam 17.5 cm trzy kolumny mam identycznych wymiarów. Jako ze nie mam niestety doświadczenia w obliczaniu tego typu transformatorów i mam Nielaba problem Możecie mi pomoc?? dodam ze chciałbym wykonać co najmniej 4 odczepy na uzwojeniu pierwotnym możecie poradzić mi jak najbardziej optymalnie go nawinąć jakim drutem wykonać uzwojenie pierwotne?? Mam sporo drutu płaskownika 2x4 w szkle czy mogę z niego wykonać uzwojenie wtórne??
    Z góry dziękuje za pomoc
    Pozdrawiam
  • #1385
    karola44-81
    Poziom 27  
    :arrow: kami111

    Na poprzedniej stronie na samym dole sa moje wyliczenia transformatora.
    Tam podawalem wzory jakimi sie poslugiwalem. Szanowny kolega Nstan przytaknal ze moze byc, tak wiec sprobuj z nimi.

    W tym forum pojawialy sie informacje ze trafo 3f liczy sie jak 1f. Tzn uzwojenia dla 1 kolumny a nawija sie takie same dla 3 kolumn.

    Przyjmujac twoje 17cm² na jednej kolumnie mozesz z niej wyciagnac ok 280VA (P=S²), czyli moc calosci wedlug mnie ni eprzekroczy 1kVA.
    Przy zalozeniu U2= 30V I≈ 30A dla 100% pracy.

    Ja podjale proby wykonania cos na wzor toroida o mocy ok 5,2 KW.

    Probuj do odwaznych swiat nalezy.
  • #1386
    Nstan
    Poziom 31  
    Przed obliczaniem zastanów się jak będziesz łączył uzwojenia w gwiazdę czy trójkąt. Przy połączeniu w trójkąt uzwojenie każdej kolumny będzie zasilane napięciem między fazowym a w gwiazdę napięciem fazowym.
  • #1387
    tronics
    Poziom 37  
    Witam serdecznie, przeglądałem kilkadziesiąt stron tego tematu i niestety nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi n.t. stosowania baterii kondensatorów w spawarce mig/mag.
    Zrobiłem symulację w PSPICE (wiem wiem, realiów to tak nie oddaje...ale zawsze coś) i z tego co tam zaobserwowałem kondensatory za mostkiem a PRZED dławikiem mają całkiem korzystny wpływ zarówno na kształt napięcia jak i kształt prądu...niemniej są 2 ważne ograniczenia...raz że podczas ładowania płynie dosyć duży prąd...a po wtóre bez dławika rozładowanie kondensatorów przy spawaniu powoduje (jak wiadomo) impuls prądowy, dlatego chyba właśnie za baterią potrzebny jest porządny dławik ograniczający prąd rozładowania kondensatorów. Dodatkowo ZA dławikiem już nie powinno stosować się żadnych kondensatorów gdyż po rozłączeniu obwodu (przerwanie spawania) dławik może wyindukować na kondensatorze całkiem spore napięcie...chyba to nie jest zbyt dobry efekt. Teraz pytanie dla praktykujących budowę tych urządzeń (czyt. migomatów)...jak będą zachowywać się te elementy tworzące filtr CL w rzeczywistości...pytam gdyż regeneruję migomat (dosyć amatorski) nie dysonując dławikiem o zbyt dużej indukcyjności, za to mam dostęp do kondensatorów elektrolitycznych 4x10.000uF/50V...tylko czy opłaca się w to bawić? Teoretycznie jest to dobre rozwiązanie, ale jak w praktyce?
    Dziękuję za wszelkie odpowiedzi i przepraszam jeśli odpowiedź na moje pytanie jest gdzieś na forum.
  • #1388
    marian.s
    Poziom 13  
    Witam!
    W moim "urządzeniu" MMA/MigMag (opis na str 38-15lutego) mam baterię kondensatorów za dławikiem, ale używam ich tylko do spawania elektrodą.
    I bardzo pomagają w zapalaniu łuku pewnie z powodu,jak pisze "tronics":
    " Dodatkowo ZA dławikiem już nie powinno stosować się żadnych kondensatorów gdyż po rozłączeniu obwodu (przerwanie spawania) dławik może wyindukować na kondensatorze całkiem spore napięcie..."
    I chyba to napięcie jest tak pomocne przy zapalaniu łuku.
    Przy spawaniu migomatem kondensatory są wyłączane, ponieważ nie są tu zupełnie potrzebne, a nawet denerwujący jest przeskok iskry przed naciśnięciem przycisku w rękojeści.
    No chyba , że byłyby przed dławikiem!
    Zrobię próbę-jak będzie pozytywny efekt-napiszę.
  • #1389
    tronics
    Poziom 37  
    Dziękuję bardzo za odpowiedź... Mam cichą nadzieję, że kondensatory spełnią swoją rolę, jako że nie mam ani materiałów ani miejsca na porządniejszy dławik :( A 4x10000uF to jednak troszkę powinno dać.
  • #1390
    jpkaw
    Poziom 11  
    Witam

    praca nad migiem posuwają się jak drut spawalniczy czyli równo do przodu :D doszedłem do etapu dławika - teraz "trochę" za dużo sypie iskrami. Do testów dławika użyłem podobnie jak któryś z Kolegów wtórnego od spawarki MMA (takiej na max 160A) i rzeczywiście iskrzenie spadło drastycznie - niestety możliwość spawania również "smarka" po wierzchu. Czyli co? za duży dławik? Brak szczeliny? Jaki powinien być mniej więcej dławik dla takiego trafo głównego - kolumna 80mm x 110mm pierwotne: 12,6 mm² wtórne: 54mm². Wiem że powinien być nawinięty takim jak wtórne, ale jakie wymiary?
  • #1391
    patryk-84a
    Poziom 28  
    No no naprawdę duże trafo. 80x110 i te średnice drutu (masakra). U mnie w pracy jest OZAS, nie pamiętam jaki model, ale z osobnym podajnikiem drutu, ma chyba 300 lub 400A. Na najwyższym zakresie na wyjściu ma 45V. Transformator ma przekrój 80cm2 a nawinięty jest o wiele cieńszym drutem. Na oko gdzieś 8mmx3mm co daje przekrój 24mm2. Spawa bardzo dobrze. To co za potwór wyjdzie z twojego trafa? Pewnie spawanie ciągłe bez dodatkowego chłodzenia (wentylatora) :). Co do dławika to mogę powiedzieć tyle, że np w MIDIMAGSTER 1800 jest trafo o przekroju ok 45cm2 nawinięte drutem o średnicy 1,5mm na pierwotnym i 4mm na wtórnym. Dławik do tego ma przekrój ok 20cm2 i szczelinę ma 3mm. Wie może co da mały kondensator i warystor podłączony w/g schematu poniżej? Tak jest w w/w spawarce.
    Buduje Migomat na spawarce elektrodowej
    Dodam, że kondensator jak i warystor przylutowane są do mostka.
  • #1392
    jpkaw
    Poziom 11  
    no takie trafo było pod ręką :D pierwotne ma nawinięte płaskownikiem 6,3mmx2mm a wtórne wiązką 13 x drut Φ 2,3mm
  • #1393
    jpkaw
    Poziom 11  
    mam problem:
    do mojego podajnika z silnikiem od 126p kupiłem taki sterownik obrotów:
    http://www.allegro.pl/item215387828_regulator_sterownik_silnika_12_24v_maszyna_skuter.html
    jednak regulacja działa bardzo dziwnie tzn. na zakresie ok 1/6 całego zakesu potencjometru mam od max do min obrotów potem silnik się zatrzymuje i reszta zakresu potencjometru nic nie zmienia - silniczek piszczy (mniej lub bardziej), ale się nie rusza (opór graniczny to ok 18kΩ). Po podłączeniu zamiast silniczka zarówki - wszystko jest ok - cały zakres potencjometru działa do regulacji jasności.
    Sprawdziłem na 2 różnych silniczkach i jest tak samo
    podłączałem zarówno do zasilacza od PC-ta (autor układu twierdzi, że tak nie wolno bo można układ uszkodzić - niestety to info dostałem już po fakcie :| ) jak i do akumulatora 12V i też jest bez zmian
  • #1394
    DJ.Wielebny
    Poziom 15  
    Witam do Jpkaw:
    spróbuj podłączyć pod wyższe napięcie w granicach 18-24V i sprawdź jak się będzie zachowywał silnik, a jak to będzie mało to można próbować dać potencjometr o mniejszej oporności. U mnie przy sterowaniu Pwm i podłączeniu pod 12V silnik też dziwnie się zachowywał ale jak podłączyłem pod 24V to mam regulację na pełnym zakresie potencjometru i nadmiar prędkości silnika . Pozdrawiam.
  • #1395
    karola44-81
    Poziom 27  
    To piszczenie to calkiem normalny objaw przy malym wypelnieniu i duzej czestotliwosci. Mysle ze tu wchodzi jednak duza bezwladnosc rotora. Reaguje na impuls ale to zbyt krotki czas do wykonania obrotu. Dopiero przy wiekszej mocy startuje silnik.
    Jesli mozesz sprobuj zmienic czestotliwosc
    Ja dla przykladu mam 72Hz i tez mam takie objawy jednak przy samym poczatku. potem do pelnych obrotow dziala dobrze.
    Nadmieniam ze tetsy wykonywalem bez obciazenia ze strony drutu spawalniczego.

    P.S.
    Mozesz odczytac jaki ukladzik tam pracuje i generuje PWM??
  • #1396
    jpkaw
    Poziom 11  
    karola44-81 napisał:

    Jesli mozesz sprobuj zmienic czestotliwosc

    P.S.
    Mozesz odczytac jaki ukladzik tam pracuje i generuje PWM??

    na elektronice to się niestety nieznam :cry:
    ad. 1 jak?
    ad. 2 układ opisany jako U1 (8 nóżek) ma usunięty napis (są tylko napisy na innych częściach np. IRF 9540, IRFZ48N)

    czy naprawdę jest tak jak twierdzi sprzedawca: "ogolnie napiecie musi byc STABILNE I BEZ ZAKLOCEN - z czego ono bedzie nie ma znaczenia ale 99% zasilaczy PC nie da napiecia bez szpilek i innych zaklocen" i nie mogę takiego zasilacza uzyć do tego układu?
    sprawdziłem zastosowany potencjometr - ma ponad 230 kΩ
  • #1397
    karola44-81
    Poziom 27  
    jak chcesz to zerknij w googlach na jakis schemat z ne555. i porownaj z tym wlasnie na plytce tzn rezystorki i kondensatorki.
    Moim skromnym zdaniem potencjometr 230kΩ to zdecydowanie za duzo.
    Ok 10-20kΩ to bardziej prawdopodobne.


    Ja wlasnie patrzylem na link z allegro wi widze specjalinie skomplikowane to nie jest. Pachnie mi to wlasni eprosta wersja 555.
    "czy naprawdę jest tak jak twierdzi sprzedawca: "ogolnie napiecie musi byc STABILNE I BEZ ZAKLOCEN - z czego ono bedzie nie ma znaczenia ale 99% zasilaczy PC nie da napiecia bez szpilek i innych zaklocen"


    Mozesz najprostrzym sposobem wlutowac jakis kondenasatorek np. 100uF/25V miedzy + i - zasilania. tylko nie wiem czy takie zasilacze beda lubiec kondensator.

    Ja mam to na 2 szt ATTiny13V co prawda mam bezposrednio na zasilaniu kazcdego z uC kondensatorek 2,2uF/5V. Ale testowalem to zarowno na trafku od halogenow 100VA ale i na zasilaczu z PC tez dziala.
    Potencjometr 10kΩ.
  • #1398
    jpkaw
    Poziom 11  
    karola44-81 napisał:

    Moim skromnym zdaniem potencjometr 230kΩ to zdecydowanie za duzo.
    Ok 10-20kΩ to bardziej prawdopodobne.

    Mozesz najprostrzym sposobem wlutowac jakis kondenasatorek np. 100uF/25V miedzy + i - zasilania. tylko nie wiem czy takie zasilacze beda lubiec kondensator.



    tak właśnie mi wychodzi z pomiarów że powyżej 20kΩ silniczek już się nie obraca

    dostałem maila odnośnie zastosowania zasilacza od PC-ta: "ewentualnie mozna sprobowac wygladzic napiecie wkladajac miedzy zas a uklad kondensator min 4700-10000uF"

    a jeśli chciałbym kupić jakiś gotowy zasilacz stabilizowany (gotowy bo sam raczej tego nie zrobię) tak na 4A (bo chyba tyle powinno wystarczyć na silniczek od 126p ??) to jaki byś polecał?
  • #1399
    DJ.Wielebny
    Poziom 15  
    ja mam u siebie zwykły transformator 120W/ 24V za trafem mostek gretza i tak zasilany jest silnik a układ sterowania mam z drugiego trafa 15W i 12V za tym mostek kondensator filtrujący i 7812 w układzie i działa super.
  • #1400
    karola44-81
    Poziom 27  
    Nie wiem jak silniczek od 126 ja mam 2 biegowy od poloneza i na pelnym gazie probujac zatrzymac go kombinarkami nie pociagnal mi wiecej jak 1,8A.

    Ja mam zastosowany toroid od halogenkow chyba 100VA i jakis maly mostek chyba na 10 A. Poczatkowo mialem 2 kondensatory o sporej pojemnosci ale mi napiecie siadalo do ok 10V. Odciolem je brutalnie i pod obciazeniem mam teraz ok 11,5VDC.
    I to tyle.
    Akurat taki traforek mialem pod reka.

    Posiadam takze do dyspozycji wyzszej klasy zasilacz labolatoryjnz z plynna regulacja pradu od 0 do 2ADC i napieciu 0-15VDC. Nie widze roznicy w dzialaniu silnika na obu tych zrodlach zasilania.

    Co do duuuzej pojemnosci i zasilacza z PC. Tak duza pojemnosc wywola na starcie zwarcie dla zasilacza i wylaczy sie no p rzynajmniej u mnie tak sie czasami dzialo. Moze masz mocniejszy.
  • #1401
    jpkaw
    Poziom 11  
    DJ.Wielebny napisał:
    ja mam u siebie zwykły transformator 120W/ 24V za trafem mostek gretza i tak zasilany jest silnik a układ sterowania mam z drugiego trafa 15W i 12V za tym mostek kondensator filtrujący i 7812 w układzie i działa super.

    w moim regulatorze są 4-ry kable "+" i "-" zasilania oraz "+" i "-" silnika - czy też mogę podłączyć osobne zasilanie do reulatora oraz osobne do silnika? i jak to zrobić żeby nic nie zepsuć :oops:
  • Pomocny post
    #1402
    patryk-84a
    Poziom 28  
    To jest schemacik sterowania silnikiem z oryginalnego migomata. Jest to część płytki us-45. na forum jest już ten schemat, ale za 2 punkty i jeszcze z błędem (źle podłączona dioda 1N4007 ta niżej). Zamieszczam schemat poprawiony przezemnie. Układzik działa bardzo dobrze, silnik nie traci na mocy i prawie nic nie piszczy przy małych obrotach. Wiem bo miałem okazje naprawiać miga z tym sterowaniem.

    Buduje Migomat na spawarce elektrodowej
  • #1403
    tomek625
    Poziom 14  
    Czy mógłbyś wstawić widok płytki od strony elementów i od strony ścieżek?(mogą być fotki)
  • #1404
    patryk-84a
    Poziom 28  
    Niestety nie mam już tego miga i nie mogę zrobić zdjęcia od strony ścieżek. Ale zrobiłem fotkę od strony elementów ale słabej jakości bo telefonem. Na płytce oprócz regulatora jest jeszcze przekaźnik i transformatorek 12V do załączania zewnętrznego stycznika i rezystory do układu sygnalizowania przegrzania transformatora. Schemat ten jest bardzo prosty i płytkę można szybko zaprojektować.

    Buduje Migomat na spawarce elektrodowej

    Tu zdjęcie podajnika z tego miga:

    Buduje Migomat na spawarce elektrodowej

    Trafo i dławik opisane w moim poprzednim poście:

    Buduje Migomat na spawarce elektrodowej
  • #1405
    karola44-81
    Poziom 27  
    Mam do odstapienia 1 szt regulatora do silnika podajnika drutu.
    PWM 72Hz.
    Trzeba tylko dolozyc przekaznik typ 4052, potencjometr 10k lub 20k, trantystor z kanalem N.


    Juz nie aktualne...
  • #1406
    patryk-84a
    Poziom 28  
    Zrobiłem dławik do swojego miga. Teraz spawa dużo lepiej, ale na mieszance. Na czystym Co2 spawa, ale nie wtapia się tak w materiał jak na mieszance. Na mieszance spaw jest płaski a na Co2 wypukły na ok 2-3mm i niezbyt wtopiony. Żadne regulacje prędkością nie pomagają. Na 4 zakresie mam troszkę za mały posuw, a mam rolkę o średnicy 37mm. Prawie nic nie pryska przy spawaniu. Te odpryski co na zdjęciu widać to z przed wyregulowania podajnika. Łuk na mieszance też wydaje się być większy. Buduje podgrzewacz do Co2 to wtedy zobaczę jak z nim pójdzie.

    Buduje Migomat na spawarce elektrodowej

    Buduje Migomat na spawarce elektrodowej
  • #1408
    patryk-84a
    Poziom 28  
    To nie jest regulator PWM lecz reguluje się tu prąd tym TIP'em. Bardzo prosty układzik. A jak działa? Nie traci silniczek na mocy? Silniczek w tym migu był mały czy podobny do takiego od wycieraczek? Steruje to napięciem 12 czy 24V?

    Przy moich spawach jest takie pomarańczowe okopcenie. To normalne?
  • #1409
    Nstan
    Poziom 31  
    Sterownik reguluje obrotami silnika i załacza prąd spawarki poprzez przekaźnik widoczny na płytce z cewką 12V, 16A. Migomat ten posiada 6 zakresów napięciowych. Silnik zasilany z tafa głównego po mostku prostowniczym. Na biegu jałowym przy najniższych obrotach silnik zasilany jest napięciem 11,5V a przy największych 44V. Elektronika zasilana z transformatorka na płytce 230/12V, 1,5VA. Silnik mały do szpul max 5kG.