Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Buduje Migomat na spawarce elektrodowej

Nstan 17 Mar 2006 09:49 1336470 3184
  • #481
    Nstan
    Poziom 31  
    tosiek1 napisał:
    WitamJakie stosujecie metody skladania trafo??Chodzi mi o to jak po złozeniu je ustalacie zeby sie nie rozsypało.Ja składam trafo z prostokątów i najlepiej byłoby mi przewiercic w narożach i przestrzelic długimi śrubami i ścisnac to wszystko za pomocą płaskowników,czy taki spossob jest dopuszczalny?Spotkalem sie z tym w paru wiekszych trafkach.Czy trzeba te płaskowniki jakos specjalnie odizolowac?A może śruby żeby nie robiły zwarcia między blachami??
    Pozdrawiam.


    *********************************************************
    Najprostszą metodą jest zastosowanie 4 kołków drewnianych(grubość 4 lub 5cm) Kołki powinny wystawać poza rdzeń. Na końcach wiercimy otwory i skręcamy śrubami M8 -M12, które nie stykają się z blachami. Jeśli bezpośrednio skręcam blachy to naciągam na śrubę koszulkę izolacyjna (można też termo kurczliwą) a pod kątowniki daję materiał izolacyjny np. tekstolit
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #482
    syncmaster753
    Poziom 1  
    mam bestera spg250 cy da rade coś zniej zrobić ma tiga dc hciałbym zrobić doniej pszystawke do miga itiga ac

    Dodano po 3 [minuty]:

    kołki powinny być dembowe są najbardziej wytszymałe z innymi juszto pszerabjałem
  • #483
    lg2000
    Poziom 12  
    syncmaster753 napisał:
    kołki powinny być dembowe są najbardziej wytszymałe z innymi juszto pszerabjałem


    Ja przerabiałem że najbardziej wytrzymałe są kołki dębowe.:)
  • #484
    tymek21
    Poziom 13  
    witam :)
    Panowi mam pytanko w sprawie dławika :DTen temat był poruszany w wielu wczesniejszych postach , ale chciałbym zapytać (mam rdzeń złożony z dwuch transformatorów od rubina .Kupiłem 5 mb płaskownika w szkle 30cm/kwadrat )jakie dawać przekładki przy składaniu rdzenia chodzi mi o to żeby sie bardzo nie nasycał.
    pozdrawiam
  • #485
    kasat
    Poziom 19  
    Cytat:
    Panowi mam pytanko w sprawie dławika :DTen temat był poruszany w wielu wczesniejszych postach , ale chciałbym zapytać (mam rdzeń złożony z dwuch transformatorów od rubina .Kupiłem 5 mb płaskownika w szkle 30cm/kwadrat )jakie dawać przekładki przy składaniu rdzenia chodzi mi o to żeby sie bardzo nie nasycał. pozdrawiam

    Witam
    Ja mam taki dławik i spawam na elektrodach EB idzie że sam jestem w szoku płynnie , praktycznie nic nie pryska (230V!!) łuk równiutki a spawka po oklepaniu otuliny "Cycuś". Na drucie już takiej różnicy nie odczuwam ale jest lepiej.Tu masz link:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/posting.php?mode=reply&t=457943
    a szczelinę to trzeba będzie doświadczalnie dobrać
    Tak te napięcia na trafie pilota 230V i 380V to ja tak mam (przystosowany do 2-óch różnych zasilań) ale to nie jest obowiązek , twój trafo 250W na 230V nadaje się idealnie do tego i polecam Ci to zrobić (tylko trochę gabaryty i ciężar wzrośnie) ale robote odwala niemiłosierną "łuczek" jest na ok 1cm. a nawet lepiej poprostu "miód" aż się chce spawać
    A teraz koledzy mam pytanie nie w temacie (bo niewiem gdzie mam się zwrócić z tym problemem). Chodzi mi o "odznaczenie kogoś" że mi pomógł , czytałem regulamin i tam pisze że jest przycisk "Pomógł" ale ja go nigdzie nie mam dlaczego? ,co trzeba zrobić?. Chodze na XP Professional , Firefox +wtyczki. A może jestem zbyt "niski" na elektrodzie?. Koledzy wy tam macie przy swoich nikach tych osób w brud jak to się robi - dziękuje(tylko nie opie...cie mnie że nie w temaci:D)
    Heja
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #486
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #487
    rdt
    Poziom 25  
    mozna przekazac punkty poprzez nacisniecie w profilu ofiarowania punktow
    wypelniasz ile i za co
    co do zajarzania luku to polecam ten temat https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic203081.html jest tam opisane rozwiazanie zastosowane przez jednego z forumowiczów
    a takze polecam zamieszczone w dziale DIY przez kolege Adammc (o ile nie przekrecilem) skany na temat spawarek
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic286681.html
    no i to by bylo na tyle
  • #488
    Spider1
    Poziom 13  
    Czy gdzies na elektrodzie jest schemat prostownika 6-pulsowego? Chodzi mi glownie o sposob poloczen do uzwojenia trafa 3-fazowego.Ile diod jest do tego potrzebnych i czy konieczny jest dlawik? Mysle tu o zastosowaniu takiego trafa w migu.
  • #489
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #490
    Spider1
    Poziom 13  
    Dzieki za zainteresowanie ale ten link chyba nie w temacie.
  • #491
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #492
    knant
    Poziom 12  
    Spider1 napisał:
    Czy gdzies na elektrodzie jest schemat prostownika 6-pulsowego? Chodzi mi glownie o sposob poloczen do uzwojenia trafa 3-fazowego.Ile diod jest do tego potrzebnych i czy konieczny jest dlawik? Mysle tu o zastosowaniu takiego trafa w migu.

    Witam! do Spider 1
    Na stronie nr 8 zamiesciłem skany mig.3f mysle ze wystarczy zajrzec, jesli by cos nie działało to pisz na pw
  • #493
    Spider1
    Poziom 13  
    Mam jeszcze pytanie czy mozna nawinac trafo linka zamiast drutu,oczywiscie po usunieciu polwinitu i owiniecia to tasma? Czy trzeba wtedy jakos inaczej mierzyc grubosc? Moze zna ktos dobry sposob na rozebranie rdzenia. Mam dwa rdzenie nadajace sie na dlawik{sa ze stabilizatora pradu od TV lampowych} ale blachy sa posklejane lakierem jakims. Nie moge ich wyciagnac. Pozdrawiam.
  • #494
    kasat
    Poziom 19  
    Spider1 napisał:
    Mam jeszcze pytanie czy mozna nawinac trafo linka zamiast drutu,oczywiscie po usunieciu polwinitu i owiniecia to tasma? Czy trzeba wtedy jakos inaczej mierzyc grubosc? Moze zna ktos dobry sposob na rozebranie rdzenia. Mam dwa rdzenie nadajace sie na dlawik{sa ze stabilizatora pradu od TV lampowych} ale blachy sa posklejane lakierem jakims. Nie moge ich wyciagnac. Pozdrawiam.

    Witam.
    Możesz tylko zajmie Ci trochę więcej miejsca niż drut lub płaskownik (jezeli chodzi o ten sam przekrój).
    Trafoki do pieca na ok 100° wtedy lakier zmięknie i pierwsze blachy trzeba jakoś wytargać. Jak się np.4 blachy pogną to nie przejmuj się i tak wszystkich z powrotem nie wsadziłbyś (chyba że był już rozbierany).
    Pozdro
  • #495
    rdt
    Poziom 25  
    hmm linka ma wiekszą obciązalność prądową od drutu - wiec nie jestem pewien czy zajmie to wiecej miejsca
  • #496
    Spider1
    Poziom 13  
    Bylem dzis na LKS na gieldzie elektronicznej i wk-wilem sie. Koles sprzatnal mi trafo sprzed nosa. Mialo jakies 49cm2. Dwie kolumny, podobno byl to jakis prostownik. No coz pozostaje tylko pogodzic sie z porazka i szukac dalej.Nara.
  • #497
    tymek21
    Poziom 13  
    witam
    Panowie dzisiaj uruchomiłem mój migomat .Nawet dobrze się nim spawa ale mam chyba za niskie napięcie .Po mostku mam 23 V , no i przy fazowym sterowaniu zmniejszając moc spada do ok 18 v .Spawałem drutem 1 mm no niebardzo wtapia się w materiał ( blacha 2 mm). Trafo mam o przekroju 40 mm kwadrat nawinięte na obu kolumnach pierwotne i wtórne .Wtórne mam nawinięte płaskownikiem w szle 25 mm kwadrat na jednej 25V i to samo na drugiej kolumnie .Mam pytanie .Czy jesli zwiększe napięcie do ok 32 V po mostku poprawi mi się spaw ?Czy przejść na drut 0.8 mm?
    pozdrawiam
  • #498
    Spider1
    Poziom 13  
    Ja ekspertem nie jestem, ale wydaje mi sie ze na takim trafie i przekroju drutu 25mm2 powinno sie spawac calkiem niezle. Co do drutu 1mm to bym proponowal dowinac kilka zwoi na wtornym zeby zwiekszyc napiecie nawet do 35V.
  • #499
    marian.s
    Poziom 13  
    Witam!
    Zakończylem nawijanie transformatora.Wielkie dzięki wszystkim za cenne rady.Sukces! Na największym zakresie przy zasilaniu 400V można bez trudu upalić szynę.Spawarka ta sama tylko inaczej nawinięta i efekt przerósł moje oczekiwania.
    Teraz do tego "sprzęta" będę dorabiał przystawkę MigMag.Piszę przystawkę bo ma być na oddzielnym wózku,zasilana kablami do spawania elektrodą.Spawając np. samochód nie trzeba będzie targać za sobą calej spawarki(ok.70kg).A chcąc przejść do spawania elektrodą po prostu odpinam kable.
    Do "tymek21"
    Spawałem małym migomatem-drut 0,6mm,najwyższe napięcie było 26V.
    Myślę, że do drutu 1mm przydałoby się napięcie sporo ponad 30V.Im wyższe napięcie tym większy prąd,Oczywiście do granic możliwości tych 40cm2(napisałeś 40mm2,ale to pewnie pomyłka).To póki co możesz dać drut 0,6 lub 0,8 i będzie super.
    Chciałem wszystkim podziękować za to że czuję się tu jak w rodzinie!!!
    Serdecznie pozdrawiam!
  • #500
    kasat
    Poziom 19  
    Witam
    Jeżeli transformator da radę pociągnąć drut 0,8 to warto się pobawić ,bo on jest tańszy niż 0,6 (kupiłem sobie drut 0,8 15 kg. w markecie i kosztował 90 zł , ten sam ale 0,6 kosztował 130 zł. Czyste złodziejstwo)
    Do rdt: No może masz i rację z tą linką ale np. jak z wyliczeń wyjdzie Ci np. 25 mm kw. na wtórnym (oczywiście drutu nawojowego gdzie rozmiarów jest mnóstwo) i chciałbyś dać linkę to jaką dasz ? albo też 25 kw. albo przekrój niżej czyli 16 mm.kw (dużego wyboru nie masz) , a to już jest spora różnica w przekroju . A czy linka o tym samym przekroju co drut wytrzymuje więcej to też były dyskusje i to ostre (ile ludzi tyle opini). "Najeżdżałem" w pracy drut i linkę 10 kw. i powiem Ci że drut wytrzymał dłużej.
    Pozdrawiam
  • #501
    Spider1
    Poziom 13  
    Moze uscislijmy kwestie nawijania transformatora. Wiec tak z czego zrobic karkas? Preszpan,gruba tektura ok2mm nasaczona lakierem, myslalem nawet o unilamie stolarskim. Jesli chodzi o pierwotne to co ile warstw izolowac? Pomiedzy pierwotnym a wtornym tez izolacja . I to chyba koniec, wtorne juz bez izolacji. Ewentualnie calosc jeszcze zaizolowac by w trakcie skladania rdzenia nie uszkodzic izolacji drutu. Do izolacji zamierzam uzyc tasmy elektrycznej bawelnianej samoprzylepnej. Zakupilem juz kilka rolek.A jeszcze jedno karkas rozumiem ze jest sklejony jakims klejem, czy tak wykonana szpulka nie rozpada sie podczas nawijania? Pozniej to juz calosc trzymaja blachy.
  • #502
    marian.s
    Poziom 13  
    Witam!
    Na karkas preszpan raczej odpada bo jest za miękki i w czasie nawijania karkas uległby zgnieceniu,unilam chyba może być,ale najlepszy będzie textolit, odpowiednio gruby, bo będą nawijane grube druty to całość musi być odporna na ściskanie.
    Proponuję wyciąć po dwa elementy(jak na poniższym rysunku),po złożeniu skleić i dodatkowo owinąć mocną nicią.Jeżeli elementy wytrasujemy i wytniemy dokładnie to karkas będzie stabilny już przed sklejeniem.
    W czasie nawijania na każdą warstwę najlepiej dać przekładkę z preszpanu(do kupienia w hurt.elektr.-nawet niedrogo).Jeżeli na wtórnym będzie więcej niż jedna warstwa to też proponuję dać przekładke z preszpanu.Na wierzch raczej oszczędnie z izolacją-będzie lepsze chłodzenie.
  • #504
    Nstan
    Poziom 31  
    [quote="marian.s"]Witam!
    Na karkas preszpan raczej odpada bo jest za miękki i w czasie nawijania karkas uległby zgnieceniu,unilam chyba może być,ale najlepszy będzie textolit, odpowiednio gruby, bo będą nawijane grube druty to całość musi być odporna na ściskanie.
    Proponuję wyciąć po dwa elementy(jak na poniższym rysunku),po złożeniu skleić i dodatkowo owinąć mocną nicią.Jeżeli elementy wytrasujemy i wytniemy dokładnie to karkas będzie stabilny już przed sklejeniem.

    ****************************************************
    ****************************************************
    Jeśli chodzi o kwestię nawijania to możemy to robić na wiele sposobów na prostej nawijarce pokazanej na szkicu. Na karkas możemy użyć różnych materiałów izolacyjnych jak tekstolit, bakelit a nawet sklejkę. Wstawiam fotkę jeszcze nie do końca nawiniętych cewek na karkasie ze sklejki. Możemy także nawinąć cewki bez karkasu. Do tego celu użyjemy większego kołka z drewna tak, aby po nawinięciu było miejsce na owinięcie całej cewki taśmą bawełnianą. W takich wypadkach na kołek nawijarki możemy najpierw nawinąć preszpan lub wyciąć 4 prostokąty z wcześniej przedstawionych materiałów na karkas. Po nawinięciu uzwojeń i ściągnięciu cewki owijamy ją taśmą bawełnianą, która dodatkowo możemy nasączyć lakierem.
  • #505
    roburek123
    Poziom 13  
    Witam, ja mam pytanko do kolegi Nstan co sądzi o takim trafku:
    Spawarka 2.5 kVA
    Przekrój rdzenia minimum 45 cm2
    uzwojenie pierwotne nawijane drutem 2 x fi 1,9 mm 254 zwoje
    odczepy po:
    1 166 zwojach
    2 184 zwojach
    3 202 zwojach
    4 220 zwojach
    5 238 zwojach
    6 254 zwoje
    Uzwojenie wturne to 22 zwoje ja wykonałem z profilu miedzianego 5 x 8,5 mm, ale moze byc drutem minimum 35 mm2.

    napiecie na pierwotnym 220 V
    napiecie na wtornym 30V

    i ile zwoi, jakiej średnicy drutem należy dowinąć do napięcia międzyfazowego 400V?? Przydałoby się nawinąć cieńszym drutem gdyż nie mam zbyt dużo miejsca.
    Projekt tego trafolka wziąłem z postu równoległego "Zbudowałem migomat...
  • #506
    tymek21
    Poziom 13  
    witam

    do kolegi roburek
    Proponowałbym nawinąć na wtórnym na większe napięcie .U mnie przy spawaniu drutem 1mm na wtórnym jet 39 v po mostku mam 35 V (dwie diody dwa tyrystory wykorzystane jako diody)Przy fazowym na pierwotnym jest regulacja od 23V do 35 V i musze przyznać że dobrze się spawa.No i po mostku na wyjsciu dioda zaporowa no i dławik .Dławik ma 40 zwoi na dwóch rdzeniach od rubina :)nie próbowałem spawać 0.8 mm ale wydaje mi się że regulacja będzie wystarczająca
    pozdrawiam :)
  • #507
    marian.s
    Poziom 13  
    Witam!

    W mojej spawarce zatrzymałem się właśnie na dławiku.
    -do tymek21-
    40 zwojów-jakim drutem to nawijałeś, że Ci sie zmieściło?
    U mnie wtórne tr. jes nawinęte przekrojem 45mm2,jak takim przekrojem nawinę dławik to przypuszczam,że mi sie nie zmieści tyle zwojów.Czy mogę nawinąć mniejszym przekrojem?
    Piszesz:"na dwóch rdzeniach od rubina"-jak to technicznie rozwiązałeś?
    Czy nawinięte oddzielnie i potem połączone(szeregowo?,równolegle?),czy złożone oba rdzenie "do kupy"?
    Czy uzwojenia na kolumnach(moje rdzenie są UU)połaczyć szeregowo,czy rónolegle?
    Rdzeń mojej spawarki ma 72cm2.
    Pewnie uznasz niektóre z moich pytań za retoryczne,ale laik musi pytać także o drobiazgi.Za robote zabieram sie dopiero wtedy jak mam w głowie wszystko poukładane, a u mnie to niestety trochę trwa!
    Pozdrawiam!
  • Pomocny post
    #508
    tymek21
    Poziom 13  
    Witam
    Do marian.s
    Dławik złączyłem do kupy tak jak na zamieszczonym niżej zdięciu . Początkowo miałem dławik nawinięty 4.5 mb miedz 30 mm /kwadrat weszło ok 20 zw.Ale do prawidłowego spawania to jest za mało .Odwinąłem miedz i brat sprezentował mi płaskownik (niestety) aluminiowy w bawełnie który nawinąłem spowrotem na rdzeń było tego pare metrów .No wyszło ok 40 zw .Ale jak po tym zabiegu poprawiło się spawanie :) Przestał pryskać no i spaw jet ładny.Dałem szczeline ok 2 mm na rdzeniu.Najlepiej jest nawijać takim drutem jak wtórne :)

    pozdrawiam :)
  • #509
    Nstan
    Poziom 31  
    roburek123 napisał:
    Witam, ja mam pytanko do kolegi Nstan co sądzi o takim trafku:
    Spawarka 2.5 kVA
    Przekrój rdzenia minimum 45 cm2
    uzwojenie pierwotne nawijane drutem 2 x fi 1,9 mm 254 zwoje
    odczepy po:
    1 166 zwojach
    2 184 zwojach
    3 202 zwojach
    4 220 zwojach
    5 238 zwojach
    6 254 zwoje
    Uzwojenie wturne to 22 zwoje ja wykonałem z profilu miedzianego 5 x 8,5 mm, ale moze byc drutem minimum 35 mm2.

    napiecie na pierwotnym 220 V
    napiecie na wtornym 30V

    i ile zwoi, jakiej średnicy drutem należy dowinąć do napięcia międzyfazowego 400V?? Przydałoby się nawinąć cieńszym drutem gdyż nie mam zbyt dużo miejsca.
    Projekt tego trafolka wziąłem z postu równoległego "Zbudowałem migomat...


    *****************************************************
    *****************************************************
    To trafo ma zakres napięciowy 19 do 30V na uzw. wtórnym. Jeśli chcesz go zasilić napięciem między fazowym to dowiń 160zw.Jeśli nie masz zbyt dużo miejsca nawiń pojedynczym drutem o większym przekroju.
  • #510
    roburek123
    Poziom 13  
    czy wystarczy drut o średnicy 2,2mm. ???