Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Buduje Migomat na spawarce elektrodowej

Nstan 20 Maj 2006 23:01 1326003 3184
  • #691
    mareckii
    Poziom 13  
    Witam
    Panowie czy mógłby się ktoś wypowiedzieć na temat regulatora elektronicznego stosowanego przy trafach toroidalnych zasilających halogeniki (wiadomo oczywiście że trzeba by wymienić element wykonawczy na mocniejszy),mam coś takiego w domu,jest to upchnięte w wyłączniku ściennym,płynna regulacja,konstrukcja fabryczna.Dopiero dziś jak spojrzałem na ścianę zaczęło mnie zastanawiać czy sprawdziło by sie przy spawaniu??

    Pozdrawiam Mareckii.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #692
    kasat
    Poziom 19  
    mareckii napisał:
    Witam
    Panowie czy mógłby się ktoś wypowiedzieć na temat regulatora elektronicznego stosowanego przy trafach toroidalnych zasilających halogeniki (wiadomo oczywiście że trzeba by wymienić element wykonawczy na mocniejszy),mam coś takiego w domu,jest to upchnięte w wyłączniku ściennym,płynna regulacja,konstrukcja fabryczna.Dopiero dziś jak spojrzałem na ścianę zaczęło mnie zastanawiać czy sprawdziło by sie przy spawaniu??

    Pozdrawiam Mareckii.

    Witam.
    UUUU kolego widzę że nowe pomysły Ci do głowy przychodzą (tak trzymać).
    Nie wiem jaki masz ten regulator do tych halogenków , bo ja cóś takie mam i tam jest częstotliwość 100 khz na trafo , a to już jest problem ,musi być specjalny rdzeń a i tranzystory muszą być naprawde konkretne.
    To już jest niestety wysoka półka - krótko mówiąc inwentor
    Duże koszta i według mnie nie warto dla miga.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #693
    Spider1
    Poziom 13  
    Z tego co mi sie wydaje to ten regulator jest po stronie wtornej trafa i pelni role sciemniacza halogenow, wiec co najwyzej mozesz go wykorzystac do regulacji posuwu drutu. Elementem wykonawczym jest tam tranzystor np. Mosfet BUZ10 lub BUZ11A przystosowany do pracy impulsowej. Zalaczany ukladem Me555 z czestotliwoscia 1Khz. Nie spotkalem sie z regulatorem na strone pierwotna toroida, ale moge sie mylic. Napisz cos wiecej o tym reg. jesli dziala z czestotliwoscia 100Khz, 220V to musi to byc falownik. Mozna by z tego zrobic inwertor. Jakiej jest firmy, bo rozumiem ze jest to fabryczne urzadzenie. Pytanie do wszystkich: Mozna wykorzystac inwertor do spawania drutem? Wyszla by z tego calkiem fajna spawareczka mala, lekka i poreczna.
  • #694
    mareckii
    Poziom 13  
    Witam
    Regulator ten jest po stronie pierwotnej trafa,częstotliwości nie mam czym zmierzyć,jutro postaram się wymontować i przyjrzeć mu sie dokładniej,działa już kilka lat bez problemu.

    P.S.wybaczcie że nie na temat,ale czy ktoś z was miał do czynienia z multimetrem Voltcraft Scope DMM750:?:co to jest warte
    :?:


    Pozdrawiam Mareckii.
  • #695
    Spider1
    Poziom 13  
    Transformatory do miga maja rdzen w postaci blach krzemowych, natomiast te zasilane falownikiem o czestotliwosci 40-50Khz tak jak w inwertorach maja rdzenie ferrytowe o duzej indukcyjnosci. I caly pic polega na tym ze np spawarka inwertorowa o pradzie 140A jest duzo lzejsza od tej klasycznej elektrodowki 140A ktora ma duzy i ciezki transformator. Po prostu im wieksza czestotliwosc tym mniejszy trafek zachowujac ta sama moc. Zaleta inwertorow jest tez to ze mozna spawac kazdym rodzajem elektrody, luk jest bardziej stabilny i nie kleji. Jednak trzeba tez wziac pod uwage cene fabrycznych urzadzen tego typu, jak rowniez to ze jak cos sie uszkodzi to moze byc problem z naprawa. Oczywiscie po okresie gwarancyjnym.Pozdrawiam.
  • #696
    kasat
    Poziom 19  
    Spider1 napisał:
    Z tego co mi sie wydaje to ten regulator jest po stronie wtornej trafa i pelni role sciemniacza halogenow, wiec co najwyzej mozesz go wykorzystac do regulacji posuwu drutu. Elementem wykonawczym jest tam tranzystor np. Mosfet BUZ10 lub BUZ11A przystosowany do pracy impulsowej. Zalaczany ukladem Me555 z czestotliwoscia 1Khz. Nie spotkalem sie z regulatorem na strone pierwotna toroida, ale moge sie mylic. Napisz cos wiecej o tym reg. jesli dziala z czestotliwoscia 100Khz, 220V to musi to byc falownik. Mozna by z tego zrobic inwertor. Jakiej jest firmy, bo rozumiem ze jest to fabryczne urzadzenie. Pytanie do wszystkich: Mozna wykorzystac inwertor do spawania drutem? Wyszla by z tego calkiem fajna spawareczka mala, lekka i poreczna.

    Witam.
    Ja mam taką lampe wolnostojącą w pokoju , jedna żarówka (halogen 220 v 150W) i jest zasilana przez zwykły regulator fazowy (U2008b) , a druga żarówaczka (halogen 12V 20W) zasilana jest z transformatora który jest już na wyjściu , ale regulacja odbywa się po stronie pierwotnej i tam jest częstotliwośc ok 100Khz (jakiś błąd pomiaru) sterowane dwoma tranzystorami (w specyfikacji PDF piszą że specjalnie do halogenów na pierwotną stronę ,niestety nie odpisałem typu). I przypuszczam że takie coś ma kolega mareckii.
    Panowie koledzy ja tego nie widzę aby zrobić trzy w jednym :mig ,mma,tig trochę to za dużo jak na jedno "pudło" . Ja wiem że człowiek ma ambicje ale prosze sobie skoczyć do działu DIY ,tam jest inwertor bardzo ładny i gość pisze ile go to kosztowało , a tu jeszcze podajnik trzeba dołożyć .
    Proszę koledzy nie zapomnieć o tym że migiem spawa się prądem stałym. Nie nie koledzy według mnie to jest zły pomysł i wpędzicie się w takie koszta że mózg wam w poprzek stanie a na końcu się okaże że stego nic .
    Lepiej róbcie miga tradycyjnie tak jak w książce pisze (a jak macie nadwyżkę pieniędzy to lepiej inwestować w regulator tyrystorowy , w szlachetny gaz np.argon , crystal ,cargon bedzie z tego pewny efekt .
    Oczywiście jak ktoś chce iść w nieznane (chce być pionierem , przedszeć szlak)to nie ma sprawy niech robi spawarkę super wypas (istny cud).Tylko aby póżniej nie płakał w rękaw jak to cudo nie bedzie działać a pieniędzy też już niet..... a nerwy na skraju wyczerpania
    Pozdrawiam
  • #697
    rdt
    Poziom 24  
    ja osobiście widzialem regulator na pierwotną do trafa toroidalnego
    było to nic innego jak regulator fazowy i w dodatku nie na zadnym scalaku a klasycznie potencjometr i dioda zenera
    zero finezji czy choćby kawałka neonówki
    więc sie da :D
  • #698
    Szokolo
    Poziom 19  
    Witam ponownie. Jakis czas temu pisałem, ze mam zamiar zrobic dławik na rdzeniu z silnika od automatu (moje wcześniejsze posty). No i dławik jest już zrobiony nie ma szczeliny, za to dwa uzwojenia połączone szeregowo ale "odwrotnie" tak jat tam pisze:

    http://www.republika.pl/audioton/trafo.html

    . No i co się okazało jest jeszcze gorzej............. Generalnie nie polecam. Próbowałem wszystkich kombinacji z połączeniami, nic z tego. Trzeba się pogodziś z porażką.... A co do regulatora mocy z lamp, to się składa, że mam takowy. Jest tam kilka tranzystorów, mostek prostowniczy, dioda zenera, tyrystor lub triak i jeszcze takm kilka elementów biernych takich jak np. dławik. Generalnie działa tak : szeregowo z obciążeniem podłączony jest mostek prostowniczy (strona prądu zmiennego), triak lub tyrystor go zwiera po stronie prądu stałego im bardziej zwiera tym większa moc idzie na odbiornik coś takiego jak to:

    http://www.elektroda.net/warsztatowe/tyrystorregswiatla.html

    . Podłącza się go na stronę pierwotną trafa. Ja uzywam go tez do regulacji mocy elektronarzędzi (wiertarka, szlifierka kątowa). Pozdrawiam!
  • #699
    Spider1
    Poziom 13  
    Witam. Kolego Szokolo oprocz tego ze sie narobiles nic z tego nie ma, i nie dziwie sie. Odwin to wszystko i nawin dookola caly czas nawijajac w jedna strone. Chyba w spawarkach tak nawinietych dlawikow [odwrotnie] sie nie stosuje bo pola sie znosza. Gdybys tak nawinal trafo to tez byla by lipa. W moim fabrycznym migu rdzen co prawda E ale nawiniety w jedna strone, bez szczeliny, dodatkowo zespawany a jakos dziala. Ps: to spawanie rdzenia to glupota. Jeszcze jedna mysl: jakby dac dlawik przed mostkiem[nie wiem czy to dobry pomysl].

    Dodano po 3 [minuty]:

    Gdyby dalej bylo zle nalezy przeciac ten rdzen i zrobic szczeline. Moim zdaniem nie ma znaczenia czy rdzen jest O czy E, dlawik powinien dzialac.
  • #700
    Szokolo
    Poziom 19  
    Witam! Podłączyłem dławik w tą samą stronę - dalej nici z tego. Spróbuję zrobić szczelinę. Pozdrawiam!
  • #701
    zm_m
    Poziom 16  
    Witam.Kolego ;spider1; interesuje mnie ten dławik fabryczny ,do jakiego Amperażu jest zastosowany jaki przekrój rdzenia. Ja mam przygotowany rdzeń ;E I ; 24 cn2 iwygodniej by mi było złożyć go bez szczeliny. Wiem że dławiki magnesowane prądem stałym mają szczeline , chyba że w twoim Migu jest podłączony na zmiennym napieciu dlatego mnie ten dławik interesuje. Pozdrawiam
  • #702
    rdt
    Poziom 24  
    Szokolo a co sie stało ze wzmianką o akumulatorze?
  • #703
    Nstan
    Poziom 31  
    [quote="Spider1"] W moim fabrycznym migu rdzen co prawda E ale nawiniety w jedna strone, bez szczeliny, dodatkowo zespawany a jakos dziala. Ps: to spawanie rdzenia to glupota.
    *******************************************************
    To właśnie przez spawanie rdzenia jest ustawiona szczelina a zaletą jest możliwość ustawienia małej szczeliny i pewność że blachy się nie przesuną. Ja też spawałem dławik do silnika i bardzo dobrze działa ( fotka gdzieś na początku tematu)
  • #704
    Szokolo
    Poziom 19  
    O akumulatorze... No właśnie... To tak z względów bezpieczeństwa :-).
  • #705
    s57
    Poziom 2  
    Mam problem z drutem który często zwija się za rolkami. Jest to bardzo uciążliwe i 5m drutu jest do wyrzucenia (zagięty i ten z uchwytu)
  • #706
    Spider1
    Poziom 13  
    Do kolegi Nstan. Czyli to nie glupota? Hi hi hi. Ale w tej mojej spawarce trafo glowne tez zespawali, to tak wyglada jakby Tigiem. Myslalem ze z oszczednosci. dlawik jest przyspawany do trafa, stoi na nim. Przeciez takie dzialanie powoduje ze rdzen sie bardzo grzeje jak polaczymy blachy. Gdyby to nie mialo znaczenia mozna by robic rdzenie z kloca metalu obrobionego na frezarce. Chyba ze z dlawikiem jest inaczej. Do kolegi Zm_m. Ten moj dlawik fabryczny jest bardzo maly nawiniety chyba drutem 4 mm, podlaczony do srodkowego odczepu trafa. Trafo ma dzielone uzwojenie wtorne, i sa dwie diody.Spawarka 140A, ale przypuszczam ze ma max. 100A.
  • #707
    Nstan
    Poziom 31  
    Do kolegi Spider1: Sam pisałeś "W moim fabrycznym migu rdzen co prawda E ale nawiniety w jedna strone, bez szczeliny, dodatkowo zespawany a jakos dziala".

    *************************************
    Rdzeń jest zwierany także na wiele innych sposobów i nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy. Blachy zardzewiałe, które niektórzy szlifują, aby usunąć rdzę, rdzeń skręcany śrubami nie izolowanymi, końce blach uszkodzone pozaginane itd.

    Stosowałem także inne rozwiązania: skręcenie rdzenia za pomocą 4 kątowników odizolowanych tekstolitem a nawet można, co 15 blachę(np. mając rdzeń EI włożyć odwrotnie I a następnie odwrócone E).
  • #708
    Henry12
    Poziom 17  
    Witam ! miałem składać rdzeń ale po przeczytaniu wypowiedzi kol kasat na ten temat muszę przeszlifować brzegi gdyż przy docinaniu blach na nozycach się pozaginały na dodatek poodrywał się w niktórych miejscach papier izolacyjny i nie wiem co z tym zrobić .Zbierając materiały do budowy miga nabyłem styczniki ,ale cewki na 220 lub 380V czy można przewinąć cewkę na 12V i zastosować stycznik do sterowania jak to przeliczyć ? Doczytałem że można z 24 ac na12 dc a jak z 220 V ?Do kol Szokolo szkoda że nie wypaliło z tym rdzeniem od silnika ,będe musiał szukać innego.Szacunek dla wszystkich konstruktorów.
  • #709
    Szokolo
    Poziom 19  
    Witam! Niestety na cewkach się nie znam :-(. Ja wykożystałem stycznik z cewką 230V AC, a do sterowania jego wykorzystałem dodatkowy przekaźnik na 12V DC. W sumie wyszło jakbym miał stycznik na 12V DC :-). Co do dławika to spróbuje jeszcze zrobić szczelinę, ale dopiero jak kupie gaz... (niby 6kg a poszło szybko). Mam teraz pytanie z innej beczki... Jakby do zasilenia migomatu użyć prądu AC (pominąć diody) ??? Mam spawarkę elektrodową na wyjściu AC, idzie super ciekawe jak by było na drucie... Sam bym zaraz spróbował, ale ten gaz :-(. Proszę o wypowiedzenie się na ten temat :-)
  • #710
    Sale_m
    Poziom 10  
    Witam! Od pewnego czasu śledzę temat i szukam odpowiedzi na mój problem. Otóż posiadam orginalne trafo od półautomatu Migomag-160 produkowanego w Opolu i chciałbym przerobić go na spawarkę elektrodową. Jest to trafo na 380V a ja mogę pozwolić sobie na 220V i tylko 16A. Posiadam również orginalne diody z radiatorami.Bardzo proszę jeżeli ktoś by znalazł chwile czasu na odpowiedź będę bardzo wdzięczny.
  • #711
    Mielonka
    Poziom 12  
    Witam wszystkich
    Dlugo nie pisalem ale kombinowalem z moim trafem do miga i dalej nici juz mnie nerwy biora na to po przewinieciu trafa grubszym plaskownikiem i zmniejszeniu ilosci zwoi do 30V dalej nie chce sie wtopic w blache Pomozcie co to moze byc czy dlawik tu cos pomoze? Trafo jest teraz duzo mocniejsze bo teraz jak probowalem elektroda to jak sie zkleila to nawe dwie sekundy nie minely a na calosci bardzo mocno sie zazyla wczesniej byla tylko czerwona i to po okolo 4 sekundach elektroda fi 2. Czy trafo 220/380V za cene 300 zl to dozo bo ja tak uwazam tymbardziej jest rozlozone i trzeba przewinac jedna cewke bo jest spalona ? Kto mi powie dlaczego moj mig nie chce spawac
  • Pomocny post
    #712
    Szymek_14
    Poziom 16  
    Sale_m napisał:
    Witam! Od pewnego czasu śledzę temat i szukam odpowiedzi na mój problem. Otóż posiadam orginalne trafo od półautomatu Migomag-160 produkowanego w Opolu i chciałbym przerobić go na spawarkę elektrodową. Jest to trafo na 380V a ja mogę pozwolić sobie na 220V i tylko 16A. Posiadam również orginalne diody z radiatorami.Bardzo proszę jeżeli ktoś by znalazł chwile czasu na odpowiedź będę bardzo wdzięczny.


    Najlepiej gdybys wstawił fotkę i zmierzył napięcia wówczas można lepiej doradzić
  • #713
    Raf31
    Poziom 13  
    Mielonka napisał:
    Witam wszystkich
    Dlugo nie pisalem ale kombinowalem z moim trafem do miga i dalej nici juz mnie nerwy biora na to po przewinieciu trafa grubszym plaskownikiem i zmniejszeniu ilosci zwoi do 30V dalej nie chce sie wtopic w blache Pomozcie co to moze byc czy dlawik tu cos pomoze? Trafo jest teraz duzo mocniejsze bo teraz jak probowalem elektroda to jak sie zkleila to nawe dwie sekundy nie minely a na calosci bardzo mocno sie zazyla wczesniej byla tylko czerwona i to po okolo 4 sekundach elektroda fi 2. Czy trafo 220/380V za cene 300 zl to dozo bo ja tak uwazam tymbardziej jest rozlozone i trzeba przewinac jedna cewke bo jest spalona ? Kto mi powie dlaczego moj mig nie chce spawac

    Witam
    Napisz coś więcej o twoim trafie i o mostku prostującym (czy masz wtórne z odczepem w połowie, czy masz 2 diody czy 4)
  • #714
    Henry12
    Poziom 17  
    Witam! W nawiązaniu do mojego problemu z cewką stycznika chciałem wyjaśnić że na załączanie głównego trafa mam stycznik SL 32A z cewką na 220 V i tu nie chcę nic zmieniać .Moje pytanie dotyczy czy można zastąpić przekażnik sterowany włącznikiem w uchwycie spawalniczym w w większości rozwiązań R15 stycznikiem ? mam ich kilka z tym że są na 220 lub 380 V a jeśli tak to czy można przewinąć cewkę na 12V ? Czy ma ktoś patent jak naprawić izolacje z papieru na blachach rdzenia ?Ten migomat chcę zbudować jak najtaniej wykorzystując używane części /czytaj tańsze /a może przede wszystkim dzięki wiedzy z tego i pokrewnych tematów.Docelowo chciałbym zbudować spawarkę i migomat w/g projektu kol kasat a ten do nabrania doświadczenia .Będę wdzięczny za odpowiedz czy sugestie.Uszanowanie !
  • #715
    Sale_m
    Poziom 10  
    Jeżeli chodzi o pomiary to trudna sprawa (żaden ze mnie elektryk), ale znalazłem parametry Minimaga 160
    PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE
    Napiêcie zasilania 3x380V + PE, 50Hz
    Zabezpieczenie sieci zasilaj¹cej 16 A
    Znamionowy pobór mocy 5,9 kVA
    Pr¹d pobierany z sieci 9,5 A
    Wspó³czynnik mocy cos j 0,82
    SprawnoϾ h 71%
    Poziom zak³óceñ radioelektrycznych N
    Stopieñ ochrony IP 21
    Klasa izolacji F
    Znamionowy pr¹d spawania: P60% 160 A
    P100% 120 A
    Zakres pr¹du spawania 30 ÷ 160 A
    Napiêcie wtórne stanu ja³owego 18 ÷ 35 V


    Zakres œrednic spoiwa 0,6; 0,8; 1,0; 1,2 mm
  • #716
    kasat
    Poziom 19  
    Witam
    Do Heny12: Jeżeli chodzi o przeliczanie cewek stycznika poczekaj do poniedziałku (mam to w robocie , ciężko jest mieć wszystko w głowie).

    Do Sale_m: Piszesz że chcesz przerobić to co masz na 230V , a w danych napisałeś że zasilanie orginalnie jest 3x 400v , a więc trafo jest 3-kolumnowe . Poważna sprawa bo trzeba trafo rozebrać i wyeliminować jedną kolumne (i tak z niej nic) a nie wiesz jaki masz rdzeń (może być typu EI) a wtedy to jest nieopłacalne. Nie da się trzy cewki pierwotnego (na osobnych kolumnach) podłączyć pod jedną fazę. Ogólnie mówiąc nie ma trrafa 3-kolumnowego na 230V. Kiedyś było napięcie 230V w trójkącie ale to są stare czasy (na kopalniach)

    Do Mielonka: Podaj wszystkie dane tego trafa. Ilość zwoji na pierwotnym na wtórnym , pobór prądu przy spawaniu , przy sklejeniu elektrody , napiecia na jałowym ,podczas spawania i na zwarciu .przekrój rdzenia , no wszystko co Ci do głowy przyjdzie.Pomiary rób miernikiem analogowym (cyfrówka lubi cyganić)
    I wrzuć zdjęcie (tak jak koledzy mówią) trzeba by go obejrzeć.
    Pozdrawiam
  • #718
    zm_m
    Poziom 16  
    Witam. Do Kolegi " Spider1' Dziękuje za opis swojego trafa. Co do spawania rdzeni też mi się wydaje dziwne ale takia są nawed w Mikrofalówkach gdzie w rdzeniu są otwory na śruby ale niesą skręcane tylko spawane kształtka typu :E" zespawane razem żeby się trzymały razem i potem dopiero dospawane " I " A może zaryzykować i zrobić tą metodą dławik? jak myślicie.
  • #719
    maws
    Poziom 11  
    Kolego Sale_M - problem w tym, że charakterystyka pracy spawarki elektrodowej jest zupełnie inna niż migomatu - chodzi o poziom napięcia w funkcji prądu - przy trafo do spawarki elektrodowej charakterystyka jest mocno opadająca - przy zapalaniu łuku konieczne znacznie wyższe napięcie a przy migomacie napięcie znacznie niższe i charakterystyka mało opadająca. Dlatego tak jak przećwiczyłem to na sobie, gdzie z 3 fazowego Bestera do spawania elektrodami praktycznie nie da się zrobić dobrze pracującego transformatora do migomatu (i nie jest to kwestia dławika czy kondensatorów) tak samo i odwrotnie. Oczywiście jeśli przewinie się transformator zostawiając same blachy to O.K. - inaczej przelicza się (z tego co jeszcze pamiętam) transformator do spawarki elektrodowej a także i inny kształt cewek uzwojeń właśnie aby uzyskać pożądaną charakterystykę a zupełnie inaczej transformator do migomatu. Moim zdaniem takie kombinacje są bezcelowe -dużo wydatków a efekt co najwyżej mierny- sam to przećwiczyłem - zwłaszcza że ma to być spawarka zasilana 220V. Pozdrawiam
  • #720
    jpkaw
    Poziom 11  
    Mam pytanie – wybaczcie jeżeli naiwne, jestem raczej mechanikiem niż elektrykiem (przy budowie, przeróbce na miga będę się posiłkował znajomymi)
    Posiadam spawarkę besterka 1500 dual jej parametry:
    Znamionowe napięcie zasilania 400V,50Hz 230V,50Hz
    Prąd pobierany z sieci 27 A
    Napięcie wtórne stanu jałowego 50-55V 43-46V
    Zakres regulcji prądu/napięcia spawania min: 40A/19,6V 25A/19V max: 160A/24,4V

    Prąd spawania regulowany jest ruchomym rdzeniem
    I tu właśnie jest problem – jak wyczytałem z wcześniejszych postów nie jest to najlepsze rozwiązanie dla miga. Czy musze jednak usuwać ten rdzeń? Prawdę mówiąc wolałbym tego uniknąć – zależy mi na pozostawieniu jej dotychczasowych funkcji bez zmian. Czy można ten problem rozwiązać dodając regulator na uzwojeniu pierwotnym i gdy będzie ona wykorzystywana jako migomat to wysunąć max rdzeń a prąd ustawiać tym regulatorem, a jeśli jako zwykła MMA to odwrotnie – regulator na max a regulacja prądu rdzeniem.

    Jeśli to nie ma sensu to słyszałem, że dodanie mostku Gretza (mam akurat ładne diody z radiatorami) i przerobienie "wyjścia" spawarki na prąd stały poprawia komfort spawania elektrodami czy to prawda?

    PS
    "dodatkowa" spawarka jest mi potrzebna do sporadycznego spawania blach samochodowych - gdyby jeszcze dało się spawać nadwozie z alu to by był ideał :D