Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Schemat do sterowania obrotami silnika w hulajnodze elektrycznej

tomekk321 24 Dec 2020 01:27 825 2
  • #1
    tomekk321
    Level 1  
    Witam ,

    Chciałem prosić o małą pomoc . Otóż postanowiłem zbudować hulajnogę elektryczną , która będzie napędzana silnikiem 12 V i zasilana silnikiem 12 V 200W , którego obroty będą sterowane poprzez manetkę . Problem polega na tym , że nie bardzo wiem jak skonstruować schemat , który będzie odpowiedzialny za sterowanie tymi obrotami . Wydaje mi się , że najlepszym rozwiązaniem byłoby sterowanie za pomocą sygnału PWM , ale wole zapytać czy istnieje jakiś lepszy sposób i czy ktoś może już zetknął się z owym problemem i byłby w stanie mi wytłumaczyć jak to zrobić .
    Z góry dziękuję za każdą możliwą pomoc .
  • #2
    krzysiek_krm
    Level 40  
    Jeżeli silnik jest DC to sterować obrotami można za pomocą PWM, jeżeli silnik jest BLDC to wymaga specjalnego sterownika do BLDC (jak łatwo się domyślić).
    Sądzę, że tak czy siak powinieneś nabyć odpowiedni sterownik drogą kupna - oferta jest dość szeroka, ceny są niezbyt wysokie. Z samodzielną budową sterownika możesz (moim zdaniem) mieć niejakie problemy.
  • #3
    maviozo
    Level 10  
    Ja w sumie z tym samym problemem. Kupiłem dwa różne moduły na allegro, bo pierwszy był bez tych łatwych montażowych wkrętów pod przewody i myślałem, że może coś źle polutowałem, ale na drugim działa to tak samo (źle).
    Otóż byłem naiwnie przekonany, że wystarczy mieć silnik i taki moduł, a będzie to działać tak samo plug'n'play, jak ze zwykłymi silnikami DC i modułem (typu L298).
    Moduł który kupiłem także teoretycznie powinien zapewniać sterowanie kierunkiem (to akurat działa) i prędkością za pomocą pwm, ale w większości zakresu powoduje tylko bezsensowne drgania silnika, a powiedzmy, że prawidłowe działanie tylko od pewnego zakresu (typu 75%-100%), co absolutnie mnie nie satysfakcjonuje. Z ciekawości sprawdziłem to nawet wpinając wyłącznie potencjometr na sterowanie prędkością ale bez większej różnicy. Co powinienem wiedzieć / zrobić?

    Sama górna granica napięcia jest dla tego silnika prawidłowa, tym bardziej, że mam pewność, że ten silnik może działać w mniejszych zakresach prędkości.