Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Metalwork
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak wysterować piec Immergas Victrix Zeus 25

Lukes1992 24 Dec 2020 11:26 1146 15
  • #1
    Lukes1992
    Level 12  
    Cześć,

    Mam system mieszany podłogówka + grzejniki w stosunku 40/60% (jednego obieg grzewczy - podłogówka na zaworze mieszającym z pompą).
    Obecnie mam Tyboxa 117, który steruje pompą do podłogi i nawet robi to nieźle (jak ustawiłem na histerezę zamiast PI i pozmieniałem trochę to nawet daje radę mimo bezwładności).
    Chciałem rozbudować system bo moim piecem Immergas Victrix Zeus nic nie zarządza, ale nie wiem już sam co powinienem zrobić.

    Immergas też mi w tym nie pomógł jak wysłałem zapytanie. Odesłali do dedykowanego serwisanta, który od tygodni nie odbiera telefonu.

    Do wyboru mam:
    1. Podłączenie kotła do tego samego Tyboxa na module przekaźników.
    Minusy: wymaga kucia, wyłączy ogrzewanie wieczorem całkowicie.
    2. Postawienie drugiego Tyboxa w jadalni (tuż obok salonu, ale mniej narażona na wahania temperatury) i zaprogramowanie go trochę inaczej.
    Plusem jak brak kucia, ale minusem jest to, że sterownik jest ON/OFF więc i tak ciężko mi to będzie ustawić. No i cena.
    3. Zakup samej sondy pogodowej do pieca i podłączenie na kabel dwużyłowy.
    Wtedy ustawię zawór mieszający na podłodze na maxa i ustawię sobie temperaturę na krzywej od 20 do 35. Przez zawór będzie przechodzić temperatura bez ograniczeń. Plusem jest cena.
    Minusy: grzejniki pewnie będą cały czas zimne i uruchomią się na wielkie mrozy. Chyba, że ustawię na zaworze np. 30 stopni, a przy mrozie będzie max 40 na krzywej. Pewnie głowicę muszę też na maxa dać lub całkowicie wykręcić?
    4. Zakup sondy pogodowej z CAR v2.
    Plusy: mogę automatycznie wyparzyć Legionellę, mogę ustawić niższą temperaturę C.O wieczorami. Po prostu istnieje jakaś automatyka, łatwe sterowanie pogodowe.
    Minusy: muszę dać 1000 zł bo nie mam kabli i możliwości kucia (opcja bezprzewodowa) - nadal wyłączy mi piec jak na dole się nagrzeje i góra będzie chłodna. Czyli CAR v2 będzie musiał chodzić po krzywej grzewczej i tak, bo w przeciwnym razie nie zrównam dołu z górą. No chyba, że go ustawię na podwyższanie i obniżanie C.O tylko, ale nie wiem czy to da jakieś oszczędności.

    5. Tech-sterowniki olały mnie ciepłym moczem, a mają rozwiązania, które mogłyby mi pomóc np. zawór mieszający odczytujący temperaturę zewnętrzną.
    Mógłbym od nich kupić listwę do sterowania zaworem, pompą i podłogówką i spiąć ze sterownikiem pogodowym i jeden obieg miałbym załatwiony. Wtedy zostają tylko te grzejniki i piec.

    Czy znacie jakąś rozsądną firmę, która mogłaby doradzić?
    Nie podoba mi się to, że piec mi hula nocami. Głowice od grzejników sam ręcznie przestawiam na wieczór. Podłogówka się obniża. Wiadomo, że piec wtedy mniej żre, ale uważam, że mógłby się dużo rzadziej załączać.
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Metalwork
  • Helpful post
    #2
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Ja niestety nie znam firmy, która posiada czarodziejską różdżkę, czyni cuda i jest w stanie doprowadzić do normalnej pracy spierniczoną instalację. Już Ci to tłumaczyłem w innym wątku. Tam też Ci dałem poradę co na dzień dzisiejszy możesz zrobić tanim kosztem, aby to jako tako działało. Ale cudów nie oczekuj, bo to będzie działało tylko jako-tako, a nie tak jak powinno.
    Tech Cię olał, bo masz instalację, która nie ma możliwości normalnego sterowania. Po prostu ta instalacja jest niesterowalna. Czego byś nie zrobił będzie tylko mniej lub bardziej, ale zawsze będzie źle.
    Tech ma naprawdę dobre rozwiązania z których korzystam i montuję u klientów. Działają bardzo dobrze, ale do tych rozwiązań robię instalacje poprawnie ze sprzęgłem hydraulicznym, oddzielnymi pompami i mieszaczami na obiegach.
    Tak jak powinny być wykonane, aby móc tym sterować i regulować.
    Zobacz sobie na moim przykładzie:
    Jak wysterować piec Immergas Victrix Zeus 25
    Tu akurat sterownik Elterm Kwatermistrz, ale zamiast niego w większości przypadków montuję Tech i2 lub i3

    Póki uważasz, że sprzęgło hydrauliczne to "temat mityczny" i niewarty zainteresowania oraz będziesz olewał porady ludzi, którzy mają o tym pojęcie, tak długo będziesz się bujał ze swoim problemem. Nie łudź się, że zakładając kolejny już z rzędu wątek dotyczący tego samego, Twojego problemu, nagle stanie się cud.

    Chcesz, aby to działało dobrze? Jest tylko jedno rozwiązanie:
    Wstawić pomiędzy kocioł, a instalację sprzęgło hydrauliczne czy też sprzęgło-rozdzielacz.
    Rozdzielić obwody grzejników i podłogówek, a następnie zamontować oddzielne pompy na grzejniki oraz na podłogówki.
    W obiegu podłogówek zamontować 3-drogowy zawór mieszający z siłownikiem elektrycznym.
    Zainstalować jakiś sterownik mieszacza/obiegów CO np. Tech i1 czy i2 z czujnikiem pogodowym.
    Możesz do tego sterownika dołożyć także regulatory pokojowe.
    Dołożyć do kotła czujnik temperatury zewnętrznej (tzw. pogodowy).

    Możesz zastosować zestaw Elterm tak jak na moich zdjęciach, a jeżeli ma być estetycznie to można zastosować gotowy zestaw w metalowej skrzynce np. zestaw MIX-BOX 1 firmy Womix:
    https://womix.pl/pl/oferta/grupy_mieszajaco_pompowe/system-mix-box


    Tylko taki układ zapewni Ci pełne sterowanie i pełną kontrolę. Bez tej przebudowy instalacji CO, wszelkie kombinowanie ze sterownikami i regulatorami to tylko "ucieranie ***** szkłem" i wyrzucanie pieniędzy w błoto. Każdy kolejny sterownik będzie tylko pogarszał sterowalność oraz komfort cieplny.
  • Metalwork
  • #3
    Lukes1992
    Level 12  
    Przecież ja nie narzekam na komfort a na sterowanie i zużycie gazu. W każdym temacie co pisze pojawia się to zużycie bo sąsiedzi mając takie domy jak ja i dodatkowo salusa na piecu zużywają po 2-3m gazu mniej a mają dzieci i większe temperatury.
    Więc szukam rozwiązań które pozwolą na oszczędność. Komfort z podłoga mam w miarę OK. W dzień mam teraz 22,8 a w nocy 21. Więc nie narzekam. Jedyne co mi przeszkadza to zimna podłoga w łazience po 20:00 ale przeżyje. Grzejniki głowicami obsługuje.

    Nie jestem przyzwyczajony do luksusu. Siedzialem 25 lat w nieocieplonym pokoju gdzie był grzyb i 17 stopni w zime i 35 stopni w lato.

    Tech sterowniki wysłały mi jakąś ofertę i zaoferowały zawór mieszający na czujnik pogodowy i listwy sterujące. To by sterowało podlogowka, ale to kosztuje kupę pieniędzy. A resztę obsłużyć sterownikiem pieca kazali lub połączyć ich sterownik przez moduł przekaźników. Czyli da się tym sterować ale nie tak tanio.
    Dorzucając to co piszesz to pewnie 10k wyjdzie i cała łazienka do przebudowy bo mi takie sprzęgło nie wejdzie przy piecu i trzeba rury puścić. Pod piecem mam tylko 40 cm i kończy się szafka.

    Na większe przebudowy może kiedyś przyjdzie czas, ale na dzień dzisiejszy nie ma szans.

    Rozmawiam z immergasem o dwóch wariantach:
    Montaż tybox 820 w pokoju na górze i w salonie spiętych do pieca lub montaż car 2 i użycie sondy pogodowej + ewentualnie zrobienie zaworu mieszającego inteligentnego.

    Skłaniam się ku tyboxowi bo ma dwa odbiorniki i załączy mi piec przy wyziebieniu sypialni dziecka lub salonu.

    Tylko nie wiem czy mam wtedy głowice zostawić czy zdjąć. Może zdjąć lub rozkręcić na maxa tylko tam gdzie są sterowniki a resztę zostawić.
    No i cała zabawa z Tyboxem to 520 zł, a car bezprzewodowy to ponad 1000 i płacenie serwisantowi za montaż sondy.
    Ale car myślę + tybox też dałby względnie radę. Bo bym krzywa ustawił + zawór na twardo i grzejniki by się zmieniały a podłoga na stałe była + tybox by pompę odcinał.

    Jak bym miał pieniądze na etapie kupna to bym zrobił wszystko w podłogówce + grzejniki elektryczne drabinki.
    Ale nie miałem więc mam jak mam na razie.
    I tak mam na 45m podłogówki pompę i zawór mieszający. Inni co nie mieli 3k na dopłatę mają 45m podłogówki na RTL bez żadnego sterowania.

    Widziałem Twoja poradę i dziękuję za nią, ale była ona bardzo ogólnikowa ja się nie znam na produktach i potrzebuje wskazania produktowe. Poza tym pisanie typu ustaw 40-50 c.o przy krzywej to dla mnie niejasna wiadomość. Bo to ma być maks temperatura krzywej, czy całą krzywa od 40 do 50 ma być.
    Do tej pory ani immergas ani nikt tutaj nie doradził mi jaka powinienem ustawić temperaturę zasilania przy moim systemie ani gdzie mierzyć temp powrotu.

    Ogrzewanie to piekło.
    I podsumowując jak to mówią biedni nie wybrzydzają.
  • Helpful post
    #4
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Lukes1992 wrote:
    Przecież ja nie narzekam na komfort a na zużycie gazu. W każdym temacie co pisze pojawia się to zużycie bo sąsiedzi mając takie domy jak ja i dodatkowo salusa na piecu zużywają po 2-3m gazu mniej a mają dzieci i większe temperatury.


    Ale zużycie gazu jest wynikiem wielu czynników: izolacyjności budynku, utrzymywanej temperatury wewnętrznej, stylu życia (częstości kąpieli, wietrzenia mieszkań itd.), wymiany powietrza przez wentylację, dopasowania mocy kotła i zakresu jego modulacji do zapotrzebowania oraz sposobu sterowania, sprawności kotła oraz rodzaju ogrzewania (podłogówka/grzejniki).

    Lukes1992 wrote:

    Więc szukam rozwiązań które pozwolą na oszczędność. Komfort z podłoga mam w miarę OK. W dzień mam teraz 22,8 a w nocy 21. Więc nie narzekam. Jedyne co mi przeszkadza to zimna podłoga w łazience po 20:00 ale przeżyje. Grzejniki głowicami obsługuje.


    Ile lat tam mieszkasz?

    Lukes1992 wrote:

    Tech sterowniki wysłały mi jakąś ofertę i zaoferowały zawór mieszający na czujnik pogodowy i listwy sterujące. To by sterowało podlogowka, ale to kosztuje kupę pieniędzy. A resztę obsłużyć sterownikiem pieca kazali lub połączyć ich sterownik przez moduł przekaźników. Czyli da się tym sterować ale nie tak tanio.


    Zamontujesz i będzie gorzej niż jest obecnie, a zużycie gazu wzrośnie.

    Lukes1992 wrote:

    Dorzucając to co piszesz to pewnie 10k wyjdzie i cała łazienka do przebudowy bo mi takie sprzęgło nie wejdzie przy piecu. Pod piecem mam tylko 40 cm i kończy się szafka.


    Sprzęgło to się zmieści. Nie zmieści się sprzęgło + pompy, ale pompy możesz pozostawić w rozdzielaczach.


    Lukes1992 wrote:

    Jak bym miał pieniądze na etapie kupna to bym zrobił wszystko w podłogówce + grzejniki elektryczne drabinki.


    Ale wszędzie podłogówki wcale nie są droższym rozwiązaniem od układu mieszanego.

    Lukes1992 wrote:

    Ale nie miałem więc mam jak mam na razie.
    I tak mam na 45m podłogówki pompę i zawór mieszający.
    Inni co nie mieli 3k na dopłatę mają 45m podłogówki na RTL bez żadnego sterowania.


    Masz pompę i zawór mieszający, który w tej konfiguracji działa gorzej od tych RTL-i.
    Ty obecnie masz zrobione utrzymywanie stałej temperatury wody na zasilaniu podłogówek. Regulacja pogodowa kotła w ogóle nie wpływa na tę regulację i podłogówka cały czas jest zasilana stałą temperaturą wody. W tym przypadku moc podłogówki jest stała io w przypadku większych wahań temperatury na zewnątrz będzie powodował raz zbyt niską, a raz zbyt wysoką temperaturę w mieszkaniu. Będiesz musiał często korygować ustawienie zaworu mieszającego.
    W przypadku zaworu RTL on ogranicza przepływ wody w zależności od temperatury wody powracającej z podłogówki. Dzięki temu kocioł może normalnie pracować na krzywej grzewczej, która wpływa na moc podłogówki w zależności od temperatury zewnętrznej. Taki ukłąd może pracować na jednej pompie. W przypadku Twojego układu, dodatkowa pompa podłogówki szarpie się z pompą wbudowaną w kocioł. W przypadku obniżania nocnego temperatury jaki sobie chcesz zrobić, Twoja podłogówka po takim obniżeniu zaczyna podbierać wodę z grzejników w efekcie czego raz pracuje podłogówka, a raz grzejniki. Cały układ mocno się huśta i następują duże przeregulowania. Dołożysz kolejne sterowanie i będzie jeszcze gorzej.

    Lukes1992 wrote:

    Jak to mówią biedni nie wybrzydzają.


    Jak to mówią: "biednego nie stać na tanie rozwiązania", a tu z tego co widzę to nie dość, że biedny to jeszcze porwał się na drogie rozwiązanie czyli ukłąd mieszany, próbując oszczędzać. Jeżeli nie miałeś kasy to trzeba było robić jednolity system: wszędzie tylko podłogówki lub wszędzie tylko grzejniki.
  • #5
    Lukes1992
    Level 12  
    Nie zrozumiałeś mnie.
    System mieszany był sprzedawany przez dewelopera w standardzie i zgodnie z projektem. Może jest to najdroższe w realizacji ale tak było zaplanowane. Nie miałem na to wpływu.

    Zmiana na pełna podłogówkę kosztowała 9500 (12500 z jakimiś dodatkami i ekstra pętlami). Tyle trzeba było wyłożyć.
    A rezygnacja z systemu mieszanego i kładzenie własnego ogrzewania nie powodowala zwrotu części pieniędzy przez dewelopera. Bo deweloper swoje wzial i miał to gdzieś.

    Ten RTL na zestaw pompowy zmieniłem pod wplywem sugestii tech sterowniki, które oznajmiły że na RTL nic się nie będzie dało zrobić i to dopiero jest klapa. Jak pokazałem zdjęcia jak ma to wyglądać to określili porażka bo nie było pętli strefowych itp tylko leciało wszystko razem przez cały poziom. Poza tym dwóch zewnętrznych hydraulików określiło ze 45m na RTL bez dodatkowej pompy to tylko szaleniec zrobi bo mocy nie będzie by pchać wodę podłoga.

    Nie znałem się na takich rzeczach i nadal się nie znam więc sugerując się dokonałem korekt.
    Robienie dwóch obiegów nie wchodziło w rachubę bo jak kupowałem była już zrobiona hydraulika tylko salon dorzuciłem do podłogówki rzutem na taśmę by pozbyc się wielkiego grzejnika.

    A o zużyciu pisze ciągle bo mam dobry punkt odniesienia - sąsiadów mających identyczne domy z takimi samymi piecami i instalacjami. Niektórzy mają identycznie jak ja, inni mają RTL i mniejszy udział podłogówki, ale każdy ma taka sama instalacje, piec, ocieplenie, wentylację.
    Łączy ich tylko jedno. Mają tego salusa za 300 zł a ja to nie mam.
    I każdy z nich ma dużo mniejsze zużycie gazu. Od 1-2m mniej dziennie co przy użyciu 5m jest całkiem dużo.

    A wody zużywam dość mało... I nie przegrzewam.

    A jakim cudem podlogowka może mi w nocy zabierać wodę z grzejników jak pompa nie działa? Pompa chodzi tylko w dzień od podłogówki, a jak dorzucę coś do pieca to wieczorami też nie będzie się załączał więc wszystko stanie.
  • #6
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Lukes1992 wrote:
    Nie zrozumiałeś mnie.
    System mieszany był sprzedawany przez dewelopera w standardzie i zgodnie z projektem. Może jest to najdroższe w realizacji ale tak było zaplanowane. Nie miałem na to wpływu.

    Zmiana na pełna podłogówkę kosztowała 9500 (12500 z jakimiś dodatkami i ekstra pętlami). Tyle trzeba było wyłożyć.
    A rezygnacja z systemu mieszanego i kładzenie własnego ogrzewania nie powodowala zwrotu części pieniędzy przez dewelopera. Bo deweloper swoje wzial i miał to gdzieś.


    Ździerstwo "w biały dzień".
    Szafki rozdzielaczy pozostają. Dochodzi tylko droższy rozdzielacz, bo z rotametrami, ale w zamian za to nie potrzeba dodatkowej pompy podłogówki ani zaworu mieszającego termostatycznego, bo taką instalację można "napędzić" wprost pompą kotła.
    Grzejników chyba za darmo nie mili, aby je powiesić, a zatem koszt grzejników wszedłby w koszty rury do podłogówki. Koszt najtańszego, chińskiego grzejnika panelowego do jednego pomieszczenia to ok. 600-700zł. W tej cenie można kupić 300mb rury PERT do podłogówki, która wystarczy na ok. 40m2 podłogówki.
    Koszty robocizny? Przecież budując podłogówkę nie trzeba później przyjeżdżać na biały montaż grzejników, a rozłożenie podłogówki w takim domu jak Twój to raptem 2 dniówki roboty. Co najwyżej później trzeba tylko przyjechać odpowietrzyć podłogówki. Robota raptem na pół dniówki.
    Koszty materiałowe podłogówki, doliczając do tego super-hiper, specjalny styropian i spinki oraz trochę kleju aby przykleić styropian do podłoża jest porównywalny z kosztami instalacji grzejnikowej.

    Moim zdaniem taka różnica w cenie była nieuzasadniona i świadczy o wyjątkowym zdzierstwie dewelopera, który bazuje na niewiedzy klientów.

    Lukes1992 wrote:

    Ten RTL na zestaw pompowy zmieniłem pod wplywem sugestii tech sterowniki, które oznajmiły że na RTL nic się nie będzie dało zrobić i to dopiero jest klapa. Jak pokazałem zdjęcia jak ma to wyglądać to określili porażka bo nie było pętli strefowych itp tylko leciało wszystko razem przez cały poziom. Poza tym dwóch zewnętrznych hydraulików określiło ze 45m na RTL bez dodatkowej pompy to tylko szaleniec zrobi bo mocy nie będzie by pchać wodę podłoga.


    W pełni się z tym zgadzam. Tyle, że żeby to działało i żeby można było tym sterować to obiegi muszą być odseparowane od siebie sprzęgłem hydraulicznym, a w miejsce tego nieszczęsnego zaworu termostatycznego, wstawiony zawór 3-drogowy z siłownikiem i do tego regulator pogodowy.

    Lukes1992 wrote:

    Nie znałem się na takich rzeczach i nadal się nie znam więc sugerując się dokonałem korekt.
    Robienie dwóch obiegów nie wchodziło w rachubę bo jak kupowałem była już zrobiona hydraulika tylko salon dorzuciłem do podłogówki rzutem na taśmę by pozbyc się wielkiego grzejnika.


    Dlatego Ci tłumaczyłem co na dzień dzisiejszy można zrobić tanim kosztem, aby jako-tako to działało.

    Lukes1992 wrote:

    A o zużyciu pisze ciągle bo mam dobry punkt odniesienia - sąsiadów mających identyczne domy z takimi samymi piecami i instalacjami. Niektórzy mają identycznie jak ja, inni mają RTL i mniejszy udział podłogówki, ale każdy ma taka sama instalacje, piec, ocieplenie, wentylację.
    Łączy ich tylko jedno. Mają tego salusa za 300 zł a ja to nie mam.
    I każdy z nich ma dużo mniejsze zużycie gazu. Od 1-2m mniej dziennie co przy użyciu 5m jest całkiem dużo.


    Ale ten Salus nie czyni cudów i nie da Ci takich dużych oszczędności.

    Lukes1992 wrote:

    A wody zużywam dość mało... I nie przegrzewam.


    Skoro nie przegrzewasz domu i obecnie masz w miarę stabilną temperaturę to dodatkowa regulacja nic Ci nie da tylko wprowadzi duże wahania temperatur.

    Lukes1992 wrote:

    A jakim cudem podlogowka może mi w nocy zabierać wodę z grzejników jak pompa nie działa? Pompa chodzi tylko w dzień od podłogówki, a jak dorzucę coś do pieca to wieczorami też nie będzie się załączał więc wszystko stanie.


    Czy ja napisałem, że w nocy?
    Kiedy ruszy ogrzewanie to podłoga będzie wychłodzona, a zawór termostatyczny otwarty. Tak samo będą pootwierane zawory przy grzejnikach. Ponieważ pompa podłogówki jest mocniejsza niż ta w kotle to będzie ona się szarpać z pompą kotła, a jednocześnie ciągnąć wodę z grzejników wstecz. Grzejniki nie będą grzały tak jak potrzeba i w mieszkaniu długo będzie trwało dogrzewanie pomieszczeń. W pomieszczeniach będzie przez długi czas obniżona temperatura, a w tym czasie podłogówka będzie pobierać energię cieplną i będzie się rozgrzewać. Kiedy zawór się przymknie i wszystko ustabilizuje to okaże się, że już uruchomi się tryb obniżania temperatury, a podłogówka jeszcze przez wiele godzin będzie oddawała ciepło, przegrzewając mieszkania. Na termometrze czy regulatorze tego nie zauważysz, bo on mierzy uśrednioną wartość temperatury pomiędzy powietrzem, a ścianą. W mieszkaniu masz przegrzane powietrze co wpływa na zwiększenie zużycia gazu. Pamiętaj, że każde podniesienie temperatury powietrza w domu o 1'C to ok. 5% wyższe zużycie opału.
    Tam, gdzie jest podłogówka z reguły komfort cieplny osiąga się, kiedy zamontowany na ścianie termopmetr/regulator wskazuje temperaturę 20-21'C.
    Aby uzyskać taki sam komfort cieplny przy grzejnikach to termometr/regulator będzie musiał wskazywać o ok.1-2'C wyższą temperaturę niż przy ogrzewaniu podłogowym.
    Podłogówka daje największe oszczędności, kiedy jej temperatura jest utrzymywana na stałym poziomie. Jest to możliwe tylko wtedy, kiedy podłogówka zasilana jest wodą o temperaturze zależnej od temperatury zewnętrznej - czyli, kiedy jest regulowana pogodowo. Obniżanie i podwyższanie temperatury podłogi nie ma sensu ze względu na jej dużą inercję (bezwładność) - dużą pojemność cieplną oraz zbyt powolną reakcję. Obniżanie i podwyższanie temperatury podłogówki wprowadza się tylko po to, aby zmniejszyć taktowanie kotła gazowego, ale te wahania nie powinny przekraczać 1'C.

    Aby Ci to uzmysłowić wyobraź sobie dziurawe wiaderko, które odzwierciedla dom.
    W wiaderku jest dziura nisko na boku, przy samym dnie. Tam masz dodatkowy zawór, który możesz przymknąć lub bardziej otworzyć. Zawór ten odzwierciedla temperaturę zewnętrzną. Im bardziej otwarty jest ten zawór tym szybciej woda wypływa z tego wiaderka, ale poza tym im więcej wody jest w wiaderku tym większy jest strumień wody, bo jest wyższe ciśnienie ze względu na większy słup wody (analogicznie im większa temperatura w domu, tym większe są straty ciepła). Poziom wody w wiaderku odzwierciedla temperaturę w domu, która musi być utrzymana na stałym poziomie. Jak przez noc wyłączysz ogrzewanie (czyli przestajesz napełniać to wiaderko) to poziom temperatury (poziom wody w wiaderku) spada. Aby doprowadzić temperaturę do wartości komfortowej to trzeba dostarczyć tyle samo energii, która została utracona (w przypadku wiaderka musisz dolać tyle samo wody ile ubyło, a później dolewać małym strumieniem równoważny wypływowi, aby utrzymać stały poziom).
    Kocioł ma ograniczenie mocy minimalnej tzn., że nie potrafi zejść z mocą poniżej pewnej wartości. Analogicznie do wiaderka zamiast lać wodę cienkim strumieniem o dowolnej wartości strumienia z kranu masz do dyspozycji dwa zawory odcinające wodę. Jeden z nich służy do regulacji przepływu, ale nie ma możliwości go już przymykać poniżej określonej wartości wypływu wody. Drugi zawór możemy tylko całkowicie otworzyć lub całkowicie zamknąć.
    Aby utrzymać stały poziom w wiaderku, musimy dostarczać wody dokładnie takim samym strumieniem do wiaderka. Kiedy się okaże, że wypływ wody z wiaderka jest mniejszy niż jesteśmy ustawić zaworem regulacyjnym na dopływie to musimy zacząć zamykać i otwierać ten drugi zawór na dopływie. Mówimy wtedy, że kocioł zaczyna taktować. Takie taktowanie nie jest korzystne, ponieważ obniża śrenią sprawność kotła.

    Jak działa podłogówka i regulacja pokojowa:

    Wyobraź sobie, że obok tego wiaderka z dziurą i zaworem, masz szeroką beczkę (balię o dużej średnicy i wielokrotnie większej pojemności niż to wiaderko - to jest podłogówka). Wiaderko i beczka są z sobą połączone bardzo wąskimi szczelinami na całej ich wysokości lub też dużą ilością cienkich rureczek znajdujących się jedna nad drugą.
    Woda może się swobodnie przelewać z beczki do wiaderka i na odwrót - są to tzw. naczynia połączone. Im wyższy jest poziom wody tym przekrój przepływu wody jest większy.

    Regulacja pokojowa działa tak, że nie wiesz ile energii jest w podłodze (nie wiesz ile jest wody w beczce). Wiesz tylko, kiedy nagrzeje się powietrze ponad tą podłogą (czyli kiedy zostanie osiągnięty poziom wody w wiaderku).
    W analogii do tego wiaderka wygląda to tak, jak byś w ogóle nie widział poziomu tej wody w beczce, a opierał się tylko na informacji, kiedy w wiaderku osiągniesz odpowiedni poziom. Lejesz tym naczyniem wodę do beczki do momentu, aż woda w wiaderku osiągnie odpowiedni poziom. Ale jak wlejesz wody zbyt dużo do beczki to pomimo osiągniętego już poziomu w wiaderku (osiągnięcia odpowiedniej temperatury powietrza), poziom wody w wiaderku nadal będzie rósł, bo poziom wody w beczce będzie większy, a przy tym woda z beczki będzie się przelewać większym strumieniem z beczki do wiaderka. Nierzadko woda w beczce się przeleje (podłoga będzie bardzo gorąca). Do czasu, kiedy poziom wody w beczce nie spadnie to poziom wody w wiaderku będzie się utrzymywał wysoki, a zbyt wysoki poziom w wiaderku to większe straty, bo strumień lejącej się wody jest silniejszy i większy jest przepływ wody, która się wylewa z wiaderka na zewnątrz.

    Regulacja pogodowa działa tak, że nie potrzebujesz wiedzieć jaki jest poziom wody w wiaderku (czyli jaka jest temperatura powietrza ponad podłogówką). Potrzebujesz informacji jaki jest poziom wody w beczce (czyli jaka jest temperatura w podłogówce) oraz jaki jest duży wypływ wody czyli jak mocno jest otwarty zawór, przez który wylewa się woda z wiaderka (czyli jaka jest temperatura na zewnątrz).
    Masz 2 informacje:
    1. Jak mocno jest otwarty zawór przy wiaderku (czyli jaka jest temperatura na zewnątrz)
    2. Jaki jest poziom wody w beczce (jaka jest temperatura w podłodze)

    Co robi regulator pogodowy?
    On ustala zależność pomiędzy otwarciem zaworu przy wiadrze, a poziomem wody w beczce (czyli pomiędzy temperaturą na zewnątrz, a temperaturą podłogi).

    tz - temperatura zewnętrzna (stopień otwarcia zaworu przy wiaderku)
    tp - temperatura wody w podłodze (poziom wody w beczce)

    I tak jeżeli mamy na zewnątrz temperaturę tz1 to mamy mieć temperaturę tp1
    Jak mamy temperaturę tz2 to mamy mieć tp2 itd.

    Nad regulacją tej temperatury czuwa układ regulacji składający się z czujnika temperatury w obiegu podłogi za zaworem mieszającym, sterownik oraz mieszacz sterowany siłownikiem. Gdybyś miał wszędzie podłogówki to tę temperaturę utrzymywałby sam kocioł. Ale ponieważ masz w obiegu dodatkowe grzejniki to kocioł musi grzać wyższą temperaturą, która jest niezbędna, aby grzejniki mogły grzać, a jest za wysoka dla podłogówek. Dlatego dla podłogówek potrzebujesz dodatkowego regulatora i dodatkowego układu regulacji tej temperatury..

    Tę zależność pomiędzy temperaturami: zewnętrznymi, a temperaturą wody w obiegu podłogówek nazywamy krzywą grzewczą. Po prawidłowym dobraniu krzywej grzewczej, niezależnie od temperatury zewnętrznej utrzymywana jest temperatura wewnątrz domu na stałym poziomie. Co ciekawsze taki układ regulacji reaguje najszybciej na zmiany temperatury zewnętrznej.
    Zauważ, że dla prawidłowej regulacji i utrzymywania stabilnej temperatury w domu w przypadku ogrzewania podłogowego nie potrzeba nic więcej poza regulacją pogodową.

    Obecny Twój układ:
    Kocioł sterowany regulatorem. Raz grzeje, a raz nie grzeje. Jak grzeje to grzeje większą temperaturą niż potrzebuje podłogówka.
    Grzejniki mają dodatkowo zawory termostatyczne, które jak poszczególne pomieszczenia zostaną dogrzane do zadanej temperatury to zamykają obieg wody do grzejników.
    Podłogówki masz z termostatem stałotemperaturowym. Czyli ustawiasz stałą temperaturę wody w podłodze, ale na jej zasilaniu. Jak temperatura na zewnątrz spadnie to podłogi nie są w stanie dogrzać pomieszczenia. Jak temperatura na zewnątrz wzrośnie to w domu podłogówki przegrzewają pomieszczenia. Straty i nadwyżki ciepła nadrabiają grzejniki, ale problem masz w tych pomieszczeniach, gdzie nie ma dodatkowych grzejników.
    Póki co jakoś to działa, bo nie mamy jeszcze mrozów, ale jak zaczną się mrozy to będziesz latał i stale kręcił tym zaworem termostatycznym, a podłoga będzie raz zimną, a raz gorąca.
    Ty chcesz dołożyć kolejne sterowanie pokojowe, które z kolei ma zamykać i otwierać zawory na rozdzielaczu. Pomyśl sobie co napisałem o tej beczce i wiaderku. Taki układ regulacji nie wie jaka jest temperatura podłogi i ile ciepła pakujesz w podłogę. On dopiero zareaguje, kiedy zostanie osiągnięta temperatura powietrza w pomieszczeniu. A ta temperatura zostanie osiągnięta, kiedy podłoga już będzie przegrzana. Tym samym po osiągnięciu temperatury zadanej w pomieszczeniu będzie następowało mocne przeregulowanie temperatury powietrza w domu. Dokładając te regulatory pokojowe i głowice termiczne na listwę tylko zwiększysz wahania temperatur, a tym samym zwiększysz straty ciepła.
    Co prawda dzięki temu może zmniejszy się taktowanie kotła, ale suma-sumarum wyjdzie na to samo co teraz lub podobnie z niewielką przewagą w jedną lub w drugą stronę, a tylko wydasz kasę na zbędne układy regulacji, które nic Ci nie dadzą, poza wyrzuceniem pieniędzy w błoto.

    Jaka jest różnica między Twoim zaworem termostatycznym, a RTL-em?
    Ano taka, że Twój zawór termostatyczny zaczyna tym lepiej sterować, im jest bardziej przymknięty, bo wtedy zaczyna reagować na temperaturę wody powrotnej z podłogi. Jak więc łatwo się domyślić zawór taki potrzebuje wysokiej temperatury wody zasilającej i tak naprawdę taki układ jaki masz obecnie nadaje się tylko do kotłów węglowych.
    Przy kotłach kondensacyjnych, które pracują na bardzo niskich parametrach grzewczych, zawór ten w większości będzie otwarty. Przez to pompa podłogówek będzie podbierała ciepłą wodę grzejnikom, a w pewnych sytuacjach będzie powodowała, że woda w grzejnikach będzie dopływać powrotem z podłogi, a w podłogę będzie pobierana woda z grzejników od strony ich zasilania.
    Wszystko przez to, że woda w podłodze musi płynąć z wielokrotnie większą prędkością niż pomiędzy kotłem, a grzejnikami.
    Aby temu zapobiec, niezbędne jest właśnie sprzęgło hydrauliczne.
    Jeżeli nie masz tego sprzęgła to właśnie grzejniki robią za sprzęgło.
    Podczas grzania ciepło idzie w podłogi, a grzejniki są zimne do czasu aż podłoga się nie nagrzeje i nie przymknie się zawór termostatyczny podłogówki.
    Ale żeby się przymknął zawór termostatyczny to kocioł musi dostarczać wody o wyższej temperaturze. Tyle, że wyższa temperatura grzewcza kotła, tym mniejsza jego jego sprawność, a tym samym większe zużycie gazu.
    Jak dołożysz listwę z regulatorami pokojowymi to będziesz musiał podnieść temperaturę grzewczą, bo będziesz musiał skompensować większy pobór mocy przez podłogi w takcie grzania.

    Zauważ też, że już nie ogarniasz obecnego układu tj. regulacji kotła + zaworu termostatycznego podłogówki + termostaty przy grzejnikach, a co dopiero się zacznie jak dołożysz kolejne regulacje: pokojową do podłogówek (siłowniki na listwie rozdzielacza + regulatory pokojowe) + do tego jeszcze regulator pokojowy przy kotle?

    Każda z tych regulacji będzie zakłócać pozostałe regulacje. Zamkniesz obieg podłogówki w salonie to automatycznie zwiększy się przepływ w pozostałych pomieszczeniach, a większy przepływ to więcej energii, a więcej energii to automatycznie wyższa temperatura w pomieszczeniu.

    Powiem Ci, że nawet ja miałbym spory kłopot, aby to wszystko ogarnąć i wyregulować, choć posiadam sporą wiedzę i doświadczenie dotyczące układów regulacji.

    Dlaczego RTL w tym przypadku będzie lepszy?
    Ano dlatego, że on reguluje przepływ wody w podłogówce, utrzymując stałą temperaturę wody powracającej z podłogówki. Jak zatem łatwo się domyślić o wiele lepiej reaguje na wzrost lub spadek zapotrzebowania ciepła podłogówki, które jest wprost zależne od strat ciepła domu, a to zależne jest od temperatury na zewnątrz. Oczywiście RTL-e w obiegach podłogówek równolegle z grzejnikami na jednej pompie tej z kotła to jest totalny nonsens.

    Jeżeli zaś chcesz dołożyć listwę z siłownikami do rozdzielacza podłogówki to powinieneś je sterować regulatorami pokojowymi wyposażonymi dodatkowo w czujniki temperatury podłogi, aby uniknąć dużych wahań temperatury podłogi. Tylko jak teraz umieścić czujniki w tej podłodze?

    Moja rada aby to ogarnąć to zamontować zawór mieszający z siłownikiem. Zainstalować regulator pogodowy np. Tech i1 lub i2 przyszłościowo sterujący także grzejnikami (po dołożeniu sprzęgła i pompy grzejników). Możesz wtedy dodatkowo dołożyć regulator pokojowy do tej podłogówki, bo on współpracując z regulatorami i1 oraz i2 nie zamyka i otwiera obiegów podłogowych czy też nie wyłącza i wyłącza pompy obiegowej tylko zmienia temperaturę zadaną wody w podłogówkach o ustaloną wielkość. Dzięki temu nie ma takich dużych wahań temperatury oraz efektu wychładzania i przegrzewania podłogówek.
  • #7
    Lukes1992
    Level 12  
    Ok. Dzięki za cierpliwość. Trochę mi się wyjaśniło.

    Czyli na początek wymienić zawór trojdrozny termostatyczny na elektryczny ze sterownikiem i1 lub i2 regulowanym pogodowo.

    A tybox całkowicie wywalić i pompa ma chodzić na sztywno? Pewnie ten sterownik będzie nią zarzadzac.

    Zostaje mi wtedy wolny kabel od rozdzielacza z podlogowka do salonu. Może tam zamiast Tyboxa coś innego się wepnie.

    Od innych użytkownikow z mojego osiedla dostaje sygnały, że car 2 z sonda pogodowa + wymiana zaworu mieszajacego na sterowany elektrycznie lub pogodowa dają radę.
    Jeden sąsiad powiedział że serwisant mu założył car z sonda a tech sterowniki właśnie to rozwiązanie o którym pisałeś. Ma dwie sondy pogodowe jeden do zaworu druga do pieca krzywej.

    Muszę poprosić jakiegoś instalatora o pomoc ale martwię się że mnie oszukają bo w tej hydraulice opinii są tysiące i wszystkie że sobą sprzeczne.

    Tego sprzęgła to pewnie nigdy nie zrobie to musiałbym do parteru rury pchać, wiec tu mnie podłamales.

    Mnie i tak najbardziej boli to, że nie jestem w stanie temperatury obniżyć tyle ile chce na parterze. Dla mnie to w nocy mogłoby być 19 stopni a nie mogę zejść poniżej 21. Może tak musi być przy podłogówce.

    Od kilku dni mam średnia 22,8-23 w dzień na tyboxie. W nocy 21,4-22,1. A od 18 do 03 pompa nie chodzi.
  • #8
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Lukes1992 wrote:
    Ok. Dzięki za cierpliwość. Trochę mi się wyjaśniło.

    Czyli na początek wymienić zawór trojdrozny termostatyczny na elektryczny ze sterownikiem i1 lub i2 regulowanym pogodowo.

    A tybox całkowicie wywalić i pompa ma chodzić na sztywno? Pewnie ten sterownik będzie nią zarzadzac.


    Sterownik i1 czy i2 będzie sterował pompami, zaworami mieszającymi oraz kotłem.

    Lukes1992 wrote:

    Zostaje mi wtedy wolny kabel od rozdzielacza z podlogowka do salonu. Może tam zamiast Tyboxa coś innego się wepnie.


    Tybox z salonu może dodatkowo sterować podłogówką powodując tylko niewielkie obniżenie temperatury wody w podłodze, kiedy w pomieszczeniu zostanie osiągnięta zadana temperatura. Może to być każdy sterownik typu ON/OFF także i Tybox lub sterownik dedykowany RS firmy Tech.

    Lukes1992 wrote:

    Od innych użytkownikow z mojego osiedla dostaje sygnały, że car 2 z sonda pogodowa + wymiana zaworu mieszajacego na sterowany elektrycznie lub pogodowa dają radę.
    Jeden sąsiad powiedział że serwisant mu założył car z sonda a tech sterowniki właśnie to rozwiązanie o którym pisałeś. Ma dwie sondy pogodowe jeden do zaworu druga do pieca krzywej.


    Oczywiście można to i tak zrobić. Idea sterowania jest dokładnie taka sama jak Ci proponuję przy użyciu Tech i1 czy i2
    Czujnik zewnętrzny kotła będzie regulował temperaturę wody do grzejników, która zawsze musi być wyższa niż temperatura wody dla podłogówek. Dlatego potrzebny jest mieszacz i dodatkowy regulator pogodowy dla podłogówek oraz drugi czujnik pogodowy dla regulatora podłogówki. Ustawia się wtedy 2 krzywe grzewcze - jedną dla grzejników, a drugą dla podłogówek.
    Obecnie kocioł pracuje na wyższej temperaturze, a tym samym pracuje z mniejszą kondensacją i mniejszą sprawnością, a tym samym zużywa więcej gazu.
    Krzywą grzewczą tak należy dobrać, aby grzejniki grzały na styk. Ustawia się ją przy w pełni otwartych zaworach termostatycznych przy grzejnikach tak, aby uzyskać komfortową temperaturę w pomieszczeniach gdzie znajdują się grzejniki. Później zaworami termostatycznymi obniża się temperatury w pomieszczeniach w których mamy mieć niższą temperaturę.

    Lukes1992 wrote:

    Muszę poprosić jakiegoś instalatora o pomoc ale martwię się że mnie oszukają bo w tej hydraulice opinii są tysiące i wszystkie że sobą sprzeczne.

    Tego sprzęgła to pewnie nigdy nie zrobie to musiałbym do parteru rury pchać, wiec tu mnie podłamales.


    Ale jak chcesz aby to działało dobrze i mieć możliwość dodatkowo regulować oddzielnie podłogówką i grzejnikami to jest jedyne rozwiązanie.
    Póki co możesz spróbować tylko dołożyć ten zawór mieszający z siłownikiem i sterownik. Dzięki temu uzyskasz najlepsze parametry grzewcze bez przegrzewania pomieszczeń oraz wyciśniesz największą sprawność z kotła. Ile Ci to obniży rachunki za gaz trudno oszacować, ale powinno być oszczędniej.

    Lukes1992 wrote:

    Mnie i tak najbardziej boli to, że nie jestem w stanie temperatury obniżyć tyle ile chce na parterze. Dla mnie to w nocy mogłoby być 19 stopni a nie mogę zejść poniżej 21.


    Przy rozwiązaniu, które Ci opisałem nie będzie to większym problemem, choć tak mocne obniżanie temperatury przy podłogówkach jest bezsensowne.
    Jeżeli jednak chcesz obniżać temperaturę tam, gdzie masz grzejniki to trzeba dołożyć sprzęgło i dodatkową pompę. Wtedy regulator pokojowy może sterować sterownikiem Tech, a ten sterować pracą pompy grzejników.
    W sterowniku Tech możesz sobie poustawiać harmonogramy grzewcze na cały tydzień i każdy dzień tygodnia niezależnie dla podłogówek i grzejników. Możesz obniżać temperatury w ciągu doby np. przed pójściem spać obniżyć temperaturę w sypialniach, a jednocześnie nie wyłączać podłogówek w łazienkach.

    Bez sprzęgła nie ma możliwości, aby oddzielnie sterować podłogówką i grzejnikami.

    Obecnie wyłączając kocioł sterownikiem pokojowym umieszczonym w strefie grzejników, także wyłączasz podłogówkę w całym domu. Przez to masz zimną podłogę w łazience.
  • #9
    Lukes1992
    Level 12  
    Pozostaje tylko wątpliwość taka:
    Zasilanie na kotle mam 35 stopni.
    Grzejniki w domu są prawie wszystkie zakręcone bo jest za cieplo. Tylko drabinki w łazienkach są na full.

    Wydaje się że już mam niskie to zasilanie.
    Jak przy takim zasilaniu odkręcę grzejnik na full w sypialni to po 45 min mam 25 stopni w pokoju.
    W oknach są nawiewniki. Wentylacja działa.

    Może ten segment srodowy ma tak niskie zapotrzebowanie na ogrzewanie, że grzejniki można zasilać wodą o temperaturę na podłogówkę. Nie wiem.
    Sąsiedzi niektórzy mają ustawione przez instalatora zasilanie na 50 i nic nie zmienili. Wszystkim sterują przez RTL i głowice.

    Car2 to duży koszt bo musi być bezprzewodowy.
    Twoim zdaniem lepiej tylko ten tech wykorzystać czy od razu gadać z serwisantem o car? Poczytam zaraz o tym tech sterowniku

    A ten tybox to nadal byłby podłączony do pompy czy do tego sterownika tech?
  • #10
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Lukes1992 wrote:
    Pozostaje tylko wątpliwość taka:
    Zasilanie na kotle mam 35 stopni.
    Grzejniki w domu są prawie wszystkie zakręcone bo jest za cieplo. Tylko drabinki w łazienkach są na full.

    Wydaje się że już mam niskie to zasilanie.
    Jak przy takim zasilaniu odkręcę grzejnik na full w sypialni to po 45 min mam 25 stopni w pokoju.
    W oknach są nawiewniki. Wentylacja działa.

    Może ten segment srodowy ma tak niskie zapotrzebowanie na ogrzewanie, że grzejniki można zasilać wodą o temperaturę na podłogówkę. Nie wiem.
    Sąsiedzi niektórzy mają ustawione przez instalatora zasilanie na 50 i nic nie zmienili. Wszystkim sterują przez RTL i głowice.


    Trudno to stwierdzić czy te grzejniki wystarczą na temperaturach podłogowych. To się dopiero okaże jak przyjdą mrozy.
    Obecnie masz problem z ogrzewaniem, bo masz za dużo ciepła z podłogówek i dlatego są zbyt wysokie temperatury w domu przy zakręconych grzejnikach. Wszystko przez to, że nie da się precyzyjnie sterować temperaturą wody w podłodze obecnym zaworem termostatycznym.
    Poza tym zaworów termostatycznych przy grzejnikach nie otwiera się na full tylko ustawia się na temperaturę jaką chcemy utrzymać w pomieszczeniu.

    Lukes1992 wrote:

    Car2 to duży koszt bo musi być bezprzewodowy.
    Twoim zdaniem lepiej tylko ten tech wykorzystać czy od razu gadać z serwisantem o car? Poczytam zaraz o tym tech sterowniku


    Musisz sobie to przeanalizować. Zaletą CAR jest sterowanie cyfrowe kotłem i dostęp do sporej ilości parametrów kotła. Jednak, żeby wysterować ogrzewaniem podłogowym, należy i tak dołożyć dodatkową elektronikę zaworu, bo sterowniki CAR nie obsługują zaworów mieszających. Do obsługi zaworów mieszających oraz dwóch stref grzewczych o ile się nie mylę potrzebny jest sterownik serii Delta np. Delta 200 (sterownik dwustrefowy). Ale koszt takiego sterownika to 1300zł.
    W przypadku zakupu Tech i2 za niecałe 800zł masz sterowanie kotłem typu ON/OFF (załącz/wyłącz). Ale poza tym kotłem sterownik ten może obsłużyć 2 obiegi grzewcze z mieszaczami lub bez mieszaczy (2 siłowniki mieszaczy + 2 pompy obiegu CO + 2 czujniki temperatury obiegów za mieszaczami), pompę ładującą zasobnik ciepłej wody, pompę cyrkulacyjną ciepłej wody, 2 kotłami CO (głównym i rezerwowym) + dodatkowe wyjście przekaźnikowe dowolnie programowalne.

    Jeżeli nie wykorzystujesz dodatkowych wyjść pomp CWU i cyrkulacyjnej to masz do dyspozycji 3 wyjścia, którymi możesz sterować czym chcesz np. otwieraniem bramy, oświetleniem czy też zamykaniem/otwieraniem rolet, albo też 2 dodatkowymi układami grzewczymi + 1 dowolnie programowanym wyjściem, bo masz możliwość podłączenia pod sterownik 2 dodatkowych czujników temperatury.
    Po dokupieniu do tego sterownika modułu Wi-Fi lub LAN możesz mieć możliwość sterowania całością i ustawiania z komputera czy telefonu komórkowego. Koszt takiego modułu to ok. 500zł.

    Jak więc widzisz Tech udostępnia o wiele większe możliwości i bardzo wygodną obsługę poprzez ekran dotykowy. - obsługuje się jak zwykły smartfon klikając na ikonki.
    Zobacz jedną z moich realizacji.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3509443-180.html

    Lukes1992 wrote:

    A ten tybox to nadal byłby podłączony do pompy czy do tego sterownika tech?


    Oczywiście do sterownika Tech.
  • #11
    Lukes1992
    Level 12  
    Dużo mi pomogłeś dzięki.
    Jeszcze tylko zapytam. Sam ten zawor + sterownik będzie sterować tylko temperatura globalnie.

    A co z tematem tej zimnej łazienki w podłodze. Trzeba pewnie zastosować coś dodatkowo?
  • #12
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Lukes1992 wrote:
    Dużo mi pomogłeś dzięki.
    Jeszcze tylko zapytam. Sam ten zawor + sterownik będzie sterować tylko temperatura globalnie.


    Nie globalnie.
    Ale tylko i wyłącznie podłogówkami. Sterownik Tech będzie zgłaszał potrzebę grzania kotłowi, kiedy będzie taka potrzeba, a potrzeba będzie przez cały okres zimowy, kiedy temperatura będzie poniżej temperatury wyłączenia grzania, którą mierzy czujnik zewnętrzny. W sterowniku ustawiasz temperaturę zewnętrzną powyżej której grzanie ma zostać wyłączone.
    W rzeczywistości kocioł będzie w trybie grzewczym non-stop zapewniając cały czas ciepłą wodę do grzejników oraz podłogówek. Regulację w pomieszczeniach z grzejnikami będziesz mógł dopiero zrobić sterownikiem pokojowym, kiedy zamontujesz sprzęgło oraz oddzielną pompę grzejnikową. Wtedy kocioł będzie uruchamiany, kiedy dowolny z obiegów (podłogówka lub grzejniki) zgłoszą zapotrzebowanie na ciepło.

    W przypadku regulacji ogrzewania podłogowego, pompa podłogówki ma pracować bez przerwy. Zawór ma ustawiać temperaturę w podłodze wg krzywej grzewczej. Kiedy sterownik Tybox zgłosi sterownikowi Tech, że salon został dogrzany to sterownik Tech ma tylko obniżyć temperaturę o określoną wartość. To obniżenie odbędzie się zaworem mieszającym.
    Zobacz wyświetlacz Tech-a z mojego przykładu:
    https://obrazki.elektroda.pl/7202274400_1593381997.jpg
    Widać na nim wartość -5
    To jest wartość obniżenia temperatury w obiegu podłogówek, po osiągnięciu zadanej temperatury przez regulator pokojowy, sterujący sterownikiem Tech i2
    Oczywiście tę wartość ustawia się samemu.

    Lukes1992 wrote:

    A co z tematem tej zimnej łazienki w podłodze. Trzeba pewnie zastosować coś dodatkowo?


    Najlepiej jakby była zasilana z obiegu podłogówki. Jeżeli pozostawisz na obiegu grzejnikowym to kocioł musi grzać non-stop, a temperaturę w pomieszczeniach wtedy musisz regulować zaworami termostatycznymi przy grzejnikach, zaś podłogówkę RTL-em.

    Cały ten układ docelowo mógłby wyglądać tak:
    Kocioł -> sprzęgło -> dwa obiegi grzewcze tj. podłogówka z mieszaczem i pompą oraz grzejniki z pompą.
    Pompy obydwu obiegów podłączone do sterownika Tech. Do sterownika Tech podłączony siłownik mieszacza oraz czujniki obydwu obiegów.
    Do sterownika Tech podłączone 2 regulatory pokojowe RS lub typu ON/OFF.
    Jeden z nich umieszczony w strefie podłogówek, a drugi w strefie grzejników.
    Ponadto od sterownika poprowadzony przewód sterujący kotłem.
    W przypadku podłogówek ustawiasz całość tak, że jeżeli temperatura zadana w pomieszczeniu została osiągnięta to ma nastąpić obniżenie temperatury wody w obiegu podłogówek lub ma zostać wyłączona pompa obiegu podłogówek.
    W przypadku osiągnięcia temperatury w obiegu grzejników, ma zostać wyłączona pompa grzejników.
    Dzięki temu możesz dowolnie sterować obiegiem grzejników jak i obiegiem podłogówek.
    Kiedy obydwa obiegi są dogrzane do zadanej i wyliczonej temperatury grzewczej to kocioł zostaje wyłączony do czasu, kiedy znów któraś z temperatur (w obiegu grzejników lub podłogówek) spadnie poniżej zadanej wartości i Tech zgłosi kotłowi potrzebę grzania.
  • #13
    Lukes1992
    Level 12  
    Chodziło mi o to jak mogę podnieść w jednej pętli temperaturę. Tej łazienkowej tylko.

    Swoją drogą to immergas odpisał mi to samo co Ty.
    Próbuje oszacować ile przeróbek by było do zamontowania sprzęgła.
    Sam montaż sprzęgła potrafię sobie wyobrazić ale jak się rozdziela te obiegi?
    Na każdym poziomie mam skrzynke rozdzielacza i tyle. Nic nie wiem jak to może wyglądać.
  • #14
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Lukes1992 wrote:
    Chodziło mi o to jak mogę podnieść w jednej pętli temperaturę. Tej łazienkowej tylko.


    Tak się nie da. Trzeba podnieść temperaturę całości i pozostałe oprócz tego obniżyć.

    Lukes1992 wrote:

    Sam montaż sprzęgła potrafię sobie wyobrazić ale jak się rozdziela te obiegi?
    Na każdym poziomie mam skrzynke rozdzielacza i tyle. Nic nie wiem jak to może wyglądać.


    Jak jest poprowadzona ta instalacja?
    Pod kotłem widać tylko 2 przyłącza - zasilanie i powrót. Gdzieś się ta instalacja musi rozwidlać na poszczególne rozdzielacze. Tylko gdzie?
    Masz jakąś dokumentację, zdjęcia? Jeżeli nie masz to trzeba "jasnokameropodczerwieniwidza", aby znalazł którędy poprowadzone są rurki i gdzie są rozgałęzienia. Albo po prostu odłączyć obecne rurki od rozdzielacza podłogówki i doprowadzić do tego rozdzielacza nowe rurki od kotła, a wzasadzie od sprzęgło-rozdzielacza.
  • #15
    Lukes1992
    Level 12  
    Jak wysterować piec Immergas Victrix Zeus 25
    - to jest skrzynka na piętrze
    Jak wysterować piec Immergas Victrix Zeus 25
    - to jest łazienka gdzie wisi piec
    Jak wysterować piec Immergas Victrix Zeus 25
    - to jest skrzynka na poddaszu
    Jak wysterować piec Immergas Victrix Zeus 25
    - to jest skrzynka na parterze (tam gdzie jest podłogówka)

    Takie zdjęcia udało mi się wygrzebać...

    PS. Myślałem, że może mogę przepływami w tej jednej pętli pomaglować.
  • #16
    Lukes1992
    Level 12  
    Aktualizacja.
    Tech sterowniki odradza branie i2.
    Zamiast tego zalecają L8 LISTWĘ i obsługę bez zmiany nastawy zaworu mieszającego.

    Ich zdaniem takie rozwiązanie będzie OK.
    Powiedział też że ogromną ilość klientów ma taką instalacje jak ja i żeby nie dramatyzować bo da się to wysterować jeśli dom jest dobrze ocieplony i nie jest wymagana dużą temperatura zasilania.
    Zalecają stosować taka sama temperaturę na grzejniki i podłogówkę jak jest możliwość.