Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Relpol przekaźniki
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Fiat Seicento 900 - Rozrząd - łańcuch rozrządu

kiero126p 25 Dec 2020 22:06 2358 28
  • #1
    kiero126p
    Level 4  
    Witajcie.

    Mam pytanie odnośnie auta Fiat Seicento 900 (1999, przebieg "oficjalny" - 99 tys).
    Chodzi o to, że przy rozpędzeniu do ok 40 km/h słychać z silnika tak jakby cykanie. Nie jestem w stanie dokładnie tego zlokalizować (ale środkowa część). Cykanie metaliczne - wykluczam jak na razie luzy zaworowe (popychacze hydrauliczne).

    Jaki jest rozrząd w seju? Czy jest tam łańcuch rozrządu? (jest na pewno pasek + pompa wody. dostęp do niego od strony prawego koła).
    Jeśli tak to jest ktoś w stanie wyjaśnij jak wymienić łańcuch rozrządu? Czy podobnie jak w CC 700, ze zdjęciem przedniego zderzak?

    Pozdrawiam
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Relpol przekaźniki
  • #2
    Kacper-123007
    Level 3  
    Jest łancuch w 900 w 800 był pasek
  • Helpful post
    #3
    Pedros050
    Level 43  
    kiero126p wrote:
    Czy jest tam łańcuch rozrządu?

    Tak jest i napinacz całkiem inny jak w 700.
    Jest trochę roboty misę trzeba opuszczać robota nie ciekawa bez kanału.
    Zdejmujesz nadkole koło z prawej strony i osprzęt żeby zdjąć dekiel uważaj na sprężynę napinacza bo wpadnie do misy olejowej.
  • #4
    kiero126p
    Level 4  
    Ok, to jak wymienić pasek rozrządu i pompę wody to mniej więcej w teorii wiem (Seicento 900). Łańcuch też jest z prawej strony gdzieś pod paskiem rozrządu? Czy tak jak w CC- od frontu? Ktoś by miał jakąś grafikę lub coś?
  • #5
    Dra98
    Moderator of Computers service
    kiero126p wrote:
    to jak wymienić pasek rozrządu i pompę wody

    Silnik 900 ma łańcuch, pasek jest w 1100.
    Fiat Seicento 900 - Rozrząd - łańcuch rozrządu
    (Można poszukać opisu wymiany np w książce J. Zembowicz Fiat Seicento.)
  • #6
    kiero126p
    Level 4  
    Ok, w takim razie dostęp od prawej strony nadkole do zdjęcia i pod pokrywą jest łancuszek? Dzięki wielkie Wam za odp :) pompa wody także tam jest?
    Jeszcze jedno, rozumiem że na zębatkach znajdują się znaczniki jak ma być zębatka zamontowana. A jak poznać czy przy okazji nie przestawiłem wału? żeby nie było jakiejś kolicji? są znaczniki na silniku? Typu połącz kropki?

    Chcę zaoszczędzić na mechanikach.. to jest auto do wożenia pizzy :)
  • #7
    wojtek1234321
    Level 35  
    kiero126p wrote:
    Dzięki wielkie Wam za odp :) pompa wody także tam jest?
    W Seicento 900 pompa wody jest na "zewnątrz silnika", pod alternatorem i napędzana tym samym paskiem klinowym co alternator.
  • #8
    till122
    Level 8  
    Czy cykanie jest regularne i czy występuje w zależności od naciskania pedału przyspieszenia?
  • Relpol przekaźniki
  • #9
    wojtek1234321
    Level 35  
    Jeżeli to "cykanie" słychać na środku silnika
    kiero126p wrote:
    słychać z silnika tak jakby cykanie. Nie jestem w stanie dokładnie tego zlokalizować (ale środkowa część).
    To być może słychać urządzenie wtryskowe, one tak właśnie "cykają". Powód do zmartwienia wtedy byłby gdyby nie cykało...
  • #10
    kiero126p
    Level 4  
    Cykanie pojawia się przy jeździe ok. 40-45km/h.
    EDIT: cykanie przyspiesza wraz ze wzrostem prędkości. Nieznacznie ale przyspiesza .
    Cykanie jest cały czas powyżej tej prędkości. Niezależnie od tego czy pedał gazu jest wciśnięty (mogę zdjąć nogę z gazu i dalej słychać). Też bez różnicy czy na biegu czy na luzie.
  • #11
    gosp
    Printers specialist
    Witam

    Najprawdopodobniej owo cykanie pochodzi z urządzenia wtrysku paliwa - zwykle bardziej je słychać porą zimową (wspomiał o nim kolega Wojtek 1234321). Zostaw łańcuch rozrządu w spokoju. Te auta trafiają na złom ze sprawnym łańcuchem, bo jego "życie" określone jest na 250.000 km. Zmieniaj olej i filtry co 10.000 i jedynym problemem będzie tylko rdza w tym aucie. PS. Jeśli wyślesz mi nagranie tego hałasu powiedzmy mailem, to mogę Ci potwierdzić czy to jest to o czym mówię.
  • #12
    wojtek1234321
    Level 35  
    gosp wrote:
    Najprawdopodobniej owo cykanie pochodzi z urządzenia wtrysku paliwa - zwykle bardziej je słychać porą zimową
    Czasami w "zimowych" temperaturach też stuka zawór pochłaniacza oparów paliwa, ale to pod lewym, przednim błotnikiem, ale właśnie wtedy gdy się doda więcej gazu...
  • #13
    kiero126p
    Level 4  
    Cykanie jest niezależnie od temperatury, jak bywało po +20 stopni to też cykało. Myślę właśnie jak to nagrać, jak to zrobię to jakoś się podzielę. Jak dzisiaj jechałem na fotelu pasażera to ewidentnie słychać cykanie tak jakby przed kierowca, z komory silnika. Może przykleję jakoś telefon w silniku i przejadę parę metrów. W sumie to możesz meila podać. Czy to jest jakaś usterka czy to cykanie jest jakieś normalne w tym aucie?

    Odnośnie rdzy to wiem, tylko progi są tak zgnite że dziura wielkości pięści. ;)

    Co do przebiegu to na liczniku jest niby 99 tys. Ale poprzedni właściciel na pewno go kręcił (jak kupiłem to przebieg był o 1500 za niski w porównaniu z ostatnimi przeglądami - sprawdzane na historia pojazdu.gov). Nie jestem w stanie określić oryginalnego przebiegu. Może być i z 200 tys.
  • #14
    till122
    Level 8  
    Wojtek ma racje, zawor pochłaniania par paliwa
  • #15
    kiero126p
    Level 4  
    Wyciągnąć... Przeczyscic? Czy jak? Czy nowy? Po 3k km chyba zaczyna mnie denerwować to cykanie :D
  • #16
    wojtek1234321
    Level 35  
    To nic nie szkodzi, jeżeli to rzeczywiście "cykanie" z tego zaworu. Gdy będzie cieplej to samo przestanie, a jeżeli denerwuje to stopery do uszu... :D
  • #17
    kiero126p
    Level 4  
    wojtek1234321 wrote:
    a jeżeli denerwuje to stopery do uszu... :D


    No właśnie muszę jeszcze radio zamontować :D


    A tak serio to co to jeszcze może być? Ewidentnie jest to przed kierowcą. A cykalo niezależnie od temperatury na polu czy zimno czy ciepło.
  • #18
    michal_rybka
    Level 31  
    elektrozawór par paliwa można po prostu odłączyć (wtyczkę) i nic się nie stanie.
    w 900tkach najczęściej cyka któryś z hydropopychaczy

    rozrząd jeśli jest orginalny to jest wieczny, czasem się rozlatuje napinacz i jarmoli łańcuch wtedy, można założyć łańcuch i koła z Fiata 127 903ccm i on jest w wersji bez napinaczowej, całkowicie niezawodny (mam 2 nowe orginalne zestawy jeszcze :) )

    A może to coś cyka w układzie napędowym? rozpędź się na pustej prostej drodze tak żeby już to cykało porządnie i wciśnij sprzęgło i czy dalej cyka? czy na wciśniętym sprzęgle (lub na luzie) przygazowywanie silnika coś zmienia w cykaniu?
    wrzuć na luz i zgaś silnik stacyjką (o jeden ząbek cofnij kluczyk a nie całkowicie) i słuchaj czy dalej cyka czy przestało
  • #19
    wojtek1234321
    Level 35  
    U mnie raz też "cykał strasznie" przekaźnik od wycieraczek, nie pomagało ani wyłączanie dźwignią, ani stacyjką, "cykał" i już, "skleił" się abo co, albo gdzieś wtyczki "zamokły"... Jak się dowiedziałem co "cyka" to się nie martwiłem, po jakimś czasie umilkł i jest dobrze do tej pory...
    No, kasatory luzów zaworowych też mogą czasami klekotać, pukać, ale to przeważnie na zimnym, po rozgrzaniu przestają, przyczyna to "przecholowanie" w ich przebiegu, a najczęściej to zbyt długie używanie oleju (olej już zbyt zanieczyszczony) i oleju niewłaściwego. Stukanie zaś regulatorów luzu normalnie w czasie jazdy to ich zbyt długi przebieg i zasadniczo jest to już odczuwalne w pracy silnika (czasami nierówna praca, nieraz "na zimnym" nie pali na którąś świece, może być słabszy, przerywa)...
    Jeżdżę już tym trochę...



    Apelowałem na 22, więc były różne przypadki i trochę jet doświadczenia. :D :D
  • #20
    kiero126p
    Level 4  
    No właśnie cykanie zaczyna sie przy jeździe +40km/h. Niezależnie od tego czy na biegu, na luzie, z wciśniętym sprzęgłem, przygazowany czy na wysokich obrotach. Po prostu cyka (na wyższych obrotach cyka jakby szybciej). Po prostu +40km/h i cyka. Tak jakby nagrzał się silnik to jakby troszeczke ciszej.
    Co do klepania na zimnym silniku jest, i do dosyć głośno. Ale jak się nagrzeje to przechodzi. Co do przebiegu to na liczniku jest niby 99tys. Ale na pewno ma wiecej, na pewno poprzedni go cofał (jak go kupiłem to na liczniku miał ok. 900 km mniej niż ostatni wprowadzony przegląd na historiapojazdu.gov) . Ale już nadrobiłem.

    Z cykaniem zrobiłem już chyba ok 2 tys. I szczerze to jakoś się tym nie przejmuje skoro cały czas tak cyka to raczej się nie zepsuje. Ale tak z czystej ciekawości. Kupiłem to auto żeby: raz poduczyć się mechaniki a dwa to mam spawarkę i będę się na nim uczyć spawania - progi i podloga (żeby naprawiać fiata 126p :) ). No a przy okazji to służy mi do wożenia jedzonka na Uber eats :)
  • #21
    Dra98
    Moderator of Computers service
    kiero126p wrote:
    co to jeszcze może być? Ewidentnie jest to przed kierowcą. A cykalo niezależnie od temperatury

    Linka od prędkościomierza. Czasem słychać w dziwny sposób to ustrojstwo.
  • #22
    wojtek1234321
    Level 35  
    Dra98 wrote:
    Linka od prędkościomierza. Czasem słychać w dziwny sposób to ustrojstwo.
    No fakt, też potrafi sobie "pocykać", zapomniałem o niej bo teraz już więcej jeżdżę renówką...
    Czasami linka od prędkościomierza potrafi tak "cykać", że aż szarpie wskazówką licznika...
  • #23
    kiero126p
    Level 4  
    Ok to pewnie pierwsza rzecz jaką będę chyba sprawdzać. Poszukam na necie gdzie ta linka wychodzi i gdzie może cykac
  • #24
    michal_rybka
    Level 31  
    Dobry pomysł z tą linką!
    Mi w Dużym Fiacie kieeedyś tak szurała linka aż w końcu przy pewnych prędkościach zaczynała wyć straszliwie trzęsąc całym licznikiem tak, że WSZYSTKIE! wskazówki latały jak chciały, czyli prędkość, obroty, paliwo i temperatura! Pomagało wyciągnięcie jej z pancerza od strony licznika,napsikanie wd40 i wsadzenie z powrotem i na jakieś pół roku był spokój. Teraz bym tam nalał oleju 5w30 strzykawką i pewnie więcej problemu już by nie było :) oczywiście że linki bym nie wymienił hehe ;)

    PS: powodzenia w spawaniu :)
    Kup sobie porządny migomat INWERTEROWY, bo takim transformatorowym badziewiem z supermarketu to tylko się zrazisz, mówię Ci, bo miałem najpierw właśnie taki badziew, to tylko smarka, wypala dziury, strzela i przylepia drut - mordęga, choć początki tym spawałem, to się nadaje tylko na maksymalnym prądzie do grubszych blach niż samochodowa.
    Potem kupiłem sobie stary ruski migomat, ciężki jak niewiem co, bo na OZAS-a oczywiście żydziłem pieniędzy (poza tym OZAS jest 3 fazowy i jeszcze większy i cięższy), ten ruski muszę przyznać, że niezły jest, da rade już tym spawać i progów sporo powymieniałem sobie i różne łatki robiłem, działa do tej pory (w sumie mogę sprzedać)
    Ale prawdziwy przełom to jak kolega pożyczył mi inwerterowego ESAB-a - mówię Ci - to jest rewelacja, to prawie że samo spawa, sama przyjemność, no i jako że inwerter to jest odporny na spadki napięć czyli słabe zasilanie - można spawać na dłuuugim przedłużaczu i dalej spawa a nie tylko lepi się drut, no i polowałem i kupiłem sobie takiego samego za 1300zł, to więcej niż większość samochodów jakie miałem i mam, ale narzędzia warto mieć porządne żeby się nie męczyć

    PS2:
    ten gość fajnie spawa i ratuje często jeszcze gorsze trupy niż ja:
    https://www.youtube.com/user/ascarissuis/videos
  • #25
    kiero126p
    Level 4  
    Dzięki za odpowiedź. Kupiłem sobie parkside z drutem samooslonowym. 250zl używana ale ja po prostu chce się w ogóle nauczyć. Nie ważne czym, na początku to będę uważać żeby mnie prąd nie pierso"**** :D będę sobie dla praktyki soawal blaszkę do blaszki ;) a tak serio to obejrzałem już mnóstwo filmików na YouTube o spawaniu (i oczywiście Blacharza ostatniej szansy także) ;)
    https://m.youtube.com/watch%3Fv%3DvP8bZGgZ6ns...BMAN6BAgmEAs&usg=AOvVaw0woECFmZyEhCh5v6ubBV1T
    :D :D
  • #26
    michal_rybka
    Level 31  
    Oj to daj spokój, to najgorsze co może być, no ale jak się takim "smarkomatem" nauczysz spawać to wszystkim pospawasz :)
    a CC/SC i maluch są proste w odbudowie, miałem kiedyś kompletną podłogę którą jakiś dziadek w maluchu wymienił.... wycinając starą i skręcając tą nową na zakładkę na śrubki :) normalnie dookoła co 10cm śrubka ;) ale sprzedałem już tą podłogę, mam jeszcze jakieś drzwi, klapy z malucha, pas tylni i klapę od Bisa, silniki 650... :)
  • #27
    tzok
    Moderator of Cars
    kiero126p wrote:
    na początku to będę uważać żeby mnie prąd nie pierso"****
    Na początku to uważaj, żeby sobie oczu ani skóry nie naświetlić... żeby Cię nie podkusiło spawać np. w t-shircie. Pracujesz w rękawicach, więc ryzyko porażenia prądem jest minimalne. No i w spawarkach nie ma wysokiego napięcia (ok. 60 V).

    kiero126p wrote:
    No właśnie cykanie zaczyna sie przy jeździe +40km/h. Niezależnie od tego czy na biegu, na luzie, z wciśniętym sprzęgłem, przygazowany czy na wysokich obrotach.
    No więc logiczne jest, że cykanie nie pochodzi z silnika. Gdyby pochodziło z silnika, zależałoby od obrotów silnika, a nie od prędkości jazdy.
  • #28
    kiero126p
    Level 4  
    Nie no tak serio to takie rzeczy wiem. To że smarka wiem. Ważne żeby jakoś połatac rdzę ;) jakoś się będę uczyć. Dzięki za wszystkie podpowiedzi ;)
  • #29
    michal_rybka
    Level 31  
    To ja już od "smarkomatu" wolę nity ;) na nity robiłem wcześniej blacharkę zanim miałem migomat :)

    podłoga C15 z blachy od pralki:
    Fiat Seicento 900 - Rozrząd - łańcuch rozrządu Fiat Seicento 900 - Rozrząd - łańcuch rozrządu Fiat Seicento 900 - Rozrząd - łańcuch rozrządu Fiat Seicento 900 - Rozrząd - łańcuch rozrządu Fiat Seicento 900 - Rozrząd - łańcuch rozrządu


    wlew paliwa w Astrze (też na nity, nity potem wbijałem młotkiem żeby nie wystawały i zeszlifowywałem i zaszpachlowywałem) - to akurat po paru latach wychodzi - widać miejsca nitowania i trzeba zamalowywać - w widoczne miejsca się nity nie nadają

    Fiat Seicento 900 - Rozrząd - łańcuch rozrządu Fiat Seicento 900 - Rozrząd - łańcuch rozrządu Fiat Seicento 900 - Rozrząd - łańcuch rozrządu Fiat Seicento 900 - Rozrząd - łańcuch rozrządu

    porządnym migomatem:
    Fiat Seicento 900 - Rozrząd - łańcuch rozrządu Fiat Seicento 900 - Rozrząd - łańcuch rozrządu Fiat Seicento 900 - Rozrząd - łańcuch rozrządu Fiat Seicento 900 - Rozrząd - łańcuch rozrządu Fiat Seicento 900 - Rozrząd - łańcuch rozrządu