Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Lancer VIII - Jak zmierzyć pobór prądu za pomocą miernika? Coś kradnie prąd.

Oliwerus 27 Dec 2020 13:46 822 11
  • #1
    Oliwerus
    Level 3  
    Cześć,

    W aucie coś rozładowuje akumulator, ale nie wiem co to może być. Ogólnie to w tych autach dość często pada moduł Bluetooch, ale to nie on, bo go wymontowałem i nadal po 2 dniach od naładowania akumulator pada. Nie rozładowuje się w pełni, bo cała elektronika działa jeszcze, ale brakuje mocy, by odpalić. Jak się trochę go podładuje, to bez kłopotu odpala.


    Mam taki miernik jak na obrazku. Czy da się nim jakoś sprawdzić ile prądu bierze auto na postoju?
    Jak go ustawić?
    W które gniazda włożyć plus i minus?

    Auto Lancer VIII Benzyna 1.8
    Pozdrawiam serdecznie.

    Lancer VIII - Jak zmierzyć pobór prądu za pomocą miernika? Coś kradnie prąd.
  • #2
    klm787
    Level 29  
    W tego rodzaju miernikach nie ma znaczenia "+ - "
    Jedną wtyczkę włącz w gniazdo oznaczone COM drugą mA.
    Ustaw miernik na pokrętle na zakres biały oznaczony jako 200 mA dla prądu stałego czyli ta pozioma długa kreska.
    Wepnij miernik szeregowo w układ między akumulatorem a dowolną klemą i odczytasz wtedy pobór prądu z akumulatora na postoju.
    https://intercars.com.pl/pl/aktualnosci/poradniki/diagnostyka-i-obsluga-akumulatora/

    Chyba, że pobór będzie na tyle duży, że nie wystarczy skali.
    To wtedy przepiąć wtyczkę z gniazdka 200 mA na 20A obrócić przełącznik na 20


    I tak jak napisał kolega niżej. Absolutnie nie odpalać wtedy auta.

    Faktycznie jak napisał kolega poniżej. Pomiarów nie znanych "prądów napięć" nie rozpoczynamy od środkowych zakresów, lecz od maksymalnych dostępnych na mierniku.
  • #3
    Jacdiag
    Level 25  
    klm787 wrote:
    Ustaw miernik na pokrętle na zakres biały oznaczony jako 200 mA dla prądu stałego
    Pomiary nieznanych prądów najbezpieczniej zaczynać od najwyższego zakresu miernika. Czyli w tym przypadku pokrętło tak jak widać na zdjęciu, a przewody w gniazdo COM i 20 A. Gdy zakres okaże się za wysoki, wtedy przechodzimy o jeden niżej. Potem kolejno wyciągaj (i wkładaj) bezpieczniki i obserwuj miernik. Można pominąć bezpieczniki obwodów, których działanie widać np. wycieraczki, światła, klakson ...
  • #4
    arturdip
    Level 30  
    Witam. A może skończony akumulator?
  • #5
    Oliwerus
    Level 3  
    @klm787
    @Jacdiag
    @arturdip

    Podłączyłem miernik tak jak pisaliście. Czerwony w gniazdo 20A, a czarny w COM.
    Połączyłem szeregowo z akumulatorem tj. Czarny do minusa w akumulatorze, a czerwony do zdjętej klemy masowej.
    Pokrętło tak jak na zdjęciu Białe 20A.
    Pokazało najpierw po dotknięciu miernikiem około 0.70A.
    Skakało od 0.50A kilku do 0.70A.
    Po kilku sekundach zaczęło spadać i zatrzymało się na 0.07A.
    Co te wyniki mówią?
    Bo ja się nie znam na tym i nie wiem czy to dobrze czy źle.
  • #6
    CameR

    Moderator of Vehicle Security
    Oliwerus wrote:
    zatrzymało się na 0.07A

    Ten wynik jest 100% za duży w stosunku do tego co powinno być.

    Oliwerus wrote:
    Nie rozładowuje się w pełni, bo cała elektronika działa jeszcze, ale brakuje mocy, by odpalić.

    Sprawdź akumulator testerem spadku napięcia pod obciążeniem.
  • #7
    Oliwerus
    Level 3  
    @CameR dzięki. W kieszeni miałem kluczyki, a auto ma bez kluczykowy dostęp. Mogło to trohcę zakłócić pomiar, bo auto mogło wyłapywać, że kluczy jest blisko.
    Czyli możliwe, że tak jak napisał @arturdip - koniec akumulatora.
    Wczoraj naładowałem go do pełna i przez około 14h rozładował się dość mocno. Ledwo odpaliło auto.

    A da się jakoś sprawdzić tym miernikiem sam akumulator?
  • #8
    CameR

    Moderator of Vehicle Security
    Oliwerus wrote:
    da się jakoś sprawdzić tym miernikiem sam akumulator?

    Tak,
    mierzysz napięcie na zaciskach akumulatora a następnie mierzysz to samo napięcie obciążając akumulator prądem 50A-100A.
    Porównujesz oba pomiary napięcia.

    Oliwerus wrote:
    W kieszeni miałem kluczyki, a auto ma bez kluczykowy dostęp

    Kluczyki daleko od samochodu.
    Samochód zamknięty pilotem, odczekać 10 minut i wtedy dopiero mierzysz pobór prądu przez instalację elektryczną samochodu.

    Następnie to samo (j.w.) tylko wyjmij bezpiecznik obwodu radia.
  • #9
    andrzej20001
    Level 43  
    0,07A to jest ok. Akumulator jak masz możliwość podmień na inny
  • #11
    M.R-V4
    Level 21  
    CameR wrote:
    Samochód zamknięty pilotem, odczekać 10 minut i wtedy dopiero mierzysz pobór prądu przez instalację elektryczną samochodu.

    Dodam tylko, z własnego doświadczenia, że jeśli zamek maski ma wyłącznik krańcowy, to też go trzeba zamknąć bo jakiś moduł może nie "zasnąć" i będzie żarło prąd.
    Zamknąć w sensie sam zamek a nie maskę bo próba pomiaru będzie drastycznie trudniejsza. ;)
  • #12
    CameR

    Moderator of Vehicle Security
    M.R-V4 wrote:
    jeśli zamek maski ma wyłącznik krańcowy, to też go trzeba zamknąć

    W Lancerze VIII nie ma fabrycznej krańcówki maski silnika
    Lancer VIII - Jak zmierzyć pobór prądu za pomocą miernika? Coś kradnie prąd. Lancer VIII - Jak zmierzyć pobór prądu za pomocą miernika? Coś kradnie prąd.

    Pobór prądu 0,07A to jednak zbyt dużo - testowane przed Świętami.
    W przypadku Lancera ze zdjęć, właśnie takie było zużycie prądu z usterką modułu bluetooth.
    Ta wartość jednak po kilku dniach rozładowywała nowy, sprawny akumulator.
    Być może podczas dłuższego postoju moduł wybudzał się i pobór prądu jeszcze wzrastał.
    Problem stanowił moduł bluetooth.
    Po odłączeniu tego modułu, pobór prądu spadł do 0,035A i tą wartość uważam za prawidłową w tym samochodzie.
    Nie ma już jak zejść niżej bez "zmian konfiguracji samochodu".
    Odłączenie całkowite radia daje jeszcze zysk poniżej 0,01A.
    Podobnie 0,01A dało odłączenie centralki bezpilotowego alarmu i syrenki z własnym zasilaniem.
    Lancer VIII - Jak zmierzyć pobór prądu za pomocą miernika? Coś kradnie prąd. Lancer VIII - Jak zmierzyć pobór prądu za pomocą miernika? Coś kradnie prąd. Lancer VIII - Jak zmierzyć pobór prądu za pomocą miernika? Coś kradnie prąd.

    Instalacja alarmowa może posiadać zamontowaną krańcówkę maski silnika.
    Trzeba ją odłączyć na czas pomiarów (zamknięty samochód).
    Akurat w samochodzie ze zdjęć - krańcówka była skorodowana i nie reagowała na otwarcie maski silnika.
    Lancer VIII - Jak zmierzyć pobór prądu za pomocą miernika? Coś kradnie prąd.