Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

immergas victrix exa - jak zmniejszyć moc grzania wody użytkowej

madiz08 28 Dec 2020 22:10 2049 10
Relpol
  • #1
    madiz08
    Level 14  
    immergas victrix exa - jak zmniejszyć moc grzania wody użytkowej

    Posiadam 90L bojler, w którym ciepła woda jest podgrzewana przez piec jak na fotce powyżej. Ostatnio zauważyłem, że po nalaniu wody do wanny, czyli szybkim opróżnieniu zbiornika, piec zaczyna na nowo ogrzewać wodę (co oczywiście nie jest niczym dziwnym), ale zaczyna od małej mocy grzania, po jakimś czasie są dwie kreski i po kolejnej chwili 3 kreski, co powoduje, że temperatura na piecu przekracza chyba 78 stopni. Powoduje to, że temperatura w zbiorniku rośnie gwałtownie, co powoduje szybki wzrost ciśnienia (do 7,5 bara) i woda zaczyna wylatywać przez ten mały baniaczek z membraną (przepraszam, nie wiem jaka jest fachowa nazwa )

    Sytuacja ta ma miejsce tylko przy bardzo szybkim i długim opróżnianiu wody użytkowej

    Chciałbym zapytać jak zmniejszyć tą moc grzania wody lub czy można zmniejszyć temperaturę maksymalną pieca przy ogrzewaniu wody użytkowej? Temperaturę wody użytkowej na piecu mam na 46 stopni i taką też chciałbym zostawić, ale nie chcę aby była tak szybko nagrzewana.
  • Relpol
  • Helpful post
    #2
    Magister_123
    Level 36  
    Przyczyna leży zupełnie gdzie indziej. Prawdopodobnie nie masz założonego lub jest puste/uszkodzone naczynie przeponowe od zbiornika cwu.
    Przy prawidłowo działającej instalacji nic nie będzie wyciekać.
    Wstaw zdjęcia kotłowni z pokazanym zasobnikiem.
  • #3
    madiz08
    Level 14  
    Pod wieczór jak wrócę to zrobię zdjęcia. Naczynie przeponowe to ta nazwa, której nie wiedziałem. Jest ono do 8 barów, a powyżej 7,5 bara jak szybko nagrzewa wodę, to właśnie zaczyna się kapanie z zaworu tego naczynia
  • Helpful post
    #4
    BUCKS
    Level 39  
    madiz08 wrote:
    Posiadam 90L bojler, w którym ciepła woda jest podgrzewana przez piec jak na fotce powyżej.

    To jest zasobnik c.w.u., a nie bojler.
    Większość ludzi używa zasobniki z wężownicą, czyli z rurą ułożoną spiralnie w środku takiego zasobniku.
    Przez ową wężownicę płynie gorąca woda kotłowa, która ogrzewa zimną wodę użytkową (wodę z wodociągu) znajdującą się w zasobniku, zamieniając ją w ciepłą wodę użytkową (c.w.u.).
    Obieg wody kotłowej i obieg wody użytkowej jest hydraulicznie odseparowany, więc są to 2 niezależne obiegi wody.

    madiz08 wrote:
    po nalaniu wody do wanny, czyli szybkim opróżnieniu zbiornika, piec zaczyna na nowo ogrzewać wodę (co oczywiście nie jest niczym dziwnym), ale zaczyna od małej mocy grzania, po jakimś czasie są dwie kreski i po kolejnej chwili 3 kreski, co powoduje, że temperatura na piecu przekracza chyba 78 stopni.

    Dla mnie jest to normalne, bo woda kotłowa może dochodzić do 80 stopni, jeśli wężownica będzie dochodziła do maksimum swoich możliwości w kwestii przekazywania ciepła, a kocioł będzie miał zapas mocy.

    Zakładam, że masz kocioł o mocy maksymalnej ok. 24kW.
    Do takiego kotła by mówić o jakimś sensownym wykorzystaniu jego mocy to moim zdaniem przydałaby się wężownica o powierzchni 1,2 m2.
    W Twoim zasobniku może być wężownica np. 0,6 m2.
    Wtedy zdolności przekazywania ciepła są mniejsze i kocioł musi grzać wodę kotłową do wyższej temperatury.
    To jest trochę podobny efekt jak z grzejnikami.
    Np. stalowy, płytowy typ 22 o wymiarach 600x1000 ma moc ok. 850W dla wody kotłowej 55/45.
    Jeśli miałbyś grzejnik 2x większy czyli o wymiarach 600x2000 to dla wody kotłowej 55/45 jego moc będzie 2x większa, czyli wyniesie ok. 1700W ale zarazem ten sam 2m grzejnik przy wodzie kotłowej 40/35 uzyska moc ok. 870W.
    Czyli chcąc uzyskać niemal tę samą moc cieplną to w jednym przypadku trzeba grzać wodę kotłową do 55 stopni, a w drugim 40 stopni jest już z lekkim nadmiarem.
    Także rozmiar ma znaczenie, a konkretnie powierzchnia przekazywania ciepła. W przypadku wężownicy jest wymiana woda-woda, bo w przy grzejnikach jest to woda-powietrze ale ogólna zasada, że rozmiar ma znaczenie jest taka sama.

    Dodam, że maksymalna moc kotła w trybie c.w.u. powinna być dopasowana do mocy wężownicy, czyli maksymalna moc kotła nie powinna być wyższa od mocy wężownicy.
    Stosowne ustawienia są w MENU kotła i powinien to zrobić serwisant o ile przy pierwszym uruchomieniu kotła miałeś ów zasobnik.

    madiz08 wrote:
    Temperaturę wody użytkowej na piecu mam na 46 stopni i taką też chciałbym zostawić, ale nie chcę aby była tak szybko nagrzewana.

    to, że szybko nagrzewa c.w.u. to chyba dobrze.
    Nie zmienia to faktu, że przy sprawnym kotle/instalacji nie powinno być wycieków z zaworu bezpieczeństwa.
    Zapewne rozwiązanie problemu z naczyniem przeponowym rozwiążę Twój problem.

    Moim zdaniem najważniejsze jest zrozumienie zasady jak działa kocioł gazowy oraz zasobnik, bo wtedy ja jako użytkownik mogę świadomie dobierać ustawienia i próbować je dopasować do swoich potrzeb. Bez takiej wiedzy wszelkie zmiany robi się na chybił trafił, finalnie też może się udać ale jest to bardziej czasochłonne.
  • #5
    madiz08
    Level 14  
    Poniżej przesyłam dwa zdjęcia instalacji
    immergas victrix exa - jak zmniejszyć moc grzania wody użytkowej immergas victrix exa - jak zmniejszyć moc grzania wody użytkowej
    A jeszcze poniżej dosłownie 1:39min filmik (całość zajmuje około 6min) co dzieje się po szybkim opróżnieniu wody w wymienniku wody użytkowej, który ja nazywam "bojlerem" :)




    Wydaje mi się, że naczynie przeponowe zachowuje się prawidłowo, ponieważ ciśnienie w wymienniku przez zbytnio nagrzane wężownice wzrasta nadmiernie, niemal do 8 barów.

    Proszę o radę, czy wzywać serwisanta, czy może jest opcja wymienić naczynie przeponowe pozwalające na uzyskanie lekko wyższego ciśnienia?
    A może jestem w błędzie i zawór nie powinien wypluwać wody do momentu aż zostanie osiągnięte te 8 barów.
  • Helpful post
    #6
    Magister_123
    Level 36  
    Białe naczynie VAREM. Od spodu znajduje się czarny dekielek. Ściągnij go a ujrzysz wentyl samochodowy. Odkręć nakrętkę wentyla. Weź mały wkrętka i naciśnij na wentyl jak byś chciał powietrze spuścić.
    Nastąpi jeden scenariusz z trzech:
    1. poleci woda co świadczy o uszkodzonym naczyniu i konieczności jego wymiany.
    2. nie wydarzy się nic czyli naczynie prawdopodobnie dobre ale trzeba uzupełnić powietrze.
    3. wyleci troszkę powietrza i cisza czyli naczynie prawdopodobnie dobre ale trzeba uzupełnić powietrze.
  • Helpful post
    #7
    BUCKS
    Level 39  
    madiz08 wrote:
    Wydaje mi się, że naczynie przeponowe zachowuje się prawidłowo, ponieważ ciśnienie w wymienniku przez zbytnio nagrzane wężownice wzrasta nadmiernie, niemal do 8 barów.

    naczynie ma zadanie kompensować wzrost ciśnienia, w efekcie ciśnienie nigdy nie powinno osiągać maksa powodującego zadziałanie zaworu bezpieczeństwa.
    Naczynie jest albo uszkodzone albo brakuje w nim odpowiedniego ciśnienia powietrza.
    Magister_123 napisał jakie masz scenariusze z naczyniem.

    Na filmiku jeśli dobrze widzę to na kotle masz ok. 1,0 bar.
    Jak dla mnie to trochę mało.
    W kotle masz wbudowane naczynie przeponowe dla układu c.o. i ono też powinno mieć odpowiednie ciśnienie.
    Zwykle naczynia wbudowane w kocioł mają ciśnienia na poziomie 0,75 bar, dając nadwyżkę 0,3 bar to ciśnienie zimnej wody kotłowej na kotle powinno wynieść co najmniej 1,05 bar. Po nagrzaniu wody w układzie ciśnienie podniesie się maksymalnie o dalsze 0,2/0,3 bar.
    Ja w swoim kotle mam manometr z podziałką co 0,2 bar. W naczyniu c.o. mam powietrza z ciśnieniem 1,0 bar (sprawdzasz zwykłym manometrem samochodowym), na kotle mam 1,4 bar na zimnej wodzie kotłowej, po nagrzaniu c.o. ciśnienie rośnie maksymalnie o 0,2 bar.
    Ciśnienie w naczyniu sprawdzasz po spuszczeniu wody z kotła i co ważne na otwartym zaworze spustowym.

    Ciśnienie powietrza naczynia dla c.w.u. ma inne wymogi i zależy od ciśnienia wody wodociągowej, teraz nie pamiętam tych zależności ale pewnie inni Ci podpowiedzą ile bar powinno być, by było dobrze.

    W naczyniu czasami pada zaworek i on przepuszcza powietrze powodując przedwczesne opróżnienie naczynia z powietrza.
    Kwestię naczynia możesz ogarnąć sam ale jeśli dla Ciebie to czarna magia i masz obawy, czy dasz radę to zawsze możesz wezwać serwisanta.
  • #8
    madiz08
    Level 14  
    Sprawdziłem tak jak zostało polecone i z zaworu naczynia zaczęła lekko wydostawać się woda. Zamówiłem nowe naczynie dzisiaj zamontowałem i rewelacja! :) Ciśnienie utrzymuje się na stałym poziomie. Dziękuję bardzo za pomoc i obszerne wyjaśnienie o co w tym chodzi.

    Pozdrawiam
  • #9
    bachin
    Level 14  
    Pytanie, czy może ktoś będzie wiedział, jak ograniczyć moc grzania Vitrix 24 KW X w trybie CWU o połowę? Piec za każdym razem ładuje pełną moc, która nie jest potrzebna. Moduł dostaje bardziej w tyłek i spada sprawność grzania CWU (więcej ciepła leci w komin). Czy może ktoś ma pomysł, jak to zrobić, bo nawet autoryzowany serwis tego nie wie i unika jak ognia kontaktu. :-)
  • #10
    Przemko21
    Level 25  
    tego co wiem to grzanie CWU idzie zawsze z pełną mocą. Możesz tylko ograniczyć całkowitą moc kotła.
  • #11
    bachin
    Level 14  
    Nie da się zmniejszyć mocy grzania na CWU, gadałem z serwisem. Znaczy jest to zablokowane na sterowniku i można zejść do około 20kW, mimo że na CO mam ustawione 7kW (tak dokładnie i wystarcza na grzanie 120m2 domu). Moim celem jest zejście do 10kW, albo niżej (grzałki w termach mają 2kW i jest git). Poprawić się powinna żywotność modułu i sprawność, bo przy grzaniu CWU do 38 stopni, woda z kotła może mieć koło 50. Wtedy jeszcze pracuje od w trybie kondensatu i kaski mniej mi ubywa z portfela.
    Jedyne rozwiązanie które podpowiedział serwisant, to przełączanie termistora NTC, który mierzy wodę z kotła. Pomysł jest, aby przełączać przekaźnikiem na oddzielny potencjometr elektroniczny (mam gdzieś pdf takiego po I2C) podczas grzania CWU i symulować mu od razu 80 stopni wg zadanej charakterystyki. Kocioł powinien wtedy modulować płomień i grzać na pół gwizdka. Cały numer to pomiar faktycznej temperatury wody wychodzącej do zbiornika CWU i taka charakterystyka, aby ograniczyć znacznie moc grzania. Czyli czujnik drugi na wylocie wody z modułu, na nim pomiar temperatury faktycznej i taka symulacja wg krzywej, aby piec widział od razu prawie 85 stopni. Jedynym problemem jest czas i może na wiosnę coś tego spróbuję, chyba że ktoś ma inny pomysł?