Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Pierwsze radary 4D do obrazowania w systemach ADAS

ghost666 29 Dec 2020 12:18 366 0
  • Pierwsze radary 4D do obrazowania w systemach ADAS
    Continental poinformował, że wykorzystuje układy FPGA Xilinx do wdrożenia pierwszego w branży motoryzacyjnej, gotowego do produkcji radaru obrazującego 4D, który ma trafić do pojazdów osobowych już w 2021 roku. Nowy czujnik radarowy firmy Continental będzie wykorzystywał platformę Zynq UltraScale+, umożliwiając pojazdom wyposażonym w czujniki do realizacji funkcji poziomu 2 autonomii pojazdu (wg normy SAE J3016), torując drogę do ostatecznych w pełni autonomicznych systemów jazdy na poziomie 5.

    Radar obrazujący 4D określa położenie obiektu w przestrzeni oraz jego wysokość i prędkość względną, dostarczając szczegółowych informacji o środowisku jazdy. Wcześniejsze samochodowe systemy radarowe rejestrowały tylko prędkość i położenie kątowe. ARS540 firmy Continental to dalekosiężny radar obrazowania 4D o wysokiej rozdzielczości i 300-metrowym zasięgu. Jego pole widzenia równe jest ±60°. Umożliwia to śledzenie wielu elementów dookoła pojazdu w celu prognozowania toru jazdy, co ma kluczowe znaczenie dla zarządzania złożonymi scenariuszami jazdy, takimi jak np. wykrywanie korków. Ponadto, wysoka rozdzielczość pozioma i pionowa systemu umożliwia wykrywanie potencjalnie niebezpiecznych obiektów na drodze i odpowiednie reagowanie systemu wspomagania kierowcy (ADAS).

    Na poziomie 2, kierowca jest odpowiedzialny za nadzorowanie sterowania pojazdem. ARS540 prezentuje skalowalne podejście, dające możliwość przejścia do poziomu 5.

    "Mimo, że technologia radarowa jest uważana za dojrzałą, wciąż jest miejsce na innowacje. Obecnie dostępne czujniki działają na odległości od 100 do 150 metrów, a branża naciska na 300 metrów. Technologia LIDARowa rozwija się szybko (...) podczas gdy w przypadku kamer rozdzielczość wymagana dla uzyskania 300 metrów może zwiększać się z zaledwie jednego megapiksela do ośmiu megapikseli (...) Z drugiej strony, radar obrazujący 4D może osiągnąć zasięg 300 metrów i dokonywać rzeczywistych pomiarów wysokości (...). Główną zaletą radaru w porównaniu z lidarem jest to, że jest bardziej dojrzały i tańszy" - powiedział Willard Tu, starszy dyrektor ds. Motoryzacji w Xilinx.

    Różne startupy prezentowały dotychczas wiele innych podejść do obrazowania 4D. Często są one jednak nadal na etapie weryfikacji koncepcji - mówi Tu. Żadne inne rozwiązanie do obrazowania 4D nie jest w rzeczywistości gotowe do produkcji w pojeździe pasażerskim - dodaje.

    Xilinx automotive (XA) Zynq UltraScale+ to adaptowalna platforma, dzięki której radar do obrazowania 4D firmy Continental może być niezależny od konfiguracji platform czujników. Równoległe przetwarzanie w ramach logiki programowalnej umożliwia w pełni niezależne, równoczesne przetwarzanie potoków, co jest krytyczne dla detekcji 4D. Wiele segmentów DSP umożliwia sprzętową akcelerację czujników radarowych w czasie rzeczywistym. Platforma FPGA jest taka sama jak ta używana przez Subaru w zaawansowanym ADAS opartym na kamerach stereoskopowych, które zastosowano w modelu Levorg.

    "Radar obrazujący 4D zapewnia większy zasięg, pole widzenia i percepcję, i jest krytycznym czujnikiem umożliwiającym programistom z poziomów od 2 do 5 dostarczanie systemów, które pomagają stworzyć bezpieczniejsze środowisko jazdy. Spodziewamy się, że radar 4D będzie początkowo stosowany w luksusowych samochodach (...). Xilinx i Continental, dwaj innowacyjni liderzy rynku mają doskonałą okazję, współpracując w celu opracowania tej nowej modalności wykrywania" - komentuje Cédric Malaquin, analityk z Yole Développement.

    Źródło: https://www.eetimes.com/first-4d-imaging-radar-sensors-for-adas-to-ship-in-vehicles-in-2021/

    Cool! Ranking DIY
    About Author
    ghost666
    Translator, editor
    Offline 
    Fizyk z wykształcenia. Po zrobieniu doktoratu i dwóch latach pracy na uczelni, przeszedł do sektora prywatnego, gdzie zajmuje się projektowaniem urządzeń elektronicznych i programowaniem. Od 2003 roku na forum Elektroda.pl, od 2008 roku członek zespołu redakcyjnego.
    ghost666 wrote 10183 posts with rating 8453, helped 157 times. Live in city Warszawa. Been with us since 2003 year.