Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] VW Golf 7 1.6TDI CLHA - Błąd P0401, zbyt niski przepływ spalin EGR

Permisio798 31 Dec 2020 10:46 3225 9
  • #1
    Permisio798
    Level 6  
    Cześć,
    Od dłuższego czasu zmagam się z błędem P0401 w swoim Golfie. Błąd objawia się tylko kontrolką Check Engine, nie odczuwam żadnych innych dolegliwości typu tryb awaryjny.
    Niestety nie mam za bardzo pojęcia jak sobie z nim poradzić.
    W aucie zmieniony EGR z chłodniczką na nowy z ASO, wcześniej zmieniłem przepływomierz, ale na używkę ze świeżego auta. Mój mechanik u którego zmieniałem EGR powiedział, że w przypadku, gdy wymiana nie pomoże to będzie wymagana aktualizacja sterownika. I tutaj do tematu podchodzę sceptycznie ze względu, że auto ma podniesioną moc (jeździ tak od 3 lat, a problem z błędem jest od pół roku), a aktualizacja na 99% przywróci moc do seryjnej. Plus to, że nie chce mi się za bardzo wierzyć, że skoro wcześniej nie było problemu z tym błędem to teraz zaktualizowanie sterownika miałoby pomóc.
    Proszę o pomoc, jeżeli ktoś zna temat i wie co można sprawdzić zanim auto
    Sam zastanawiam się nad sprawdzeniem jeszcze przepływki oraz ewentualnie kabli i pinów w kostkach. Mój EGR jest sterowany elektrycznie, więc to nie kwestia sterowania podciśnieniem.
    Z góry dzięki za pomoc.
  • #2
    leonov
    Level 42  
    Usterka przepływu EGR może być spowodowana zatkaniem zaworu EGR lub rury EGR. Przed wymianą jakichkolwiek części powinno się oczyścić zawór, rurkę i kanały EGR.
  • #3
    Permisio798
    Level 6  
    leonov wrote:
    Usterka przepływu EGR może być spowodowana zatkaniem zaworu EGR lub rury EGR. Przed wymianą jakichkolwiek części powinno się oczyścić zawór, rurkę i kanały EGR.

    Mechanik, który to robił pewnie miał to na względzie, bo zajmuje się tylko grupą VAG.
  • #4
    leonov
    Level 42  
    To pewnie sprawdził też, parametry pracy EGR podczas pracy silnika tj. % otwarcia itp. i wszystko jest ok. skoro chce robić aktualizację sterownika.
  • #5
    Permisio798
    Level 6  
    Czyli zakładać, że mechanik wie co robi i pogodzić się z powrotem do seryjnej mocy?
  • #6
    sigwa18
    Level 39  
    Przepływomierz to dobry trop ale weryfikacja trudna. Bo trzeba by sprawdzić czy wartości jakie podaje są prawidłowe (kalibracja). Żeby zrozumieć charakter usterki trzeba zrozumieć jak układ działa.

    Czyli mamy dolot a na nim przepływomierz który mierzy ilość świeżego powietrza dostarczanego do silnika. Po drodze jest turbo ,przepustnica (która reguluje przepływ świeżego powietrza - zwiększając tym samym udział spalin ,plus dodatkowo spełnia funkcję klapy gaszącej tak by silnik zatrzymywał się łagodnie co jest szczególnie ważne dla dwumasu oraz awaryjnego zatrzymania silnia remedium na chorobę szalonego Diesla ). Potem jest zawór/zespół EGR czyli zawór egr, chłodnica oraz zawory które kierują spaliny przez chłodnicę albo bezpośrednio. Cała regulacja ma na celu takie sterowanie zaworem EGR, przepustnicą ,doładowaniem aby wartość świeżego powietrza była równa zakładanej ewentualnie jak występuje sonda lambda to jeszcze skorygowana o jej wartość. Działa to na zasadzie tyle wpadło świeżego powietrza to reszta musiała być zawrócona ze spalin. I teraz za niski przepływ EGR może odpowiadać sam zawór EGR czyli nie otwiera się lub kanały są zarośnięcie nagarem od EGR i z . Przepustnica która się nie przymyka i tym samym za nią nie tworzy niższego ciśnienia tak by zassać więcej spalin (tu jest moja sugestia podejrzenie by to sprawdzić). Sam przepływomierz ale one raczej zaniżają przepływ. Dziura w dolocie mierzy przepływomierzem a przepustnicą (bardziej nawet turbo przepustnica). Silnik pobiera powietrze przez przepływomierz tyrbo je lekko spręża a przez dziurawy np intercooler ucieka i nie trafia do silnia ale przepływmierz widzi za dużo świeżego powietrza i wyciąga wniosek że za mało spalin. Odetkany wydech przez usuniecie DPF i katalizatora znika wtedy ciśnienie na wejściu EGR spada różnica ciśnień i maleje przepływ.

    Reasumując do sprawdzenia przepustnica czy działa. Kanały EGR do dolotu i wydechu. Nieszczelność w dolocie odcinek turbo przepustnica szczególnie intercooler.
  • #7
    Permisio798
    Level 6  
    Generalnie na początku jak sprawdzałem przepływomierz to wartości rzeczywiste różniły się od zadanych. Weryfikacja rzeczywiście jest trudna, ewentualnie spróbuję podmienić przepływomierz z innego auta i zrobić trochę km. Zastanawiam się też, czy jest sens robić logi dynamiczne.
  • #8
    sigwa18
    Level 39  
    Różnią się i stąd ten błąd. Sprawdź dolot, intercooler przepustnicę.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Dziuraw dolot powinien wyjść przy klasycznym logu jako bardzo duża wartość przepływu przy zakładanym doładowaniu.
  • #9
    Permisio798
    Level 6  
    sigwa18 wrote:
    Różnią się i stąd ten błąd. Sprawdź dolot, intercooler przepustnicę.

    Spróbuję przegadać temat z mechanikiem. Dzięki piękne za sugestie.
    Tematu nie zamykam, bo chcę doprowadzić to do końca, żeby na przyszłość mogło to być pomocne dla innych osób, które trapi ten sam problem.
  • #10
    Permisio798
    Level 6  
    Została wykonana aktualizacja sterownika silnika. Po tej operacji błąd już nie powrócił.