Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Tonsil Altus 110 regeneracja nie taka jak inne na naszym forum.

sunrise84 31 Dec 2020 16:30 2781 26
  • #1
    sunrise84
    Level 42  
    Teraz to ja potrzebuję pomocy od Was.
    I od razu na wstępie nadmieniam NIE NIE BEDĘ SPRZEDAWAŁ TYCH KOLUMN I KUPOWAŁ INNYCH.

    Altus 110 od 30 lat w naszym domu.

    Więc czas najwyższy dać im 3 życie w końcu.

    Krótko i na temat.

    Plan:
    -wymiana głośnika wysokotonowego na : GDWK 9/120 8 Ohm

    https://www.skleptonsil.pl/gdwk-9-120-8-ohm,id680.html

    -wymiana głośnika niskotonowego na orginalny : GDN 25/40/3 8 Ohm

    https://www.skleptonsil.pl/gdn-25-40-3-8-ohm,id703.html

    -wymiana "kratek" otworu stratnego na : Bassrefleks 55x120 Premium

    https://www.skleptonsil.pl/bassrefleks-55x120-premium-altus-140-110-75,id224.html

    -wymiana terminala głośnikowego na : Terminal kolumnowy prostokątny 2 x banan

    https://www.skleptonsil.pl/terminal-kolumnowy-prostokatny-2-x-banan,id578.html

    -wymiana/regeneracja uszkodzonych przełączników podbicia charakterystyki w torze średnio tonowym oraz wysoko tonowym(gdzie zakupić nowe?)


    Reszta wizualnych zmian:
    -wykonanie od nowa maskownic z materiału : Tkanina dźwiękoprzepuszczalna do maskownic 0,5x2m (1m2)

    https://www.skleptonsil.pl/tkanina-dzwiekoprzepuszczalna-czarna,id27.html

    -montaż oryginalnych mocowań(jeszcze sprawdzę jakie są w kolumnach):Kołki osłon i maskownic (Wersja MAŁA)

    https://www.skleptonsil.pl/kolki-oslon-i-maskownic-wersja-mala,id1385.html

    To tyle jeżeli chodzi o doprowadzenie ich do stanu "prawie" fabrycznego.

    Dlaczego prawie?

    Bo rezygnuję z tego sypiącego piachem i opiłkami metalowymi głośnika tubowego na rzecz głośnika kopułkowego.
    Po przestudiowaniu wielu materiałów dostępnych na elektroda wybór padł na GDWK 9/120

    Schemat oryginalnej zwrotnicy wraz z podziałem :

    Tonsil Altus 110 regeneracja nie taka jak inne na naszym forum.

    Wykres charakterystyki głośników, oryginalnie montowanego oraz zamiennika :

    Tonsil Altus 110 regeneracja nie taka jak inne na naszym forum.

    Z charakterki wynika że przebieg wysokich tonów będzie bardziej liniowy i co za tym idzie płaski i tego oczekuje od tego głośnika.

    ALE !
    Z charakterki wynika również że ma on mniejszą sprawność.
    I tutaj moje pytanie.
    Jak wpłynie to na ogólną barwę i odsłuch.
    Moim zdaniem "uspokoi" się górne "ryczące" pasmo i nie będzie się tak wybijać na tak zwane pierwsze skrzypce.

    Całość będzie zasilana wzmacniaczem Denon PMA-600NE

    https://www.hfc.com.pl/test/3989,denon-pma-600ne.html

    Tak tylko ten wzmacniacz stereo wchodzi w grę lub trochę mocniejszy Denon PMA-800NE.

    Ale rodzice nie potrzebują aż tak głośno słuchać muzyki wiec 45W z 600NE wystarczy dla nich.

    Całość będzie "dostawała" sygnał z:

    -CD - Sony CDP-XE270 CD-Player - sygnał kablem optycznym

    https://www.fein-hifi.de/CD-Player/Sony/Sony-CDP-XE270-CD-Player::103.html

    -Tuner FM - Denon TU-380 RD Tuner mit RDS EON - sygnał kablem RCA

    https://www.fein-hifi.de/Tuner/Denon/Denon-TU-380-RD-Tuner-mit-RDS-EON::432.html

    TV LG również po wyjściu optycznym z TV do wzmacniacza.

    Taki zestaw.

    Więc zastanawiam się czy po wymianie wysokotonowego tubowego na kopułkowy zostanie zachowana równowaga brzmieniowa.

    I czy jest sens wymieniać kondensatory oraz oporniki w zwrotnicy(proszę mnie poprawić jeżeli napisałem coś nie tak)
  • Helpful post
    #2
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Większość proponowanych usprawnień to coś takiego jak naklejka "SUPER RALLY" na Trabancie. Wygląda lepiej, ale nic nie daje. Co do mniejszej sprawności wysokiego - przy ustawieniu (lub pominięciu) przełącznika na "+" nie powinno być to dokuczliwe. Ale - zależy co kto lubi.
    Kondensatory - z założenia polecam wszystkim i zawsze wymianę elektrolitów BP na foliowe. Powody podawałem wielokrotnie.

    A tak w ogóle to serii Altus (no, może poza najnowszymi 200 i 300 - tych nie słyszałem) nie lubię, to są to kolumny ... SPECYFICZNE w brzmieniu - trochę pewnie pomoże wymiana wysokotonowych, ale podstawowe wady tej konstrukcji pozostaną. Dudniący bas (złe strojenie, niedopasowana obudowa) i niezbyt dobry środek. Poza tym oryginalna zwrotnica (nawet po wymianie kondensatorów na foliowe) pozostawia wiele do życzenia. Te kolumny miały dudnić basem i sypać piachem bo taka była moda - i takie są. Te kolumny miały wyglądać a nie brzmieć - w latach 70-80 gdy powstały na rynku była taka posucha, że i tak (mimo wszystkich wad) się sprzedawały "na pniu". Dziś trzymają je jedynie Ci, którzy:
    a/ nie mieli okazji posłuchać czegoś lepszego.
    b/ Ci, którzy traktują je jako relikt przeszłości.
    c/ Ci, którzy traktują je nostalgiczno-wspomnieniowo ( jako swego rodzaju eksponaty muzealne).
    Każdy kto woli słuchać MUZYKI kupuje (lub buduje) coś innego.
    Ale to oczywiście tylko moja prywatna opinia.
  • #3
    sunrise84
    Level 42  
    398216 Usunięty wrote:
    Te kolumny miały dudnić basem i sypać piachem bo taka była moda - i takie są.


    W 1000% masz rację, niestety taka prawda ale nie zmienię mentalności moich Kochanych rodziców. Im ten sprzęt wystarcza.

    Tak środka jest tam stanowczo za mało trochę "pomaga" regulacja na przełączniku w pozycję +.

    398216 Usunięty wrote:
    Każdy kto woli słuchać MUZYKI


    Też się zgadzam, sam mam u siebie Canton GLE 496.2 i ich "specyficzne"(dla niektórych) analityczne brzmienie mi osobiście pasuje.

    Teraz druga strona medalu.
    Kondensatory.

    Krótko piłka na jakie je wymienić. Coś dobrego ale znów aby nie było "naklejka "SUPER RALLY" na Trabancie" .

    Proszę podaj konkretny model który wedle Twojej opinii będzie najlepszy do tych "zwrotnic"
  • #4
    User removed account
    Level 1  
  • #5
    398216 Usunięty
    Level 43  
    sunrise84 wrote:
    na jakie je wymienić
    Jak pisalem w innym temacie o Tonsilowskich zwrotnicach - na jakiekolwiek foliowe - https://www.piekarz.pl/kondensatory-foliowe/ .
    Ważne by miały taką samą wartość pojemności jak oryginały i napięcie pracy CO NAJMNIEJ takie jak oryginał.
  • #6
    sunrise84
    Level 42  
    Winylov wrote:
    Do tych kolumn polecam GDWK10/80/7 ze srebrną obwódką. Otwory nie są kompatybilne po tubach ale można to obejść wkrętami, wizualnie jest pod obręcze innych głośników, i gra też nieźle.


    OK.

    Ale ma bardziej "poszarpaną" charakterystykę GDWK 10/80/7 :

    Tonsil Altus 110 regeneracja nie taka jak inne na naszym forum.


    Względem GDWK 9/120 :

    Tonsil Altus 110 regeneracja nie taka jak inne na naszym forum.



    Oryginalny GDWT ma bardzo wysoką sprawność więc też nie chcę za bardzo uciekać w dół ze sprawnością .
  • #7
    User removed account
    Level 1  
  • #9
    User removed account
    Level 1  
  • #11
    User removed account
    Level 1  
  • #12
    sunrise84
    Level 42  
    Winylov wrote:
    bo charakterystyki są naciągane a zwrotnica prosta jak budowa cepa,


    To komu tu wierzyć ?

    Producentowi czy stroić to wszystko na słuch .

    I niestety sprawdzają się słowa kolegi :

    "niezbyt dobry środek. Poza tym oryginalna zwrotnica (nawet po wymianie kondensatorów na foliowe) pozostawia wiele do życzenia."
  • #13
    User removed account
    Level 1  
  • #15
    User removed account
    Level 1  
  • #17
    User removed account
    Level 1  
  • #18
    Tremolo
    Level 43  
    To tylko jedna z charakterystyk ta pozioma kreska moze być dla nieprzesterowujacego wzmacniacza bez intermodulacji i efektow i terferencyjnycb i tylko w Osi... A co z pomiarem np pod katem 30 stopni moze byc odwrotnie i ten drugi glośnik bedzie jak płaska linia. Czy powiedzmy dla 10W przed zwrotnicą... a nie 1W
  • #19
    sunrise84
    Level 42  
    Rozumiem to wszystko.
    Nie chcę robić z Altus 110 nie wiadomo co.
    Po prostu chcę się pozbyć tego tubowego krzykacza na rzecz normalnego głośnika wysokotonowego kopułkowego.
    Jak znalazłbym gdzieś sklep z głośnikami Canton to wziąłbym wysokotonowy z GLE 496.
  • #20
    Tremolo
    Level 43  
    Co do 120 jest niemuzykalny i łatwy w uszkodzeniu mechanicznym. W zasadzie jego przód jest jak mała kopułka. Montowałem je do estradowych nadstawek z porównywalnej skuteczności średnioniskototowcem ten drugi GDWK 10/70 brzmi lepiej. Barwy nie skryjesz w suchym wykresie.
  • #21
    sunrise84
    Level 42  
    Tremolo wrote:
    je do estradowych nadstawek z porównywalnej skutecznosci średnioniskototowcem ten drugi GDWK 10/70 brzmi lepiej.



    No właśnie do estradowych.

    Więc reasumując te wszystkie tutaj porady.
    Bo dużo rozmowy o intermodulacji i efektów interferencyjnych...

    Sprawa jest prosta.

    Wzmacniacz stereo DENON PMA-600NE jako napęd do kolumn.
    Sygnał to odtwarzacz CD połączony optycznym kablem.

    Kolumny przywrócone do stanu fabrycznego.
    Jaki ostatecznie do tego wysokotonowy głośnik, aby nie sypał piachem jak oryginał tubowy.
  • #22
    Tremolo
    Level 43  
    Te 10/120 moim zdaniem dają trochę piachem. Zdarzaly się mniej siejące złem tuby.

    Dla mnie opcja jest przebudowa zwrotnicy do 2ego lub trzeciego rzędu na wysokotonowym i zmniejszenie tłumienia do okolic 90dB tj. tyle ile ma basowy.

    W tym ukladzie GDM z cewką robi jako blok cewki bocznikujacej kondensator na wysokotonowy. Rozwiazanie konstrukcyjnie jest tanie ale jest wersją mocno oszczednosciową. Łatwo w ten sposób wypalac cewki w GDWT co dopiero na GDWK, gdy z powodu znieksztalceń cos przejdzie na GDM również pojawia sie dodatkowy prad w obwodzie GDWK.

    Te przełączniki też mozna sobie darować.
  • #23
    zulusj23
    Level 25  
    Jeśli masz zamiar pozostawić charakterystyczne brzmienie Altusów w spokoju bo Ci nie przeszkadza, to zainteresuj się GDWT 9/100 FP. Nie wiem jak z twoim słuchem, ale ja usłyszałem, że grają zdecydowanie szerszym pasmem.
    Jak chcesz żeby było łagodniej załóż kopułkę.
    Spotkałeś się już z alternatywną zwrotnicą Alt-18? Chyba była i na tym forum opisywana.
  • #24
    sunrise84
    Level 42  
    zulusj23 wrote:
    to zainteresuj się GDWT 9/100 FP


    Też słyszałem pozytywne opinie na ten temat.

    zulusj23 wrote:
    Jak chcesz żeby było łagodniej załóż kopułkę


    Dlatego chcę aby było łagodniej.

    Mam u siebie obecnie Canton GLE 496 na kopułce "jedwabnej/tkaninowej"? (gewebe to po niemiecku tkanina).

    Wiem że Altus 110 nie zagra jak Canton 496.

    Ale po prostu chcę zmienić ten piasek na coś bardziej łagodnego bez wielkich ingerencji w zwrotnice.
  • #25
    398216 Usunięty
    Level 43  
    sunrise84 wrote:
    na kopułce "jedwabnej/tkaninowej"? (gewebe to po niemiecku tkanina).
    Tekstylnej. Nie koniecznie musi to być jedwab.
    sunrise84 wrote:
    po prostu chcę zmienić ten piasek na coś bardziej łagodnego bez wielkich ingerencji w zwrotnice.
    To wstaw tego 9/120 jak chcesz albo 10/80 i tyle. Cudów nie oczekuj,bo to (jak wyżej pisałem) nie ta bajka, ale na pewno nie będą te wysokie tak denerwujące jak na tubach.
  • #26
    sunrise84
    Level 42  
    398216 Usunięty wrote:
    Cudów nie oczekuj,bo to (jak wyżej pisałem) nie ta bajka,


    I o to mi chodziło .

    Tak czytałem na temat tej zwrotnicy Alt-18 .

    Jeżeli ktoś by się podjął wykonania jej to byłbym zainteresowany.

    Tak wiem że obudowa jest "skopana" w tych kolumnach ale można poniekąd zastosować inny GDN który i tak będę wymieniał.
  • #27
    zulusj23
    Level 25  
    Dalej stoją u mnie w graciarni Altusy 75 z ostatnich wypustów z plastykowymi pierścieniami takimi jak w Alton/Mildton. Tam były fabrycznie GDWK 9/120 przy nie zmienionej zwrotnicy. Ale one grały u mnie 25 lat temu i o brzmieniu nic Ci nie powiem bo już ich nie pamiętam. Człowiek był młody wysokie na wzmacniaczu do oporu odkręcone i dalej było mało. Więc założyłem GDWT 9/70.
    Ale miałem też 110-ki i tam z tymi FP było zdecydowanie lepiej.
    Osobiście uważam, że nie warto inwestować w nie pieniędzy. Niech stoją bo mimo wszystko mogą się podobać wizualnie jeśli są w dobrym stanie.