Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Tonsil Bolero 200, uszkodzona kolumna, zły kondensator

benyja 05 Jan 2021 21:47 3567 118
Computer Controls
  • #61
    User removed account
    Level 1  
  • Computer Controls
  • #63
    398216 Usunięty
    Level 43  
    benyja wrote:
    Zastanawiam się gdzie w domu mogę mieć jakiś taki długi ferryt.
    A po co Ci ferryt?
    To nic innego jak kawałek stalowego/ żelaznego pręta uciętego na wymiar...
  • Computer Controls
  • #64
    User removed account
    Level 1  
  • #65
    Grzegorz740
    Level 36  
    398216 Usunięty wrote:
    mv8 wrote:
    Tonsil inspirował się zachodnimi konstrukcjami, próbując kopiować pewne rozwiązania.............głośniki użyte do tego projektu pozostawiają wiele do życzenia.

    Wniosek z Waszych obu opinii wynika moim zdaniem jeden - Bolero może mieć swoich zagorzałych zwolenników, wyolbrzymiających ich zalety, a jednocześnie nie zauważający istotnych wad (w latach 90 można było się już spodziewać nieco lepszych kolumn), i tych (mnie między innymi), dla których to jedna z wielu kolumn Tonsila nie do końca udanych.
    Powiem tak - po ich premierze wiele na ich temat czytałem, wielu opinii wysłuchałem od tych co to słuchali i też na początku miałem ogromną na nie ochotę. Potem nieco się zmieniło - a zmieniło się gdy jeden znajomek dumnie je zaprezentował i miałem okazję ich posłuchać... Zawsze staram się być podejrzliwym co do skrajnych opinii i nie żałuję; dzięki temu mogłem (jak mi się zdaje) dość obiektywnie ocenić to co usłyszałem - a usłyszałem coś co wyglądało, ale nie brzmiało.
    Fakt - porównując wygląd i brzmienie to ten pierwszy ma przewagę (i to dużą!) nad tym co z tak wyrafinowanej (jak by można było wnioskować po opisach konstrukcji) można było usłyszeć.
    Nie mniej jednak - rozumiem tych, którym ich brzmienie się podoba - ot: rzecz gustu...


    Moim zdaniem na jakość dźwięku ma również wpływ akustyka pomieszczenia. Jakoś nikt o tym nie wspomina, a moim zdaniem jest to też dość kluczowy parametr. U każdego ten sam model kolumn zagrają inaczej. U jednych lepiej a u innych gorzej. Nie twierdzę ,że parametry zwrotnicy, zestrojenie odpowiednie czy dobranie głośników oraz obudowy nie ma znaczenia. Ma to ogromne znaczenie, ale o akustyce pomieszczenia się zapomina.
  • #66
    Tremolo
    Level 43  
    Ja powiem tak. Projektowałem na GDN20/60/3 subwoofer, tylko nie miałem miejsca na pelne Bolero to tez w malym pomieszczeniu bas był Ok bardzo przyjemny, pełny. Natomiast w 30m2 przegrywalo to z TL na małych głośniczkach...

    Tyle w skrócie o akustyce pomieszczenia. W niektórych programach dodawalo się charakterystyke pomieszczenia. W książkach o akustyce Everesta czy Sztekmillera sa 3 kartki o glośnikach i z 500stron o drganiach wlasnych pomieszczeń.

    Nie zapominajny o psychoakustyce.

    Co do staci to najlepiej wysokokrzemowa czyli transformatorowka. inne beda się magnesowały. Bedą mało wzmacniały indukcje. Nawet jakiś profil bym wrzucił typu 10-15 kawałkow blachy E sklejonych

    Dodano po 13 [minuty]:

    Poszukaj zabawkowego elektromagnesu

    Większośc firm np. https://www.aet.com.pl/RDZENIE-PROSZKOWE-TYPU-ALLOY-POWDER ma rdzenie wysokosprawne ale dla dużych f

    Czyli proszkowe raczej w górnych pasmach sa stosowane ze względu na niska przenikalnosc w niskich czestorliwościach. Jak dobrze pamietam opor magnetyczny spada dla niskich f. Biją z kolei stalowe rdzenie ze stali krzemowej w górnych pasmach czy przetwornicach.
  • #67
    wkj
    Level 36  
    benyja wrote:
    Witam,
    Nie było tak źle z usunięciem tego rdzenia.

    Trochę niepotrzebnie go wyjmowałeś bowiem mogłeś aczkolwiek nie musiałeś uszkodzić izolacje/emalię na drucie w pierwszym nawoju.

    Nikt nie napisał że można dołożyć coś do istniejącego rdzenia. Nie potrzeba tam dawać innego np. ferrytowego jak chcesz czy kształtek EI z blach transformatorowych. Można do istniejącego dołożyć tzw dyski z materiału ferro, czyli np. dyski stalowe lub proszkowe termospieki. Swego czasu kupowałem takie do zwrotnic. Dołożenie dysków na końcach tego walca zwiększało indukcyjność. Oczywiście ich wielkość też ma znaczenie jeżeli chodzi o zwiększenie indukcyjności.

    W sumie to mam inne cewki na takich rdzeniach i mam te dyski (tonsilowe, nie polinka), sprawdzę o ile % zwiększa się indukcyjność z jednym dyskiem a o ile z dwoma, fotek już nie będę wlepiał bo zaraz "fachowcy" wynajdą że pomiar skopany, że nie przykładam się i że milion ale że przeciw jestem.
    Zasadna będzie informacja o ile % zwiększy się indukcyjność, przy zachowaniu innych parametrów (rezystancja, ilość zwoi, grubość drutu). Postaram się dzisiaj to zrobić.
  • #68
    benyja
    Level 9  
    Próbowałem różne materiały które mam w domu . Wkładałem przeróżne wiertła , grube, chude , długie krótkie , hak do holowania. Z 5.5 mH doszedłem do 6mH a ma być 8.6 także ten rdzeń który był oryginalnie róbił maxa w tej długości. Czy stał transformatorowa będzie "bardziej wydajna " ?
  • #69
    Grzegorz740
    Level 36  
    Wziąłeś pod uwagę fakt ,że podczas produkcji producent zmienił wartości indukcyjności cewek i przez to nie zgadzają się one z indukcyjnościami podanymi pierwotnie na schemacie?

    I te indukcyjności , które masz w zwrotnicy są ok a dostosowanie ich do tych ze schematu pogorszą jakość dźwięku?

    Za bardzo nie chce mi się wierzyć aby indukcyjność się tak bardzo zmieniła.

    Ja bym tych indukcyjności nie ruszał - nie zmieniał. Założył bym głośniki , złożył kolumnę i zobaczył jak ona gra. Jakby było by coś nie tak z jakością dźwięku to bym dostosował te indukcyjności aby zgadzały się ze schematem.
  • Helpful post
    #70
    wkj
    Level 36  
    Pomierzyłem dzisiaj swoją ceweczkę na wzorniku:

    - wersja pierwotna 7,6 mH,
    - po dołożeniu jednego dysku 8,79 mH,
    - po dołożeniu drugiego dysku 9,45 mH,

    Pierwszy przypadek, wzrost o 15,6%, drugi przypadek wzrost o 24,3%, przy czym te przyrosty procentowe są do akurat tej cewki bowiem zmienią się one wraz ze wzrostem, spadkiem badanego pierwowzoru. tz. każdy dysk to przyrost o ok. ~ 1 mH. Dlatego myślę ze może być za mało, może warto zastosować rdzeń nie stalowy tylko ze spieków. Lub dołożyć więcej dysków lub innych większych wymiarów.
    Załączam fotki jak to wygląda.
  • #71
    benyja
    Level 9  
    Grzegorz740 wrote:
    Wziąłeś pod uwagę fakt ,że podczas produkcji producent zmienił wartości indukcyjności cewek i przez to nie zgadzają się one z indukcyjnościami podanymi pierwotnie na schemacie?

    I te indukcyjności , które masz w zwrotnicy są ok a dostosowanie ich do tych ze schematu pogorszą jakość dźwięku?

    Za bardzo nie chce mi się wierzyć aby indukcyjność się tak bardzo zmieniła.

    Ja bym tych indukcyjności nie ruszał - nie zmieniał. Założył bym głośniki , złożył kolumnę i zobaczył jak ona gra. Jakby było by coś nie tak z jakością dźwięku to bym dostosował te indukcyjności aby zgadzały się ze schematem.


    Witam kolego ,
    Przeczytaj post numer 54. Może się okazać że zmieniali indukcyjność z każdą partia tych kolumn. Cewki powietrzne wszystkie trzymają schemat.
    Może ktoś jeszcze będzie tak uprzejmy i zmierzy swoje cewki. Może również powietrzne. Cewki rdzeniowe na tą chwile mają rozrzut od 9.5 mH do 11,7mH gdzie ma być 18.6mH. Myślisz, że zmieniali co chwilę projekt?
  • #72
    mv8
    Level 14  
    wkj wrote:
    Dokładnie bolero 200 skopiowane z jamo concert a tango 150 i 200 z isophona.
    Zastanawia mnie tylko stwierdzenie "....samo użycie obudowy pasmowo przepustowej już na starcie powoduje gorsza jakość niskich tonów..." Mam same kolumny z filtrami akustycznymi różnych rzędów i nie narzekam na tę "gorszą jakość" niskich tonów. Miałem też normalne zestawy głośnikowe i nie uwiodły mnie.
    Obudowy pasmowo przepustowe czy to pojedynczo wentylowane, czy podwójnie, mają wady i zalety, wada to inercja w odpowiedzi impulsowej, mała efektywność zestawu,
    zaleta to nisko schodzący bas (i wcale nie mówię tu tylko o bolero 200, bo 300ki mają jeszcze lepszy niżej schodzący bas).


    Rosnąca popularność obudowy Bandpass, to lata 80, w których już stosowano pierwsze programy do obliczania obudów, na podstawie parametrów TSP. Kochane były przede wszystkim dzięki dwom cechom. Pierwsza to możliwość uzyskania wyższego SPL w wąskim pasmie niż w obudowie BR, oraz akustyczny filtr górno zaporowy. Okupione było to gorszymi parametrami impulsowymi i ogólnie mówiąc gorsza jakością dźwięku niż z obudowy BR. To jednak nie przeszkodziło w osiągnięciu dużej popularności zarówno w domowym audio jak i estradowym nagłośnieniu. Szybko rosnące zapotrzebowanie, na proste systemy Sub SAT, oraz pasywne subwoofery wspomagające dowolny system stereo wbiły się mocno w rynek, szczególnie tanich rozwiązań. Miało walić basem na jedną nutę, a do tego układ sam filtrował śmieci z portu, i dzięki prostym filtrom można było w efektywny sposób filtrować niepotrzebna cześć reszty pasma.
    Na estradzie każdy dB jest na wagę złota, wiec i tam zadomowiły się takie rozwiązania. Nie wspominając o subach Car audio z ledami i szybkami z pleksi.

    Dla kogoś, kto do tej pory katował się w domu brzmieniem Altusa, takie zderzenie z Bolero musiało zrobi wrażenie, bo w końcu był bas, a nie coś, co przypominało kopanie w karton i wiercenie w żelbetonie.

    Akustyka oczywiście ma ogromne znaczenie, ale nawet w najlepszym akustycznie pomieszczeniu Altus nie zagra jak JBL 4429. Pewnych rzeczy nie da się przeskoczyć.
  • #73
    User removed account
    Level 1  
  • #74
    Tremolo
    Level 43  
    Wyglada jak akcelerator z mikrofalowki. Myśle, że już dobra wartosć, niewielka róznica do wartosci schematycznej.
  • #75
    benyja
    Level 9  
    Mam nadzieję że za parę dni dostanę średniotonowe z reklamacji od Tonsila. Wyciągnę zwrotnice na zewnątrz głośnika, zrobię testy z różnymi wartościami mH i powiem Wam co daje zmiana na wartość projektową w sensie odczuć muzycznych.
    Dobrej nocy.
  • #76
    User removed account
    Level 1  
  • #77
    benyja
    Level 9  
    Tonsil Bolero 200, uszkodzona kolumna, zły kondensator Tonsil Bolero 200, uszkodzona kolumna, zły kondensator

    U mnie, ta sama operacja, tylko że użyłem pręt zbrojeniowy 14mm, delikatnie obszlifowany , spowodował przyrost o 0,5mH!. Albo mam pręt z gównolitu albo podkładki ..ale to by znaczyło że sciski tarczy od szlifierki też sa o dupy bo pray oryginalnym rdzeniu przy ścianach od szlifierki mam więcej o 0,7mH z obu stron. Szok. Zostaje tylko włożenie innego rdzenia , z innego materiału....
  • #78
    Grzegorz740
    Level 36  
    Zastanawia mnie jedno. W jakim celu chcesz na siłę dostosować indukcyjność cewek aby się zgadzała z tą na schemacie?

    Tak jak pisałem. Najpierw załóż głośniki , które otrzymasz z regeneracji. Poskładaj wszystko w całość i zobacz jak kolumny będę grały na cewkach, które były obecnie zamontowane. Bo może się okazać,że niepotrzebnie się narobisz dokładając podkładki, zmieniając rdzenie bo jakość dźwięku się nie poprawi a może się pogorszyć. Albo będzie niezauważalna różnica.

    Jak się okaże ,że jakość dźwięku będzie niezadowalająca to w tedy możesz dostosowywać indukcyjność cewek.

    Próbowałeś położyć same podkładki bez tych wkrętów stosując rdzeń jaki był? Bo te pomiary coś mi nie pasują patrząc na wyniki pomiarów przedstawione przez kolegów. I może też tak być ,że pręt zbrojeniowy się nie nadaje do takiego celu.
  • #79
    benyja
    Level 9  
    Grzegorz740 wrote:
    Zastanawia mnie jedno. W jakim celu chcesz na siłę dostosować indukcyjność cewek aby się zgadzała z tą na schemacie?

    Tak jak pisałem. Najpierw załóż głośniki , które otrzymasz z regeneracji. Poskładaj wszystko w całość i zobacz jak kolumny będę grały na cewkach, które były obecnie zamontowane. Bo może się okazać,że niepotrzebnie się narobisz dokładając podkładki, zmieniając rdzenie bo jakość dźwięku się nie poprawi a może się pogorszyć. Albo będzie niezauważalna różnica.

    Jak się okaże ,że jakość dźwięku będzie niezadowalająca to w tedy możesz dostosowywać indukcyjność cewek.

    Próbowałeś położyć same podkładki bez tych wkrętów stosując rdzeń jaki był? Bo te pomiary coś mi nie pasują patrząc na wyniki pomiarów przedstawione przez kolegów. I może też tak być ,że pręt zbrojeniowy się nie nadaje do takiego celu.


    Czemu chcę to zrobić ? Chce być pierwszym człowiekiem w znanym mi internecie, który sprawdził jak brzmią bolero na cewkach które są na schemacie :). A tak trochę bardziej poważnie to chce mieć możliwość sprawdzenia jak to będzie brzmiało i tak i tak. Modyfikacja nie wydaje się trudna żeby wiedzieć i móc powiedzieć , przetestowałem i wiem . Lepiej przetestować i wiedzieć niż umrzeć w poczuciu, że może mogło być lepiej :).

    Testowałem też na rdzeniu oryginalnym z dołożonymi podkładkami , na dociskach , na innym rdzeniu ... Z godzinę to testowałem w różnych konfiguracjach i jestem zbulwersowany, że tak mało mi to poszło do góry ... Będę szukał innych materiałów . Mam jeszcze chwilę . Głośniki mam dostać pod koniec przyszłego tygodnia.

    Dzwoniłem do Tonsilu . Powiedzieli, że bolero 200 to już historia ..... Także tam nikt nie powie jak to jest z tymi cewkami.
  • #80
    mv8
    Level 14  
    Indukcyjność cewki ze starego schematu masz, ale czy znasz rezystancje tych cewek, która jest kluczowa do poprawne działania zwrotnicy? Rezystancja cewki w filtrze woofera ma również duży wpływ na dobroć wypadkowa głośników, a to ma wplyw na sposób strojenia obudowy.
  • #81
    User removed account
    Level 1  
  • #82
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Winylov wrote:
    wygląda na to, że im większa cewka tym więcej można wycisnąć
    No co Ty powiesz? Naprawdę? :) :) :)
    Indukcyjność cewki (powietrznej czy rdzeniowej - dla takiego samego rdzenia) zawsze zależała od ilości zwoi i kształtu cewki.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Cewka
  • #83
    User removed account
    Level 1  
  • #84
    wkj
    Level 36  
    benyja wrote:


    Dzwoniłem do Tonsilu . Powiedzieli, że bolero 200 to już historia ..... Także tam nikt nie powie jak to jest z tymi cewkami.

    Szkoda czasu, oni nic nie wiedzą, te dane, które byś chciał raczej będą ciężkie do zdobycia. Choć nigdy nie mów nigdy.
  • #85
    Tremolo
    Level 43  
    Nie pocieszajace jest to, że taki miernik do tranzystorków nie ma żadnej legalizacji czy wzorcowania. Nie wiadomo jaką metodą to mierzy.
  • #86
    User removed account
    Level 1  
  • #87
    benyja
    Level 9  
    Witam koledzy,
    jakoż iż nie mogę nigdzie znaleźć rdzeni miękkich magnetycznie a zakup cewki mija się z celem... Do rzeczy, znalazłem na jednej ze stron takie cos:
    Oferujemy projektowanie i wykonywanie zwrotnic głośnikowych, a także strojenie całych systemów głośnikowych i sporządzanie ustawień (tzw. presetów) w aktywnych zwrotnicach dsp.
    Procedura związana z wykonaniem zwrotnicy jest następująca:
    Klient dostarcza nam gotową, jedną kolumnę (może być w stanie surowym) do pomiarów akustycznych (Jaworzno, śląskie). Należy zadbać o to, by przewody od każdego z głośnika były wyprowadzone na zewnątrz kolumny i miały zaznaczoną polaryzację głośników. Możliwe też jest wykorzystanie w tym celu terminala głośnikowego o ile ma odpowiednią liczbę wyprowadzeń. Po dokonaniu przez nas pomiarów, przystępujemy do opracowania schematu elektrycznego zwrotnicy. Koszt usługi to 90zł.

    Także czekam z utęsknieniem na moję głośniki z tonsila i po przesłuchaniu wyślę im kolumny w celu "zbadnia". O wynikach będziemy mogli sobie podyskutować
    Pozdrawiam.
  • #88
    sylweksylwina
    Moderator of Computers service
    sylweksylwina wrote:
    Możesz sobie kręcić cewkami, ale już mówię że nic dobrego to nie przyniesie. Chyba że masz odpowiedni sprzęt pomiarowy, JIG'a, odpowiednie pomieszczenie to wtedy jakakolwiek ingerencja jakiś sens może będzie miała jak będziesz mógł zweryfikować z technicznego punktu widzenia swoje eksperymenty, tutaj "brzmi lepiej" nie wystarczy.


    Tak więc nie wiem czy będzie sens dyskusji o wrażeniach odsłuchowych. Dla jednego będzie grało lepiej, dla innego gorzej. Inni powiedzą że masz tani przewód zasilający do wzmacniacza i słyszą zakłócenia z tym związane :P
  • #89
    Tremolo
    Level 43  
    Hehe, pomierzą i wyjdzie schemat podobny do tego z Tonsila. Nie znam takiej firmy z Jaworzna. Ale 90zł to nie dużo za robotę.